Bjegunac

TX LIB 44 | 164 str.

Frank Harris je bivši rehabilitirani revolveraš koji se nakon 13 godina vraća u svoj kraj, no njegova reputacija kriminalca ga prestiže. Kao odvjetnika za prljave poslove unajmljuje ga lokalni moćnik Alec Owens, no ne zna da je Frank prekinuo veze s kriminalom. I tako najednom Harris postaje trn u peti moćnom bankaru koji ga pod svaku cijenu pokuša ubiti i namjesti mu umorstvo. U igru se uključuje i Tex kako bi pomogao starom prijatelju rendžeru Samu Donovanu, a ima i nerazriješene račune s revolverašem…

• Bjegunac
    TX LIB 44
  • Opsada Juta
    TX VEC 71
  • Begunac
    TX VEC 72

• L’assedio degli Utes
    TX SR 571
  • Il fuggiasco
    TX SR 572

• Ovo je prva priča koju je nacrtao Seijas na redovnom serijalu Texa Willera nakon debija na almanahu 2007 „Apaška policija“.
  • Uvod započinje direktno sa scenom iz prošlosti, točnije "nekoliko godina nakon završetka Građanskog rata". Ovo je možda prvi put da epizoda započinje direktno u prošlosti, a ne da se u prošlost vraćaju preko flashbackova.
  • Karakteristike ubojice Franka Harrisa podsjećaju na protagonista u western stripu "Man from Richmond" iz 1975., koji su radili E. R. G. Seijas i Ray Collins. Izlazio je na stranicama tjednika "Skorpio" od 1982. godine.

Uhvatite rehabilitiranog revolveraša

Razgledavajući ponudu u lokalnoj knjižnici nabasao sam slučajno na Libellusove primjerke iz Tex biblioteke koji su objavljeni u originalu u skorije vrijeme. Nije bilo teško odlučiti se posuditi strip, odlična Villina naslovnica i već dokazano zanimljivi autori priče, inventivni Mauro Boselli i veteran argentinskog stripa – Ernesto Rudesindo Garcia Seijas. Iako je sve već na samom početku izgledalo kao klasična western priča (u smislu banalnosti i klišeja), osjećao sam da bi moglo biti dobro…

Tex by Seijas

Epizoda je novijeg datuma, točnije iz 2008., u doba kad se Boselli aktivnije bavi Texom, i pritom potpisuje niz epizoda. Interesantan je sam početak, jer nas u nekoliko stranica Boselli vraća u Texove rane dane, neposredno nakon Građanskog rata. Scena započinje ne s Texom, već s drugim antagonistom, koji samim svojim postupcima u startu nagoviješta da bi se oko njega mogla vrtjeti radnja. Za razliku od klasičnog pristupa Texu kao centralnom liku. Tex stupa na scenu i hapsi mladog revolveraša iako ovaj govori da se kao povlači iz posla zbog obitelji. Nakon uvoda, radnja se premješta 13 godina kasnije kad se spomenuti revolveraš, rehabilitirani Frank Harris, vraća kući u Danitu. No, umjesto lijepog dočeka na stanici ga dočekaju predstavnici zakona s puškama u ruci. Ha! Jel se stari Harris promijenio, ili stari vuk mijenja svoju dlaku, a ćud nikada? To neće biti samo tako lako procijeniti, jer je Frank prevrtljiva karaktera; a bome mu ni Boselli ne olakšava da dokaže da se promijenio.

Boselli konstantno mijenja uloge likova, oni se nikad ne ponašaju po nekom crno-bijelom obrascu već bivaju crni, bijeli, sivi. Priča jednostavno vodi likove samim svojim tijekom. Morali ste primijetiti i činjenicu da je ovo relativno kratka epizoda, od 160-tak stranica. To se i vidi u tempu radnje, kratak i direktan uvod, nakon čega glavnom liku treba malo vremena da napravi konflikt i započne radnju. Nizziju bi za to trebalo barem stotinjak stranica. No, nije sad baš pošteno da to govorim o Nizziju jer i Boselli zna razvezati; no očito se ovdje zbog nedostatka vremena okrenuo samom nukleusu priče, bez nepotrebnih digresija koje razvodnjuju radnju. No, Bosellijev Tex također se rijetko kada smije, šali; puno je ozbiljniji. Ne znam hoćete li naći neku pošalicu u priči, a Carson je također anuliran.

Iako ovdje imamo klasičnih western karakteristika i karaktera, Boselli uspijeva većinu tih kliše elemenata adaptirati i preokrenuti. Frank Harris lik je na samoj granici, njegov karakter nalazi se u sivoj zoni između zakona i revolveraštva. On se u zatvoru uspijeva preobratiti i pokušava živjeti po zakonu iz očitog razloga - njegova obitelj, žena Marjorie i sin Jim. Nije li to dovoljno za početak? Drugi razlog je savjest, koja postoji kod čovjeka od poštenja. No, javnost uvijek etiketira pa je tako jednom bivšem kažnjeniku teško riješiti se zloglasne reputacije. Svi vjeruju (a i iskustvo je uglavnom takvo) da je njegov slučaj recidivistički, da će se vratiti starom načinu života. Takva očekivanja imaju i njegov poslodavac, bankar Alec Owens, ali i Texov kompanjon, rendžer Sam Donovan. I jedan i drugi ulažu u njegov stari karakter, i jako se iznenade kad Harris dokaže suprotno. Plaćenik u Owensovoj službi, Jack Spade, na Harrisa gleda kao na izazov; i čak se pokazuje kao vrlo dobri opažatelj ljudi. Odmah shvati da Harris više nema tu negativnu energiju, ni revolverašku impulzivnost. Konstantno ga izaziva, no ipak je precijenio svoje sposobnosti…

Stiže Tex u pomoć

Seijas se izvrsno prilagodio Bonellijevom rešetkastom formatu; njegov crtež je estetski čist i pravilan, s detaljnom pozadinom (tip crteža kojeg se dosta crtača odreklo radi brzine i efektnosti). I vrlo dinamičan gestama i mimikom likova. Savršen Libellusov otisak daje puno čistoći crteža. Česta je ravnomjerna i čista uporaba svjetla i tuša… Zaista izvrstan crtač!

Nije teško pretpostaviti da ću nakon pozitivno nabijene recenzije dodatno preporučiti ovu epizodu kao obvezatnu lektiru za čitanje. Izvanredan i estetski primamljiv crtež, odličan scenarij nakalemljen na klasični westernjak. Tex uopće nije glavni lik, on je uvijek tu, prisutan, na njega čovjek može računati; no Frank Harris ukrao je svu pažnju i simpatije. Nešto poput simpatičnog filmskog prevaranta Mavericka. Opasan, zloglasan, ali spreman i učiniti dobro djelo. Čovjek se iznenadi kad nakon 500-tinjak epizoda serijala na vidjelo izađe vrlo kvalitetna epizoda. Nije to teško kad imaš dvojicu talentiranih autora (i trojicu ako pribrojimo Villu na naslovnici). Želio bih kad bi svaki novi Tex bio takav, to bi bila moja želja da me netko ovog trena upita… ;)

Pustinja

TX LIB 42 Buffalo soldiers

TX LIB 45 Tornado

• Johnny Difool

7, 7, 9, 9

Jako dobro, inventivno i svježe nadograđivanje konvencija i spretno korištenje istih.

Na Ernesta Rudesinda Garciju Seijasa sam odavno slab, još od one epizode Negra Blanca objavljene u Stripteenu prije 20-ak godina.

A na Bosselija ne treba ni trošiti riječi.

Svaka čast Dee što si se uspio suzdržati i ovo ne kupiti, nego samo posuditi u knjižnici.

Ja nikako ne bih odolio.

22.09.2012
    22:48:00 sati
    Johnny Difool

7, 9, 8, 9

Priča koja se osnovnom idejom, radnjom i krajem ničim posebnim ne ističe, i to samo u krugu Tex serijala. Pa zašto je onda ovako iznenađujuće dobra? Odgovor, naravno, leži u scenaristu, jer Boselli je još na Zagoru pokazao da iako zna posuditi ideje, ujedno zna i od njih načiniti odličnu priču s finim i "modernim" scenarijem. Tako je i u Texu od već puno puta iskorištenih elemenata uspio napraviti izvrsnu epizodu s, kao i uvijek, dobrim dijalozima koji se uvelike razlikuju  od onih G. L. Bonellijevih i Nizzijevih. On je poput Nolitte u sedamdesetima, tj. njegov se Tex bitno razlikuje od onog standardnog, i to se pri čitanju jako osjeti. U ovoj epizodi nema Carsona, već njegovu ulogu zamjenjuje Texov stari kolega Sam Donovan, i tu odmah vidimo drugačiju potjeru za bjeguncem (nema Carsonovog gunđanja, Tex i Sam nisu iz nekog kamena, pa onda pucaju na napadača koji je iza drugog kamena,...). Najviše mi se dopala ona scena kada je Frank predvidio da će ga Tex pokušati zaskočiti penjući se po litici, pa onda ona nepotrebna intervencija Sama...

Kraj je naravno bio predvidljiv, i malo mi smeta činjenica da je i ova priča završila uobičajenom pucnjavom, ali i taj dio je Boselli uspio sprovesti na ponešto "drugačiji" način. Seijas mi djeluje kao nekakv spoj NN-ovog crtača Maxa Bertolinija (bez specijalnih efekata) i Brindisija, i svakako je uradio dobar posao. Crtež mu je čist i detaljan, ali ne baš na svakoj tabli, što se jako osjeti. U svakom slučaju, pravo crtačko osvježenje u Texovom staffu. Villina naslovnica idejno i nije baš nešto, ali je kao i uvijek odlično nacrtana i obojana.

Na kraju čitanja ove epizode zapitao sam se kako to da Boselli nije mogao napraviti priču za Tex kolor iz 2011. na istome nivou, s obzirom da je broj stranica otprilike jednak (160). "Osveta braće King" je samo jedan prosjećni specijalac, a vjerujem da bi ova priča postala kultnom da je izašla prije 35 godina. Ovako, da nije ove recenzije, prošla bi nezamijećeno i s moje strane jer sam oduvijek bio skeptičan prema kratkim Texovim epizodama. Čini mi se da ubuduće neću tako lako padati u tu zamku :).

24.09.2012
    17:35:00 sati

10, 10, 9, 9

Boselli ima očito neku moć u sebi kada bez imalo muke priču koja se pojavila masu puta zna ispričati na novi i zanimljiv način.

05.12.2012
    11:10:00 sati

9, 9, 9, 10

Lijepa, jednostavna i kratka epizoda. Da je duža, vjeorjatno bi se sve to razvodnjelo, ovako je sasvim ok.Crtežom sam baš zadovoljan.

19.11.2013
    23:13:00 sati

7, 8, 9, 10

Isto ko da gledaš neki dobri stari western, što bi značilo da je Boselli uspio iz jedne prastare ideje izvući skoro maksimum. Jednostavna i pitka epizoda sa vrlo dobrim crtežom.

04.10.2014
    19:18:00 sati

9, 8, 10, 8

23.01.2017
    11:07:00 sati
  • logo111

9, 9, 9, 9

Na malo stranica se dobije puno toga. Kombinacija Boselli-Seijas-Villa = dobar Tex.

26.04.2019
    12:18:00 sati
    logo111

8, 9, 7, 9

18.05.2019
    18:49:00 sati

8, 8, 8, 8

Vestern bez zamjerki.

26.07.2019
    11:12:00 sati
  • domegus

8, 8, 9, 9

Nije vrhunski ali je odlično, svakako preporučam.

10.01.2020
    18:47:00 sati
    domegus

7, 7, 9, 10

Meni se nije naročito svidjela ova priča, početak pogotovo sa starim rendžerom, koji čin greške kao na vrpci, a i Texa iznenadi Frank Harris ko balavca. Texov nepogrešivi njuh, pa Tex završi u zatvoru, pokušaj linča, nije mi sve to nekako leglo, pa čak i završni okršaj. Seijas odličan, kao i naslovnica. Sve u svemu solidno!

10.12.2020
    09:56:00 sati

9, 4, 9, 6