Tornado

TX LIB 45 | 240 str.

Indian Planes. Obitelj u potrazi za novim domom, tajanstveni gitarista, odvjetnik u bijegu pred plaćenim ubojicama, ubojice u lovu na ucijenjenu glavu, Tex na putu do svog parda u Amarillu… Uff! I tornado koji uništava sve na svojem putu!

• Tornado
    TX LIB 45
  • Prokleta zemlja
    TX LU 205
  • Tornado
    TX LU 206
  • Prokleta zemlja
    TX VEC 73
  • Tornado!
    TX VEC 74

• Terre maledette
    TX SR 573
  • Tornado!
    TX SR 574

• Mjesto radnje: teritorij Oklahome, na rubu pustare Indian Plains.
  • Kickapoo Indijanci se pojavljuju po prvi put u Texu! Pleme Algonquian Indijanaca u jugozapadnom Wisconsinu kamo su pod pritiskom potisnuti iz sjeverozapadnog Ohia i južnog Michigana u području između jezera Erie i Michigan.
  • Na str. 90. Hank Mallard spominje da je dobio zemlju prije tri godine tijekom Oklahoma land runa koji se dogodio povijesno 1890. godine. Taj događaj opisao je već Berardi u povijesnom prvom Tex maxiju "Oklahoma!" .
  • Ponovno se pojavljuje figura poštenog odvjetnika, u ovom slučaju Stevea Lymana, koji se bori protiv nepravde i zla. U "Bjeguncu", TX LIB 44 Frank Harris je bio revolveraš koji pokušava promijeniti svoj život, a unajmljuje ga kao odvjetnika moćni bankar; i u "U dugom putovanju" TX LU 105/106, Nat Merrick, sin poznatog šerifa koje je mislio da se može boriti zakonom, dok ga je Tex uvjerio da je na Zapadu bolji zakon revolvera.
  • Boselli voli bande od 7 zlikovaca: sedam "Nevinih" u "Carsonovoj prošlosti" (SD 38/40), banda "Nepobjedivih" Iraca (SA 70-72); banda Lennoxovih odmetnika u "Oluji na Stjenovitim brdima" (SA 77/78); banda Jacka Thundera u "Sedmorici ubojica"(SA 95-97) i banda Deadmana Dicka u "Colorado Belle "(SR 538-539).
  • Scena s vješanjem i pucanjem u uže u zadnji čas omiljen je Bosellijev trik!
  • Carson se pojavljuje samo na zadnjih 17 stranica!
  • Kad maknemo naočale, Ben Lowe jako sliči glumcu Augustinu "Tinu" Buazzelliju, koji se pojavio u liku detektiva Nera Wolfea, u desetodijelnoj TV seriji u produkciji tal. RAI-ja, između 1969. i 1971. godine!

Prohujalo s tornadom

Ljudi ne vole elementarne nepogode. (ne vole ni ekonomske krize, btw.) Niti kad im one pokucaju na vrata, a bome niti kad ih gledaju kako divljaju na vijestima. Tsunamiji, potresi, snježne oluje, poplave, uragani i - tornadi. Jedini slučaj kad se elementarne nepogode mogu desiti, i ljudima pružiti dobru zabavu je dakako u filmovima ili stripovima. Nemojmo se zavaravati da je tema o tornadima nešto novo, vidjeli smo gomilu filmova gdje je glavni akter sam tornado, no staviti ga kao jednu otegotnu okolnost unutar jednog westerna, malo jest neuobičajeno, a može i dobro zapapriti junacima. Naši junaci kreću se zabačenim pustinjskim ravnicama Indian Planesa u Oklahomi, a vjerovat ću Boselliju, to je regija u kojoj tornadi i nevremena nisu rijetka pojava.

Možda niste znali da uragan i tornado nisu jedna te ista stvar? Uragan nastaju najčešće u tropskim krajevima, a površina zahvaćena uraganom obično iznosi od 150 do 600 kilometara u promjeru. Uraganski vjetrovi dostižu brzinu između 100 i 180 kilometara na sat! Promjer tornada pak iznosi samo nekoliko stotina metara, a najviše 2 kilometra. Tornado najčešće nastaje u središnjoj dolini rijeke Mississippi u SAD-u. U većem dijelu područja što ga je zahvatila oluja tornado se pojavljuje kao crni oblak ljevkasta oblika. Područje što ga može zahvatiti tornado iznosi nekoliko kilometara dužine i nekoliko stotina metara širine, ali na svom putu tornado uništava sve na što naiđe. Pa se ti onda izvuci!

Tex Willer by Font

Pričam ti priču

Priča je satkana od čistog tkiva western žanra, a njeni sastojci su revolveraši, kauboji, rendžeri, lovci na glave, indijanski tragači i obitelj kolonizatora u opasnosti. Eh da, i jedan odvjetnik u bijegu. (Moram priznati da jedino pobunjena indijanska plemena nedostaju u ovom koktelu…) Boselli nas kroz uvodni dio priče upoznaje s jednim po jednim akterom. To su kratke digresije gdje u kratkim crtama upoznajemo karakter likova i razlog zašto se nalaze tamo gdje se nalaze. Glavni motiv od kojeg sve polazi je odvjetnik Steve Lyman, a čija je ucijenjena glava slastan prihod mnogim revolverašima. Simpatični je to mladi istinoljubac čiste duše koji želi samo istjerati pravdu i postarati se da krivci budu kažnjeni. Nije prvi puta da Boselli koristi odvjetnike kao pozitivne likove, za razliku od Gianluigija čiji su odvjetnici znali biti mahom negativci. On je jedini čisto-pozitivni lik uz obitelj Simms; ostali su svi ljudi na rubu zakona, vični rukovati svojim pištoljima. Najbolji je prikaz šefa bande, bivšeg šerifa Jima Bennetta, koji je ponukan nekim lošim stvarima koje su mu se dogodile stao na stranu kriminala. Evo što kaže jedan od Bennettovih momaka…

"Mister Bennett malo priča… Ali kažu da obožava voditi razgovore pištoljima… A to su vrlo kratki i precizni razgovori!"

Kad malo pogledamo, baš je živopisna ta ekipa Jima Bennetta. Ako niste primijetili, Boselli kao da voli sastavljati bandu od 7 ljudi (vidi primjerice "Sedmorica ubojica", TX LU 95-97). To su Mocassin, Kickapoo Indijanac, fantastični tragač; zatim opaki momci August, Sammy, Bevan i mladi novopridošlica Durango. Osim njih pojavljuju se i prljavi revolveraši i ubojice Dumb Dooley i Indijanac Naweca. Boselli je svakog napravio karakterističnog po nečemu, nijedan nije bezličan, kako to zna biti kod ostalih scenarista koji nikako da shvate da negativac mora biti što distinktivniji i zanimljiviji! Gazda, i akter koji je sve to započeo je kriminalac Ben Lowe. Posljednji okršaj između Texa/Hanka i Duranga/Bennetta odvio se u spektakularnom dvostrukom dvoboju, koji je moram priznati fantastična ideja!

Dvostruki dvoboj

Kako su se ispočetka uvodile disperzirane grupe, tako prema kraju prvog dijela epizode svi dolaze na okup na malom ograničenom području, a Boselli priređuje pravi mali cliffhanger. Ko u pravim serijama, jedan od likova je smrtno ranjen, drugi je napadnut, a nad sve se nadvila tamna sjena tornada. I onda Nastavit će se… Baš zavidim Talijanima! Možda bih kao nekad s nestrpljenjem čekao mjesec dana dok ne izađe "sledeća sveska". Libellus je ovim integralima maknuo svaku napetost (s financijske strane i duševnog stanja to je bolja alternativa! ;)) Drugi dio epizode odmiče se od tornadom devastiranog teritorija te se polagano akteri kreću prema uzroku svih problema. Otkrivaju se neki tajni identiteti, testira se snaga i volja pozitivaca i negativaca. Znamo Texov karakter, znamo za obitelj Simms da su nevini seljaci koji žele samo sretno živjeti, znamo da su negativci beskrupulozni ubojice; no postoji bar dvojica likova koji hodaju po ivici balansa. To su Jim Bennet, a i mladi Hank Mallard; za jednog i drugog čitatelj očekuje (a možda i ne) ili strepi na koju stranu će prevagnuti. Baš ta dva lika ističu se od svih ovih dobrih i loših, i ta nedeterminiranost karakternog statusa dobar je izvor neizvjesnosti.

Akteri, ljudi, ranjenici

Moram priznati da su Tornado radila tri čovjeka koje iznimno cijenim; uvijek zanimljivi Mauro Boselli, te dvojica fantastičnih crtača! Zanimljivi i ekscentrični likovi, dobra upotreba tornada kao motiva u priči; jedino je zamjerka što nema uopće humora! Fontu kao da leži western ambijent, dosta detaljizira na momente i fino ocrtava pojedine kadrove. I fino se uklopio s Libellusovim odličnim tiskom. Razlika između VČ i Libellusa je ogromna (cjenovno malo i više), nerijetko znam nalaziti kod VČ-a loš i taman otisak, kao i manji format, što sve znatno degradira ugođaj čitanja. Treći maher je dakako Villa, koji rijetko kad omane; odličan izbor motiva za naslovnicu i iznimna posvećenost crtežu.

Tornado - pripremite se da budete pometeni! ;)

TX LIB 44 Bjegunac

TX LIB 47 Staza uspomena

9, 8, 10, 10

Sto bi rekla stara reklama za Nika Rajder, uzbudljivo napeto vratolomno, al ovog puta stvarno. Posle jako jako dugo vremena jedan odlican Tex po IT numeraciji. Kraj je pomalo zbrzan i trapav u odnosu na ostatak stripa, al ne marim. Do cetvoroboja imam sve ono sto volim kod Texa, dobre negativce, neobicnu okolnosti i spletke, akcije koliko volis i majstorsko Boselijevo pripovedanje. Traba odrzati formu vesterna sa svim njegovim postulatima, a opet treba purziti i nesto novo - ovde je Boseli uspeo. Fonta ne ljubim previse, al ovde se potrudio. Pejsazi Indian Plainsa, pa scene sa tornadom jedne su od najupecatljivijih u serijalu.

Preporuka svima!

28.01.2013
    14:52:00 sati
  • selanne

9, 9, 6, 10

Crtež mi je najslabiji (ustvari, jedini slabi) dio. Font je nekako previše drven i dvodimenzionalan, nema dubine u crtežu.

28.01.2013
    15:14:00 sati
    selanne

9, 10, 10, 10

Moram priznati da me rijetko koji strip tako pozitivno iznenadio kao "Tornado".
    Na oko privlacna naslovnica, ispada iz sablona brojnih Villinih staticnih i pozerskih naslovnica.
    Ipak, mislio sam da je ovo tek dobro zamaskiran strip, tj. naslovnica cesto zna da prevari i strip razocara.
    Ovoga puta to nije bio slucaj, ne samo da je Villa nacrtao dinamicnu i prelijepu naslovnicu, njegovu najbolju ikad, vec sam dobio i fenomenalan strip.
    Definitvno je ovaj strip vrijedio svakog novcica.
    Font je ovdje doslovno rasturio, na najbolji moguci nacin je pokazao ko je najbolji Texov crtac. Scene sa nevremenom, raznoliko nacrtani likovi, jednostavno je sve prva liga.
    Mozda prica nije neki novitet, ali je zato scenario na najvisem mogucem nivou.
    Po meni najbolji Tex svih vremena, daleko bolji od nekih precjenjenih epizoda kao sto je npr. "Karsonova proslost".

28.01.2013
    19:05:00 sati

9, 10, 8, 10

Epizoda koja mi se iznimno svidjela, Boselli uvodi likove i svima daje živosti, prepoznatljivost, a uz to imamo tornado kao faktor koji svako malo može promijeniti događanja.

Pohvale.

28.01.2013
    22:36:00 sati

10, 10, 10, 10

Ocijene ne trebaju komentar, odličan TEX, jedan (uz Alkemičare)boljih iz novijih epizoda.

29.01.2013
    08:43:00 sati

9, 9, 9, 10

10.02.2013
    20:27:00 sati
  • El Morisco

5, 2, 5, 10

Moj problem se očito zove Mauro Boselli! Zar uistinu sve bande Texovih protivnika moraju biti sastavljene od jezivih kreatura koje pri upoznavanju izgledaju nemilosrdno i nepobjedivo, da bi kasnije padali kao snoplje? Zar uvijek u prijateljskoj ekipi moraju biti dječica, poeta s gitarom, zaljubljene djevojke koje će naravno, netko držati s nožem ispod vrata u ključnom trenutku? Mora li stalno u dijalozima taj čovjek nama, kretenima koji čitamo, otkrivati ono što je očito između redaka, ali eto, treba to objasniti? I naravno, zbrzani krajevi, u kojima, zna se, sve treba i mora stati u dve sveske, pa ne dao Bog, da se radnja produži, a likovi prikažu višeslojno? Mislio sam da je Tex gigant Ubojice od iste ekipe dno dna, ali očito može i gore....

08.04.2013
    18:04:00 sati
    El Morisco

9, 8, 8, 9

Dobra, napeta pustolovina, mada možda ipak malo predvidljiva. I ok, ajde, neka je sve igra sudbine, ali malo mi je ipak previše te "igre" u radnji bilo, previše slučajnosti. Onaj dvostruki dvoboj je definitvno za pamćenje. Trebalo mi je neko vrijeme da se naviknem na crtež, ali poslije mi je bio dosta dobar, pogotovo u prikazu tornada. Villa odličan. U svakom slučaju, iznadprosječna priča.

20.04.2013
    18:15:00 sati
  • Dudley Smith

8, 8, 9, 10

Volim kad me strip nauči nešto što nisam prije znao, a ovdje je to slučaj - nisam niti pomišljao da su postojala plemena koja su gradila "civilizirane" nastambe kao ove nastambe Creeka opisane u epizodi. Što se tiče scenarija, Boselli je uspio stvoriti neke upečatljive  ličnosti te dugo održavati napetost po pitanju stvarnih Hankovih motiva. Čak niti to što Carsona gotovo uopće nema mi nije previše smetalo. Font fantastičan, jedino mu Tex možda malo čudno izgleda, stoga nije maksimalna ocjena.

13.05.2014
    13:01:00 sati
    Dudley Smith
  • Villain

8, 9, 9, 10

Odličan Tex. Mane su samo i pitanje, koje je snage bio tornado. Ali je Tex poput supermena izašao iz njega...ok je (ljubavna) priča koje je u sredini svega ovoga.

12.09.2014
    16:19:00 sati
    Villain

8, 8, 9, 10

Vrlo dobro, no moglo je naravno i bolje. Ima klišeja, na kraju sve idealizirano, predvidljivo. Najgore od svega je što svi dobe metak u srce, ali ne umiru odmah- ili prvo nešto kažu Texu, ili čudesno ozdrave! Font je također mogao bolje u crtanju likova. Villa standardan.

24.12.2014
    15:15:00 sati
  • Barney

10, 10, 9, 10

Predobar strip! Iako nemam ništa protiv Fontovog crteža, njemu dajem devetku a sve ostalo čista desetka. Možemo biti picajzle i tražiti mane i dlake u jajetu .... ali čemu??? Zar nije jednostavnije prepustiti se uživanju u ovakvoj odličnoj priči? Preporuka!

20.04.2015
    20:39:00 sati
    Barney

9, 9, 8, 9

Najboljni način da nekome preporučim da pročita ovu epizodu je 85% koliko joj je dao DeeCay

24.07.2015
    17:41:00 sati
  • wele

8, 7, 10, 10

19.01.2017
    09:57:00 sati
    wele

10, 10, 10, 10

07.03.2018
    20:26:00 sati
  • logo111

9, 8, 9, 10

Odličan Tex, s dobrim Fontovim crtežom i zanimljivom pričom, istina uz par sitnih scenarističkih propusta, drži čvrsto čitatenja od početka do kraja uz ovaj strip. Zaslužuje visoke ocjene.

14.02.2019
    10:32:00 sati
    logo111
  • Ukupna ocjena 97%

9, 10, 10, 10

10.03.2019
    19:24:00 sati
    Nikola444

10, 10, 10, 10

Iznimno dobro! Priča za više čitanja: savršena atmosfera, zanimljivi likovi, ambijent, crtež savršeno uklopljen...

26.07.2019
    11:14:00 sati
  • domegus

8, 8, 9, 10

11.01.2020
    17:40:00 sati
    domegus

10, 9, 9, 10

Odlična priča! Naslovnice fantastične! Čak je i Font na nivou! Priča uzbudljiva, napeta, puna akcije, super scenarij. Sve na vrhunskom nivou! Velika preporuka za pročitati!

11.12.2020
    11:58:00 sati

9, 8, 9, 10

Napeto i moderno. Kraj pomalo nespretno odrađen, standardna pojava. Likovi bandita uvik isti kad je Boselli u pitanju, obavezno mora biti jedan lik sav u crnom i jedan plavokosi opasni i antipatični mladić. Font je lipo odradio scene s kišom i tornadom. Iako nisam njegov pretjerani fan zbog drvenog izgleda likova, dat ću mu ocjenu više zbog ukupnog dojma. Villa fenomenalan.

26.11.2021
    14:14:00 sati

9, 8, 8, 10

Definitivno nešto drugačije. Nije za sve desetke, ali epizoda je zaista dobra. Jedino ostaje mala nelogičnost kako je Karson znao šta treba da radi, da li slučajno, zbog čega je on uopšte čekao Teksa tamo, šta je bio njihov prvobitni cilj. Karakterizacija likova je višeslojna i simpatije čitaoca prema Henku Preskotu i Džimu Benetu se kako priča odmiče mijenjaju u suprotnim smjerovima. Priča je zaista dinamična, atmosfera je lijepo dočarana, ali ipak nisam ljubitelj Fontovog crteža, mada je ovdje dosta dobar. Naslovne su odlične.

08.01.2022
    22:14:00 sati

8, 7, 10, 9

31.01.2022
    22:37:00 sati

8, 7, 8, 8

Priča je dobra, zanimljiva, ali i meni smeta previše teksta kod Bosellija. Imamo recimo čutljivog indijanca koji u tami priča sa drugom kao stara baba i time Texu odkriva svoju poziciju. Imamo ono dvoje klinaca vezanu na laso. Dječak još dobije udarac puškom, ali ipak u sljedečim nekoliko kadrova sa sestrom pričaju bezvezarije, kao, da su negdje u parku. Realnije bi bilo, da ljudi u tim situacijama ništa ne pričaju. I za priču samu bi to bilo bolje. Ovo nakladanje bez nekog smisla mi kod Bosellija opčenito veoma smeta, i u Zagoru, i u Texu. Strip, kao strip, i kao western mi je svejedno bio vrlo dobar.

27.03.2022
    19:59:00 sati
  • Descender

7, 6, 8, 8

08.05.2022
    22:23:00 sati
    Descender

5, 5, 7, 8

Ispodprosječna epizoda s jako slabim, zbrzanim krajem. Izgleda da je zbog nekih bespotrebnih ranijih nadmudrivanja Boselliju ponestalo stranica pa je moćnik koji kontrolira pola grada i ima na platnom spisku kriminalce svih vrsta na kraju djelovao kao obični fićfirić iza kojeg ne stoji ni vlastita majka.

Iako nisam ogorčen kao on, najviše sam klimao glavom na komentar kolege El Morisca. Ukratko, Boselli ima brojne iritantne šablone rada, a ovdje su najgore bile brojne naznake da Hank nije onakav kakvim se predstavlja.

Kod recenzija mi je sve češći dojam da je dovoljno da recenzenta nakon odlične ocjene slijedi i prvi čitatelj da bi se stvorio vlakić oduševljenih čitatelja. Nitko ne želi izletiti iz šina. Ovo je slabašna epizoda, a ne vrh Texa kako sugeriraju ocjene.

21.01.2023
    15:33:00 sati
  • jogurt

6, 7, 10, 10

Ima ovde super scenarističkih rešenja ali ima i previše isforsiranih stvari koje me nisu ubedile. Par puta su mi postupci nekih likova bili neuverljivi skroz.

Crtež je odličan, možda mi je Font i omiljen crtač na Teksu od svih koje sam imao prilike da vidim; svakako je u top 3

25.04.2023
    16:03:00 sati
    jogurt

10, 10, 10, 10

02.08.2023
    18:33:00 sati

9, 6, 9, 10

Ne znam kako da ocenim ovog Teksa. Odnosno ne znam kako da ocenim Bosselija. On u ovoj dvodelnoj prici pokazuje i ono najbolje u sebi sto nosi kao scenarista ali i ono najgore. Sjajno su okarakterisani likovi, viseslojni, najbolje je kao sto je delboj i primetio kako se simpatije čitaoca prema Henku Preskotu i Džimu Benetu kako se priča odmiče menjaju u suprotnim smerovima. Scenografija epizode je odlicna, oseca se taj vetar kako neprekidno siba i nepregledna pustos koja okruzuje likove, upotreba tornadoa je upecatljiva, sekvenca sa skelom preko reke je neverovatno napeta i maestralno ispricana, odavno nisam video takvu napetost kod Teksa i to kako se Teksu plan raspada i samo se desava peh za pehom.

Ali ima i neka izuzetno naivna da ne kazem banalna scenaristicka resenja za prekomplikovane situacije koje je napravio. Zasto ih je onda pravio tako komplikovanim ako ce ih resiti tako banalno? Kraj prve sveske se zavrsava maestralno i na pocetku druge sveske Teks je najedanput nekako usao u onu mracnu kucu gde su dva bandita s puskama uperenim ka njemu kroz jedan jedini ulaz koji ta indijanska gradjevina ima (tako je nacrtao Font). Kako je uspeo tu da udje i da banditi njega vide dok ulazi (a jedan od bandita sve vreme stoji blizu vrata) i da se onda on izgubi u mraku te gradjevine? A ovamo ona deca sve vreme na nisanu. Zatim pred impresivni finalni dvostruki vatreni okrsaj Džim Benet zna da je to Henk Preskot ko ga ceka, otkud mu sad to, jedino ako ga je video preko puta reke, ali kaze da nije lepo video sta se desava. A zadnjih petnaestak stranica sa glavnim negativcem oligarhom grada i Karsonovim razresenjem te situacije necu ni da komentarisem - trapavo, glupo i imbecilno, bolje da je Bosseli zavrsio epizodu u preriji ili kako likovi dolaze u grad i nadaju se da ce sad uspeti da sudski rese stvar bez nepotrebnog puskaranja i vratolomija sa onim drvetom i oslanjanjem na serifa koji je najverovatnije na platnom spisku negativca, da ipak odluci da postupi po zakonu i ucini pravu stvar.

Zbog takvih nedopustivo glupih situacija se strasno ljutim na Bosselija jer to toliko odskace od ostatka epizode koja je fantasticna, sto mora da je kvari ovim glupostima?

Ljubitelj sam Fontovog crteza i ovde je bio odlican iako mi nije najjaci i najbolji crtac na Teksu ali ima svoj karakteristican stil i volim da vidim njegov crtez. Dobri su neitalijani na Teksu i Font je tu u vrhu ali najbolji neitalijan koji (je) crta(o) Teksa je nesumnjivo Hose Ortiz.

Villine naslovne strane sjajne, pogotovo ona za Tornado, kao sto su i drugi primetili izlazi iz sablona staticnih i pozerskih, vrlo dinamicno i napeto prikazana akciona scena koja se ne replikuje doslovno u stripu ali simbolicki verno ilustruje ono sto nas ceka unutar korica.

31.08.2023
    04:33:00 sati

7, 7, 8, 9

Ako kažem "tipičan Bosellijev scenario", to će odmah degradirati njegovo djelo, a to treba izbjeći ovaj put. Iako je pošteno oznojio guzicu da ostavi svoj trejdmark na ovako interesantnoj priči, nije uspio da je usere, kako to obično radi. A kako to radi? Tako što svaki njegov pokušaj naglašavanja svog umijeća na kraju ispadne usiljen i pretjeran. U ovom slučaju to je uvođenje porodice Simms u glavni dio priče, gdje je imao dovoljno protagonista da zaplete mrežu na vrhunskom nivou. Ne. Simmsi su mu trebali da bi provukao Hanka gitaristu, koji se ispostavlja za ključnu rolu u čitavoj epizodi. Crtež strašno varira, neuobičajeno za Fonta da mu ruka drhti ovako snažno nakon neke 150. stranice. Početni dio je fantastično odrađen, ali kasnije sve naginje na škrabotinu, što je nevjerovatno. Naslovne su odlične, pogotovo ova prva.

14.06.2024
    20:23:00 sati
  • SSM