Četiri bjegunca

TX LIB 46 | 208 str.

Rendžer Tony Regan zove Texa i Carsona u Cortez, Colorado. Saznao je nešto o pljačkašima banke u Norwoodu, čije pljačkaše love rendžeri već dvije godine. Stigavši u Cortez naše junake čeka neugodno iznenađenje, Regan je obješen zbog nesporazuma. Tex i Carson imaju na pameti samo jedno, osvetiti prijatelja i privesti pravdi krivce, takozvane „Vitezove pravde“, četvoricu muškaraca s kapuljačama preko glave…

• Četiri bjegunca
    TX LIB 46

• Ore disperate
    TX SR 241
  • I quattro evasi
    TX SR 242
  • Ore disperate
    TX TT 241
  • I quattro evasi
    TX TT 242

• Ovo je kronološki gledano 176. Texova avantura. Počinje u broju 241 („Sati očaja“) i završava u broju 242 („Četiri bjegunca“) na stranici 102. Broj 242 nosi naziv kao i Libellusovo izdanje „Četiri bjegunca“. U Italiji je prvi put izašla 1980. godine. Reprinti ove priče su: Tex Tre Stelle 241/242 iz 1984. godine, Tutto Tex 241/242 iz 1997. godine, Tex di Repubblica 100 (Četveročlana banda)/101 (Ratnici sa sjevera): iz 2008/2009 godine i Tex Nuova Ristampa 241/242 iz 2009. godine, Naslovnicu Repubblicinog izdanja koja ima veze s ovom pričom možete vidjeti ovdje.
  • Originalni naziv priče je „Ore disperate“ - „Sati očaja“,
  • Na ovim prostorima ova priča prvi put izlazi 2011. godine u izdanju Libellus biblioteka Tex Willer 46.
  • Po 172. put scenarij potpisuje Bonelli.
  • Šesti Fuscov rad na serijalu.
  • Temu za ovu priču je napisao Mauro Boselli.
  • Po 139. put se pojavljuje Kit Carson u scenariju, a duo Tex/Carson jaše zajedno po 49. put.
  • Mjesto radnje: Colorado. Colorado je često poprište Texovih avantura, spomenimo neke: avanture 15, 19, 28-31, 33-35, 45, 46, 52, 58, 74, 87, 104, 124 i 160, a koje su to priče pogledajte ovdje. Mesa Verde kao mjesto radnje pojavila se i u avanturi 45.
  • Po drugi put se saloon zove „Silver Bell“ (nakon avanture 98), po drugi put se hotel zove „Denver“ (nakon avanturie 46).
  • Po 122. put u scenariju se pojavljuje šerif.
  • Očajnički sati je i naslov američkog filma iz 1955. godine.
  • Nekoliko Fuscovih slika, koje nemaju veze s ovom pričom možete vidjeti ovdje: slika1, slika2, slika3, slika4 i slika5.

Ideja/tema za ovu priču je Bosellijeva, Bonelli ju je odobrio i napisao scenarij po svom, različit od predloženog Bosellijevog. Boselli: „Da sam ja to napisao, bilo bi to sasvim drugačije. Napravio bih priču s malo manje crnog i bijelog, više sivila u krivcima. Bonelli je radije krivce učinio još zlobnijim. Također je znao stvoriti složene, višestruke likove, poput Lucera, ali dobro znamo da je općenito više volio jasne tonove, kako bi bio popularniji. Umjesto toga, Nolitta ili ja ili Berardi imamo ovu fantaziju u kojoj volimo lošeg tipa koji se iskupljuje, lošeg tipa koji ima nešto dobro i dobrog tipa koji ima nešto loše, i tako dalje!“

Bosellijev rukopis vidi se u prisutnosti osvetnika i zbog vješanja nevinog čovjeka. U izvornom Bosellijevom prijedlogu „Vitezovi pravde“ nisu bili bivši odmetnici već obični građani. U svakom slučaju ne vidi se često u Texovim pričama rendžera kako visi na stablu.

Bonelli stvara klasičnu western priču o rendžeru (prijatelju naših junaka), kojeg je greškom linčovala skupina osvetnika s kapuljačama. Tex i Carson ga naravno osvećuju.

Tko su „Vitezovi pravde“? Građani nemaju uopće predodžbu o njihovom identitetu, Tex i Carson vrlo lako doznaju tko su, otprilike na polovici stripa, zahvaljujući poštenom docu. Dakle imamo klasični Bonellijev scenarij sa ranom predvidljivošću, ostatak je opet klasična igra mačke i miša naših junaka protiv razbojnika, ali umiješno vođena priča, do dinamitnog kraja, pritom nisu naši junaci koristili dinamit, nego baš suprotno jedva ga preživjeli. Radnja teče sporo, polagano, naši junaci imaju vremena u očekivanju napada na njih i projahati konje uz odlične dijaloge. Rekli bi esencija Texa i meni uvijek rado viđen klišej, scenaristički detalj. Dijalozi su uistinu vrhunski.

Skupina hulja s kapuljačama, mali i tihi gradić, koji je utočište za gnijezdo zmija, hrabri rendžer na krivom mjestu u krivo vrijeme, sramotna pogreška koja se pretvara u monstruozno ubojstvo i naši junaci u elementu, sve kockice za dobru priču su tu i rekao bih kako smo vrlo dobru priču i dobili. Posebno dojmljiv je Texov vokabular, koji je zapravo skrivena prijetnja za razbojnike! Uvijek rado viđen, rječiti Tex. Naši junaci su naravno odlučni u namjeri da rasvijetle zločin.

Uvodna stranica drugog nastavka

Scena za pamćenje: noćni upad gorostasa Big Rockyja u sobu naših junaka sa dvocijevkom, razbivši ulazna vrata. Impresivna scena! Napad koji je potpuno iznenadio naše junake, koji su bezbrižno spavali, kad ono… Danas su takve scene nezamislive, jer današnji Tex sve predviđa. Također bih spomenuo, kako je ovo jedna od rijetkih priča u kojoj se Carsonova pesimistička predviđanja ostvaruju, a raritet je vidjeti Carsona kako kolo vodi glede misli, u ovoj priči većinom je on taj koji postavlja pitanja Texu, a ovaj put on iznenadi Texa sa svojom pričom i logikom i to ne samo jednom.

Priča starta eksplozivno, sjajnim napadom na diližansu, potjerom i tragičnim vješanjem. Nastavlja se vrlo sporim ritmom do pucketavog kraja. Iako bi mnogi rekli kako nema priče i puno događanja, ali imamo pljačku banke, ubojstvo rendžera, gamblera, te Texa i Carsona u elementu…Bonelli je umiješno stvorio priču, koja drži čitatelja zalijepljenog uz strip od prve do zadnje stranice. Puno puta sam u svojim recenzijama znao reći kako je nekad malo, puno, tako i ovaj put. Uživao sam u ovoj priči, u kojoj sve klapa.

Galerija likova: sve se vrti oko četiri „Viteza pravde“: zapravo to su isti ljudi na čijem su tragu rendžeri već dvije godine, otkako su opljačkali banku Midland u Norwoodu, Colorado, teško ozlijedivši blagajnika i usmrtivši troje ljudi. Nakon pljačke pokazali su se lukavim, razdvojivši se u različitim smjerovima i umakavši potjerama. Oni nisu ništa više od bivših razbojnika, postali su bogati i cijenjeni ljudi, ali nikada nisu napustili put nasilja i noseći kapuljače postavljaju sebe za osvetnike. Razbojnici bez skrupula i bez dostojanstva, klasične crne duše! Protivnici, koji su zadali dosta poteškoća našim junacima, to jest samo čudom su se naši junaci izvukli iz zamke na Mesa Verde. Odlično podnosili i Texov rječnik. Prisutna je i banda Sama Wortha, koja pokazuje zdrav razum predavši se nakon pljačke diližanse, ali isto tako ne pokazuje previše zdravog razuma nakon bijega iz zatvora.

Šerif: uobičajeni lijenčina, ne previše inteligentan, odobrava linč i ne vidi trulež koja ga okružuje. Nije negativni lik, već nesposoban, bezbrižno opravdava prisutnost osvetnika u njegovom gradu. Rekli bi današnjim rječnikom šerif je svojevrsni uhljeb. Kad se sve zbroji, solidna karakterizacija, klasični Bonellijevi razbojnici, crne duše, koje trebaju dobiti po prstima!

Uvodna stranica priče

Crtež: prekrasan, fantastičan Fuscov crtež, jedno od najboljih Fuscovih ostvarenja tog razdoblja. Visoka razina kvalitete, nema loše nacrtane vinjete, crtež kojeg je uvijek lijepo gledati!

Naslovnice: Prva je klasična pozerska, bez puno detalja, jednostavna, Tex s winchesterkom. Druga je s nešto više detalja, ali opet jednostavna, Tex bježi pred dvojicom u potjeri. Sve u svemu, lijepe, pozerske naslovnice, ali može to Galep i bolje.

Rezime: jako dobra priča, klasični gradski western. Tema je dobra i originalna, a mogla se je i bolje razraditi. Ljubitelji Bonellija i old school Texa će svakako doći na svoje. U svakom slučaju uzbudljiva i zanimljiva priča, koja čitatelja drži prikovanim za stolac od prve do posljednje stranice i toplo je preporučam za čitanje! Ja sam uistinu uživao čitajući ju!

TX LIB 40 Junaci Đavoljeg prolaza

TX LIB 49 Krvave tračnice

9, 9, 10, 9

Fusco. Opasna faca.

Dobra je ovo epizoda. Bas dobra.

21.05.2024
    14:28:00 sati

9, 8, 9, 9

Napeta epizoda i odličan Fuscov crtež!

21.05.2024
    22:34:00 sati

9, 9, 10, 8

22.05.2024
    05:58:00 sati

8, 8, 8, 7

Nikad se nisam usudio skupljati Libellusov Tex jer ne polažem vjeru u "nove" epizode serijala, smatram da tu ima previše rupa i priča nedostojnih standarda koji je Bonelli postavio u Texov svijet. Ali, kad se sjetim da ima i ovih, "starih" priča, bude mi žao što sam odustao prije i otpočinjanja. Vrlo dobra priča, užitak za sve koji vole Texa, crtež standardno jako lijep - kako to Fusković inače radi - glava, rep, trup, sve dovoljno za visoke ocjene. Recenzent se potrudio da nas uvuče u vrijednosti broja, sve pohvale i njemu.

22.05.2024
    06:38:00 sati

7, 8, 8, 8