Operacija Panama

TX LIB 52 | 342 str.

Tex i Kit zajedno s Texovim starim prijateljem, bivšim rendžerom Philom Turnerom, putuju u Panamu s ekspedicijom čiji je cilj prikupiti informacije o području gdje bi se trebao graditi morski kanal...

• Operacija “Panama”
    TX LIB 52

• Il solitario del West
    TX SR 250
  • Giungla crudele
    TX SR 251
  • Il volto del traditore
    TX SR 252
  • Il solitario del West
    TX TT 250
  • Giungla crudele
    TX TT 251
  • Il volto del traditore
    TX TT 252

• Ove epizode nisu bile objavljenje ni u ZS ni u LMS.
  • Iako je tema ovoga stripa povijesni događaj, Nolitta je uzeo malo slobode i pomiješao datume. Više informacija!.
  • Tex drugi put odlazi u karipske predjele (prvi put je to bilo u priči gdje se ujedno prvi put pojavio i Crnobradi, SR 155-158).
  • Kao i Zagor u jednom od svojih maxija, i Tex ovdje surađuje s marincima.
  • Zanimljiv slučaj – pogledajte naslovnicu prve epizode i prvu vinjetu 18. stranice. Ovo nisam puno puta primijetio.
  • Hvala forumašu Combatrocku na pomoći oko nekih sitnica vezanih za epizodu.

„Puuut putuje moj jaraaaan, putujem i jaaaa...“

Evo, ova pjesma dođe kao odličan uvod za riječ-dvije o ovoj Texovoj pustolovini. Za razliku od Zagija koji je obišao pola svijeta (ovoga stvarnoga, ne računajući sve ostale Golnore, Mordore i Nedođije u kojima je tjerao mak na konac, lovio vrtne patuljke i klao troglave zmajeve), naš dragi rendžer je uvijek bio priprosta seljačina kojemu je najveći domet bilo vrludanje po kanadskim šumetinama i vrelim meksičkim pustinjama. I tako, reče Nolitta da je došlo vrijeme da i Tex vidi malo svijeta, pa mu uruči kartu za Panamu...

Ideja za svaku pohvalu, nema što. Fascinacija Južnom Amerikom, zbog koje je praktički pokrenuo novi serijal, unošenje svježine u Texove pustolovine, pokušaj približavanja Texa publici koja nije toliko zagrijana za čistokrvni western – što su bili Nolittini motivi za ovo djelo? Ne znam, i iako kao ljubitelj iskonskih Texovih epizoda, kad se smuca po Divljem zapadu i tamani negativce, ne odobravam prečesta skretanja scenarista i eksperimentiranje s nekim drugim žanrovima, moram priznati da je ova priča dobra ideja. U svakom slučaju, puno bolja nego cvijeće iz svemira koje ubija, dinosauri koji se skrivaju po Arizoni ili supergigaultramoćni vještac koji može što poželi osim ubiti četiri smrtnika. Uostalom, budući da mi ni Mister No nije nimalo mrzak, jasno je da mi se ova priča sviđa. Što u njoj ne valja – reći ću, a sad da kažemo koju i o tome što se događa.

Događa se to da je američka vlada odlučila prepiliti popola državicu Panamu kojoj je jedina krivnja to što se nalazi između dva oceana, Tihog i Atlantskog. Naravno, sada tu ide čitava horda ljudi koji će proučavati teren, slikati, truditi se da održe dobre odnose s lokalnim stanovništvom i vlastima, sve u cilju gradnje morskog kanala koji će spojiti spomenuta dva oceana. E, kad neki ljubitelj Texa pročita ovo, logično da će se upitati odakle Noćnog Orla ovdje. Za građevinu i mostogradnju nikad nije iskazivao preveliki talent, a dobre odnose s glavešinama u foteljama održava teže nego Balotelli s trenerima. Međutim, budući da je Nolitta zacrtao da će Tex glumiti gospodina Jerryja Drakea, bit će tako, pa makar padale sjekire. Primijetili ste da sam malo ironičan, a pohvalio sam priču? Da, pohvalio sam ideju, ali način na koji je tu ideju sproveo u djelo – to mi je već malo klimavo...

Dakle, prvih dvadesetak strana su čista klasika i esencija Texa – on i Tiger love pobunjene Apaše koji teroriziraju doseljenike. Okrećete naslovnicu, gledate da niste nešto pogriješili, možda je otiskano pogrešno ime epizode – nije, ne brinite. Petljancija počinje ubrzo, kad nalete na pobunjene Apaše. Ustvari, naletjeli su na njihove leševe, jer su ih sredili Kit i njegov prijatelj Tawaska. Nažalost, Tawaska je ubijen u okršaju i Kit sebi ne može oprostiti što ga je nagovorio da krene s njim u potjeru za Apašima umjesto u lov na divljač. Iz kočije koju su napali Apaši izlazi stanoviti Timothy O'Sullivan, fotograf kojega je ljubav prema njegovom poslu dovela na Divlji zapad. Kakve sve to veze ima s putovanjem u Panamu? Pa, gospodin O'Sullivan putuje s našim junacima u selo Navaja gdje ostaje nekoliko dana radi odmora. U tih nekoliko dana on i Tex primjećuju da Kit nije baš kao inače, jer mu je Tawaskina smrt pokvarila raspoloženje. U redu, ubijen mu je prijatelj, ali to se dogodi praktički u svakoj epizodi, pa se oko toga ne diže prašina, a sada Kit samo sjedi, potišten i sam, te se uopće ne želi družiti s ostalim Navajima. O'Sullivanu padne na pamet ideja da ga povede sa sobom u Panamu, gdje putuje kao fotograf ekspedicije vlade SAD-a koja će istraživati mogućnost gradnje morskog kanala. Providan i neslan zaplet i način da se radnja preseli u Panamu... Shvaćam da Nolitta nije tek tako mogao poslati Texa negdje daleko, ali kakvo je ovo rješenje? Smeta mi to potenciranje Kitove potištenosti radi smrti prijatelja i putovanja u Panamu kao lijeka za to, jer, kako sam već rekao, to se stalno događa, pa je Kit uvijek normalan i veseo dva dana poslije, a sad mu nije do života. Da ne bi završilo na tome (jer poslan je tek Kit, ne Tex), Nolitta je dodatno zakomplicirao. Tex i Kit u Galvestonu dolaze preuzeti hranu za Navaje, nalijeću na bivšeg rendžera Phila Turnera koji im priča o političkim zavjerama da određena ekspedicija u Panamu propadne, bla, bla,... Naravno, Tex zbroji dva i dva, odmah se prepadne za Kitov život, jer inače Kit dosad nikad nije radio nikakve opasne stvari poput upadanja u indijanski logor potpuno sam, pucnjave s bandidosima, naganjanja raznoraznih lupeža, pa mu, je l' te, treba dadilja. Draže bi mi bilo da je napisao scenarij u kojemu su Tex i Kit u nekoj nagradnoj igri dobili putovanje u Panamu za dvije osobe, ali što se može.

Dakle, Phil Texu sređuje dokumente i kreću na brod... Stranicu po stranicu, uviđamo još jedan problem ovoga djela. Ljubitelji Texa su navikli na akciju i pucanje, bez previše zamorne priče. Ovdje je Nolitta (barem u prvih otprilike sto i pedeset strana) pretjerao s dijalozima. Tex razgovara s jednim kapetanom, pa s Philom, pa Phil s drugim kapetanom, pa svi međusobno, pa Kit s fotografom, pa ovo, pa ono... Puno priče, puno teksta, a malo događaja. Istina, ovaj dosadniji dio je presječen sjajnom scenom na primanju kod američkog konzula, gdje Tex u svom najboljem elementu sređuje neke napuhane glave. Ovo je odličan dio i Nolitta stvarno zaslužuje maksimalne pohvale za izvedbu. Nasreću, ulaskom u džunglu smanjuje se količina nepotrebne priče i počinje malo više konkretnih događanja.

Rekao sam da volim i Mister Noa, njegove pustolovine po džungli su svakako zanimljive, vjerojatno zato što to i očekujem od njega. Daleko od toga da je ovo dosadno, ali ipak od Texa hoću nešto drugo. Ima tu nešto, neki osjećaj tjeskobe dok naši junaci, vodiči, znanstvenici i marinci drhte od straha provlačeći se kroz džunglu, jer znaju da se iza svakoga grma može kriti par očiju koje vas posmatraju ili otrovna strelica kojoj bi se mogli naći na putu, ali... Ali nekako to nije to, nisu Guaymiji ili Cunetako „cool“ poput razularenih Apača ili pijanih Komanča, nisu provlačenje kroz lijane i borba s komarcima tako atmosferični kao jahanje kroz prašinu u pustinji i gađanje zvečarke pištoljem u glavu, pa čak ni lijepa scena borbe s udavom nije tako napeta kao sukob s grizlijem u Montani ili Coloradu. Ili barem sve to nije tako za Texa i ono što smo od njega navikli. Jest lijepo, jest bolje od nekih drugih pokušaja unošenja promjena u serijal, ali ostaje nekako nezačinjeno.

Nije scenarij pun loših stvari, već sam rekao kako je Nolitta lijepo prenio atmosferu i sve opasnosti koje strance očekuju u džungli, a za pohvalu je i dirljiv (možda i patetičan) detalj s marincem Jenkinsom koji će mnogo godina kasnije kopirati Ade Caponeu Zagorovom maxiju Marinci. Neki će možda i očekivati probleme za Texa – ipak se nalazi u jednom potpuno nepoznatom okruženju i moguće je da više ne bude dominantan kao što je inače. To se ovdje primijeti samo u rijetkim situacijama, i to nakratko, pa će zagovornici teze da je Tex superjunak doći na svoje i moći će ga ponovo pljuvati jer nije „dovoljno dobar prikaz običnoga, slabog čovjeka“. Neka, meni je draže da se njegovo „superjunaštvo“ pokazuje u mogućnošću snalaženja u novonastalim situacijama i problemima nego izbjegavanjem metaka s udaljenosti od dva metra.

Ono što me je ugodno iznenadilo je kraj priče. Često se u Texu (pa i u drugim stripovima) događa da već nakon manje od pola stripa znate ili naslućujete tko je prikriveni negativac, pa vas „obrat“ na kraju ustvari i ne iznenadi. Ovdje je drugačije, barem je mene stvarno iznenadio identitet izdajnika. Valjalo bi sada napisati i koju o tome kako novci, politika i spletke mijenjaju ljude, ali bi onda na početku čitanja i vi shvatili što će se dogoditi na kraju, a ne želim vam kvariti iznenađenje.

Da je ova priča napisana koju godinu ranije, vjerujem da bi i crtež zaslužio desetku. Istu sam ovakvu rečenicu napisao i u svojoj prošloj recenziji, za priču „Junaci Đavoljeg prolaza“. Sve što sam rekao tamo, vrijedi i ovdje. Ticci je još uvijek puno bolji nego što će biti u dosta novijim epizodama, ali slabiji nego prije. Malo manje čvrstoće u crtežu, ali i dalje s puno detalja i s puno uloženog truda, što ne mogu uvijek reći za sve crtače. Dobro se prilagodio čak i promjeni podneblja i okružja, njegov prikaz džungle nije ni mrvicu lošiji od onoga što i inače crta, kao ni od Disovog prikaza (Disa uzimam za usporedbu jer mi je on prva asocijacija na prikaz džungle).

Ovaj put je Galep odradio solidan posao. Njegove naslovnice mi nikad nisu za desetku, ali ovdje nisu toliko loše kao u većini slučajeva, za prvu čak mogu reći i da je odlična. Nakon što sam u zadnje dvije-tri recenzije kudio i Villu, sada mu moram odati sve pohvale. Ova naslovnica je primjer kako bi trebao uvijek raditi jer očito je da može. Reći će neki da je statična, ali kad je ovako detaljna, to ne smije biti minus. Doduše, pokazuje zabrinjavajuću sklonost golim i nabildanim muškim tijelima, čak je i Texa radi toga gurnuo u pozadinu. ;)

Što reći na kraju? „Misternoovski“ Tex je epizoda koja je svakako odmak od klasičnih rendžerovih pustolovina. Medalja ima dvije strane, pa taj odmak s jedne strane i ne priliči toliko Texu, dok je s druge strane puno bolje rješenje za razbijanje monotonije od nekih dotadašnjih pokušaja. Tvrdokorni Texovi fanovi je neće mrziti jer i ovdje ima situacija gdje je Tex u svom elementu, a i oni kojima su „jedne te iste“ Texove pustolovine dojadile trebali bi uživati u priči u kojoj jedan Bonellijev junak igra na domaćem terenu drugoga.

TX LIB 49 Krvave tračnice

TX ZS 848-850 Na ivici ponora

10, 10, 10, 10

Sve za deset, osim Sutonu koji nije te knjige odradio 100%....šteta, korice premale za strip sadržaj...ostalo sve za 10...preporuka velika...sve je napisano u recenziji, zašto ponoviti?

06.02.2013
    10:40:00 sati

10, 10, 10, 10

Tex ne dozvoljava da mu sin jedinac najebe vucarajuci se po Mister Noovoj teritoriji, sav ulepljen od znoja ne posustaje ubijajuci sve redom pardon sve lose momke redom, da bi na kraju natrcao na zajeb u reziji mocnih politicara koji istu matricu prodaju i dan danas.

06.02.2013
    10:53:00 sati
  • split85

9, 8, 9, 9

Odlična avantura.
    Stvarno san uživa čitajuči ovu priču.

06.02.2013
    10:58:00 sati
    split85

6, 5, 9, 4

Mnogo se odugovlaci na pocetku, beskonaci dijalozi sa Kirk Daglasom prosto ubijaju. Sama prica sa izdajnikom je prenaivna. Onda dolazi odlican deo u dzungli, gde konacno imamo Texa koji resava i donosi odluke. Sama zavrsnica neverovatno losa, klasicni Tex naivac i neki levi lik koji spasava Texa u poslednjoj sekundi. Gde se izgubio Nolita koji je radio masne zavrsnice? Naslovnice, ove Galepove, mozda i najlosije u serijalu. Sumarna ocena 4 je data jer sam u srednju vrednosti strpao i CVillu.

LL izdanje je lose, do sada nisu ovako omanuli. Ovaj podebeli strip su u uvuklu u korice za 5 stranica tanji strip.

06.02.2013
    11:00:00 sati

8, 7, 9, 8

Daleko od najboljih Nollitinih prica na Texu, ali opet zanimljivo stivo, Tex kao Mister No.

I ja volim Mr NOa ali mi nekako nije leglo da se Tex ponasa i nadje u istom okruzenju kao i Mr NO.

Veoma je glup razlog zbog koga su otisli u Panamu, to je lepo objasnio selanne u recenziji pa procitajte.

Ona fora sa marincem koji je ranjen i koji je ostao da pogine i da se zrtvuje za ostalu ekipu  su mnogi scenaristi vise puta koristili. Nollita je to vec iskoristio u Zagoru ,,Mohikanac Jack", a i Burattini u ,,Mocvari robijasa".

Ticcijev crtez skoro pa odlican, a ni naslovne nisu lose.

06.02.2013
    15:44:00 sati

8, 6, 9, 5

Ova epizoda je pravi raritet kad je u pitanju mjesto radnje, jer se Texove epizode, čija se radnja odvija izvan SAD-a, Kanade i Meksika, ne bi moglo nabrojati ni na prste jedne ruke. Nolitta ovdje dosta petlja s uvodom, a objašnjenje zašto i kako su Tex i Kit završili u Panami je prilično nespretno. Međutim, čim se radnja premjestila u džunglu nekako je priča dobila onaj Zagorovski i Misternoovski štih, a nepetost ne posustaje do samog kraja. Kraj meni ne djeluje zbrzano, naprotiv, dobro je što smo pošteđeni nekih objašnjenja do kojih bi i sami ionako došli, pa je tako jasno zbog kojeg materijalnog razloga Phil Turner izdaje Texa. Mladi Ticci ima nešto statičniji stil nego što sam kod njega navikao, ali izvrsno je dočarao džunglu i sve ostalo, te me čudi kako mu Nolitta nikad nije dao scenarij za jednu pilotovu epizodu. Galepove naslovnice su jako loše, prejednostavno, zbrzano i nadasve nejasno nacrtane, pogotovo prva gdje je Texu i Kitu nemoguće razaznati crte lica.

06.02.2013
    21:38:00 sati

9, 9, 9, 5

Ova epizoda mi je jako dobro sjela...bez obzira što Tex nije na svom teritoriju,ovo je Tex kakav mi odgovara,pogotovo ona tučnjava sa Kolumbijcima.;) Kirk Douglas je odlično odglumio svoju ulogu. Jako mi se sviđa Ticcijev crtež,ali uz malo više truda mogao bi biti i bolji. Naslovnice i orginalne (mada baš i nisu orginalne) i ova Villina su loše.
    10.02.2013
    10:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 72%

9, 5, 8, 6

Занимљива тема, штета што није боље реализована, посебно јер Текс иде на егзотичну локацију. Могло је ово доста богатије да се зачини. Добар цртеж.

26.06.2013
    20:45:00 sati

9, 9, 9, 9

Nolitta je opet pogodio u sridu. Mali ljudi se bore za moćnike koji poput bogova sjede u foteljama i smiju se.

19.08.2013
    19:40:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 7, 9, 6

Uspjeli eksperiment s Tex-om u Mister No-ovom okruzenju (za razliku od naredne epizode). Ne pretjerano dinamicna, ali zato vrlo atmosfericna epizoda sa nazalost zbrzanim krajem. Za spomenutu atmosferu vecim dijelom zasluzan odlican Ticci. Galepove naslovnice među najslabijima koje sam vidio dok je Villina među boljima. Sve u svemu, vrlo dobro.

24.09.2013
    16:53:00 sati
    Shaner
  • brozbiafra

9, 9, 10, 9

17.09.2014
    21:50:00 sati
    brozbiafra

8, 6, 10, 10

Solidno, iako sam očekivao puno puno više. Kako je već i spomenuto, vrlo naivan odlazaku avanturu, previše predugih dijaloga (koji mogu često proći kod MNo-a), i neobično okruženje za Tex-a -koje nije urodilo plodom, jer nekeko se predobro snašao... A oneu vrede na prijamu s tučnjavom, također je oličenje Mno-a. Zbrzan kraj! Iako sam sumnjao na fotografa, nije me niti negativac iznenadio. Ticci perfektan!! Bez ikakve zamjerke. Čudi me da nije nacrtao bar 1 epizodu Mno-a. Naslovnice- ocjenih Villu, iako je već malo naporan s prenabildanim indijancima u prvom planu. Galep tako-tako.

31.01.2015
    07:43:00 sati

10, 8, 10, 9