Montalesova osveta

TX LIB 54 | 228 str.

Montales, ugledni meksički političar, prijatelj i odani saborac u mnogobrojnim pustolovinama počinje da budi iskrice sumnje kod rendžera Tex Willera, nakon što se pridružio zloglasnoj bandi razbojnika. Da bi razotkrio čudnovato ponašanje prijatelja, rendžer pod lažnim identitetom Jack Devil pokušava da dopre do opasne bande i sazna šta se krije iza prijateljevih šokantnih odluka. Na njihovom putu će da stane okrutni vođa bande i nekadašnji Montalesov saveznik iz mladosti dok su se borili za neovisnost Meksika ali i jedno duboko zakopano sjećanje koje će na kraju dovesti dva nekadašnja saveznika ponovo na isto mjesto neizbježive tragedije koje proganja Montalesa...

• Montalesova osveta
    TX LIB 54

• Vendetta per Montales
    TX SR 579
  • Le campane di San Rafael
    TX SR 580

• Montales, prijatelj i česti saradnik u brojnim pustolovinama, priliku da ga prvi put vidimo u redovnoj seriji imali smo davne 1959. godine u epizodi „Fuorilegge/Izvan zakona“ koju potpisuju legendarni tandem Gian Luigi Bonelli i Aurelio Galleppini. Od ostalih pojavljivanja u redovnoj seriji i specijalnim izdanjima imamo na raspolaganju u sljedećem spisku; #6-7 „Doppio gioco/Dvostruka igra“ (Bonelli/Galleppini), #137-139 „Il ritorno di Montales/Povratak Montalesa“ (Bonelli/Galleppini, 1972.), #163-164 „Nel regno dei Maya/Kraljevstvo Maya (Bonelli/Galleppini, 1974.), #305-307 „I conspiratori/Zavjerenici (Nizzi/Civitelli, 1986.), #365-369 „Chihuahua“ (Nizzi/Civitelli, 1991.), #389-392 „Gli Uomini Giaguaro/Ljudi jaguari“ (Nollita/Letteri, 1993.), #426-427 „Yucatan“ (Nizzi/Marcello, 1996.), #438-440 „Gli Invincibili/Nepobjedivi“ (Boselli/Marcello, 1997.), #488-489 „La collera dei Montoya/Montoyin bijes“ (Boselli/Capitanio, 2001.), #515-517 „Il Serpente Piumato/Pernata zmija“ (Nizzi/Ortiz, 2003.), #579-580 „Vendetta per Montales/Montalesova osveta“ (Boselli/Piccinelli, 2009.), #637-640 „L isola della nebbia/Ostrvo u magli“ (Boselli/Dotti, 2014.). Sveukupno jedanaest pojavljivanja u redovnoj seriji, zatim dva pojavljivanja u maxi serijalu, #11 „Fort Sahara“ (Nizzi/Diso, 2007.) i #14 „La belva umana/Zvijer u ljudskom obličju“ (Faraci/Diso, 2010.) i naravno još dva pojavljivanja u gigant edicijama, prva u fenomenalnoj epizodi imenom „Patagonija“ (Boselli/Frisenda, 2009.) i „I ribelli di Cuba/Kubanski pobunjenici“ (Boselli/Suarez, 2010.). Montales je jedan od bolje znanih sporednih likova koji su se mnogo puta kroz godine pojavili u serijalu, u ovoj epizodi ćemo saznati kako su učinjeni prvi koraci njegovog i Texovog prijateljskog zbližavanja
  • U pitanju je dvodijelna epizoda čije je prvobitno izdavanje bilo 2009. godine u Italiji a zatim 2013. na našim prostorima od strane hrvatskog Libellusa. Zanimljivo je da ova epizoda predstavlja prvu među novijim pustolovinama koje je Libellus objavio u svojim knjigama, do tada su bile objavljivane samo starije epizode
  • Alessandro Piccinelli, italijanski strip-umjetnik, Villin učenik i trenutni naslovničar na Zagoru, ovom epizodom obilježava svoj prvenac na Tex Willeru. Pored ove epizode nacrtao je i „I trappers di Yellowstone“/“Traperi Yellowstonea“ (#611-613), „La stirpe dell abisso“/“Linija ponora“ (#649-651) i „Il ritorno di Lupe/“Lupin povratak“ (#683-685)

Napomena; recenzija sadrži spoilere vezane za epizodu, svi likovi, citati i radnje su direktno izvučene iz epizode „Montalesova osveta.“ U slučaju nuspojava tokom čitanja obratite se farmaceutu ili lokalnom texologu...

Vjerovatno su mnogi od nas upoznati sa klasičnim Bonelli klišeom koji se danas već smatra tradicijom, gdje se jedan od sporednih likova uspije izdvojit od ostalih I zauzme posebno mjesto u srcima scenarista koji ga poslije počnu sve češće koristiti u serijalu. Takvi likovi se uglavnom izdvajaju po određenim sposobnostima snalažljivosti, puškaranjem, psihološke interakcije, uticaja na okolinu I likove, posebnim karakternim stavom itd. Takvih likova u Bonelli svijetu ima na pretek, a najpopularniji se mogu smatrati Angie iz svijeta detektiva misterija, Crni mačor iz svijeta detektiva noćnih mora pa čak i sam Groucho koji jako rijetko utiče na razvoj situacije u stripu pa da se može smatrati toliko glavnim likom, za inspektora Blocha isto važi, a Zagor već ima brdo takvih likova; Ikar La Plume, Trumpy, Drunky Duck, Digging Bill itd. Kod našeg omiljenog rendžera u ovom slučaju posebno mjesto, odnosno glavno mjesto u kategoriji bitnih sporednih likova, kao po broju pojavljivanja I karakternih osobina definitivno zauzima Montales, guverner jedne od meksičkih država, vjerni saborac koji je u mnogim trenutcima na jedvite jade izvukao živu glavu zajedno sa kompanijom ovom epizodom koja ujedno nosi naziv po njemu broji jubilarno deseto pojavljivanje u redovnoj seriji. Taj broj I nije toliko mali ako pogledamo koliko se često pojavljivao u ranijim epizodama a nakon ove pojavio se još jednom u epizodi “Ostrvo u magli” (Boselli/Dotti), a imao je i nekoliko zadovoljstava I privilegiju da se pojavi u odličnim epizodama tipa “ Patagonija” (Boselli/Frisenda), gdje je naravno imao mali udio u glavnoj priči.

Ono što Montalesa još izdvaja od ostalih sporednih likova u serijalu jeste njegov uticaj na neke likove, sličan uticaj koji posjeduju sam Tex Willer. Dobar primjer predstavlja lik iz gore spomenutog texonea, kapetan Ricardo Mendoza koji je svoje osobine pravednosti I napora u održavanju mira bijelaca I urođeničkih plemena u Argentini bazirao na karakterima Texa I Montalesa, tako da slobodno možemo da kažemo kako Montales ima određen uticaj na serijalu. Glavni problem kod Montalesa jeste bio njegov neiskorišteni potencijal, ni jedan scenarista nije do kraja otišao sa njegovim karakternim mogućnostima, pa čak ni sam Boselli to nije učinio u ovoj epizodi. Mada mislim kako nas jedna takva epizoda, gdje će da pokaže svoje pune potencijale možda uskoro I pogodit, pod uvjetom da scenaristi budu u mogućnosti da učine nešta šire od njegovog lika nego što je danas. Epizoda “Montalesova osveta” moram napomenut neće vas oduševit, oborit s nogu ili ostaviti neki preveliko markantan osjećaj nakon čitanja, epizoda nije uvela ništa novo po čemu će se izdvojiti posebno od ostalih ali je svejedno uradila dovoljan posao da vas ne ostavi razočaranim na kraju… Jer ipak… Boselli je u pitanju ;)

Boselli nakon brdo odličnih i manje odličnih epizoda I pod pritiskom glavnog kormilara na junakovom brodu, u opasnoj buri I naletu odličnih, ambicioznijih ideja izvlači priču “Montalesova osveta” s kojom pokušava da kupi vremena za rad na drugim epizodama. Nakon dužeg vremena izvlači Montalesa iz korpe bezbroj likova I vraća na neku malo ozbiljniju ulogu. Prvi dio priče je ispao jako zanimljiv, glatka radnja bez nekih dosadnih trenutaka, odlični likova I još bolje situacije su samo dio koji su obilježili prvu svesku I izazvali brdo iščekivanja kod čitatelja za narednu svesku. Odličan dio možemo da prepišemo samim likovima koji kod Bosellija uvijek zauzimaju najbolje mjesto što se tiče razvoja radnje a prvenstveno mi se dopao njegov pristup Texu, situacija na koju nas je kao scenarist bacio na početku epizode. Dio gdje se rendžer predstavlja kao Jack Devil me naročito iznenadila I zbunila da bih zatim shvatio kako je u pitanju epizoda sa underground-agent elementima. Simpatični su mi likovi koji su htjeli pridružiti razbojničkoj bandi, takođe razlozi zbog kojeg će Tex na kraju biti primljen u bandu I mnogo toga se nalazi u ovoj epizodi zbog čega mi se svidila i zbog čega pišem ovaj tekst. Odličan dio jeste gdje Boselli stavlja glavnog lika sa dvojicom sporednih u situaciju gdje se moraju boriti za ulazak u bandu; tu nastupaju likovi Gary Hankman i Robinson Laing koji se na kraju ne pridružuju Texovim primjedbama oholim zahtjevima bande, nego napadaju rendžera I na kraju završavaju krvavi na tlu. Odličan dio priče mogu prepisati još Texovom odnosu sa određenim članovima bande koji će razvijati tokom napretka radnje pa tako imamo odnos sa meni najmanje gadnijim likom Lopeom, koji će s vremenom graditi osjećaje povjerenja I dragosti prema Texu, čak će na kraju da stane na rendžerovu stranu. Chasco je donekle manji vođa manje grupe bandita, desna ruka glavnog vođe I donekle simpatičan lik.

Jeffe Nacho, okrutni vođa bande I stari Montalesov prijatelj i saradnik iz vremena njihove borbe za neovisnost Meksika od Španske vladavine predstavlja glavnog negativca. Na prvi pogled izgleda kao obični moćnik sa bandom plaćenika iza leđa a na kraju saznajemo da pokušava doći do starog blaga s čijim zlatnim dobrima želi da finansira svoj put do vladavine nad Meksikom. Cilj mu je da postane diktator države za čiju se neovisnost nekada borio zajedno s Montalesom. Raznovrsnost likova koju Boselli toliko voli da prikazuje u svojim epizodama pojavit će se I u drugoj svesci ove pričice, preživjeli stanovnici San Rafaela; čudnovati starac sa izvrsnim sposobnostima u penjanju po gredama te dobro-namjerni div koji žele da zaštite blago stare, ugledne porodice. Sa strane sada Texova infiltracija u neprijateljsku jazbinu, razvitak prijateljstva sa banditima, lik I djelo negativca itd., volio bih više da se sada fokusiram oko Montalesa. Njega smo upoznali još u trećoj epizodi redovne serije, što znači da on predstavlja jednu od početnih stubova jedne velike riznice likova u serijalu. Iza sebe broji veći broj pojavljivanja, bio je u mnogim teškim pustolovinama, više puta podijelio rizične I na rubu ivice smrti momente sa svojim vjernim drugom Texom, I naravno s vremenom stekao ljubav čitatelja. Ne želim da kažem da je ovo dovoljno za jednog lika poput njega, naravno epizoda je ostavila dovoljno materijala da se dalje radi na Montalesovom liku, npr. može se još dosta toga dodati o njegovoj prošlosti, malo više definisati njegov život. Ovdje je jednim dijelom bio jako zanimljiv, ali mi je u drugoj svesci postao pasivniji kako se više Tex miješao u radnju… Ali ostavljam nade da će se u budućnosti pojaviti ona prava epizoda koja bi mogla predstaviti Montija u najvećem svijetlu, ili ga možda ostaviti u tami… Što se tiče Texa, jako mi se dopao pristup Bosellija u odnos rendžera I bandita, junakova infiltracija među štakore, pa čak razvoj odnosa sa jednim simpatičnijim razbojnikom koji ga je čak pratio do kraja epizode. Malo mi je međutim bilo čudno što se scenarista toliko opredijelio elementima mistike na kraju prve sveske I većinom prve trećine druge sveske, taj osjećaj je prestao da bude prisutan kada smo saznali da se ne kriju nikakvi duhovi iza sablasnog zvonjenja zvona San Rafalea. Epizoda je uglavnom gotivna I nije dosadna što je najvažnije nakon svega.

Jeffe Nacho, Chasco i Lupe - Od najviše iskvarenijeg do donekle najmanje iskvarenijeg…

Kraj mi je manje-više u redu, možda malo zbrzat tu I tamo, ali ima dovoljno pucačkih scena da digne adrenalin I povisi osjećaj napetosti I nepredvidljivosti u datim trenutcima. Mislim da su dvije sveske ipak dovoljne da se fino ukomponuje ova pričica, sve ostalo bi bilo nepotrebno mlaćenje prazne slamke. Piccinelli je vrh, bilo je dosta trenutaka gdje mi se svidio njegov crtež, odlično se snalazi u scenama borbi, dobro prikazuje divlju okolinu, ide mu od ruke crtanje kamenja primijetio sam. Likovi mu ne djeluju ukočenu, imaju onaj prirodan stav, dobro rukovodi njihovim emocijama, ima osjećaj za detalje I ne fušeri. S druge strane njegov crtež nekada na vrijeme zna da djeluje sitničavo baš upravo zbog te detaljizacije, ali mi se dopada što zna da sjenči pa se likovi ne gube u ogromnom polju detalja. Pokupio je mnogo dobrih stvari od Ville I formirao vlastiti stil zbog čega mi je drago što crta naslovnice Zagora. Boselli je dobro odradio posao, ne može se nazvati njegovim najboljim djelom ali je dovoljno dobro da vam ne bude dosadno, ali uvijek se može nešta bolje uraditi sa Montalesom. Naslovnice također jako odlične. Posebno mi se dopada druga po redu, dobra formalizacija likova I okoline, prva s drug strane više puta viđena, mada mi se dopada odnos likova na njoj.

Čudno da se Libellus odlučio započeti objavljivati epizode novijeg ruha unutar edicije gdje su uglavnom ubacivali jako stare epizode, možda im se svidila ideja o Montalesu kao glavnom kadru epizode, ili su jednostavno bili previše nestrpljivi kao I mi po pitanju novih epizoda kojima treba dobrog vremena da se pojave na našim prostorima. Uglavnom – Montales zaslužuje bolje pa s toga on I nije najbolji dio zbog kojeg vrijedi uzeti I pročitati ovu epizodu, ona je najprije vrijedna zbog činjenice da nije dosadna, da ima zanimljiv narativ, čudno prijateljstvo junaka I bandita I naravno dobar crtež. Mada su ovi elementi već previše puta viđeni, crtež je ipak ona glavni stub koji izvlači ovu epizodu da ne upadne u zaborav…

TX LIB 47 Staza uspomena

TX LIB 55 Ljudska lovina

7, 8, 8, 7

Na momente dobra prica, po prvi put mi Montales izgleda kao simpatican lik. Kraj je malo haotican i zbrzan, ali ono sto je vazno je da ova epizoda nije ni u jednom momentu dosadna. Najvise mi se dopao dio u kojem su Tex i co. istrazivali o kakvom se misteriju radu u potopljenom selu, na momenat sam cak pomislio da prica ima natprirodne crte, ali to nije bio slucaj. Bilo kako bilo, zadovoljan sam s ovom epizodom.

E sada, na red je dosao i Piccinelli. Poznato je da je on Villin ucenik, ilustracije koje nacrta s vremena na vrijeme dosta lice Villinim naslovnicama, slicnost je ocigledna. Medjutim, pristup stripu imaju totalno drugaciji. Zajednicko im je sto obojica imaju cist crtez, takodje lica glavnih junaka imaju slicnost, medjutim sve ostalo je drugacije. Piccinelli je ovu epizodu nacrtao na slican nacin kao i Zagorovu Huroni, dakle ima dosta sitnih kadrova, to je najveca razlika izmedju njega i Ville, dok jedan cesto upotrebljava krupne kadrove likova u stripu, drugi radi totalno suprotno. Dakle, tu je plus defintivno Villi, barem po mom misljenju jer se meni vise svidjaju krupni kadrovi. Kad se radi o detaljima, tu je Piccinelli u prednosti. Villa zna cesto da pozadinu popuni crnilom, tako da se ne mora muciti oko detalja, Piccinelli crta i najmanji kamen ili travku. Na kraju dolazimo do stavljanja likova u scenu ; pored toga sto Villa cesto crta staticne naslovnice, u stripu to nije slucaj. Njegov crtez zna biti dinamican, sto je veliki plus za jednog crtaca. Piccinelli mora jos da poradi na tim scenama, u borbama mu likovi izgledaju jos uvijek kruti i staticni. Iako sam zagovornik ideje da Piccinelli bude Ferrijev nasljednik, mislim da ovaj crtac mora jos dosta da poradi na svom crtezu. Mnogo mi izgleda bolji na ilustracijama nego u stripu. Jeste to fin i dopadljiv crtez, ali ga ne bih stavio u sam vrh Texovih crtaca, nije ni kod Zagora u top 10. Jos jednom ponavljam, tu iskljucivo mislim na crtez u stripu. Kada se radi o liustarcijama, tu je jedan od najboljih u Bonelliju.

19.09.2018
    07:59:00 sati

7, 7, 9, 9