Ljudska lovina

TX LIB 55 | 224 str.

Tijekom bezbrižnog lova po brežuljcima Arizone, Tex nalijeće na trojku koja želi ubiti indijanskog dječaka. Poslije okršaja saznaje da su oni ustvari tražili indijanskog šerifa ubojicu, što Texa ispunjava brigama. Naime, jedini indijanski šerif za kojega je čuo je njegov dobar prijatelj, Jerry Norton...

• Ljudska lovina
    TX LIB 55

• Lo sceriffo indiano
    TX SR 581
  • La preda umana
    TX SR 582

• Druga priča koju je za Texa pisao Tito Faraci (inače autor dosta epizoda Dylana Doga, Nicka Raidera i Diabolika, između ostalog). Prva je bila 558-559 po talijanskoj numeraciji, a kasnije je napisao još 3 regularne epizode, dva maxija i jedan almanah (dosad).
  • Treća priča braće Cestaro, obje su objavljene kod nas u izdanju Veselog Četvrtka (brojevi 18 te 34-35).

„Indijanski šerif je besmislen pojam. No, isto tako i bijeli poglavica Navaja...

Ovo su riječi Franka Forresta, jednog od dvojice stvarno zanimljivih likova koji se pojavljuju u ovoj Texovoj priči. Riječi koje ponajbolje opisuju ono što se događa u epizodi...

Priča je ovo koja govori o nečemu naizgled nespojivom, o oksimoronu koji je izgledao predobro i trajao predugo da ne bi izazvao nečiju zavist i mržnju. Sviđa mi se Faracijeva ideja da Noćnom Orlu, bijelom poglavici Navaja, nađe protutežu na drugoj strani. Indijanac u ulozi koja je, kako su nas učili svi mogući westerni, predodređena za bijelca je dobra ideja za unošenje originalnosti u serijal koji je žila kucavica Bonellijeve kuće. Zašto nije dobio desetku za priču? Iako sam mislio dati najvišu ocjenu, čitanjem priče se javio svojevrsni deja vu, a nije mi dugo ni trebalo da se sjetim odakle mi je ovo poznato. U priči Navajska osveta je već viđen sličan zaplet, pa je Faraci malo „kopipejstao“ Nizzija, ali samo u početnom zapletu i ideji priče, dalje je varirao i koristio svoje ideje.

O čemu se, dakle, radi? Jerry Norton je čovjek koji je dobio tu čast da se nađe u naslovima ove dvije epizode. Sin trapera i Indijanke koji je postao šerif Greystrokea, malog grada u kojemu su ga voljeli i cijenili i gdje je bez problema održavao red. Naravno, sve što je lijepo kratko traje (zato je ljubav vječna, kao što kaže Groucho), pa ni to blagostanje nije moglo trajati predugo. U gradu se otvaraju rudnici i dolaze bogati poduzetnici kojima pošteni i revnosni Jerry baš i ne odgovara. Sin jednoga od njih, Rick Rowen, u dogledno vrijeme treba oženiti Ritu Kent, kćerku jednoga od starosjedilaca grada koji podržavaju Jerryja te Jerryjevu blisku prijateljicu (?). Problemi nastaju kad tijela Rite i njezinog oca bivaju pronađena u njihovoj kući, masakrirana i skalpirana. Krivac je, naravno, Jerry, i cijeli grad se odjednom okreće protiv njega.

Jerry je prava kopija Texa. Pravedan i pošten, čovjek koji je dobio ulogu koja mu nije „prirodna“, ali je odrađuje bolje od nekih koji su je zaslužili bojom kože. Doduše, i kod njega je situacija slična Texovoj, jer zbog određenih okolnosti nije odbačen u startu, nego čak i lijepo prihvaćen. Situacija se počela pogoršavati kasnije, ali zato i ima prijatelje poput Texa, zar ne?

Drugi upečatljiv lik je sudac Frank Forrest. Čovjek čije se moralne dileme provlače kroz dobar dio priče i s kojim je Faraci napravio grešku zbog koje sam smanjio ocjenu scenariju. Da netko pročita prvih pedeset i zadnjih dvadeset stranica stripa, stvarno bi se iznenadio kad bi otkrio kako su se neke stvari odigrale. To je ono što ide u prilog Faraciju, ali zamjeram mu što je nekim sitnicama (koje je uistinu mogao izbjeći) naslutio što bi se moglo dogoditi. Preokret bi stvarno bio neočekivan i iznenađujući, ali i ovako je ispalo dovoljno dobro.

Sviđa mi se i Texov stav u ovoj epizodi, baš nekim potezima i rečenicama podsjeća na Texa iz početnih brojeva, kad se nije ni trudio glumiti uljudnost i smirenost, nego je odmah udarao izravno u facu. Rečenice poput: „Hej! A tko si, dovraga, ti?“
Tex: „Šalje me Sotona, jer u paklu nedostaje radne snage! Mislim da imam posao za vas, momci...“,
ili
„Bolje ti je poslušati ga. Ionako si već dovoljno ružan... Nema potrebe da ti šakama još pogoršam stanje.“, u kombinaciji s laganim podmuklim smiješkom baš ostavljaju dojam tipa s kojim se nije pametno svađati.

Vrijeme je da se malo dotaknem i vizualnog dijela ove priče. Ovo je treća epizoda koju na Texu rade braća Cestaro. Prva, Kiša, je bila savršeno remek-djelo, vjerojatno najbolje ikad nacrtani Tex. Druga, Dolina mržnje, je također na tom tragu, iako u određenim segmentima slabija. Ova je, nažalost, najslabija. Sreća u nesreći je što kod ovakvih crtača i „najslabija“ još uvijek znači „odlična“. Ono što im malo zamjeram su što su im dosta često lica suhonjava i preduga, a i čitava tijela ponekad crtaju mršavo i krakato. Toga nema puno, ali u određenim situacijama je primjetno. Druga sitnica su lica u krupnim planovima, koja tada prestaju biti detaljna i čisto nacrtana, već su jednostavnija i malo prljavija. To nimalo nije u skladu s njihovim crtežom generalno, koji je čist, detaljan i bogat, baš za odmaranje očiju. Villa je ovdje ponovo „razvalio“, što i nije neka novost, jer većina njegovih crteža je takva, ono što najčešće smanji ocjenu je rad kolorista. Obje naslovnice su dobre, tehnički odrađene savršeno, a prva je puno maštovitija i s boljim motivom, tako da mi je žao da nije ona izabrana kao naslovnica za knjigu.

Na kraju, mogu samo reći da se nadam navali novih Texovih brojeva ako će svi novi scenaristi i crtači biti ovakvi, jer ovo je jedna od boljih epizoda koje je Libellus dosad izdao. Svjestan sam da će ukupne ocjene biti puno niže od moje, ali vjerujem da je to tako jer ljudi previše očekuju od Texa. Ovo je priča za uživanje i opuštanje, a ne za udubljivanje i traženje nekih poruka. Shvatite je kao takvu i bit će vam odlična!

TX LIB 54 Montalesova osveta

TX LIB 58 Igre moći

6, 6, 7, 9

Čim selanne, neosporni štovatelj stripa i lika Texa Willera, tijekom ispisa svojih intimnih doživljaja stripa spominje deja vu i lagano ponavljanje ideja, zapleta i priča; onda je ovdje stanje zaista alarmantno! ;)

24.05.2013
    22:28:00 sati
  • budo

8, 8, 9, 9

24.05.2013
    23:14:00 sati
    budo

9, 9, 8, 10

Vrlo dobar prikaz promjene sučevog karaktera kroz priču te prilično dobra priča.

25.05.2013
    09:28:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlično!

26.05.2013
    10:34:00 sati

9, 9, 9, 9

Ništa posebno,ali jako dobro! Zanimljivi prijelazi priče na relaciji sadašnjost-prošlost. Crtež mi je "zanimljiv",pun fantastičnih kadriranja i detalja,ali mi ipak na trenutke djeluje nespretno jer su face Ricka Rowena i nekih njegovih kompanjona previše duguljaste. Također,sve noćne scene su izvanredno nacrtane...tama i sjene na licima i u okolini,a opet suprotno tome, mislim da su zatamnjenja na licima u dnevnim scenama pretjerana pošto mi je Tex u nekim vinjetama izgledao zamusano..;)
    29.05.2013
    00:14:00 sati
  • El Morisco

Ukupna ocjena 41%

1, 2, 8, 8

Ako možemo upotrijebiti naslov "novovalni Tex" za ovakve scenarije trebalo bi značiti neki novi pristup, nešto avangardno, nešto što nas iznenađuje u čitanju omiljenog junaka. I mislim da me stvarno Faraci iznenadio, ali kako... Nakon 35 godina čitanja Texa i svih njegovih avantura objavljenih na ovim prostorima dobiti ovakvu glupost koje se niti almanah izdanje ne bi posramilo. Pazi, molim te, Tex svako proljeće ima nekoliko slobodnih dana (kakav burek!) koje koristi za lov s mladićem starim kao njegov sin (a gdje je Kit Willer?). Vrhunac novovalnosti je valjda "gay iz ok" scena kupanja u prohladnom jezeru Texa i njegovog mladog prijatelja... i gle, baš neka šumska zvijer tada ide lokati vode i napadne Texa golog ko od majke rođenog (ma idi u ....) Vjerojatno bi bolji scenarij napisao i Josip Broz u mladim danima dok se još nije zvao Tito (ne Faraci..).

29.05.2013
    15:52:00 sati
    El Morisco
  • split85

8, 8, 7, 9

08.06.2013
    10:18:00 sati
    split85
  • Ukupna ocjena 54%

3, 3, 9, 9

Imam utisak da se Faraci ''obrazovao'' citajuci iskljucivo Nicijevog Texa u poznoj fazi.  Naporno, sa dosta cudnih elemenata (videti El Moriska).

13.09.2013
    10:26:00 sati

9, 10, 10, 9

Istinska uživancija! Pravi Tex. Iako je takvih priča i bilo ranije, nimalo dosadno. Nije predvidljivo, iako je jasno tko je krivac. Odmah sam posunjao i na suca. Crtež rastura, oduševio sam se. Naslovnice malo pozerske.

15.09.2014
    19:51:00 sati

3, 4, 8, 8

Veliki problem ove price je to sto je predvidljiva, vec vise puta vidjena. Od zapleta do raspleta, pravi deja-vu. Plus je to sto je prica tecna, autor ne ubija sa previse nepotrebnih dijaloga. Sreca pa ovo nije napisao Burattini, inace bi ga svi kritikovali da je ubacio previse flashbackova.

Kada sam vidjeo kako se Tex svakog proljeca sastaje sa indijanskim serifom u planinama, zajedno se kupaju goli u jednom jezercetu, nisam mogao da ne pomislim na gej film „Brokeback Mountain“. Cini mi se da se autor zezao malo na osnovu toga, ili zeli i gej populaciju da privuce, ali nisam siguran da je to i vecini fanova zabavno. Pogotovo kod Texa autori trebaju da budu oprezni sa takvim stvarima, jer serijal traje decenijama dok se nas junak striktno drzi dalje od zena. Jos nesto mi je zasmetalo, mada ne znam ko je tacno napravio tu gresku, scenarista ili crtac, a to je dok je Tex spavao u kolibi sa zatvorenim vratima i prozorom, napolju je jedan Indijanac nagazio jednu grancicu, ovaj je to cuo. Upitno je da li cak i jedan Superman ima tolio dobar sluh.

Casstarove smatram dobrim crtacima, iako su jos uvijek svjezi na serijalu i u nekim slucajevima prave amaterske greske. Recimo na dvadeset i nekoj stranici kada Tex nokautira jednog tipa u salunu, jasno se vidi da je Tex okrenut ledjima prozoru gdje se nalaze vrata, ali nakon udarca onaj tip je odletio u tom pravcu kroz prozor. Nista kobno, ali to su stvari koje se s vremenom mogu uvjezbati, dobiti bolju orijentaciju u kadriranju, samo da se kasnije ne opuste previse jer ima naznaka da se sa svakim novim radom tik pogorsavaju, kao sto je i recenzent primijetio. Ono sto bi trebali smanjiti je zatamnivanje lica, kadrovi gdje se samo oci vide ispod sesira do nosa, dok je drugi dio skroz pod crnilom. Jeste da to fino i atmosfericno djeluje, ali i u prijasnjim epizodama sam primijetio da pretjerivaju sa tim scenama. Prva naslovnica je manje-vise ok, druga je dobro stavljena u scenu.

12.04.2015
    08:36:00 sati

8, 9, 9, 10

11.01.2019
    13:43:00 sati
    Srdjan999

9, 8, 7, 8

16.01.2019
    09:20:00 sati

7, 7, 8, 8

Sasvim solidno.

26.07.2019
    11:22:00 sati
  • jasa

8, 9, 9, 8

Vidim dosta razilaženja glede ocjene ove priče. Razumijem i jedne i druge naravno. Vjerovatno smo mnoge detalje ove priče već više puta sreli kroz serijal ili kroz druge serijale, ali meni je ovo otprilike ono što očekujem od Texa i jako sam zadovoljan. Priča je napeta, likovi su slojeviti, imamo tu i akcije i zanimljivih dijaloga i pamtljivih scena i kolebanja jednog od glavnih aktera i malo retrospektive. Napeto, zabavno i vješto. Crtež je odličan, naslovnice također.

18.09.2020
    14:05:00 sati
    jasa