Igre moći

TX LIB 58 | 228 str.

Tex i Carson prolazeći pustinjom Arizone nailaze na napušteni grad Salt Creek. Ubrzo otkrivaju da je grad napušten zato što je tok rijeke koja je prolazila u blizini preusmjeren u korist obližnjega brzorastućega grada Phoenixa…

• Igre moći
    TX LIB 58

• La grande sete
    TX SR 585
  • Giochi di potere
    TX SR 586

• Prvi Manfredijev rad na regularnoj seriji Texa. Prije toga je odradio maxi „Opasno putovanje“ , a nakon toga dvadeset i peti gigant „Prema Oregonu“ te kod nas još neobjavljenu SR 609/610 „Sei divise nella polvere“
  • str. 10-19 – flashback koji prikazuje Texa i mladoga Kita Willera za vrijeme poplave u Salt Creeku nekoliko godina prije radnje ove epizode. Tex nosi drugačiju košulju nego danas – bez džepova na prsima, istu kakvu je nosio i na samome početku serijala (vidi naslovnice prvih brojeva!)
  • Jack Swilling, saveznik naših junaka u ovoj epizodi, osnovao je 1867. zajednicu koja će poslije prerasti u Phoenix blizu ruševina civilizacije Hohokam Indijanaca. Grad je dobio zbog toga ime Phoenix, koje simbolizira ponovni dolazak civiliziranoga života na mjesto na kojemu je on već postojao u prošlosti. Više o Swillingu, kao i naravno na njegovoj stranici na nezaobilaznoj Wikipediji-
  • Za one koji žele znati više – članak iz Encyclopaedie Britannice o Hohokam Indijancima, kao i skraćena povijest grada Phoenixa s Wikipedije.

Ništa u ovoj priči nije posebno originalno – potlačeni Indijanci kojima je oduzeta zemlja njihovih pradjedova, beskrupulozni moćnik spreman na sve kako bi povećao svoje bogatstvo, siromašni doseljenici koji pokušavaju ostvariti Američki san u ne baš gostoljubivomu kraju. To su sve uobičajene teme kakve smo već vidjeli u mnogobrojnim pustolovinama dvojice rendžera. Uostalom, vjerojatno bi bilo previše da u serijalu koji traje već više od šezdeset godina, pogotovo u tematski ograničenomu žanru kao što je vestern, očekujemo originalnost i nikad viđene teme. Ono što razlikuje stoga dobru priču od loše umješnost je scenarista da uz pomoć prožvakanih motiva složi zanimljivu priču. A Gianfranco Manfredi isporučio nam je i više nego zadovoljavajuću priču.

Je li potreban opis? (preuzeto s ubcfumetti)

Autor je postavio priču u jasan vremensko-prostorni kontekst, nešto što i nemamo tako često priliku vidjeti u Texu – radnja je smještena u današnji glavni grad Arizone i šesti najveći grad u Sjedinjenim Državama, Phoenix, koji je u doba kada se odvija ova avantura bio tek brzorastući boom town (Tex i Carson nikada prije nisu bili u njemu). Epizodu možemo i vremenski datirati uz pomoć stvarne povijesne osobe koja se pojavljuje u njoj, utemeljitelja grada Jacka Swillinga, koji je umro 1878., tako da ovu avanturu možemo smjestiti negdje u sredinu 1870-ih godina, otprilike deset godina nakon osnivanja Phoenixa (1867.) . Mnogima je to nebitno, ali lijepo je za vidjeti da se scenarist stvarno potrudio i uklopio u Texove avanture djeliće povijesti Arizone, tako da je ovako povijesno „potkovana“ priča prilično osvježenje u moru onih „običnih“.

Uz Texa i Carsona glavni je lik ove priče stvarna povijesna ličnost, Jack Swilling, utemeljitelj grada Phoenixa, zanimljiva osoba – istraživač, pionir, vojnik, poduzetnik, osnovao je grad u sred ničega koji je izrastao u jedan od najvećih američkih gradova, a većinu života je proveo siromašan i napušten od sviju te je umro u zatvoru u Yumi, nepravedno optužen za pljačku. (Možda su mu „namjestili“ upravo likovi poput glavnog negativca ove priče, beskrupuloznoga Landsdalea? U stvarnome životu nažalost nema Texa i Carsona, tako da se takvi uvijek nekako izvuku.) U ovoj je priči on jedini saveznik naših rendžera u svome vlastitome gradu, gradu koji je ogrezao u korupciju i u kojemu je sve podvrgnuto volji jednoga čovjeka. Osim radnje u gradu, u pozadini se odigrava prava drama – sukob između Pima Indijanaca i lokalnih rančera oko dragocjene vode, koju im je oboma uskratio isti čovjek, beskrupulozni Landsdale, koji je tok rijeke Gile preusmjerio tako da prolazi njegovim zemljištem, jer u pustinji onaj koji kontrolira zalihe vode, kontrolira sve. Noćni Orao i Srebrna Kosa ponovno će igrati uloge posrednika između dvije sukobljene strane kako bi spriječili nepotrebno krvoproliće i potaknuli obje strane da vide ne da nisu jedni drugima neprijatelji, već da im mirni suživot priječi treća strana, zainteresirana samo za vlastiti probitak.

Fabula ove priče može se promatrati i s ekonomsko-političkoga gledišta, imamo pohlepnoga kapitalista (Landsdale) koji uzurpira prirodne resurse koji bi trebali biti dostupni svima (voda) na štetu svih ostalih, tzv. malih ljudi (Indijanci, rančeri, građani Phoenixa). Jedini način na koji potlačeni mogu osigurati pravednu podjelu dobara jest da se ujedine i pokrenu revoluciju. Srećom, određena dva rendžera su baš u prolazu, a nema boljih od njih u borbi protiv onih koji se čine nedodirljivima.

John W. „Jack“ Swilling u izvedbi FabijaCivitellija i na jedinoj svojoj sačuvanoj fotografiji (datum nepoznat)

Treba još svakako spomenuti Manfredijevo istraživanje povijesnih potankosti ove priče. Autor se očito jako potrudio kako bi nam što vjernije dočarao stanje u Phoenixu u vrijeme odigravanja ove epizode. Kao primjer mogu navesti detalj u kojemu Tex usputno spominje da su Pima Indijanci pod zaštitom Metodističke Crkve. Išao sam provjeriti ima li taj podatak povijesnu valjanost, i u prvi sam se mah razočarao kada sam vidio da su Pime danas katolici, i da se metodizam nigdje kod njih ne spominje. Međutim, daljnjim pretraživanjem naišao sam, na jednoj stranici koja se bavi metodističkom poviješću na podatak o ekspediciji koju je ta Crkva provela upravo 1870-ih godina s ciljem preobraćenja Pima na svoju religiju. Manfredi očito odlično barata poviješću Divljeg Zapada, jer to nije podatak koji se lako nalazi! Ima toga još, Jack Swilling opisan je točno onako kako postojeći izvori o njemu govore, uključujući i ovisnost o morfiju, a i Civitelli je obavio svoj dio posla i nacrtao ga iznimno vjerno njegovoj jedinoj fotografiji. Osim Swillinga, i lik glavnoga negativca je odlično napravljen. Landsdale je napuhana i tašta osoba, jedan od onih koji su navikli da im se svi pokoravaju, čovjek koji ne prihvaća one koji mu se suprotstavljaju i koji pokazuju i najmanje tračke neslaganja s njegovim idejama. Osim Landsdalea, u galeriji se negativaca nalaze i Bold, farmer koji tvrdi da samo brani svoje, ali zapravo želi istrijebiti Indijance, Basil Bones, Landsdaleov tajnik i potrčko, teHawks, plaćeni ubojica angažiran za umorstvo dvojice rendžera. Od ostalih likova, valja spomenuti Paca, farmera Meksikanca koji se jedini ne slaže s nasiljem prema Indijancima, i želi miran suživot doseljenika i starosjedilaca.U ovoj priči prominentnu ulogu ima i Carson, koji je ovdje, što i nije uvijek slučaj, ravnopravni partner kroz cijelu epizodu. Posebno je dobro Manfredi „pogodio“ odnos između dva rendžera. Njihovi su međusobni dijalozi odlično napisani, s pravilno doziranim humorom i uz malo blagog međusobnoga prijateljskog podbadanja, a često ispaljuju i duhovite one linere.

Crtež je posebna priča. Fabio Civitelli meni je osobno, iako to zvuči pomalo bogohulno, možda čak i bolji i od neprikosnovenoga Claudija Ville (u svakom slučaju viđamo ga češće jer crta brže). Njegov fenomenalan rad je milina gledati, posebno u Libellusovu izdanju. Civitelli je možda najbolji u oslikavanju noćnih pejsaža i u gradskome ambijentu, gdje njegov osjećaj za chiaroscuro dolazi do izražaja, što vidimo i u ovoj epizodi, ali ovdje je podjednako fantastično napravio i neke „dnevne“ table. Zaslužena desetka! Villa je napravio fenomenalan posao s prvom naslovnicom (koju je Libellus i uzeo za naslovnicu svoje knjige, iako su pomalo nerazumljivo odabrali naslov Igre moći umjesto po meni boljega Velika žeđ), međutim druga naslovnica je meni osobno jedna od najgorih njegovih koje sam vidio, jednostavno je premračna i znatno slabije nacrtananego što smo naviknuli od njega, djeluje kao da je napravljena u žurbi, stoga ovoga puta neće dobiti maksimalnu ocjenu. Ovo je svakako strip koji vrijedi imati, te nama ljubiteljima Texa ostaje samo žal zbog toga što Manfredi ne piše Texove avanture češćim ritmom.

Litografija predstavlja Phoenix 1885., malo nakon razdoblja u kojemu se odvija ova priča

TX LIB 55 Ljudska lovina

TX LIB 66 Deadwood

7, 8, 10, 9

Gotovo u potpunosti se slažem s recenzijom stripa. Zanimljivi Tex ukomponiran u viđene scenarističke metode isprepletene i utemeljene na stvarnim povijesnim činjenicama.

12.09.2014
    20:42:00 sati
    oneboy

8, 8, 10, 8

Dobar strip iako mi se nije svidjelo kako je pomoćnik od glavnog bossa ostao ne definiran. Sve on gradi spletku i onda kada treba zakucati onda nema ništa samo ga ubiju.

13.09.2014
    15:08:00 sati

7, 8, 10, 8

Ajmo reći,za Texa jedna uobičajena standardna priča sa eksplozivnim završetkom.
    14.09.2014
    17:54:00 sati
  • budo

9, 9, 9, 9

15.09.2014
    21:52:00 sati
    budo

8, 8, 10, 6

Sve već viđeno, i sve je jasno, tako se lako čita. Civitelli savršen. Kod svakog čitanja u početku crtež čudan jer se razlikuje od crteža ostalih crtača, a onda sve bolji. Villa se i nije nešto potrudio. Texov konj na prvoj naslovnici čudan, a druga bezidejna, uz toliko odličnih scena u priči on uzme ulazak u šator!?

29.11.2014
    10:40:00 sati

7, 7, 8, 6