Šest odora u prašini

TX LIB 78 | 220 str.

Poručnik Stuart Bigelow, izbačen iz vojske, osvećuje se okupivši bandu bivših vojnika i opljačkavši vojni voz bez ikakvog krvoprolića, jer Bigelow ima svoj kodeks časti i želi se prikazati kao besprijekoran oficir, smatrajući se nepravedno smijenjenim i namjerava izazvati pomutnju svojim slučajem.

• Šest odora u prašini
    TX LIB 78

• Sei divise nella polvere
    TX SR 609
  • Il pasto degli avvoltoi
    TX SR 610

• Druga po redu epizoda u regularnoj seriji Texa čiji scenario potpisuje Gianfranco Manfredi. Prva je epizoda „Igre moći“ TX LIB 58, za koju je recenziju uradio kolega Dudley Smith. Recenziju možete pročitati ovdje.
  • Libellus je napravio neshvatljivu grešku u prevodu. Umjesto pola miliona dolara plijena koji su vojnici opljačkali, oni su to umanjili za 10 puta.
  • Kit Carson u jednom trenutku pozdravljajući građanina San Antonija koristi pozdrav Kena Parkera: „So long! “.

Tex i Carson po zadatku bivaju pozvani u utvđenje Concho na zahtjev Majora Newmana kako bi mu pomogli u hvatanju poručnika Stuarta Bigelowa koji je s još šestoricom dezertera bez muke opljačkao voz koji je prevozio vojničke plate, no očito da je njegov glavni problem kako da sakrije sramoćenje i zbog toga drži operaciju u strogoj tajnosti i time dodatno koplikuje zadatak dva rendžera. Na samom početku razgovora sa Newmanom možemo vidjeti neuobičajeno ponašanje Texa koji čak odbija da sjedne, a da ne govorimo o odbijanju čaše tekile koju će Newman svakako popiti i to mu neće biti ni posljednja ni pretposljednja tog dana. Texove sumnje u Newmanovu sposobnost, profesionalnost i čestitost potvrđuje i Carson koji u razgovoru s vojnicima otkriva da Bigelow prema kome se vojska odnosila nekorektno uživa njihove simpatije, za razliku od Newmana za koga nemaju lijepe riječi.

Zadatak je zadatak i premda se Tex ne bi puno śekirao da Bigelow s vojnicima pobjegne preko meksičke granice, poručnik ipak pravi ključnu grešku kad se ne zadovolji s pola miliona dolara plijena već želi da zaokruži na milion pljačkajući takođe bez krvi banku u San Antoniju. Što bismo mi u Crnoj Gori rekli – zinula mu guzica. Nijedan zločin nije savršen jer Bigelow nije računao da će mu račune pomrsiti savjesni Pinkertonov agent Jeff Durry. Kad je o količini plijena riječ, moram nerado uputiti kritiku Libellusu i iskreno mi je žao zbog toga jer njihovo izdavaštvo izuzetno cijenim, no zaista mi je neshvatljivo da su svaki put preveli pola miliona kao pedeset hiljada. Baš tako, pola miliona je formulisano, a ne petsto hiljada (tisuća) pa je otud još čudnije otkud takav previd, ako je uopšte previd budući da je svaki put tako prevedeno.

A gdje je razlika? Razliku si pospremite u džep.

No vratimo se radnji. Sve bi to bilo prilično jednostavno da prateći tragove dezertera Tex i Carson ne saznaju za bandu desperadosa koje predvodi beskrupulozni Pardo koji za sobom ostavlja samo leševe. Odjednom poručnik Bigelow nije više prioritet za Texa koji nevoljno i dalje slijedi njegov trag, što Karson primjećuje i podbadanjima dodaje so na Texovu ranu. U suštini, Texu se na neki način sviđa Bigelow: on je dezerter, ali se nije pokazao nimalo nemilosrdnim ili ciničnim, a prema svojim se ljudima ponaša razumno i paternalistički. Pardo je sve suprotno od toga.

Jedan od odličnih dijaloga Texa i Karsona koji daju dodatnu vrijednost ovoj epizodi

Sudbina će (čitaj – Manfredi) dvojicu renedžera ipak navesti na trag Parda i njegovih bandita, a da taj trougao više ne bude trougao nego četvorougao pobrinuće se alfa i omega sela Los Buitres paraplegičar Bargain kog je vidovita starica Juana opisala riječima: „Ne može koristiti noge, ali umije koristiti mozak,“ a koji ima poseban način da poželi dobrodošlicu onima koji se žele poslužiti vodom bez koje pogotovo konji ne mogu dugo izdržati. U tom četvorouglu bi se moglo pomisliti da se Manfredi zapetljao, ali to je daleko od istine budući da scenario drži čvrsto u rukama od početka do kraja. Epizoda od dvije sveske je prava mjera i ne vidim tu nikakvih nepotrebnih stvari ni zbrzanih događaja. Jedinu malu zamjerku bih mogao naći u previše predvidljivoj „hijerarhiji“ smrti kad je rasplet u pitanju, no pretpostavljam da većina ne dijeli moje mišljenje jer se time pojačava zanimljivost same epizode.

U ovoj epizodi Tex i Carson neuobičajeno dugo drže na grudima rendžerske zvijezde što se, izgleda, pokazuje kao Manfredijev trademark. Lično, ne vidim u tome nikakav problem iako su mu neki fanovi Texa zamjerili zbog toga. Na kraju ove epizode ona ima i neki simbolični značaj.

One, iz mog vremena, mog'o si da prepoznaš na pet kilometara.
To im bila taktika, da i' se svi plaše. Čim ga vidiš, znaš ko je.

Karakterizacija likova je sjajno odrađena. Pardo je, istina, klasični negativac bez ijedne dobre osobine. Nemilosrdni sadista koji je uz to i užasno sujetan. Bigelow, iako je daleko od pozitivca, je neko ko vodi posebnu brigu o svojim vojnicima iako među njima onih koji zbog zdravlja usporavaju bijeg. Neke njegove odluke su više vojničke nego racionalne, ali narednik i ostali vojnici i dalje prihvataju hijerarhiju, mada se u svakom žitu se nađe kukolja. Apač Chigo koji je Bargainov „bankar“ je sve suprotno od stereotipa Indijanaca u vesternu. On je neko ko čuva svoj život i kloni se problema, pritom izuzetno inteligentan. Od sporednijih likova istakao bih i McKenziea - šerifa, gradonačelnika, sudiju i vlasnika saloona gradića Ozone („Puštate li druge da što rade?“ by Tex) kog dva rendžera upoznaju kada spašavaju od vješala nepravedno osuđenog indijanskog izviđača. Manfredi je, rekao bih, najbolje predstavio običan narod kojem samo treba usuti malo veću sumu novca i da zaborave na sve principe. Karson na to ima prigodan komentar.

Razgovor Kita Karsona sa „poštenim“ građaninom

Crtež je povjeren jednom od meni omiljenih Texovih crtača iz djetinjstva – Giovanniju Ticciju, po mom mišljenju najboljem crtaču iz stare garde. Ticci je bio Manfredijeva želja, kako on sam kaže u odlomku iz jednog intervjua :„ U slučaju Ticcija, već dugo nosim u sebi želju da za njega napišem priču, jer među umjetnicima rendžera, vjerujem da je on taj koji je uspio najbolje istaći dinamične elemente priče tokom godina. Na kraju će, jasno je, čitaoci dati konačan sud." Moj sud o crtežu je veoma pozitivan i vjerujem da je Mafredi dobio ono što je tražio.

Villine naslovnice su perfekcija, druga pogotovo. Ako bih želio da tražim dlaku u jajetu, u objema je Tex sâm i u istoj veličini pa je Villa možda mogao smisliti nešto drugo za prvu naslovnicu, ali to neću uzeti kao otežavajuću okolnost prilikom ocjenjivanja s obzirom na to da je naslovnica fantastična sama po sebi.

TX LIB 69 Demoni sjevera

TX LIB 80 Ubojica Mondego

8, 6, 8, 8

Čestitke na premijernom tekstu novom recenzentu i podrška da nastavi pisati svoje osvrte o stripovima. Dosta detalja, usmjerava na greškice, nedostatke, pretjerivanja, sve što treba da sačinjava jedan kritički tekst. Samo naprijed!

Priča...pa, manje-više standardni "novi" Tex. Za pohvalu je paleta likova a naročito meni najdraža tema u serijalu, odnosno Texov istančani njuh kad treba prepoznati ljigavce i poltrone. Čini se da razrada radnje malo odluta, ali to je, kolko znak trejdmark Manfredija, koji se dotad navikao manipulisati u drugoj dimenziji. Crtež jako, jako lijep.

28.05.2024
    09:45:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%