Kineska četvrt

TX LIB 8 | 386 str.

U San Franciscu šef policije i prijatelj Tom Devlin moli Texa za pomoć kako bi se suprotstavili tajanstvenoj kineskoj sekti koju predvodi lijepa i nemilosrdna Ah-Toy, zvana „Zmajeva Kći“, koja zapovijeda Kineskom četvrti, trguje opijumom, a također upravlja trgovinom robljem: u Kini kupuje i otima lijepe i siromašne Kineskinje i javno ih, a sve po zakonu, prodaje na trgu Portsmouth. Tom Devlin se samo može uhvatiti za glavu kada dinamični kvartet odlučno krene u obračun s kineskim podzemljem, prilikom kojeg neće nedostajati eksplozija, pucnjava i leševa.

• Kineska četvrt
    TX LIB 8

• L'indiano bianco
    TX SR 171
  • Il laccio nero
    TX SR 172
  • L'ora della violenza
    TX SR 173
  • L'artiglio ha colpito!
    TX SR 174
  • I cacciatori di scalpi
    TX SR 175

• Priče su u Italiji objavljene u periodu između siječnja i svibnja 1975. godine, Libellus je knjigu objavio u kolovozu 2007. godine, a Dnevnik ove priče nikada nije objavio.
  • Pojavljuje se Tom Devlin, koji je od drugog pojavljivanja unaprijeđen u šefa policije u San Franciscu. Prvi su se put susreli u priči Obala barbara.
  • Naravno, čim su pardovi u Friscu tu je i nezaobilazni Lefty Potrero, njihov prijatelj, bivši boksački prvak i vlasnik vježbališta „Hercules“.
  • GL Bonellija je za lik Ah-Toy inspirirala stvarna žena.
  • O kineskoj četvrti u Friscu pročitajte ovdje.

Prisutnost kineskih imigranata i trgovina opijumom u Americi usko je povezana s tradicijom talijanskih avanturističkih stripova. Lavezzolov Gim Toro je postigao znatan uspjeh u poslijeratnom razdoblju, a glavni junak, između ostaloga, borio se i protiv tajnih kineskih sekti. Međutim, Kinezi su u stripu utjelovljivali „žutu opasnost“ mnogo prije, još od pojavljivanja u materijalima za Buffalo Billa, objavljenim u Italiji počevši od 1908. godine.

Naravno, ni najdugovječniji talijanski strip junak i teksaški rendžer nije iznimka po tom pitanju. Već se Tex u prvim brojevima susreo s Kinezima i njihovim spletkama, počevši od priče koju je Dnevnik objavio u LMS 23 „Brži od zvečarke“ (orig. brojevi 4/5) gdje se Tex sam suprotstavlja bandi krijumčara opijuma u gradu Maricopi, pa zatim u Texas Cityju i otoku Galveston gdje se sukobljava sa Crnim Zmajem i njegovom sektom (ZS 421 i 423), pa godinama kasnije na tim istim mjestima s uskrsnulim Crnim Zmajem koji je obnovio sektu i sada šverca opijum s Meksikancima, a identitet osobe koja je zamijenila originalnog Crnog Zmaja, pravo je iznenađenje (Libellus 1).

Ovaj se put radnja odvija u San Franciscu gdje naše junake ugošćuje njihov prijatelj i šef policije Tom Devlin, u jednom od brojnih restorana u Kineskoj četvrti. Večer je ugodna i ostala bi takva da na izlazu nisu naišli na Kineza koji pokušava zadaviti crnom svilenom maramom sunarodnjaka. Tex sprečava ubojstvo, a Devlin ga obavještava da su posljednjih dana dobili dojave o čudnoj organizaciji, i da pronalaze leševe zadavljene crnom svilenom maramom s ukrasima u obliku krilate zmije ili izbodene nožem s drškom krilata zmaja, te bi svakako želio pomoć četiri parda.

Tex ne obećava ništa i obvezuje se odlučiti nakon ispitivanja jednog od dvojice kineskih protagonista napada, ali je napadač tvrd orah i ne govori, ali umjesto toga napadnuti iznosi svoju priču. Ime mu je Ho-Nan i došao je u Ameriku tragom zloglasne „Zmajeve Kćeri“ koja je otela njegovu sestru Min-Ly. „Zmajeva Kći“ jednom godišnje odlazi u Kinu, obilazi siromašna sela kako bi kupila mlade i zgodne djevojke od njihovih siromašnih roditelja koji ih se odriču kako bi preživjeli ili bi jednostavno otela mlade Kineskinje od obitelji koje ih ne žele prodati. Djevojke su predodređene za težak posao i prostituciju u velikim klubovima San Francisca, a prisiljene su potpisati dokument, često tek s otiskom prsta, kao da je riječ o ugovoru o radu, pa policija ne može intervenirati, sve je legalno i po zakonu, iako se u pozadini krije mučna trgovina ženskim tijelima. Ho-Nan se nadao da bi mogao otkupiti otetu sestru i tako izbjeći otvoreni sukob s moćnom kriminalnom organizacijom, ali njegov plan propada u jednoj od mračnih uličica i tada Tex odlučuje intervenirati.

Započinje istraga naša četiri parda koja ih dovodi do misteriozne sekte koja vlada kockarnicama i švercom opijumom u Kineskoj četvrti, uz prodaju mladih Kineskinja. Pardovi su se ovaj put upetljali u dugu i dramatičnu borbu protiv zločinačke organizacije lijepe i okrutne Ah-Toy i njenog savjetnika Lao-Tana, zvanog Crna Pandža.

Većina priča koje je sedamdesetih godina napisao GL Bonelli ima povijesne korijene, a ova odlična avantura jedna je od njih. Prisutnost kineskih emigranata na ulicama velikih američkih gradova, trgovina opijumom, kockarnice i prostitucija imaju svoje mjesto u američkoj povijesti, a u Texovom serijalu uvijek su mi sviđale priče u koje su uključene kineske tajne sekte. Iako Letteri nije moj najdraži crtač, moram priznati da je njegov crtež ovdje na vrhuncu i njegov je doprinos ovoj priči zaista velik i mogu komotno zaključiti da su sve priče Texa protiv kineskih sekti legendarne, ali za mene ih ova i izvedbom i crtežom sve nadmašuje i nesumnjivo je najbolja. GL Bonelli ovdje savršeno ilustrira staro sučeljavanje zakona i pravde-policija je nemoćna, ali zato Tex zaobilazeći i kršeći zakone donosi pravdu. Mnogi su se autori dotakli ove točke, ali u ovoj specifičnoj priči djelovanje Texa izvan djelokruga policijskog ponašanja personificiranog u Tomu Devlinu, zakonski ograničenog u djelovanju i sa slabim resursima. Ovdje nalazimo Toma Devlina zabrinutog zbog ilegalnih inicijativa Texa koji i ovdje nemilosrdno pokazuje svoju naviku zakona odmazde protiv svojih protivnika. Rendžer ide toliko daleko da svoje planove skriva od Toma Devlina kako mu ne bi zadavao previše briga, dok sa svoje strane Tom Devlin prihvaća da zatvori oči kako bi iskorijenio kancerogeno tkivo iz svoga grada.

Lijepa, okrutna i lukava Ah-Toy je na vrhu moćne tajne udruge koja je ispreplela pipke oko Kineske četvrti u Friscu. Željeznom šakom vlada kriminalnom klikom i svjesna svoje snage ne ustručava se otvoreno boriti protiv onih koji joj se nađu na putu. Njena odlična karakterizacija lijepe i okrutno odlučne mračne dame uključene u bilo koji ilegalni promet u gradu i šire, s vojskom odanih ljudi spremnih da izvrše svaku njenu zapovijed, pokazuje se stranicu za stranicom sve hladnija i nemilosrdnija, ne oklijevajući da ubije dragocjenog saveznika poput Wong Ah-Guma kada shvati da je on meta Texa i da sada predstavlja opasnost. Čak i na kraju, kada je uhićena, pokazuje veliku čvrstinu i snagu, zaklinjući se na osvetu. I lik Lao-Tana, njenog najvjernijeg čovjeka, također je vrlo dobro okarakteriziran, on je više od pukog izvršitelja njenih naredbi. Jednako nemilosrdan i odlučan, čak ni on ne oklijeva osuditi na smrt podređene za koje vjeruje da su ugrozili sektu, niti se ustručava podvrgnuti neprijatelje užasnim mučenjima i još užasnijem kraju, što u konačnici jednom vrstom božanske pravde konačno utječe i na njega.

Radnja zauzima 372 stranice, a čak i površnim listanjem vidi se da priča obiluje tučnjavama, pucnjavama, eksplozijama i jurnjavama kroz najpoznatiju četvrt San Francisca, odnosno Kinesku četvrt. Radnja je na površnoj razini u osnovi jednostavna, jer Tex i prijatelji, koji na početku onemogućuju pokušaj ubojstva, otkrivaju da je kineska zločinačka organizacija koja zapovijeda u Kineskoj četvrti organizirala trgovinu robljem, i odlučuju je demontirati do temelja. Jako jednostavno, pa ipak, ova priča ima i dosta podzapleta koji se pokazuju izvrsni, a mnoge nezaboravne scene ovu priču čine odličnom, poput masovne tučnjave u Chinatownu, Leftyjevih grmalja u akciji, rušenja „Plavog Pelikana“ dinamitom. „Kineska četvrt“ je priča koja se temelji na akciji, s Texom tvrđim i odlučnijim no ikad i koji se ne libi radikalnih rješenja u rušenju zločinačke organizacije, Carsonom u sjajnom prikazu: iako bičevan do krvi, uspijeva se pokazati tvrdim orahom, Kitom i Tigerom Jackom koji su malo po strani nego inače, ali ipak uspiju pokazati svoje kvalitete, osobito tijekom istraživanja kanalizacije u San Franciscu.

Ali oni nisu jedini likovi koji nose ovu priču; vrlo važnu ulogu imaju i sporedni, prije svega Lefty Potrero i njegova bučna grupa snagatora koji će pomoći Texu u demontaži tajne sekte. Tu je i siroti Tom Devlin kojeg Tex drži u neznanju svojih gerilskih akcija kako mu ne bi uništio živce i karijeru, a jednako je važan lik bivšeg policajca Mikea Tracyja, sada vlasnika hotela Alameda. Napokon, na svoj način relevantan za svrhu radnje je Wong Ah-Gum. Vodi kockarnicu „Dupont Street“, najbolje posjećenu u Friscu, gdje gostima pruža finu hranu i vino i razveseljava ih plesovima u izvedbi najboljih kineskih plesačica. Lukav je čovjek i mora izreći mnogo laži, što je u suprotnosti s jednom od njegovih mnogih poslovica koje sipa iz slatkorječivih usta. Tex sumnja u njegovu pripadnost organizaciji i ne propušta svaku priliku uznemiriti ga, a čim je otkrio njegovu upletenost u priču, Tex ga izričito cilja i tako osuđuje na smrt. Sve to ide u prilog akciji i obratima kojima ova priča obiluje, te postavlja Texa pred potrebu da djeluje kao nikada do sada: ne ustručava pribjeći savezu s drugim ambicioznim šefom kriminalnog tonga, Lim-Youaom.

Visok ritam priče, radnja teče savršeno, red istrage, red akcije, čvrst i neustrašiv Tex koji prelazi granice zakonitosti da bi postigao pravdu i koji ne gubi lucidnosti čak i nakon reakcije zločinačke udruge koja otme Carsona. Izvrstan narativni ritam na koji negativno ne utječe duljina epizode prikazuje rat bez milosti, a brzopotezni dijalozi lišeni političke korektnosti dodatno začinjavaju atmosferu i lako je pomisliti da bi takva priča danas bila nemoguća koristeći se tim jezikom: „žute njuške“, „žuti crvi“, „žute tikve“.,“žuti majmuni“-ukratko, cijela zbirka rasističkih uvreda koje se danas ne mogu naći u Texu. Politička korektnost je i tu uzela maha, zbog toga ova priča ostaje jedna starina od velike vrijednosti. Za kraj jedno konačno zapažanje: priča završava prijetnjama zle Ah Toy o osveti dok ju policajci odvode, i čini se da je GL Bonelli tako najavio njezin povratak, koji je do dana današnjeg nerealiziran. Tko zna hoće li Boselli nakon dugo vremena vratiti Ah-Toy, mračnu damu sada daleko motiviraniju da pokopa četiri parda.

TX LIB 6 Smaragdni idol

TX LIB 09 Lovci na skalpove

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Krš i lom, iskonski Tex! Obožavam priče iz San Francisca i kad je Lefty u akciji!

18.08.2021
    08:50:00 sati

9, 9, 10, 10

18.08.2021
    10:35:00 sati

9, 9, 10, 10

Kao u svim pricama sa kinezima blagi rasizam provucen kroz sito i reseto dobar, los, zao. Urbano ludo i brzo. Plus krs i lom sto rece cenjeni kolega par redova iznad.
    18.08.2021
    11:56:00 sati

8, 8, 9, 9

Auu, ovo je pravi klasik. Obožavam ovu epizodu, ima dušu. Letteri razara.

18.08.2021
    13:34:00 sati

7, 7, 7, 7

Tex Willer i štemeri "Leftija" Potrera obilaze kinesku četvrt i ruše do temelja sve lokale i trgovine koje drži kineska "opijumska" mafija. Štorija sa puno razbijačine, ali ima i pristojnu radnju.

18.08.2021
    18:28:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

8, 7, 8, 10

jedna od klasicnih postavki glb, neki incitednt na pocetku, druga ili treca stranica, pa onda neka naprasna mrznja i zellja da se likvidira teks i druzina. ti bi da ubiju, al ne mogu, pa onda teks i elipa sve te lepo isamarju i lupe nogom po guzici. mnogo ima planiranja, mnogo se tu prica, malo i guse. kraj je naprasan. al oko ista ova epizoda je najbolja u toj postavci.

galep razvalio

19.08.2021
    14:56:00 sati

4, 5, 5, 6

Epizoda je prosjek prosjeka onog razdoblja. Klišeja ima koliko hočeš a strip nikako da završi...

19.08.2021
    22:33:00 sati
  • Beren

7, 8, 7, 7

Kad god Tex ima posla s Kinezima, bude to makar solidna priča. Ova je dovoljno zanimljiva da održi pažnju tokom svih, bezmalo, 400 stranica, ali ipak se osjeti u nekom trenutku da je sve prerazvučeno. (Pre)mnogo tučnjave, rasturanja i lomljenja glava, a premalo pozadinske priče i razvoja likova glavnih antagonista i samog Tonga. Takođe, i pored ovoliko stranica priča završava nepotrebno naglo ne dozvolivši protagonistima da sumiraju utiske i zaliju uspjeh. Smatram da je ovakvoj priči to baš bilo potrebno.

21.08.2021
    22:09:00 sati
    Beren