Ubojica Mondego

TX LIB 80 | 261 str.

Tijekom putovanja kući vlakom, Tex i Carson bivaju upleteni u rat dviju željezničkih kompanija; „Atchinson, Topeka & Santa Fe“-a i „Denver & Rio Grande Railway“-a. Nevoljko upleteni u ovu priču, naši junaci ubrzo otkrivaju kako stvari nisu tako jednostavne kao što se čini na prvi pogled…

• Ubojica Mondego
    TX LIB 80

• La terra delle pietre fumanti
    TX SR 613
  • I sabotatori
    TX SR 614
  • Corsa verso l'abisso
    TX SR 615

• Ovo je kronološki gledano 353. Texova priča. Po 295. put se pojavljuje Kit Carson, a Tex i Carson zajedno, bez Tigera i Kita, jašu po 134. put. Kit Carson se po 57. put pojavljuje na naslovnici.
  • Strip je prvi puta izašao u Italiji 2011. godine u SR 613: „Zemlja stijena koje se dime“, 614: „Saboteri“ i 615: „Utrka prema ponoru“. Reprinti ovog stripa su sljedeći: Tex Repubblica – Collezione storica a colori 241 i 242 iz 2014. godine i Tex Tre Stelle 613/615 iz 2015. godine.
  • Na ovim prostorima strip je prvi i jedini puta izašao 2017. godine pod naslovom „Ubojica Mondego“, od strane izdavača Libellusa u broju 80 biblioteke Tex Willer.
  • Po 74. put je mjesto radnje Meksiko. Poslije Arizone najčešće korišteno mjesto radnje je upravo Meksiko. A radnja ove priče zbiva se još u Arizoni i Coloradu.
  • Ovo je debi Massilimiana Leonarda, umjetnički Leomacsa, na regularnom Texu. Prije ove priče nacrtao je zadnjih dvadeset stranica almanaha 16: „Kapetan Blanco“ (2009.), LL ALM 8, koji nije uspio završiti Sommer, koji je preminuo 2007. godine. Prije Texa, Leomacs je radio na serijalima Nick Raider, Volto Nascosto i Magico Vento.
  • Ovo je Bosellijev 38. rad na regularnom Texu i 48. ukupno na Texu.
  • Na stranici 2 (SR 613) nalazi se uvodnik uredništva posvećen Sergiu Bonelliju, koji je preminuo 26.09.2011. Njegov sin Davide Bonelli pojavljuje se kao generalni direktor SBE.
  • Sjedište Bethanie Marsh (ATSF) jest vlak, koji se sastoji od lokomotive i tri vagona, a kreće se prugom u izgradnji. Ista je situacija viđena u filmu (spaghetti westernu) Sergia Leonea „Bilo jednom na Divljem zapadu“ iz 1968. godine. Vlak je prikazan na naslovnici Tex Repubblica 242.

Željeznica u SAD-u istodobno je bio i bitan čimbenik napretka zemlje, ali i poprište špekulacija, trgovine ljudima i epizoda ljudskog iskorištavanja. Ima li bolje pozornice od kontrasta i žestokog rivalstva dvije željezničke kompanije, koje se bave izgradnjom pruge i spremne su učiniti bilo što, kako bi stekle primat! Boselli je inspiraciju našao upravo u tom stvarnom događaju.

Royal Gorge danas. Gerilski rat dvije željezničke
kompanije trajao je oko dvije godine! Riječ je o
stvarnom događaju, kojeg je iskoristio Boselli kao
inspiraciju za ovu priču! Znači, prava prijelaza preko
Royal Gorgea doista su bila predmet sukoba između
ATSF-a i Denver & Rio Grande Railroda.

Ovo je još jedna Texova priča u kojoj je u akciji dvojac nerazdvojnih prijatelja Tex i Carson (iako Boselli voli eksperimentirati sa Texovim partnerima u pričama, ipak se, kao i ovdje odlučio za dobitnu kombinaciju Tex & Carson). Znamo kako naši junaci vole finu klopu, a ova je priča posebna po tome što su možda i srušili rekorde po količini posjeta omiljenom restoranu, a samim time i po broju bifteka koje su slistili. To je svakako klišej koji ljubitelji Texa vole vidjeti! Za neke bi već i to bilo dosta za prolaznu ocjenu, ali ova priča je svakako kvalitativno u gornjem domu Texovih avantura! Mene svakako veseli činjenica da dok ovo pišem počinje sezona roštilja, vikend, miris dima i uživancija! U tom duhu možemo reći kako je ovo avantura s puno mesa na roštilju, to jest kako se Boselli uistinu potrudio da se na vatri nađe puno toga raznovrsnog, za svakog po nešto kako bi rekli. Tako mi se ova priča svidjela, poput omiljenog jela, roštilja :-). A vjerujem kako će svaki čitatelj naći pregršt toga dobrog u ovoj Texovoj avanturi!

Pa da vidimo što je to dobroga ispekao Boselli?! Rat između željezničkih kompanija; nije prvi puta ta tema na repertoaru, ali je ovaj put ispričana na jedan drugačiji način, što je svakako plus! Unajmljeni detektivi: koji su ujedno kriminalci i hulje. Čak dva poštena šerifa, koji su prave „ljudine“! Plaćeni ubojica kojeg su unajmile žrtve, masakr nevinih, sabotaže, puno vatrenih okršaja, ženski lik na čelu jedne kompanije, ujedno i negativka i zavodnica, te spektakularan kraj sa Texom u revolveraškom dvoboju! A to nije sve… Sve fino ukomponirano u lijepu cjelinu. Boselli u sjajnoj simbiozi sa Leomacsom, kojemu je ovo bio debi iz snova, jako lijepo je nacrtao ovaj strip! Sjajni dijalozi! Sve u svemu jako, jako dobra avantura! Boselli je još jednom zadivio raznolikošću, svestranošću i kvalitetom priče! Naravno, prisutan je duh Fordovih i Leoneovih westerna, ali to je samo plus bar po meni! I konačno, Bosellijev povratak korijenima Texa na kakvog smo navikli na početku serijala, bez toliko naglašene u novije vrijeme političke korektnosti! Fantastični likovi negativaca, daleko od uobičajenih klišej debeljuca punih para. Vjerojatno ću se ponoviti nekoliko puta, ali priča mi se svidjela!

Većini Texovih fanova najviše smeta zbrzan i lošnjikav kraj priča. U ovoj priči to izostaje, kraj je dosta nepredvidljiv, a opet uzbudljiv i kvalitetan. Radnja stripa se inače, polagano odvija do vrhunca, što svakako podsjeća na „zlatna“ vremena! Cijelo vrijeme je napeta atmosfera, karte se otkrivaju polako. Meni se najviše svidio početak stripa. Početak stripa vodi nas u Meksiko, gdje na djelu vidimo plaćenog ubojicu Xaviera Mondega. Kratka pričica u priči, koja vrvi akcijom i gdje već na samom startu vidimo po mnogo čemu posebnog plaćenog ubojicu, Mondega. Inače, je ova priča posebna i po tom što ima puno pucnjave, ali više je metaka ispalio Mondego, nego Tex, što je dosta raritetno!

Xavier Mondego, plaćeni ubojica s prslukom i
leptir mašnom

Kad je Texov serijal u pitanju, navikli smo na klasični „crno-bijeli“ svijet. U ovoj priči je Boselli malo promiješao karte, dao svoj pečat priči, a da pritom nije iznevjerio Texovu bit. Prvenstveno je to uspio sjajnom karakterizacijom likova, radnju je dobro strukturirao, dijalozi naših junaka su baš takvi kakve volimo i očekujemo vidjeti. Ovaj put Boselli nije pretjerao s dijalozima, to jest nema suvišnih i nepotrebnih dijaloga! Za izvrstan rezultat, svakako je zaslužan i Leomacs! Nadalje, Boselli nije bio limitiran brojem stranica (strip nije imao 110, 220, 330 ili 440 stranica kao što ima većina Texovih priča već dosta dugoooo vremena), što je također pridonijelo kvaliteti priče. Reklo bi se složeni scenarij, puno scenarističkih detalja, koji su dobro ukalupljeni u strip. Inače, nisam ljubitelj kad se ubaci previše toga u Texa, ali ovdje mi se svidjelo.

Karakterizacija likova je svakako odlično napravljena! Prisutan je velik broj likova, a Boselli se potrudio većinu njih dobro definirati! Treba naglasiti kako i sporedni likovi uspijevaju ostaviti trag, od odanog sluge Sama (gle čuda, opet se odani sluga crnac zove Sam), do moralnih i poštenih šerifa, inženjera željeznice… Spomenuti ću likove koji su obilježili priču (glavni likovi). Red je početi sa damom, a njeno ime je…

Bethanie Marsh

Još jedna u nizu ženskih negativki u serijalu. Udovica, koja je naslijedila vodstvo kompanije nakon smrti muža Alexandera (ubio ga Mondego na spektakularan način). Bethanie je nemilosrdna poslovna žena, koja ne preže i od najprljavijih metoda kako bi postigla cilj. Sposobna zarobiti muškarce svojim šarmom, ali naravno ne i Texa. Našim junacima se i nije svidjela nešto! Odmah su prepoznali ono loše u njoj! U Texovom serijalu vidjeli smo i nekoliko golih žena, pogotovo u početnim pričama serijala. U ovoj priči imamo scene zavođenja između Bethanie i Billa Nortona, što je rijedak slučaj u serijalu i pravi novitet. Dok krade dokumente, košulja ga prekriva, ali Bill Norton je prvi goli muškarac u Texovom serijalu.

Bethanie Marsh

Xavier Mondego

Pojavljuje se na samom početku stripa gdje je na spektakularan način obavio posao. Odmah vidimo njegove ljudske proturječnosti: unajmljeni ubojica u prsluku i sa leptir mašnom, vrlo vješt s oružjem, ali spreman na sve kako bi postigao cilj. Sposoban ubiti bilo koga bez imalo emocija, ali i osjećati simpatije prema svojim klijentima i biti rigorozan u svom kodeksu časti! Vrlo inteligentan i pun izvrsnih ideja i trikova. Prilikom prvog pojavljivanja u ovoj priči, način na koji Mondego iznenadi Carlosa Torresa, pojavljivanjem ispod zemlje, podsjeća na Hualpaije iz prve Mefistove osvetničke misije (SR 39/40, ZS 392/393), a sličan scenaristički detalj Boselli je koristio i u SR 600 („Demoni sjevera, LL 69), gdje Dogribi koriste isti trik. Dvaput je dvaput, pa u ovoj priči još jednom Mondego koristi isti trik, prilikom napada na Bethanie Marsh.

Žao mi je što nije Boselli ostavio mogućnost ponovne pojave ovako odličnog negativca, dok je ostavio mogućnost ponovnog povratka Bethanie Marsh?! Hrabar potez Bosellija u svakom slučaju, koji ljubitelje Texa ne ostavlja ravnodušnim, s jedne strane palac gore za ideju, ali ostaje i žal za Mondegom!

Luther Wagoman

Šef privatnih agenata (detektiva) Atchinson, Topeka & Santa Fea (ATSF-a), koji su odjeveni u crno. Luther vodi veliku potragu za Mondegom. Wagoman i njegovi ljudi su na platnom spisku Bethanie Marsh, sa urednim papirima detektiva, a u stvarnosti su poput gazdarice, nemilosrdni i ne prežu od kriminalnih i nečovječnih postupaka! Texu i Carsonu se također ne svide na prvu, a naši junaci uskoro otkrivaju, kako se služe vrlo nečovječnim metodama, kako bi zaštitili Bethanie. Krivi su za gnjusne zločine prilikom postupka stjecanja nekoliko zemljišta za ATSF. Zahvaljujući pomoći starog znanaca kojeg su sreli kao sabotera ATSF-a, šerifa Leadvillea, Henryja Pricea, naši junaci su porazili bandu kriminalaca. Jedan od rijetkih preživjelih je baš Luther Wagoman, kojega čeka zatvor i suđenje!

Kraj je dosta neočekivan i teško predvidljiv, što je svakako veliki plus za priču! I ime naručitelja Mondega je teško predvidljivo, kao i neki njegovi postupci. Neću koristiti spojlere, pa vidite sami, isplati se svakako pročitati ovaj strip!

Crtež:

Kao što rekoh, ovo je sjajan debi Leomacsa na serijalu. Vidi se kako je nadahnut Giovannijem Ticcijem. Crtež mu je odličan za western i za Texa općenito, kao i za interpretaciju složenog Bosellijevog scenarija. Brojni likovi su izvedeni sa pravom izražajnošću. Leomacs je uvjerljiv u krupnim kadrovima, raznim pozama, igrama svjetlosti, prljavštini! Sve u svemu, jako lijep crtež!

Leomacsova tabla: kako završavaju oni koji bace Carsonov biftek odnosno prekinu „sveti“, mirni, ručak!? Detektiv ATSF-a baca odrezak namijenjen Carsonu, a Carson ga traži da ga pokupi. Tabla je inspirirana legendarnim westernom Johna Forda „Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea“ iz 1962. godine, s Lee Marvinom (Liberty Valance) i Johnom Wayneom (Tom Doniphon). Lijepo je vidjeti i Carsona u akciji :).

I jedna tabla u boji s početka stripa iz izdanja Repubblica (broj 241):

Odlično obojana tabla i kolor!

Dijalog za pamćenje:
Tex: Onda? Što misliš, Kite?
Kit Carson: Kako si shvatio da ne spavam, sotono?
Tex: Ti to ne možeš znati… Ali ja iz dugogodišnjeg iskustva znam da, kad doista spavaš, hrčeš puno glasnije!
Kit Carson: Do vraga!

Naslovnica Repubblica 242 prikazuje scenu sa kraja priče.
Vlak juri u propast…

Najljepša od tri naslovnice mi je prva (SR 613). Ona nema veze sa ovom pričom. Kod SR 614 odron i naši junaci, ma sve mi smiješno izgleda! Znamo kako su naši junaci brži od metka, a sada i od odrona! Bilo je puno boljih opcija, recimo ljudi u crnom, Mondego s lajbekom i mašnom… Naslovnica SR 615: šteta što nije jasnije do izražaja došao Mondegov lajbek (prsluk), a izostala mašna?! Sve u svemu naslovnice nisu top, na što nas je Villa navikao! Ali svakako ne kvare dojam za ovu izvrsnu priču! Po 56. put se na naslovnicama pojavljuje Kit Carson i po treći put se pojavljuje na tri uzastopne naslovnice (kad je Galep u pitanju Carson je bio na najviše dvije naslovnice u nizu). Galep je Carsona stavio na naslovnicu 27 puta, Villa 29. Možemo reći kako dosta češće Villa stavlja Carsona na naslovnicu za razliku od Galepa.

Rezime: Jako dobra Texova avantura! Iskrene preporuke za ovu priču. Pogotovo će uživati ljubitelji Texa koji vole krimić elemente! Boselli i Leomacs su odradili jako dobar posao! Vjerovali ili ne, Villine naslovnice su najlošiji dio priče! Priča puna akcije, a pritom najviše metaka nije ispucao Tex. Boselli u elementu kakvom ga želimo češće vidjeti: zabavan, pun maštovitih i odličnih ideja, odlična karakterizacija likova, velik broj likova sa točno odgovarajućom ulogom, dijalozi Texa i Carsona kakve vole ljubitelji Texa! Naši junaci ostali svoji usprkos moralnih dilema! I što je svojstveno Boselliju, priča ne završava happy endom! Boselli u skladu s duhom Texa, bez političke korektnosti. Ma, milina za čitanje! Velika preporuka!

Za kraj pozdravlja Vas Leomacsov Tex i tex2:

TX LIB 69 Demoni sjevera

TX LIB 95 Potjera

8, 7, 9, 9

Još jedna u nizu jako dobrih do odličnih Teksovih avantura koje sam pročitao u zadnjih par sedmica.
    Igrom slučaja,naši junaci (Teks i Karson) se upliću u slučaj jurenja za nemilosrdnim plaćenim ubicom,Ksavijerom Mondegom od strane agenata jedne bogate železničke kompanije.Naime,čuveni meksički plaćenik je ubio gazdu,a sada se nameračio i na njegovu udovicu.Ali ni agenti,predvođeni arogantnim Vagomanom,nisu baš čiste savesti,te će rendžeri brzo uvideti da situacija ni izbliza nija onakva kakva se čini da jeste,i da je teško ovde odrediti ko je na strani pravde.
    Leomaksa nisam do sada imao prilike videti,i moram reći da baja sjajno crta.
    Bozeli nam je podario jako dobru krimi-vestern priču,mada mi je kraj malo "mnjah".

14.04.2021
    09:18:00 sati

8, 7, 9, 7

14.04.2021
    10:46:00 sati

10, 8, 9, 10

prilicno sam zadovoljan ovom epizodom, to je taj ukus/mirus prasine na divljem zapadu kojeg zelim. uzbuljivo, napeto, vratolomno, sa sadrzajnom zavrsnicnom. jedan od ponajboljih texa u izdanju libellusa

15.04.2021
    14:42:00 sati

6, 10, 9, 7