Španjolska kopča

TX LIB 90 | 114 str.

Tex i Kit pronalaze ranjenog Papago Indijanca jašući kroz pustinju. Spašavaju ga od nadolazećih lešinara, te od njega saznaju da su njega i sestru napala trojica razbojnika. Njega su ranili, a sestru odveli sa sobom. Naravno, naši junaci odluče spasiti Indijanku i vratiti razbojnicima milo za drago…

Ukupna ocjena 35%

Priča 2

Scenarij 1

• Španjolska kopča
    TX LIB 90

• Il medaglione spagnolo
    TX SR 364

• Originalna epizoda se zove „Il medaglione spagnolo“, pa bi valjda prijevod trebao biti „Španjolski medaljon“. Doduše, ovdje taj medaljon ionako služi kao kopča, pa i nije neka greška.

Prije četiri-pet mjeseci forumaš WOLF-HUNTER je iznio zanimljivu ideju da mjesec rujan na forumu obilježimo Texovim recenzijama, jer tad naš najdraži rendžer slavi svoj sedamdeseti rođendan. Ne sjećam se jesam li ga pohvalio radi takve ideje, ali mi je u svakom slučaju ostalo to negdje na pameti, pa sam se htio pridružiti radnoj akciji. Kao veliki ljubitelj Texa, dosad sam napisao trideset i dva komada recenzija, ali otkako sam upisao doktorat, većinu slobodnog vremena su mi ispunile neke druge obaveze, pa sam i zaboravio kad sam napisao zadnju recenziju. I tako odem na popis recenzija te se nemalo iznenadim kad vidim da su prošle tri i pol godine od Deadwooda. Usput sam pregledao i svoje recenzije i shvatio da sam ustvari većinu tih epizoda ocijenio vrlo visoko, što bih možda mogao pripisati činjenici da sam uglavnom birao epizode koje su me oduševile ili mi se makar svidjele više nego neke druge. Da ne bi ispalo da sam nerealan ili subjektivan što se tiče Texa, odavno mi se po glavi vrzmala ideja da moram recenzirati i neku epizodu koja mi se ne sviđa, tako da mi je ova priča taman bila dobrodošla da ubijem dvije muhe jednim udarcem – pridružim se akciji obilježavanja Texovog rođendana i pokažem da nisu baš sve njegove epizode odlične. Dugo sam ga hvalio, imam opravdanje za ovo. :D

Dakle, o čemu se radi?

Bonelli nas ubacuje usred akcije, prikazujući nam kako dvoje Indijanaca pokušava pobjeći trojici razbojnika. Muškarac je pogođen i pada s konja, dok ženu hvataju lasom. Nedugo zatim, Tex i Kit nailaze na Indijanca, za kojeg se ispostavlja da je samo ranjen, spašavaju ga, te od njega saznaju da je oteta Indijanka njegova sestra. Pretpostavivši da će razbojnici htjeti prodati Indijanku u roblje, njih trojica kreću u potjeru za njima. Sve u svemu, ne baš originalna i nova ideja (da ne kažem prožvakana i iskorištena bezbroj puta), ali opet kao polazna točka predstavlja solidnu mogućnost da se napiše lijepa pričica. Nije baš da Tex i njegov cjelokupni opus vrve nekim inovativnim idejama za priču (radi same svoje tematike), ali bili smo puno puta svjedoci da se iz takvih jednostavnih ideja rađaju odlične stvari.

Nažalost, ovdje to nikako nije slučaj. Imam dojam da je Bonelli htio ovu priču samo što prije završiti, da ispuni kvotu i zaradi svoju dnevnicu, pa je sve moglo biti gotovo nakon samo pedesetak stranica kad su Tex, Kit i Chayo stigli razbojnike, oslobodili Daanu i vratili kopču. Možda bi bilo i bolje da je tako, ali moralo se ispuniti još štogod stranica, tako da smo dobili nekakvu bezveznu kašu. Tex i Kit tako požele otpratiti Indijance u njihovo selo, gdje im usput njihov poglavica ispriča legendu o ratu Apaša protiv Španjolaca i o izgubljenom blagu koje vuče podrijetlo iz toga rata i na čije postojanje i lokaciju navodno ukazuje ta kopča, a onda usput požele i obići tu lokaciju, iako im blago ne treba. Dok Tex briljira sa svojim filozofskim promišljanjima o nepotrebnosti rata između civilizacija, Kit svako malo spominje da bi im se razbojnici koje su potjerali mogli osvetiti, tako da je očito čime će biti popunjene zadnje stranice epizode. Naravno, radi se o okršaju kakvi su viđeni milijun puta, u kojem razbojnici izvlače kraći kraj, a naša dva junaka kreću nazad u rezervat loviti pume s mlađim Kitom i Tigerom.

Stvarno mi je žao, ali ne mogu naći ništa pozitivno da pohvalim ovaj scenarij. Neinovativnost, predvidljivost, toliko puta viđene situacije, bespotrebno odugovlačenje priče – to su mi jedine asocijacije koje mi padaju na pamet kad sad pogledam ovu knjigu na polici. Ovakve priče dovode u pitanje opravdanost ovakvih serijala koji „moraju“ izlaziti određenim ritmom i onda dođemo do ovakvih situacija gdje se svakakve gluposti pišu samo da se odradi domaća zadaća. Nažalost, mislim da takav pristup degradira strip kao umjetnost, jer forsiranje autora da nešto moraju napisati u određenom roku obično ne donese dobre rezultate, dok bi neopterećeni vjerojatno mogli napisati djela radi kojih zavolimo pojedine junake i strip općenito.

Što se tiče vizualne strane, ona je bolji dio ove priče. Letteri je na svojoj uobičajenoj razini, što je po mom mišljenju neka zlatna sredina Texovog crtačkog staffa. Crtež mu je solidan, oku ugodan, s njegovim prepoznatljivim znacima (koji su, nažalost, mane) – pomalo plošna i dvodimenzionalna lica i udovi pod kutom od 90°. Nekako mi puno bolje leži u pričama gdje se javlja El Morisco, valjda je to navika. Villa je također dobar kao i uvijek, naslovnica je lijepa, detaljna, možda malo statična, ali takav je na većini naslovnica. Malo niža ocjena je posljedica Galepove naslovnice. Ne kontam što se tu događa, izgleda mi kao da je Tex okrenuo leđa razbojniku koji ima pištolj i krenuo ostavivši Indijanku s njim, pa se onda sjetio okrenuti prema njemu i pucati. Ili Tex obično jaše u rikverc? :D

Eto, na kraju mi je još nešto palo na pamet. Stvarno sam sretnik što je prva epizoda Texa koju sam ikad pročitao bila Thonga tiranin, pa sam se navukao na rendžera. Da sam naletio na nešto ovakvo, tko zna bih li ikad više i pogledao Texa na kiosku.

TX LIB 34 Urota

TX LIB 15/16 Chihuahua!

Ukupna ocjena 43%

2, 2, 8, 7

22.02.2019
    09:44:00 sati
  • Stalker

8, 7, 9, 8

Mislim da mnogi oštro reaguju na ovu Texovu priču, i pri tome kažnjavaju je sa niskim ocjenama za ovo ili ono. Evo iskreno, pročitao sam priču i po ne znam koji put se potvrđuje pravilo: NE slušaj kritičara - pročitaj, pa sam i ocjeni iskreno u odnosu na sebe. Neki smiješan hype vlada oko pojedinih priča nekih junaka primjetio sam, gdje po defaultu ta priča ne valja pišljivih para, zašto - eto jer je reklo nekoliko top recenzenata jer im nešto nije leglo, niđe veze. Priča je lagano štivo i bez puno filozofije, crtež jako dobar i scenarij na mjestu.

22.02.2019
    20:59:00 sati
    Stalker

6, 3, 10, 9

Čudan Tex, baš kao da se nastojalo produžiti priču tako da otpočetka do kraja sve ne ide lagano, već se izmišlja što bi moglo još se ubaciti, ali nije tako loš kao što kruži legenda! Naslovnica je lijepa, ali nisam ljubitelj naslovnica koje se nisu dogodile u stripu, zato ocjena manje.

26.02.2019
    09:12:00 sati

10, 9, 10, 9