Salt River

TX LIB 94 | 220 str.

Tex i Carson su na tragu bandi Jacka Curtissa. Potjera je uspjela, banda je poražena u krvavom obračunu, ali Jack im pobježe! Držeći se tankog traga, koji ih vodi do obronaka Tonto Rima, otkrivaju kako bi banka u jednom od tri gradića u blizini mogla biti sljedeća meta bande. Putem slučajno nabasaju na Kita Willera te podijele zadatke, svatko će krenuti prema jednom od tri moguća cilja. No, ipak ne uspiju spriječiti pljačku! Banda je opljačkala banku u Green Cityju, a uzela je i četiri taoca. Slijedi nova potjera našeg trojca junaka. Sljedeća meta bande je vlak…

• Salt River
    TX LIB 94

• Salt River
    TX SR 627
  • Una donna in ostaggio
    TX SR 628

• Ovo je kronološki gledano 359. Texova avantura. U Italiji je prvi put izašla 2013. godine. Reprinti ove priče su sljedeći: Tex Reppublica Collezione storica a colori 247/248 (2014), Tex Tre Stelle 627/628 (2016), Tutto Tex 627/628 (2023). Slika naslovnice broja 248 (Tex Reppublica), koja ima veze s ovom pričom.
  • Na ovim prostorima ova priča je prvi i jedini put izašla 2018. godine u izdanju Libellus biblioteka Tex Willer broj 94.
  • Po 26. put trojica prijatelja Kit Carson, Kit Willer i Tex u akciji. Carsonu je ovo 299. pojavljivanje na SR, Kitu Willeru 176.
  • 52. Bosellijev rad na Texu, 39. na SR, Bosellijev povratak nakon šest mjeseci na SR.
  • 2. Andreuccijev rad na Texu, prvi na SR, vraća se na serijal nakon 10 godina i alamanha zapada 10: „Slučajni junak“ (LL TX ALM 5).
  • Radni naslov priče bio je Tonto Creek. Spomenuo bih kako nije rijedak slučaj da se u naslovu Texove priče pojavi naziv rijeke (Rio Verde (SR 86), Na obalama Pecosa (SR 120), Pljačkaši s Rio Grande (SR 197), Zlato Colorada (SR 201), Brzaci Red Rivera (SR 344), Južno od Rio Grande (SR 506), Muddy Creek (SR 519)).
  • Prvotno je priču trebao nacrtati Gomez, ali što zbog sporosti Gomeza, što zbog onog što je viđeno u pristiglih dvadesetak stranica, odluka je pala dati priču crtati Andreucciju.
  • Priča ima mnoge sličnosti sa Bosellijevom pričom “Smrt u magli”; posse - šerif Langdon je bio pamtljiviji, ali i ovdje se posse lako pamti; Kitova kupovina za potrebe rezervata (čak je i jedan od Navaja koji su s Kitom isti kao u “Smrti u magli”; Ahzay), Kit je prisiljen prepustiti zadatak pratnje stada dvojici Navaja (ovaj put je otkriće ozljeđenog mladog Apaša Lobita razlog razdvajanja), inicijacijski test mladog Indijanca, pucanje u uže i sprječavanje vješanja…).
  • Po 275. Put se pojavljuju Indijanci, Apaši po 71. put.
  • U ovoj priči Kit Willer pokazuje svoju rendžersku značku, što je rijedak slučaj.
  • Priča ima sličnosti s Nizzijevom pričom "Selo pod opsadom ", gdje se isto pojavljuje žena vođe bande, Lisa, koja je djelovala kao špijun bande, baš kao Sarah u ovoj priči i jednako tako bila žena vođe bande..
  • Nekoliko vinjeta ove priče možete vidjeti ovdje: slika1 i slika2.

Srce ima svoje razloge, koje razum ne poznaje!

Povratak Kita Willera i njegovo poznanstvo s još jednom djevojkom. Znamo kako je Bonelli uglavnom izbjegavao scenarije sa ženskim likovima u glavnoj ulozi, govoreći kako ometaju narativ, dok su Boselli i Nizzi imali i hit priča sa ženskim likovima poput: (Taniah; Mjesečev Cvijet; Donna i Lena Parker; Lillyth; Carmen). Spomenimo i Bonellijevu priču “Dva suparnika” (SR 214/215, LL 28) gdje je Kit zaljubljen u Manuelu Montoyu, ali je svjestan kako veza sa plemenitašicom nema izgleda. Znamo kako čitatelji nemaju apsolutno ništa protiv pojave ženskih likova u pričama. Uvijek je bitno da priča ispadne dobra. Pa da vidimo što nas čeka u ovoj priči! Znamo i kako prijatelji koji putuju s Kitom su ugroženi i često stradaju, dok je sa ženama drugačiji slučaj, pa završavaju priče žive i zdrave.

Recenzija sadrži i neke spojlere!

Boselli je (kao što je to često slučaj u njegovim scenarijima) pretrpao radnju likovima i događajima, paralelnim istragama, lomovima scena, promjenom situacija, žestokom akcijom, promišljenim i bogatim scenarijem, te složenim zapletom, frenetičnim krajem i naravno političkom korektnošću i psihološkim implikacijama, te ponekad i pretjeranim nasiljem. Ritam priče je odmjeren i odličan, a sva trojica naših junaka imaju svoju rolu (klasično razdvajanje gdje sva trojica idu svojim putem kako bi pratili različite tragove). Dijalozi su u duhu serijala (puno ironije), našlo se mjesta i za emocije, romantiku, šale među prijateljima, ima obrata i misterij za kraj prvog nastavka. Jača strana ove priče su akcijske scene.

Početak, koji podsjeća na vatrene početke nekih Bonellijevih priča, s pucnjavom, bijegom i s pregršt akcije, najbolji je dio priče! Radnja se dalje razvija na paralelnim stazama, koje se križaju u vrtložnim promjenama scena. Kit Willer je ovaj put dobio dosta prostora, naravno pritom nije zasjenio Texa, baš naprotiv! O Kitu ću više reći u galeriji likova, a i stalno tijekom recenzije ću ga spominjati, jer je u ovoj priči on glavni junak, a Boselli ga je prikazao ne baš u skladu s tradicijom. Bosellijev način pripovijedanja i korištenje likova (osim Kita Willera) su odlični, pritom mi se najviše sviđaju najbanalnije scene (sitnice koje obogaćuju scenarij) poput samog početka i predosjećaja starog Indijanca (Žuti Gavran predosjeća smrt, prvo pokušava pobjeći, a zatim se fatalistički pomiri s njom, rezigniran iracionalnom sviješću sjedi na zemlji čekajući dolazak smrti), odrona kamenja na kolibu s banditima (ne brinu naši junaci baš pretjerano za posljedice) ili vođa bande koji se skriva kod splavi, smiješan prizor šerifa Cottonwooda (naseljenog Mormonima), koji skriva whiskey od pogleda Mormona, cijela Carsonova misija u Cottonwoodu je sjajna, Carson uživa/gušta sam, šerif Drayson koji zeza Kita, baš kao i Tex i Carson. Volim takve živopisne scenarističke detalje. Ali sve to pada u vodu, jer ima jako puno i nepojmljivih i loših scenarističkih detalja uglavnom povezanih s Kitom Willerom: Kit Willer, koji ismijava zamjenika šerifa (a pokazat će se kako se taj isti zamjenik jedini suočio s bandom), Kit koji se čudi mladom Apašu što želi ponijeti svoj trofej (kao da sam Kit ne živi s Indijancima), opet Kit koji pod utjecajem hormona, krivo procjenjuje elemente, koji su očigledni, o čemu će biti riječi kasnije i za kraj opet Kit, ovaj put u vlaku, kada otkriva sve strancu, koji se doimao sve samo ne smirenim putnikom, a da stvar bude još i gora Kit ga je već i vidio samo dan ranije, kad je ulazio u grad sa još dvojicom kompanjona, Kit ga tada pažljivo promatra i dolazi do zaključka kako ne izgleda ekipa kao tipični stanovnici gradića, a kao što rekoh idući dan ga ne prepoznaje, malo čudno, zar ne? Ali Kit je takav u ovoj priči, o čemu će biti još riječi.

Početak priče je kinamatografski. Nije novost kako Boselli voli koristiti module filmskog jezika i prenositi ih u strip. Boselli se posebno koristi književnim sredstvom u filmovima: prologom. Prolog, koji čitatelja i naše junake uvuče u vrtlog događaja se događa u dobroj, staroj Arizoni, u kanjonu Salt Rivera, gdje je stacionirana skela starog Buzza. Pucnjava Tex/Carson vs banda Jacka Curtissa, temeljni je trenutak od kojeg počinje stvarna radnja na pozornici. Ubojstvo starog Indijanca zatvara prolog. Sve je to izraženo na nekoliko stranica. No, narativna raskoš ovdje ne prestaje. Sve do kraja prvog broja Boselli nam nastavlja nuditi puno scenarističkih detalja i likova, koji klapaju. No, narativna dubina kojom je bio prožet prvi dio priče gubi se u drugom djelu. Prekretnicu čini lik Sarah Wyatt, element koji se u početku predstavlja kao vrlo originalan i izaziva veliko zanimanje. Sarah fascinira Kita Willera, pogotovo činjenicom kako pomaže Apašima. Nada da je Kit možda pronašao zanimljivog partnera budi čitateljeve iluzije još nekoliko stranica, sve dok ne dobije s kundakom u potiljak. Kit je neoprezan i bezrezervno vjeruje Sarah. Dok čitatelj odmah shvaća na kakvu je izdajicu naišao, Kit, nakon što se oporavio od udarca, Sarah priznaje sve olakotne okolnosti i ustraje. Sve dok, kasnije, drugi udarac, ne oduzme Kitu sve iluzije o Sarah. Iznenadna metamorfoza/transformacija Sarah u stereotip varalice i žene vođe bande Jacka Curtissa, pojavljuje se prenaglo i poništava fascinantnu auru koja je lebdjela nad njom. Razvoj je pak bio još jedna potvrda slabih strana lika Kita Willera: naivan, bezličan, nagao, hirovit, bez trunke intuicije… Kitova figura, iznad svega ističe Texove kvalitete također neizravno kroz nedostatke njegova sina. Kad smo već kod veličanja Texova lika, opet je Boselli kroz usta svojih likova stalno veličao Texa, Nepotrebno!

Avantura je vrlo bogata posvetama western kinematografiji (skupina razbojnika u bijegu, potjera, okrutnost possea, pljačka banke, napad na vlak, omča, Indijanci, razbojnici, vješanje, ljepotica u opasnosti, tihi gradić koji postaje pakao i zakon kojeg nema i koji navodi građane da pravdu uzmu u svoje ruke...).

Zaplet se čini opet ishitrenim, kao da je po običaju nedostajala još koja stranica Boselliju za nešto više. I dijalozi puni patetike i koja riječ previše za kraj, što mi se i nije previše svidjelo. U svakom slučaju Bosellijev Tex je drugačiji od onakvog na kakvog smo navikli, tako da je moguće i da na kraju odustaje od potjere za većom grupom, neočekivano dajući taj zadatak drugima (između ostalog ne znamo ni kako je ta priča završila), da bi sam riješio sve u par vinjeta. Šteta za takav zbrzani kraj! Ista stvar je i sa likom Kita Willera, kao što sam već rekao, Boselli lik Kita prikazuje ne baš u skladu s tradicijom.

Kit Willer u akciji

Galerija likova: kao što je to uobičajeno za Bosellija prisutan je velik broj likova. Paleta likova je bogata i šarolika od splavara/skeledžije Buzza do nesretnog Indijanca Žutog Gavrana, Navaja koji prate Kita, Tonto Apaša, pijanaca, šerifa i njihovih pomoćnika (od kojih su samo oni iz Green Cityja imenovani), telegrafista, possea, vlakovođe…Niz likova koji obogaćuju scenu!

Ponovno iskače lik Texovog sina Kita Willera. Boselli želi napraviti evoluciju lika, ali po tko zna koji put prikazan je kao najslabija karike ekipe! Ne čudi zato što ga scenaristi ne vole staviti u scenarij, a Boselli je stvarno pretjerao s karakterizacijom lika, istina imao je toliko puno ideja, ali ovaj put po meni to nije ispalo dobro. Teško bi nakon ove priče mogli reći „kakav otac, takav sin“. Lik, koji je uvijek živio u sjeni oca, ovaj put je izgubio karakteristike koje su ga činile uspješnim likom. Lako što je pao na ženski šarm („Opet me je žensko napravilo volom“ i „dvaput je dvaput“, c c c), ali uistinu je predstavljen kao žutokljunac, bez trunke intuicije, razboritosti. Čak četiri puta je u ovoj priči uspavan/poslan u carstvo snova drškom colta (no, udarci nisu ostavili nikakve posljedice, kako i priliči herojima; čelični Kit Willer!)!

Što Boselli kaže na taj scenaristički detalj: „Svi serijski junaci, uključujući Philipa Marlowea i 007 (i Nolittinog Texa) uvijek dobiju velike batine i uvijek se dignu! Poznato je da Kit ima tvrdu glavu.

U ovoj priči Kit je imao uglavnom solo rolu, a lijepo je vidjeti Kita u solo roli, sposobnog samostalno preuzeti inicijativu, daleko od Texa, kao što je lijepo i vidjeti ga zaljubljenog, dobrano je „ošamućen“ zbog toga, ali ipak bi trebao biti više trezveniji. Kit više nije dječak. Zrelost? To sigurno nije jedna od karakteristika Kita Willera. Boselli nam je to pokazao koliko puta u svojoj slabosti, nesiguran i kolebljiv, tako daleko od očeve nepogrešivosti. Hrabar, nepromišljen, odvažan, poletan, energičan, odlučan, samouvjeren (graniči s arogantnošću), neobuzdan, nagao nisu sinonimi za zrelost. Zaključak, prosto je nevjerojatno kako je Kit Willer preživio ovu pustolovinu! Puno bolje je Boselli okarakterizirao Kita u spomenutoj priči „Smrt u magli“. U ovoj priči i kad briljira vrlo brzo pokvari sve, kao npr. odličan ulet u vlak pokvari njegovo ponašanje nakon toga.

A što Boselli kaže na karakterizaciju Kita Willera u ovoj priči: „Činilo mi se da je ravnoteža između Kitova herojstva i "gluposti" vrlo funkcionalna za priču u kojoj je zaljubljen, ima ravnotežu i motivaciju. Prvi put mislim da ga ne možeš kriviti: kako je mogao ne vjerovati Sarah??? Izgubila se koncentracija, ali herojstvo ostaje. Priča bez grešaka je kao utakmica bez golova.

Složio bih se kako u ovoj priči vidimo i herojskog, pametnog Kita, i to u više navrata, ali ipak… ima čudne navike! Da, o Bosellijevoj karakterizaciji lika Kita Willera u ovoj priči moglo bi se još štošta napisati, ali prosudite sami kako je ispao? Ja ću probati završiti s tom temom :-).

Vođa bande Jack Curtiss: ljepotan, don Juan, nemilosrdni pljačkaš, lukav, beskrupulozan, okrutan, inteligentan, dovoljno vješt da organizira dobre strateške planove. Sam Boselli je rekao kako nije posebno originalan lik da bi ga održao na životu, ipak pokazao se kao tvrd orah. Manipulator, sebični nitkov, koji bez oklijevanja napušta bližnje (uključujući i vlastitu ženu). Lažljivac i pomalo ljubomoran i zapravo kukavica. Ne pribjegava neopravdanom nasilju, to jest u pljačkama se ubijaju samo oni koji se pokušaju pobuniti, što ukazuje na zdrav razum. Na kraju skonča nesretno moglo bi se reći serijom pehova koji su ga snašli!

Sarah Wyatt: zanimljiv lik, mlada, šarmantna i lijepa liječnica, prva liječnica u serijalu, ali na kraju se ispostavi da ipak nije :-). Prvo pokazuje jasnu nezainteresiranost za Kita, ali vidjevši ga ponovo u gradu, baš u trenutku dok se banda sprema djelovati, radikalno mijenja stav i sprema Kitu uspješnu klopku! Boselli namjerno stvorio lik Sarah dvosmislen, s ciljem stvaranja anticipacije (u prvom nastavku). Ona nije 100 % zla: liječi i brine za Indijance i spašava Kita od razbojnika (ona nije ubojica i to više puta dokazuje, više puta sprječavajući razbojnike da ubiju Kita), ali je i suučesnik u pljački, otmici i ubojstvu. Svakako je negativni lik, a njeno prijateljstvo s Kitom ostaje do kraja. Na kraju shvaćamo kako se nadala mirnom životu, kakav joj Curtiss nikada ne bi omogućio. Curtiss joj se ruga, smijući se njezinim pretenzijama na pošten život. Ona je do kraja suučesnica u muževim nedjelima, ali u isto vrijeme željna ponovnog uspostavljanja normalnog života. Metamorfoza lika: u prvom broju Sarah se čini kao snažna, hrabra, izvanredna, velikodušna, a u drugom dijelu priče postaje krhka žena koja u svemu slijedi muža i ostaje vjerna. Jack ju je svakako zaveo pričom o poštenom poslu. Sve u svemu još jedan Bosellijev lik dobar i loš, nije svetica, ali niti okorjeli kriminalac. Mogla je prijeći na pravu stranu upoznavši Kita, ali Boselli se odlučio za ovakvu varijantu. U usporedbi s Kitom, Sarah je zrelija.

Sama banda razbojnika je klasična banda, ništa novo!

I za kraj lik trgovca Willa Baxtera, „dobri“ građanin, vođa potjere za bandom Jacka Curtissa. Funkcionalan lik, dominira epilogom, na negativan način. Zapravo kraj nam ne pojašnjava njegovu sudbinu, budući da se ne pojavljuje u završnim scenama, mogao se slobodno vratiti kući, nekažnjen za svoj zločin. Da, malo neobičan kraj, istina je kako je Tex često puštao kriminalce na slobodu, ali samo zato što su svojim ponašanjem zaslužili njegovu popustljivost, a to nije slučaj s Baxterom, koji je trebao završiti u zatvoru, ali naši junaci nisu svjesni njegovog zločina. Puno je nedorečenosti u ovoj priči, pogotovo kraj price. Povučemo li paralelu za kraj vidimo da “dobri” građani znaju biti suroviji od bandita, koji ne ubijaju bespotrebno da ne upadnu u veće nevolje, ali su, u slučaju potrebe, spremni ubiti Kita ili ga mučiti, i ubiti bankara tijekom pljačke!

Tex u akciji

Crtež: Andreuccijev debi na SR, odnosno povratak Texu nakon deset godina bio je odličan! Svakako je vidljiva drugačija tehnika, napredak/poboljšanje u odnosu na rad od prije deset godina. Čista i elegantna linija, dinamičan i realističan crtež, lijepo je dočarao priču. Osjećaj pokreta/kretanja koji uspjeva prenijeti je odličan. Najviše impresioniraju crteži akcijskih scena, neki krupni planovi, noćne scene, krajolik, interijer i eksterijer. Lijepo nacrtani konji, oblaci, prerija, vlak. Kao što vidimo puno toga odličnog. Andreuccijev crtež je pun detalja, a opet pazio je da ne optereti crtež suvišnim detaljima. Vrlo detaljan crtež, koji izgleda prirodno i stvarno! Stil primjeren priči i u skladu s pričom! Odličan prikaz Divljeg zapada. Odlična upotreba svjetla i sjena. Mali nedostatci u licima glavnih junaka u nekim slučajevima (variraju lica Texa i Carsona), crtežima šešira Stetson i oružja. Crtež je poseban, vrlo osoban, originalan i osebujan, Andreuccijev Carson izgleda mlađe, Kit Willer izgleda zrelije, a sliči i Dylan Dogu, glavni negativac sliči na Clarka Gablea, Sarah je lijepo prikazao. Likovi su dosta mršavi, osobno više volim gromade od ljudi od mršavka, ali nedvojbeno su svi likovi vješto nacrtani/okarakterizirani. Ono što je još važno naglasiti, kako se bližio kraj priče nije opadala kvaliteta crteža, baš suprotno, svakom novom stranicom vidjeli smo poboljšanja, Rezime: jako lijep crtež, odličan posao, odlična simbioza Boselli/Andreucci, sve u svemu izvedba i više nego dobra, crtež za pljesak! Nekoliko Andreuccijevih riječi iz jednog intervjua: “Koristim malo pretjerane perspektive, nagnute i dinamične ravnine koje nisu uobičajene u serijalu. Stil je isti kao iz Dampyra. Inspiriran sam filmom, ljudima koje susrećem. Na sljedećem radu imati ću više sigurnosti. Morate jasno percipirati potragu za stilom i eksperimentiranje, a rezultat je pomalo heterogen rad.

Naslovnice: naslovnice jako lijepe, izbor su samog Ville (Boselli je za naslovnicu drugog nastavka tražio Texa i Carsona na krovu vlaka), podsjećaju na plakate iz nekog špageti westerna. Upravo je druga naslovnica kontroverzna, jer se u stvarnosti na Texovom mjestu našao njegov sin, to jest naslovnica nije usredotočena na priču, nije spojler. Bila je ovo prilika da se i Texov sin nađe na naslovnici, ali je Kit zamijenjen Texom na spomenutoj naslovnici. Jako lijepe naslovnice u svakom slučaju, pogotovo druga.

Rezime: tipična Bosellijeva priča, puna žestoke akcije i uzbuđenja, promišljen scenarij i složeni zaplet, puna prisutnost glavnih junaka, uspijeva nas i nasmijati. Narativ je tečan, karakterizacija likova korektna (osim Kita Willera). Živopisna priča u kojoj su dva glavna lika Kit Willer i Sarah, to jest priča crpi inspiraciju i vrti se oko njihovih uloga. Dobra, nepredvidiva, zabavna i napeta, klasična western priča u svakom slučaju, ali ostaje gorak okus u ustima zbog karakterizacije Kita Willera. Dobro je s vremena na vrijeme vidjeti Kita Willera u glavnoj ulozi, ali ipak bi ga se moralo i bolje okarakterizirati! Jasno je kako Tex i Carson ne bi ponašali, kao Kit Willer. Nije dobro kad se glavni lik prevari i to više od jednom. Radnja je svakako zanimljiva, a priča je uzbudljiva i dramatična. Prvi nastavak je kvalitetniji od drugog, a priča se pročita u jednom dahu. Klasična western priča, avantura koja će sigurno zadovoljiti one koji traže zabavu, bogatu i živahnu radnju, bez zastoja, non stop akciju, borbe i pucnjave, krešendo emocija, te brz tempo, a neće zadovoljiti one koji ne vole Bosellijeve filozofije! Bez obzira na kritike, priča mi je bila zabavna i ni trenutka dosadna, preporučam je svakome, ali ipak ne dajem visoke ocjene, jer mislim kako je Boselli ovaj put pretjerao i filozofirao previše! Crtež zaslužuje dugotrajan pljesak!

TX LIB 86 Junaci iz utvrde Kearny

TX LIB 95 Potjera

7, 7, 9, 8

Dobra western priča. Kao što recenzent kaže ima sve što treba, razbojnike, potjeru, ženski lik, podjelu uloga u lovu na zlikovce... Slažem se i s time, da kraj nije najuvjerljiviji. Nerealno je, da bi djevojka u to vrijeme bila lječnica. A još više mi smeta njena transformacija u ljubavnicu glavnog negativca. To što Kit pada na njen šarm, mi ne smeta toliko. Kita doživljam kao mešanicu Texa i Carsona, a Carson sigurno bi pao na ženski šarm. Crtež mi je odličan. Sve u svemu to je vrlo solidna priča.

17.03.2024
    13:05:00 sati
  • mikikiki