Potjera

TX LIB 95 | 220 str.

Tex i Tiger Jack hvataju Vincea Stantona prilikom pokušaja pljačke. Nakon nekog vremena upravitelj kaznionice u kojoj je pljačkaš smješten javlja Texu kako je Stanton član bande opasnog bandita Mitcha Frasera. I dok Tex i Tiger Jack kreću prema kaznionici kako bi ispitali pljačkaša, Stanton u međuvremenu uspijeva pobjeći. Rendžer i njegov pratitelj kreću njegovim tragom uvjereni kako će ih odvesti do ostatka bande! Potjera započinje!

Ukupna ocjena 35%

Priča 4

Scenarij 3

Crtež 2

S*3

• Potjera
    TX LIB 95

• L'inseguimento
    TX SR 629
  • Lotta senza respiro
    TX SR 630

• Kronološki gledano, ovo je Texova 360. avantura. U Italiji je prvi put objavljena u regularnim brojevima 629 i 630 (ožujak i travanj 2013.), a prvi put u boji u Repubblicinom izdanju u brojevima 248 i 249 (studeni i prosinac 2014).
  • Na ovim prostorima priču je izdao Libellus u prosincu 2018. kao 95. broj njihove Tex Willer biblioteke.
  • Ovo je šesti Faracijev uradak u redovnoj seriji, kao i prethodnih pet njegovih priča, i ova ima 220 stranica.
  • Po drugi put se Tiger Jack pojavljuje u Faracijevoj priči. Prvi put je to bilo u avanturi 325: „Bijeg!“ (redovni brojevi 558 i 559, na ovim prostorima objavljeno u izdanju Veselog četvrtka, brojevima 58 i 59).
  • Treći Mastantuonov uradak u redovnoj seriji.
  • Tito Faraci je zanimljiv autor, nije samo pisac već je svestran lik. Progooglajte malo o njemu (recimo na comicsbox.it ili wikipediji). U stripu je od devedesetih, a ljubitelji Nicka Raidera, Diabolika, Dylan Doga, Martina Mysterea, Zagora, Brada Barrona i Magičnog Vjetra već znaju za njega. Također, jedan je od prvih talijanskih pripovjedača koji su za talijansko tržište radili na američkim stripovima!
  • U ovoj priči Tex ne popuši ni jednu cigaretu, a isto vrijedi i za negativce i za čuvare kaznionice. Također se ne prikazuje ni da likovi piju alkohol. U pitanju je noviji trend izdavačke kuće SBE kojim, smanjivši broj scena s porocima na minimum, žele umanjiti „loš utjecaj“ koje takve scene imaju na najmlađe čitatelje. Moguće je kako je Faracijev scenarij ovdje također „cenzuriran“, po uputi SBE-a. Hvala Sarghanu na ovoj informaciji! I u prijašnjih pet Faracijevih radova na Texu možemo primijetiti kako Tex ne puši, a ne pije ni alkohol.
  • rečenica koju je na 161. stranici izgovorio jedan od članova Fraserove bande ("... samo mrtav Indijanac je dobar Indijanac") citat je iz čuvenog mota koji je izrekao američki general Philip Henry Sheridan.

Recenzija sadrži minimalan broj spojlera!

Ne sjećam se kad sam jednog Texa od 220 stranica brže pročitao! Jedan od razloga tome je Texov partner u ovoj avanturi: Tiger Jack! Prebroji li se na koliko je sličica prikazan Tiger Jack, dobijemo ovakve rezultate:

- broj sličica sa Tiger Jackom: 271
- broj oblačića iznad njegove glave: 99

Ispada kako Tiger Jack priča ili razmišlja u nešto više od trećinu svih sličica u kojima se pojavljuje, a i ti njegovi komentari u ovoj priči su izrazito kratki (većinom „woah“, „muy bien“,itd.). Zna se kako Texov indijanski prijatelj nije previše pričljiv, ali da baš ovoliko malo priča?! Uz sve to, ovdje imamo i ponavljajuću šablonu dijaloga između Texa i Tiger Jacka. Kao primjer toga, na stranicama 99 i 100 javlja se pitanje o broju protivnika. Nakon odgovora, Tex puca (i ubija jednog protivnika) te prokomentira „jedan manje“. Isti takav slučaj imamo i na stranicama 143 i 144. Osim tog detalja s Tiger Jackom, dijalozi su također kriminalni, naivni i loši (da ne upotrijebim i neku težu riječ). To ne vrijedi samo za Texa i Tiger Jacka, već za gotovo sve likove u stripu. U svakom slučaju, dosta iznenađujući podatak.

Kad bih morao usporediti Tiger Jacka s osobom iz stvarnog svijeta, usporedio bih ga sa Kimijem Raikkonenom, legendarnim finskim vozačem Formule 1, čuveni “Iceman”, koji također malo priča, ali i također posao odradi vrhunski, baš kao i Tiger Jack u Texovim stripovima. Od četvorice prijatelja, Tiger Jack je, nakon Texa, svakako najbolji ratnik (što se i ovdje htjelo prikazati time što je, samo u ovoj priči, čak četiri puta Texu spasio život! Čak i Tex u ovoj priči na 211. stranici pomisli kako je lijepo imati anđela čuvara koji odlično puca), bolji je u čitanju tragova od Texa, a ima i puno ideja kako pristupiti situaciji. Naravno, svi to znamo, kao i da je dijalog s njim redovno najkraći. Nezamislivo je kako bi, recimo, Carson u toliko maloj mjeri komunicirao s Texom. Dobro, ne treba uvijek očekivati vrhunski dijalog kao što je to često slučaj kad je Carson u pitanju, ali Faraci se stvarno mogao više potruditi u tom segmentu!

Osim učestalih Texova pitanja o brojčanom stanju protivnika na koje Tiger, bio dan ili noć, uvijek zna odgovor, Tiger Jack je u ovoj priči prikazan i kao vješt lovac i tragač, s čime smo upoznati i od prije. Isto vrijedi i za scene gdje vidimo kako Tiger Jack, unatoč svim ranama, hrabro podnosi sve napore bitke. Naravno, većina ovih primjera su nepotrebni i preuveličani scenaristički detalji s kojima su najvjerniji Texovi čitatelji već odavno upoznati!

Drugi razlog zbog kojeg se ovaj strip tako brzo čita je Tito Faraci. Ovog je puta pretjerao s akcijom i napravio pravi čušpajz s previše scenarističkih detalja, a nije mu išlo pod ruku ni što su novije epizode većinom limitirane s točno određenim brojem stranica. Smatram da nije dobro što su noviji scenaristi ograničeni brojem stranica jer onda moraju izmišljati toplu vodu (kao u ovom slučaju), a priča zbog toga ne teče glatko. Ova je priča mogla biti puno kraća da nije bilo nepotrebnih akcijskih scena, te već spomenutog viška scenarističkih detalja, a dojam o njoj bi tada svakako bio bolji. Ovako, jedva se može naći koja svjetla točka.

Čudi me ovakav Faraci, osobito ako se prisjetimo njegovih prethodnih radova na Texu. Odličan mi je njegov “Čovjek iz Baltimorea” (avantura 342: na ovim prostorima izašlo u u TX LIB 62), a i svi Faracijevi prethodni radovi na Texu su mi bili daleko bolji od ovog, ali i najvažnije od svega, relativno korektni! Kad sam već kod toga, ova me priča dosta podsjeća na prethodni Faracijev uradak na Texu, ”Lovinu”, ponajviše po pljački na početku i „iznenađenju“ za protivnika. Osim tih detalja, postoji još nekoliko elemenata koji su slični i koji se ponavljaju u ostalim Faracijevim pričama. Na primjer, u ovoj priči i vođa pobunjenih Apachea i Mitch Fraser pokazuju svoj autoritet, a slične slučajeve imali smo i u njegova prva tri uratka.

U kratkom sadržaju je više-manje opisan glavni zaplet priče, a u nastavku ću se osvrnuti na razloge zašto me sama priča nije impresionirala. Počet ću s Texovim uobičajeno „genijalanim“ planom koji ponekad puca po šavovima i pada u vodu silnim zarobljavanjima Stantona. Vjerovali ili ne, Stanton je u ovom stripu čak pet puta uspio pobjeći od raznih protivnika. Najgore od svega, toliko je potjera za Stantonom u ovom stripu, a na kraju izostaje ona završna potjera!

Broj likova u priči je malen: petorica braće Farrell te poneki imenovani član Fraserove bande. Negativci su većinom prikazani kao naivčine, osim Frasera koji je prikazan najmanje naivno, ali i kao poremećen i nemilosrdan razbojnik. Ipak, i on na kraju pada kao žrtva veoma klišeizirane fore! Nekada baš upada u oči koliko su naši junaci superiorni naspram negativaca. Ovdje imamo priliku vidjeti kako negativci pokušavaju razmišljali poput Texa, no naši junaci ih unatoč tome ipak uspiju nadmudriti. Tijekom priče, svi negativci u stripu umiru, osim Stantona kojeg svi love! Štoviše, Vince Stanton prikazan je kao lukav lik, krajnje vješt u bježanju, no po svemu ostalome je daleko od vještog (nije baš pametan, ide bivšem šefu ne očekujući da će ga to koštati, ostavlja tragove za sobom, itd.).

Spomenuo bih i jednu upečatljivu scenu u kojoj Tiger Jack tijekom noćne straže primijeti vuka kako prilazi logoru. Kako Tiger nije smio pucati da se ne otkrije, dolazi do dvoboja očima između Tiger Jacka i zvijeri nakon kojeg vuk pobjegne?! Ne znam koji bi to vuk pobjegao u takvoj situaciji? Po meni je bolje ne ubaciti ovakav naivan element u priču. Ako se autor već odluči ubaciti takav jedan detalj, onda bi trebao izabrati neko realnije razrješenje situacije. Na primjer, da lik nečujno sredi vuka. To jest, sve bi bilo bolje od ovoga! Isto tako, ubacivanje u priču bande pobunjenih Apachea po meni je isto nepotrebno. Služi prvenstveno da Tex mora mijenjati plan i osloboditi Stantona iz ruku Apachea, a da ovaj ne shvati da ima anđele čuvare (?!), što opet proširuje popis naivnosti i nelogičnosti u ovoj priči.

Naivno je i koliko je šešir Vinceu Stantonu važan kad se od njega nikada ne odvaja. Odmah na početku priče ga je uzeo sa sobom (prije nego što će izaći iz trgovišta), ponovno se pojavljuje na njegovoj glavi kad sretne Marvina Farrella nakon bijega iz kaznionice (iako ga nije imao u kamenolomu), a čak ga i Apachei čuvaju Stantonov šešir kad uhvate njegovog vlasnika. Stanton ga uspijeva pokupiti tijekom pucnjave koja bjesni u noći prilikom bijega iz apačkog logora; a uspijeva ga zadržati i kad se sa stijene baci u vodu usred oluje. Naravno, kasnije zajedno sa šeširom u ruci izlazi iz rijeke.

Osim početnog kadra, tijekom priče ne saznajemo ništa o lokaciji radnje. Ne znamo koja je kaznionica u pitanju, na kojem je groblju skriven novac, a ne znamo ni gdje je točno ranč braće Farrell….

Teško je uopće naći neku svjetlu točku u ovoj priči, ali vjerovali ili ne uistinu je tako.

Što reći o Mastantuonovu crtežu? Daleko od toga da sam neki ekspert za crtež, ali Mastantuonov crtež mi izgleda grozno. Počevši od prve sličice stripa gdje se Tex teško prepoznaje (čovjek bez lica, a takvih sličica ima dosta), pa odmah iduća sličica (još uvijek na prvoj stranici stripa) gdje Tex ima šest prstiju, pa Tex kao Rambo pred kraj stripa, itd. Od prve pa sve do zadnje sličice stripa crtež je jako, jako loš. Možda mi Mastantuonov crtež uopće nije legao, ali ovo je po meni stvarno grozno nacrtana epizoda. Ne znam kako je nešto ovakvo uopće objavljeno?

Villine naslovnice standardno jako lijepe, najbolji dio ove priče!

Rezime: atipičan Tex, neuobičajeno loš, pun naivnosti! Priča je za zaborav, predugačka i sa hrpom bespotrebnih scenarističkih detalja. A i crtež je kriminalan! Srećom, brzo se čita! Ipak, treba i ovakvog Texa ponekad pročitati. Ako ništa drugo, kako bi znali izdvojiti one koji valjaju!

DODATAK:
Popis Faracijevih uradaka na Texu prije ovog (nemojte se obeshrabriti, svi su bolji od ovog!):

1. “Bijeg”: brojevi 558 i 559 (2007), avantura 325, na ovim prostorima izašlo u izdanju Veselog četvrtka u brojevima 58 i 59