Tajna Doline aveti!

TX LIBK 4a | 118 str.

Tex po rendžerskom zadatku odlazi u Devil's Hole istražiti tajanstvena komešanja i kriminalne aktivnosti. Već na samom dolasku u grad biva mu jasno da je ušao u jazbinu kriminalaca braće Benton koji drže stvarnu vlast u gradu. Uspješno izbjegavajući napade na vlastiti život, Tex se proglašava šerifom i pokušava stati na kraj nasilju u Devil's Holeu. Uspjet će ili umrijeti pokušavajući!

Ukupna ocjena 41%

Priča 3

Scenarij 4

Crtež 5

• Dvostruka igra
    TX LIBKB 4
  • Tajna doline aveti
    TX LMS 26
  • Zadatak u Devil's Holeu
    TX SAGK 7
  • Skrovište na Sierri
    TX SAGK 8
  • Tex #2
    TX VCBT 2

• Satania!
    TX SR 5
  • Doppio gioco
    TX SR 6
  • Satania!
    TX TT 5
  • Doppio gioco
    TX TT 6

• U originalnoj redovnoj seriji izašlo u lipnju/rujnu 1959., što je već sam po sebi bio 6. reprint epizoda! Tex Striscia (2° serie) #15-25, izašlo u travnju 1950. Vidi stranicu na Ubc-u. Prvo izdanje na srpsko-hrvatskom bilo je na samom početku LMS-a, pod naslovom "Tajna Doline aveti".
  • Libellusova 4. knjiga u koloru sadrži tekst od 5 stranica "U sjeni nebodera, na asfaltnoj džungli" (autori Sergio Bonelli i Graziano Frediani). Govori se o G. L. Bonellijevu liku "Ipnosu", uparenu sa snažnim Mastinom i okretnim Pillolom, a uzor je bio slavni Mandrake Leeja Falka i Phila Davisa (crtali Gino Cossio i Paolo Piffarerio). 1948. G. L. izdaje "Neustrašivu ophodnju" prema uzoru na "Radio ophodnju" Eddieja Sullivana i Charlieja Schmidta (crtali G. Zamperoni, Roy D'Army i Franco Donatelli). Zatim, "Plutos" iz 1949. prema uzoru na Batmana (crtao Leone Cimpellin). 1950. G.L. s Cimpellinom i ostalima napravili talijansku verziju stripa "Red Carson". 1952. izlazi časopis "Poker" koji traje 2 broja, kombinacija stripova, pin-up ilustracija i tekstualnih priloga.
  • Kit se infiltrira u Devil's Hole te pušta bradu kao krinku. Tex se sam proglašava šerifom, a rendžeri su u stvarnosti povijesno bili podređeni šerifu.
  • Već od ove epizode Gianluigi počinje povećavati stranice Texovih epizoda, (sada je već na 118 stranica od početnih tridesetak), i sve su veće vremenske razlike između akcijskih scena.
  • Ovaj put Tex nije protiv dvadeset, nego se korist i dalje povećava u korist neprijatelja. Sada je Tex protiv četrdeset!

Rendžer mjesto šerifa

"Zadatak u Devil's Holeu" 13. je po redu cjelovita priča o Texu. Nikako se nije pokazalo kao nesretan broj, čak štoviše, G.L. pršti od inspiracije te još povećava broj stranica epizoda na 117! Što je zapravo velik pomak naspram početnih epizoda. U kasnijim epizodama ta će brojka i dalje rasti, a uvodna misija polagano će se popunjavati raznim scenarističkim digresijama. Trebamo uzeti u obzir da je izvorni format striscie (kaiš) zahtijevao puno više događanja, akcije, a jedno striscie izdanje sastojalo se od 32 kaiša. Pogledamo li pažljivije, svakih 32 kaiša vinjeta završava svojevrsnim cliffhangerima (fino je numeriran svaki kaiš pa možete i sami vidjeti) koji su ostavljali čitatelja u napetosti. Tex u opasnosti, razni preokreti i smrtonosne situacije, trebalo je uvijek zainteresirati čitatelja da kupi i sljedeći broj!

Tex i Carson u ranijim izdanjima

Stanovit pomak jest već u ovoj epizodi, epizode postaju sve čitljivije. Usprkos nekim banalnim rješenjima i naivnim dijalozima, i u ovako ranom razdoblju G.L. svako malo iznađe novi vješti zaokret u radnji, nova digresija na trenutak nas odvede od glavnog tijeka radnje. Epizoda započinje tako da rendžerska uprava (Marshall) povjerava Texu i Kitu zadatak istražiti porast zločina (i razloge ubojstva inženjera Coplanda) u rudarskom gradiću Devil's Hole (u izdanju Dnevnika Đavolja rupa). Zapravo nismo ni previše upoznati s misijom na početku, već G.L. usput smišlja i zaplete i izazove.

Likovi, štono muški, štono ženski!

Tex i Kit kreću u misiju te nakon niza digresija, iznenadnih uvođenja likova i događaja, polako se približavamo glavnom uzroku problema i samom rješenju. Gianluigi je izmišljao događaje kako je Tex napredovao. Primjerice, nakon što sazna da zločin caruje u gradu i nakon nekoliko sukoba s gradskim moćnicima, braćom Benton, Tex upoznaje svoje saveznike u gradu, stavlja zvijezdu na prsa i istražuje okolne rudnike. Meni najveće iznenađenje je transformacija u inteligenciji i pristupu glavnog negativca Amosa Bentona, od surovog i naglog ubojice, lakog na obaraču, pretvara se u pažljivog planera i stratega prema kraju. Legenda o Texu također raste, omjeri Tex naspram nekog se povećavaju na Tex protiv 40, budući da se mora obraniti od cijelog sela. To naravno nije vrhunac jer će se Tex već za par epizoda suočiti sa stotinom! Neš ti omjera! ;) Tex je kao lik vrlo otresit i ciničan, čak i više nego u novijim izdanjima. I uvrh svega, nepobjediv, kako na jeziku, tako i u fizičkim i revolveraškim okršajima. Sve u svemu, nije se nikad previše promijenio… ;)

Zanimljiva je i uporaba ženskih likova koje u modernom Texu baš i nećemo naći. Doduše, oni jesu svedeni na dvodimenzionalni ženski stereotip poslušne i skromne kućanice, koja uz svu svoju poniznost, čak i pogne glavu kad priča s Texom. Tu je Dora Linyard, kćer vlasnika rudnika Ezre Linyarda, koju glavni negativac čak želi i oženiti da bi se dokopao očevog bogatstva. Milly Copland, udovica inženjera Coplanda, koja zajedno sa svojim sinom ugošćuje Texa u svojoj skromnoj kući izvan grada.

Mislim da su Gianluigi i Galep savršeno odgovarali jedan drugome, Bonellijev nezaustavljiv pustolovni duh i Galepov jednostavan i funkcionalan stil crtanja preklapali su se iz epizode u epizodu. Pogledajte na ubc-ovoj stranici prvotne naslovnice raznih izdanja, budući da ih nema u integralcu. Villina naslovnica Libellusovog izdanja odnosi se tek na treću priču unutar izdanja, pa je ne možemo ocjenjivati. Ova epizoda doživjet će više reizdanja. LMS-ovo izdanje (reprint starijeg izdanja) više je nostalgičan uradak za stare stripofile, no ukoliko bacite pogled na sam stil pisanja, vide se vrlo šturi dijalozi gdje još više dolazi do izražaja Texova impulzivnost i ciničnost. Novija izdanja doslovno su prepuna dijaloga i dolaze u integralnim izdanjima. Libellusovo luksuznije tvrdoukoričeno izdanje je u boji, kolor je pristojno umetnut i mogu reći da sam se vrlo brzo priviknuo na ovo računalno, no vrlo jednostavno koloriranje s monotonim pozadinama. Sve u svemu, integralno izdanje je odlično, a iznenađen sam i lakoćom vizualnog i narativnog. Uživajte u blaženoj naivi ranog Texa...

Tex u dobrom društvu

Ovako je moralo završiti… Djeva u nevolji – spašena!

TX LIBKB 2 Junak Meksika

TX LMS 9 Opasna tajna

• legaz

Ukupna ocjena 40%

4, 4, 4, 4

Naivno kao i sve na početku. Fali naslovnica VCKITEX-2

30.05.2011
    23:09:00 sati
    legaz
  • Ukupna ocjena 47%

5, 5, 3, 8

Ocene ću dati u skladu sa vremenom kada je nastala epizoda. Meni je ova sasvim fino legla i bila zabavna. Mada je ovaj crtež u početku serijala stvarno kriminalan

31.05.2011
    00:25:00 sati
    goksi

7, 7, 7, 7

31.05.2011
    01:05:00 sati
    jojboli

10, 10, 10, 10

31.05.2011
    16:08:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

8, 7, 7, 7

01.06.2011
    19:30:00 sati
    drgonzo

Ukupna ocjena 32%

2, 2, 5, 5

Potrajace dug niz godina dok se Tex pomakne sa ovog nivoa prica koje slice jedna drugoj ko jaje jajetu.

27.06.2011
    12:52:00 sati

8, 7, 7, 8

Ma s obzirom na godinu izdanja, sasvim solidno, ima nekoliko dobrih scena, pogotovo ona kada koristi pištolj kao "ključ" da otvori šerifov ured, drži i dalje nakon toga pištolj u ruci i kaže "Izvjestite Bentona da imam ključ, mogu mu otvoriti vrata pakla."

30.06.2012
    00:46:00 sati

3, 5, 5, 5

Kako je započelo, zbilja sam se pobojao da ovo neću uspjeti pročitati do kraja, no nakon prvih četrdesetak stranica priča počinje biti sve čitljivija i zanimljivija, izuzev samog kraja koji je nepotrebno zbrzan. Kad bi ovu četvrtu išli uspoređivati s prvom Libellusovom knjigom, vidjeli bi vidljiv napredak, pogotovo kod Galepovog crteža koji je sve detaljniji. Tex , doduše, i dalje ubija previše ljudi, ali valjda će i to nestati za nekoliko epizoda.

01.11.2012
    21:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 50%

5, 1, 8, 8

Još uvijek kao i sve predhodne epizode vrlo naivno. Posle nekoliko pročitanih stranica sam jednostavno počeo samo listati jer je ovo, kao što je več neko rekao kao jaje jajetu svim ostalim ranijim epizodama. Ali nema veze, Tex mi je super lik i jedva čekam najbolje epizode.

11.02.2013
    14:18:00 sati
  • Maki_Mostar

6, 6, 6, 7

Sve je bilo naivno tada, ali ipak jedan je Tex...

09.04.2013
    19:31:00 sati
    Maki_Mostar

10, 10, 10, 10

08.05.2016
    02:24:00 sati

4, 4, 7, 6

30.12.2017
    12:29:00 sati

Ukupna ocjena 34%

3, 2, 5, 4

Naivno. Skromno. Simpatično.

24.07.2019
    16:25:00 sati

5, 5, 5, 5

Zanimljivosti:

- Kit drugi put spašava život Texu, s tim da mu u ovoj epizodi Tex uzvraća uslugu.

- Tex se sam proglašava šerifom Devil's Holea.

- Gradić Piedras Negras na meksičkoj strani rijeke Rio Grande (u kojem se dijelom odvija radnja, a koji se nalazi vrlo blizu Devil's Holea) nije izmišljen i stvarno postoji na način kako je predočeno u priči.

- Ova epizoda je originalno izlazila u "kajiš formatu" od travnja do lipnja 1950.

Kratki sadržaj:

Drugu epizodu za redom Tex i Kit idu sami na zadatak uništenja kriminalne organizacije. Ovaj put zadatak se čini lakšim od prethodnog, ali samo na prvu. Braća Benton su praktički zagospodarili mjestom koje se razvilo pokraj rudnika zlata, a sami ciljevi lukavih razbojnika nisu posve jasni.