Zakon odmazde

TX LIBK 4c | 214 str.

Na Granici vlada komešanje, Navaji i Crne Noge bježe iz svojih rezervata dok trgovci oružjem igraju svoje prljave igrice. Marshall opet šalje Texa u smrtonosnu misiju, na što on bez premišljanja pristaje. Na putu do konačnog razotkrivanja Tex postaje navajski zet, biva optužen za ubojstvo agenta za indijanska pitanja, te je na meti trgovaca oružjem, raznih plaćenika i Indijanaca koji ga žele skratiti za glavu!

Priča 4

Crtež 5

• Dvostruka igra
    TX LIBKB 4
  • Zakon odmazde
    TX LMS 27
  • Sramni ugovor
    TX LMS 28
  • Krvni savez
    TX SAGK 9
  • Teror u Durangu
    TX SAGK 10
  • Tex #2
    TX VCBT 2

• Il patto di sangue
    TX SR 7
  • Due contro cento
    TX SR 8
  • Il patto di sangue
    TX TT 7
  • Due contro cento
    TX TT 8

• U originalnoj redovnoj seriji izašlo u 1960., što je već sam po sebi bio 6. reprint epizoda! Tex Striscia (2° serie) #37-56 iz 1950./51. Vidi stranicu na Ubc-u. Prvo izdanje na srpsko-hrvatskom bilo je na samom početku LMS-a, pod naslovom "Zakon odmazde".
  • Libellusova 4. knjiga u koloru sadrži tekst od 5 stranica "U sjeni nebodera, na asfaltnoj džungli" (autori Sergio Bonelli i Graziano Frediani). Više vidi u recenziji "Tajna doline aveti!".
  • Iako nije kreditiran, izuzetnu pomoć pri crtanju Galepu je pružao Guido Zamperoni, koji je radio olovke na stranicama 131-162 #7 i od 1-120 prvih kaiševa #8 tuš s Galepom (ostatak priče radili su Galep olovke, a Mario Uggeri tuš). Zamperonijeva prisutnost najviše se vidi u pozama likova i frizuri. Od kasnije priče "Bog puma", vraća se kolaboracija Galep/Uggeri, gdje potonji radi tuš. Pogledaj članak u vezi s Texovim nekreditiranim koautorima.
  • Gianluigi opet radi rekord u stranicama - 213 stranica!
  • Ovaj put Tex nije protiv dvadeset, ni četrdeset, nego se korist i dalje povećava u korist neprijatelja. Sada je Tex protiv stotinu!
  • Prvi susret Texa i Navaja skoro je završio tragično. Među mučiteljima nalaze se i poglavica Crvena Strijela i Ta-Hu-Nah.
  • Str. 258. Lilith, poglavičina kći, staje u Texovu obranu i praktički ga zaprosi od oca na samom stupu za mučenje! Lilith su poučavale časne sestre iz misije Alamosa.
  • Saznajemo kako je Tex dobio svoje indijansko ime - Noćni Orao! Zbog crne maske i crnog odijela. U LMS izdanju prevodili su kao Crni Orao.
  • Trgovci oružjem iz Duranga, Brennan i Teller, vratit će se u flashbacku o Lilithinoj smrti u #106.
  • Prva pojava Sotone, psa kojeg je Texu poklonio Crvena Strijela.
  • Na zadnje dvije stranice prikazan je Texov čin odbacivanja službene značke rendžera i odlazak u slobodne istjerivače pravde! Podsjetimo se, on je agent #3 "Rangers secret service, USA west"!

Od okorjela i beskompromisna rendžera…

Evo nas opet, vratismo se na Texove početke. Četvrta Libellusova knjiga sadrži tri priče impozantne dužine za ondašnje poimanje, a upravo je ova treća i najduža. S obzirom na prijašnje epizode gdje Texa nalazimo u ulozi tek jednog od arogantnih i ciničnih western likova i samoprozvanih istjerivača pravde koji prelazi iz jedne akcijske situacije u drugu; u ovoj epizodi pak Texov lik doživljava relativno značajnu evoluciju. Barem sam ja stekao takav dojam. Doduše, za koju epizodu dolazimo i do sljedećeg velikog preokreta u Texovom životu, a to je Lilithina smrt i rođenje sina Kita. No vratimo se mi na trenutnu temu…

Gianluigi se konačno posvetio liku na drugačiji način i odlučio promijeniti njegovu trenutnu situaciju. Postavlja ga u ulogu obiteljskog čovjeka, prikazuje njegovu sklonost beskompromisnim tehnikama provođenja pravde, pridodaje mu čak i superherojske stripovske karakteristike maskiranih osvetnika. Kao da nije bilo dosta što je nepobjediv u baratanju pištoljem, ovaj put navlači i masku i nabacuje tajni identitet Noćnog Orla! Scenarij i priča primjetnije su kompaktniji od prijašnjih dvaju epizoda, s puno manje nevažnih digresija za glavni tijek priče.

Noćni Orao

… do indijanskog zeta!

Epizoda sadrži mnoštvo interesantnih detalja koje ćemo kasnije uzimati zdravo za gotovo, no moram reći da se ovdje uspostavljaju neki od temelja serijala. Svjedoci smo prvog Texova susreta s Navajima, koji je završio skoro pa tragično, no spas dolazi iz vedra neba! Lilith, poglavičina kćer, založi se za Texa i izjavi da ga želi za muža! I tako bi vjenčanje, a Tex otkriva kako je Lilith zapravo mudra i draga žena. Kao da je na trenutak izgubio svoj otresit stav, čak mu se u držanju osjeti neka prijaznost. Kad ovako čitate ove činjenice u recenziji, one zvuče drugačije nego u samom stripu. Lilith je, primjerice, u trenu donijela odluku o uzimanju Texa za muža, a njezin otac je odmah pristao, doslovno sa stupa za mučenje u bračne zavjete! Tex odmah odgovorno prihvati bračnu obavezu, i odnosi se prema Lilith kao prema dugogodišnjem partneru. Ne bi se reklo za takvog tvrdokornog rendžera, da bi pristao samo tako da ga se pretvori u obiteljskog čovjeka. Lilith nije teško opisati, ona je san snova svakog tradicionalnog muškaraca, poslušna, vjerna i dovoljno mudra da ugodi svom muškarcu. ;) Budući da je postao pobratim Navaja, sada može računati i na njihovu pomoć. Njegov punac Crvena Strijela ne libi se poslati svoje ratnike u oružane sukobe, znajući istovremeno da bi to mogao biti povod za rat. To će se na kraju i dogoditi - Indijanci na ratnoj stazi provode pravdu bijelaca!

Prosidbeni čin

Saznajemo i otkud mu nadimak Noćni Orao, prema njegovim noćnim izletima u crnoj odori i kapuljači. Nadalje, dobiva psa "sidekicka" zvanog Sotona poput pravog superjunaka (so what, i Superman je imao psa)… Njegovi protivnici su trgovci oružjem Wes, Jerry i Bessie, kao i njihova veza u Durangu, odvjetnički ured Teller i Brennan. Optuže ga za ubojstvo, bori se protiv stotine i kao najveće iznenađenje dolazi na kraju – Tex ostavlja rendžerski korpus i odlazi živjeti u rezervat provoditi pravdu nesputan zakonskim okovima. On jednostavno ne može shvatiti taj birokratski mehanizam koji nameće vrlo kruta i vrlo često nepravedna pravila. Gianluigi je znao kako pričati priču, Tex nikad nije ni pasivan ni statičan, non-stop je aktivan! Čitajući ove prve epizode vidim da se Tex razvijao i kao strip i kao lik, što za zadnjih 300 epizoda i više baš i ne možemo reći. Jednom kad su bili utemeljene temeljne postavke serijala to je bilo to. Postava se kasnije nije mijenjala, a Tex je ostao isti, samo su se izmjenjivali scenaristi.

O crtežu i zaključno…

Teško je reći nešto više o crtežu i priči jer su oni vrlo jednakomjerni i karakteristični za to početno Texovo razdoblje. U ovom broju sam primijetio, a i potvrdio to na stranim sajtovima da je potpisani Galepov crtež nadopunjavao niz "ghost autora". Radili su ili olovke ili tuš, očito ovisno o situaciji. Iako nije kreditiran, izuzetnu pomoć pri crtanju ove epizode Galepu je pružao Guido Zamperoni (također Gianluigijev suradnik na prijašnjim projektima), koji je radio olovke na stranicama 131-162 #7 i od 1-120 prvih kaiševa #8 tuš s Galepom (ostatak priče radili su Galep olovke, a Mario Uggeri tuš). Zamperonijeva prisutnost najviše se vidi u pozama likova i frizuri.

Neprijatelji…

Oni koji nisu ogrezli Texovi fanovi, vjerojatno će preskočiti cijeli niz ovih prvih epizoda, jer je i stil pisanja zastario, a prisutni su i ostali šundovski klišeji talijanskog pustolovnog stripa iz četrdesetih/pedesetih. Koji, priznajmo, pak ne zadovoljavaju današnje standarde i zahtjeve čitatelja. Za onu drugu grupu mislim da ova epizoda (kao i nekolicina ostalih iz ovog razdoblja) nudi mnoštvo zanimljivih detalja koji su definirali Texa kao junaka i njegovu okolinu kakva je danas. Želite li saznati kako je Tex sreo Lillith, ili kako je postao zaštitnik Navaja i dobio ime Noćni Orao, e onda svakako pročitajte ovaj strip…

Otkaz!

TX LMS 9 Opasna tajna

TX LIBKB 5 Banda Daltonovih

• MisterYES

5, 5, 5, 5

Samo da javim za gresku u tagovanju: NASLOVNICE Aurelio Galleppini - netacno djelimicno.

Zadnja (TX LIBKB 4) je takodje C.Villa samo "u stilu" Galepa.

08.06.2011
    02:05:00 sati
    MisterYES

10, 10, 10, 10

imajući u vidu godine kad se taj strip pojavio na kioscima u Italiji, SVE SAME 10-tice.

08.06.2011
    09:36:00 sati

7, 6, 8, 9

Dodajte ovde i naslovnicu od Veselog cetvrtka knjiga broj 2. Sam strip je legendaran u svakom smislu. Ali kada Tex na prosidbu od Lilith pomisli Do djavola! e to je vrh vrhova. Volim Texa i rado ga citam.

08.06.2011
    16:57:00 sati
  • Ukupna ocjena 45%

5, 4, 4, 6

08.06.2011
    17:04:00 sati
  • kucak

Ukupna ocjena 18%

2, 2, 1, 3

Sve u svemu užas. Najgori od svega crtež, koji je na razini uradaka moje nećakinje u vrtiću. Bez uvrede ljubavi moja mala.

11.06.2011
    12:17:00 sati
    kucak

8, 2, 5, 5

Da je prica nastala u nekom drugom dobu bila bi vjerovatno dosta bolja.

Zboh Lilith ovo je pomalo kultna epizoda.

27.06.2011
    12:55:00 sati
  • legaz

5, 5, 4, 4

Mlitavo.Ali to je početak. Prvi mačići se u vodu bacaju.

29.06.2011
    09:10:00 sati
    legaz

6, 2, 7, 9

U samom Texovom početnom razdoblju bilo je i nekoliko dobrih epizoda (npr. borbe u Meksiku sa Montalesom), ali ova nikako ne spada među njih.

30.06.2012
    04:25:00 sati

6, 4, 5, 6

Osjetno poboljšanje! Iako je Tex prvi "pravi" junak današnje izdavačke kuće SBE, po mnogočemu je poseban. Koji se još Bonellijev junak oženio i dobio sina, a da čitatelji prateći redovnu seriju imaju priliku vidjeti kako se sve to kroz godine razvija? Što se tiče ove priče, u scenariju se već ovdje osjeti onaj dobar cinizam likova kakvog je G. L. Bonelli primjenjivao na tone stotinjak brojeva kasnije, mada i dalje ovo ima dosta djetinjastih scena, a i fakat bi Tex trebao smanjiti prosjek od 50 ubijenih ljudi po epizodi. Galep je puno napredovao od prve Libellusove knjige, ali za nešto bolje trebalo je prijeći na tzv. Bonelli format.

08.11.2012
    20:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

6, 2, 8, 7

Još uvijek naivno. Priča se pamti samo zbog toga što Lilith uzima Texa za supruga i tako ga spašava od stuba za mučenje.

11.02.2013
    14:35:00 sati

5, 6, 7, 7

18.02.2017
    14:05:00 sati

9, 1, 5, 4

Bah...

24.07.2019
    16:27:00 sati

7, 6, 7, 6

Zanimljivosti:

- Radnja priče se uglavnom odvija na pograničnom području Arizone, Utaha, Colorada i Novog Meksika (u vremenu odvijanja radnje u priči samo je Colorado službeno dio SAD-a), odnosno široj okolici gradova Durango i Alamosa (Colorado), a završnica u Dallasu, glavnom gradu Colorada. Zapovjedništvo rendžera je u Austinu (glavnom gradu Teksasa), tako da su Tex i Kit poprilično putovali u ovoj epizodi, na konjima ili vlakom.

- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu od rujna 1950. do veljače 1951.

Kratki sadržaj:

Tex dobiva zadatak da u pograničnom području Colorada istraži razloge pobune Indijanaca.