Banda Daltonovih

TX LIBKB 5 | 94 str.

Tex i Tiger Jack u potjeri su za opasnom bandom Daltonovih po pustopoljinama Novog Meksika i Arizone. Iako se rezultat zna unaprijed, to ne znači da igra začinjena majstorskim potezima neće biti zanimljiva!

Naslovnica 3

• Banda Daltonovih
    TX LIBKB 5
  • Teror u Durangu
    TX SAGK 10
  • Zakon suca Colta
    TX SAGK 11
  • Tex #2
    TX VCBT 2
  • Na krvavom tragu
    TX ZS 48

• Due contro cento
    TX SR 8
  • L'ultima battaglia
    TX SR 9
  • Due contro cento
    TX TT 8
  • L'ultima battaglia
    TX TT 9

• Šesnaesta Texova epizoda.
  • Između ove i prethodne epizode prošlo je par godina. Saznajemo da je, u međuvremenu, umrla Texova žena Lilith, a i da je Tex dobio sina - Kita.
  • Prvo pojavljivanje Tiger Jacka.
  • Tiger Jack puši - ovdje cigaretu, dvije epizode kasnije (ničim izazvan) indijansku lulu. Kasnije u serijalu to više nije slučaj. (zanimljivost by tex2)
  • U jednoj sceni Tex ostaje bez metaka što je jako rijetka pojava. (zanimljivost by tex2)
  • Tex stalno nosi „revolveraške“ rukavice. Izgleda i da spava s njima na rukama. Kit Karson ima rukavice po potrebi (nema ih dok putuje vlakom), dok razbojnici uopće nemaju nikakve rukavice na rukama. (zanimljivost by tex2)
  • Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu u veljači i ožujku 1951.

Unatoč tome što smo se, nakon nekoliko dužih priča s označenim početkom i završetkom, vratili na kraće priče koje se nastavljaju, sadržajno je ovo već Tex na kakvog smo navikli. Iskreno, čitajući ove početne priče, iznenadio sam se kako je G. L. Bonelli to brzo posložio na njemu zadovoljavajući način. Tex je dobio onu pravu osobnost kakva će ga nadalje krasiti. Sve avanture do sada su bile svojevrsno ispipavanje terena i slaganje lika glavnog junaka . Kronološki najbitniji detalj ove priče je sama pojava Tiger Jacka kao budućeg stalnog lika serijala. Tex jako cijeni njegovo mišljenje i najčešće sluša njegove savjete, a ovako ga u priči opisuje, dok u stvari tim riječima opisuje upravo svoje psihološko stanje u tom njemu teškom razdoblju:

„Često putujem s njim no on je prilično šutljiv tip pa vrijeme provedeno s njim sliči druženju s vlastitom sjenom.“

Prvo pojavljivanje Tiger Jacka

Sama priča počinje neobično, slikama negativaca uz objašnjenje kako su od predstavnika zakona postali banditi i napomenom kako je to bio početak kraja njihove bande. Svakako originalan početak u kojemu se čitatelju odmah servira konačni epilog.

Banda Daltonovih, zvučno ime ponajviše zbog strip serijala Lucky Luke (Talični Tom). Ime koje je postalo sinonim za bandite, pa je teško i pomisliti da se neki pozitivac preziva Dalton.
G. L. Bonelli nam je ovdje servirao stvarne povijesne ličnosti. Njihova priča poslužila mu je kao temelj za ovu epizodu. Sva su imena pripadnika osmeročlane bande povijesno vjerodostojna, a postojala je čak i Eugenia Moore, ljubavnica Boba Daltona, a time i suradnica bande.
Jedan od sedam braće Dalton, Frank, zaista je ubijen kao šerif, a još trojica su postali banditi nakon što su imali neke nesporazume i optužbe kao čuvari zakona. U stvarnosti, jedan od braće razbojnika, Emmet, je preživio (iako pogođen 23 puta) neuspjelu pljačku dvije banke istovremeno i završio u zatvoru, a bio je tu i četvrti brat Bill, koji je braći pružao samo "logističku" podršku, da bi nakon što je originalna banda neslavno završila, osnovao svoju bandu i dvije godine kasnije završio na groblju.
Osim što je scenarist uzeo stvarne povijesne likove i okolnosti, smatram da je uspio prenijeti stvarne osobnosti tih likova u ovu priču i od svega toga sastavio jednu jednostavnu i tečnu priču. To poštujem i ovom slučaju nimalo mi ne smeta takvo korištenje i iskrivljavanje povijesnih činjenica. Upravo suprotno, ovo je jako uspio omaž toj slavnoj bandi!

Emmet Dalton

Izmišljeni gradić Novog Meksika, gdje upoznajemo bandu Dalton upravo kada su napravili dar-mar u lokalnom salunu, lokacija je i bivšeg rendžera Texa u društvu jednog predstavnika zakona.
Gian Luigi je preokrenuo svoju dosadašnju praksu i postavio Texa u poziciju čovjeka koji pokušava izbjeći nevolje i samo na zamolbu predstavnika zakona se ubacuje u igru. Nakon što je prošla epizoda završila tako što je Tex napustio rendžersku službu, tijekom priče saznajemo da je od tog trenutka prošlo par godina. Vratio je značku razočaran nepravednom, tromom zapovjednom hijerarhijom u rendžerima i nepotizmom u vladinim institucijama, a glavni razlog takvoj odluci je što je ponovno uvidio koliko je tanka linija između predstavnika zakona i odmetnika, odnosno bjegunca. Samo što je Tex drukčijeg kova od braće Dalton, pravedan i častan lik kojeg neistinite i nepravedne optužbe, kao ni razna podmetanja ne mogu pokolebati u borbi za pravdu. Samo što ne želi imati posla s licemjernim sistemom u kojem se mora ići niz dlaku raznim nesposobnim, a podobnim likovima sa zaleđem. Stoga je život s Navajima pravi izbor za njega.
Zanimljivo je i da smo jako malo saznali o tom vremenu u ovoj epizodi. Bonelli te informacije daje na kapaljku i samim time dodatno potiče redovne čitatelje na temeljito praćenje serijala. Stari lukavac!
Tek nakon što se negdje po sredini epizode pojavljuje Kit Carson saznajemo da je Texova žena Lilith, u međuvremenu, umrla, a da je Tex dobio sina. U završnom dijelu priče doznajemo da se zove Kit. Dakle, riječ je o samo šturim informacijama koje dobivamo postepeno, onako usputno, u jako malim količinama i (s današnjeg gledišta) baš je zanimljivo pratiti kako se gradila priča oko Texa, odnosno kako su nastajale bitne postavke serijala!

Kit upoznaje Tiger Jacka

Banalnosti u scenariju ima puno, puno manje u odnosu na prethodne avanture, a priča se čita u jednom dahu. Samo prije nekoliko epizoda, zahvaljujući nevjerojatnoj količini teksta, ekstremnim količinama događaja i gluparija, bilo je pravo mučenje doći do kraja, a čitanje je trajalo, trajalo, trajalo i trajalo... I onda neki tvrde na je Marty naporan zbog ogromne količine teksta! ;-)
Dakle, to je to - pravi iskonski Tex, i to već tako rano u serijalu.

Nadalje, negativci su realno okarakterizirani, kao ljudi ogrezli u razbojništvo i kriminal, ali s normalnim ljudskim reakcijama. Nema za to vrijeme tipičnog prikaza negativaca kao iracionalno zlih i neuračunljivih. Na samom početku, skriveni u zaklonu, čak namjerno ne pucaju na Texa koji pokušava izvući ranjenog istražitelja izvan puškometa njihovog oružja. Kako Tex rješava jednog po jednog člana bande, vidimo kako eksponencijalno raste bijes i želja za osvetom preživjelih razbojnika. Sredinom priče, već desetkovana banda niti ne pokušava likvidirati zarobljenog Kita Carsona, nego mu kaže da pozdravi prijatelja Texa i poruči mu da neće zaboraviti na osvetu. Početna zadivljenost Texovim sposobnostima prelazi u strah i sve veću mržnju, da bi sve kulminiralo obračunom u pustinji gdje su pokazali pravo lukavstvo, ali i okrutnost zbog želje za osvetom, a Texa je opet žena skoro došla glave.
Unatoč tome, Tex se ne bori protiv žena, a to posebno naglašava ovaj razgovor:

Eugenia: Ne bojim se umrijeti! Eugenia Moore dostojanstvenija je od Daltonovih! Ubijte me!
Tex: Tex Willer nikad ne puca u žene. Idite! Granica je jako blizu! Idite preko, Eugenia!
Idite... I neka vam se Bog smiluje!

Eugenia Moore je još jedna iznimno sposobna žena koja je ponovno krucijalna za završnu bilancu. Netipično sposobne žene su možda jedini konstantni faktor koji je još ostao kada se povuče paralela ove priče sa prethodnima. Postupak Texova konja - Dinamita, a pogotovo način na koji je spasio Texa i Tiger Jacka je možda i jedini naivni dio ove priče. Moglo je i bez te gluparije, ali Gian Luigi nije bio jedini scenarist tog naivnog strip perioda, koji je pripisivao konjima skoro nadnaravne moći.

Potjera od Novog Meksika preko cijele Arizone sve do meksičke granice je ona prava čar vestern stripova i filmova. Baš tako su i dva brata Dalton bježali od Kalifornije, preko Utaha sve do Oklahome pred upornim šerifom koji je na kraju morao odustati i vratiti se podvijena repa na suđenje trećem bratu. Nema što, svi elementi zbog kojih volimo priče s Divljeg zapada su tu: neustrašivi borci za pravdu, potjera, revolveraški obračuni, živopisni negativci i uzbudljiva utrka s vremenom u divljim predjelima Arizone.

Banda Daltonovih

Galleppini je standardna boljka ovih ranih Texova. Niti tiče, niti miče! U prošloj priči mu je uskočio Guido Zamperoni (iako nije kreditiran), pa je sve izgledalo malo bolje. Galep je vrijedno štancao table bez nekih vidljivih intencija u poboljšavanje crteža s dosta praznog prostora, malim vinjetama i najčešće nepreciznim prikazom likova. Najprecizniji opis Galepova crteža bi bio - siromašan. Dojam uvelike poboljšava boja u ovim novim izdanjima, a ni zastarjeli tip naracije s dosta opisa u didaskalijama ne pomaže ukupnom dojmu crteža.

Ova priča nema naslovnicu u regularnoj seriji, dok Libellusovu petu knjigu krasi Villina naslovnica koja prikazuje jednu bitnu scenu iz priče. Ipak, unatoč Villinim neospornim kvalitetama i stalnim negativnim kritikama na Galepov crtežu u ovim početnim epizodama, Galepove naslovnice su mi puno bolje - životnije. Čak bih ustvrdio da na naslovnicama Galep dokazuje da ima kvalitetu za koju nema vremena, a zbog scenarija ni mogućnosti ostvariti u stripu. Nažalost, naslovnica broja 11 Strip Agent Klasik izdanja, s Texom u tipičnoj revolveraškoj pozi, ne pokazuje ono što sam ustvrdio u prethodnoj rečenici. Jedna od lošijih naslovnica u Strip Agent izdanju.

Za kraj mi preostaje da opišem sliku ispod, sliku koja pokazuje neslavan kraj strašne bande Daltonovih. Ona je nastala krajem 1892. u Coffeyvilleu, Kansas nakon neuspješnog filmskog pokušaja pljačke dvije banke istodobno.
S lijeva na desno su Bill Power, Bob Dalton, Grat Dalton i Dick Broadwell. Emmet Dalton je preživio iako je pogođen 23 puta, a kasnije je napisao knjigu o bandi po kojoj je snimljen film When the Daltons rode iz 1940.

TX LMS 9 Opasna tajna

TX ZS 45 Bog Puma

8, 7, 7, 8

26.01.2020
    18:29:00 sati
    Cherokee
  • Ukupna ocjena 58%

6, 6, 6, 4

27.01.2020
    02:58:00 sati

6, 5, 5, 5

Tex Klasik 10 i 11 (86-128 i 1-52)

Kako nam je friško osvanula ova lijepa recenzija, odlučio sam uzeti strip sa police i pročitati ovu priču. Sad nisam siguran jesam li dobro odredio kraj, taman onaj dio gdje se rastaju Tex i Tiger sa Carsonom, tu sam završio sa ovom pričom (52. stranica klasika 11). Jer čini mi se da Tex i Tiger odmah idu u sljedeću avanturu pa sam tu i zastao.

Nedavno sam krenuo kronološki čitati SD period Texa (od #369 orginala), naravno, kad gledam ovaj početni period, to je razlika dan i noć u kvaliteti. I što se tiče scenarija i crteža. Ali, na neki način je interesantno to pročitati i vidjeti kako se lik razvijao, pa i ti prvi susreti kao ovdje sa Tigerom. Upravo sam i pročitao jednu priču slične tematike u Texovoj epizodi Skriveni pištolj gdje je isto glavna trojka bila prisutna, a Tiger je bio jedan od glavnih likova. Isto su se u jednom momentu bili razdvojili u potjeri za zločincima, da bi se na kraju ujedinili u samoj završnici. Ovdje me se najviše dojmila ta potjera u pustinji i dosta dobra scena kad je jedna žena (Eugenia) uspjela nasamariti Texa. Obično su te žene zeznute za naše strip junake, nekad i oni sami znaju izjaviti da bi se rađe suočili sa cijelim ratobornim plemenom nego sa jednom ženom :). Taj dio kad su Texa i Tigera zakopali da im samo glave vire, podsjetilo me na scenu u Zagoru gdje je tata Bonelli istu stvar napravio u epizodi Osveta vrača (SD Extra 48; stranica 24). Tamo je vrač Wabashi posložio granje naokolo i zapalio, ne bi li našem junaku pružio strašnu smrt, ugušiti ga sa dimom. Ovdje Bonelli nije išao tim drastičnim mjerama, ali ona zmija kad je izvirila je svakako bila isto skoz nepovoljna situacija za Texa i Tigera. Opet kao i kod našeg Malog Rendžera, "super-konj" Dinamit spašava stvar :). Čak zna i kopati :). Sve u svemu, nije uopće loše. Sve se brzo odvija što je u neku ruku sve u duhu tog vremena, ali zanimljiva potjera sa dosta pucnjave u prelijepom klasik izdanju koje nam je i omogućilo da možemo čitati početne epizode ovog junaka.

27.01.2020
    19:00:00 sati

5, 5, 6, 7

29.01.2020
    14:05:00 sati
  • Ukupna ocjena 63%

7, 4, 8, 6

Za recenziju dajem čistu 10. I meni se sviđa što su u priči predstavljeni stvarni povijesni detalji. Radnja je dosta dobra i zanimljiva. Ima puno pucnjave i lovljenja bandita. Tex je ovdje u pravom izdanju. Ali na žalost ima opet puno debilnih scenarističnih rješenja. Tiger jack je pogođen u leđa, ali to za njega nije neki problem. Onaj profesionalni kockar je isto pogođen u leđa, ali svejedno nije ništa ozbiljno pa može Texu, da kaže kuda su se uputili Daltonovi. Dalje ona cura koja je sa banditiima se pretvara, da je nedužna i Texu krade pištolj, te naravno zarobljava njega i Tiger Jacka. I opet kao mnogo puta u predhodnim pričama Tex je zarobljen, banditi ga mirno mogu upucati, ali oni žedni, izmučeni, ranjeni, u begu usred pustinje Texu i Tiger Jacku kopaju dve jame u kojima ih zasipaju peskom do glave. Texov pametni konj ih poslije sa kopitom iskoplje van. Naravno, da banditi nisu uzeli njihove konje. Pa što bi sa njima usred pustinje.

Ipak je to sve skupa previše gluposti. Meni je ovaj starinski crtež odličan. Naslovnicu koju priča nema ne mogu ocjeniti. Dajem neutralnih 6.

01.02.2020
    12:02:00 sati