Tragovi straha

TX LIBKB 6 | 224 str.

Prošlo je nekoliko godina od zadnje avanture, Tex mirno živi u rezervatu Navaja! Dolazak Kita Carsona sa viješću o smrti Arkansas Joea, zajedničkog prijatelja Texa i Carsona (Kit Carson, Arkansas Joe i Tex su bili prva tri teksaška rendžera), znači i početak nove pustolovine! Carson ima zadatak za Texa - zamoliti ga da krene za ubojicama Arkansasa Joea, koji su se sklonili na kanadski teritorij, na koji rendžeri ne smiju. Tex prihvaća zadatak, ponovo postaje rendžer i kreće u opasnu misiju!

• Klopka
    TX LIBKB 6
  • Očekujući nož
    TX LMS 59
  • Živa lavina
    TX LMS 60
  • Crvena ruka
    TX SAGK 12
  • Užasna noć
    TX SAGK 13
  • Tex #3
    TX VCBT 3

• Il tranello
    TX SR 10
  • Il segno indiano
    TX SR 11

• Ovo je kronološki gledano devetnaesta i najduža Texova priča. U originalu nosi naslov „Tragovi straha“.
  • Strip je prvi puta izašao u Italiji 1951. godine (Tex Striscia (3°serie). 1951. izlazi u Tex Raccoltina (2°serie o bianca) u brojevima 10, 11 i 12. 1954. izlazi u Albo d'oro (1° serie) u brojevima 46 i 47. 1954. izlazi i u Tex Gigante 1°serie (o serie 1/29) u brojevima 5 i 6. 1957. izlazi u Tex Raccoltina (3°serie o rossa) u brojevima 20, 21, 22 i 23. Regularni brojevi: 10 („Il tranello“ – „Zamka“) i 11 („Il segno indiano“ – „Indijanski znak“) u Bonelli formatu iz 1960. godine su šesto izdanje ovog stripa i prvo u Bonelli formatu.
  • Reprinti ove priče: Tre stelle Tex 10 i 11 (1964/1965), Tutto Tex 10 i 11 (1986), Ristampa Nuova Tex 10 i 11 (1996), TEX di REPUBBLICA- L'ESPRESSO 6: „Gros-Jean, Metis“ (u boji, 2007), Le grandi storie di Tex broj 4: „Satania“ (2016), i Tex Classic 23, 24, 25 i 26 (u boji, 2018).
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 1972. godine u brojevima 59 i 60 LMS, novosadskog izdavača Dnevnik. Dnevnik je priču skratio za jednu vinjetu (na posljednjoj stranici LMS 59). Drugi puta izlazi 2011. godine, prvi puta u boji od strane izdavača Libellus (broj 6 Tex kolor biblioteke), 2012. je izašao i u Biblioteci Tex: knjiga 3 (popularna „Debeljuca“) izdavača beogradskog Veselog četvrtka, a 2019. je izašao opet u boji od strane zagrebačkog izdavača Strip Agent u klasik Texu brojevima 12, 13.
  • Po prvi put u serijalu pojavljuju se sva četiri prijatelja zajedno (Tex, Caron, Tiger Jack i Kit Willer). Po prvi puta pojavljuje se Texov sin Kit (prvi put ga Navaji zovu Malim Sokolom). Tiger Jack se pojavljuje po četvrti put u serijalu i četvrtu avanturu zaredom. Kit Carson se pojavljuje po deseti puta. Texov konj Dinamit se pojavljuje po osamnaesti puta.
  • Texu Carson vraća njegovu staru značku s brojem 3 i Tex opet postaje rendžer. Po prvi put je Kit Carson u selu Navaja, a drugi put sreće poglavicu Navaja Crvenu Strijelu.
  • Prvo pojavljivanje Texovih kanadskih prijatelja Jima Brandona i Gros-Jeana. Jim je narednik konjičke policije u Woodvilleu, dok je Gros Jean miroljubiv lik, koji se dao zavesti pričama „Crvene ruke“ o nasilju nad Indijancima! Kako je Gros Jean sin Francuza, a baka mu je bila Dakota, a uz to je i naivan lako se dao se zavesti. Kada shvati kako je prevaren postaje Texov najvjerniji saveznik i prijatelj za cijeli život. Za Gros Jeana nailazimo na prijevod kako je on metis ili melez.
  • Po drugi put se pojavljuje poglavica Navaja Crvena Strijela. Crvena Strijela daje Texu sveti wampum, koji je njemu darovao njegov otac, a koji je njegovom ocu darovao poglavica Dakota.
  • Zapovjednik teksaških rendžera Herbert Marshall pojavljuje se po sedmi put.

Vlada fama među ljubiteljima Texa kako valja preskočiti uvodne priče serijala, jer su jako naivne i teško čitljive! Ova Texova avantura lagano demantira navedeno, jer je po mom skromnom mišljenju svakako najbolja dosad u serijalu i crtački i scenaristički, uzbudljiva, napeta, emotivna, zanimljiva i kvalitetna! Ima naravno i velikih naivnosti u duhu/skladu s vremenom iz kojeg potječe, to se ne može poreći i lako se uočava, ali pravi je primjer avanturističkog stripa, sadržajno bogata i događaji se zbivaju kao na tekućoj traci, može se reći da je napeta od prve do posljednje stranice! Sve u duhu vremena! Uz to imamo scene koje očekujemo kad je Tex u pitanju i zbog kojih volimo Texa! Koje? Spomenuti ću ih kasnije!

Sam početak stripa donosi nam Texa koji živi jednostavan život s Navajima, uživa u lovu sa poglavicom Navaja Crvenom Strijelom. Pritom mu poglavica govori kako se orao ne može pretvoriti u goluba, sugerirajući na Texov miran život. I u pravu je, unatoč Lilithinoj smrti i rođenju sina Kita, Tex osjeća zov pustolovine. Dolazak Kita Carsona, koji od Texa traži da se pobrine za ubojice iz Arkansasa Joea, koji su se sklonili na kanadski teritorij nudi priliku da orao opet krene u akciju! Što se i dogodilo! Zašto Carson nije krenuo na taj zadatak? Naredba zapovjednika rendžera Herberta Marshalla, koji je Carsonu zabranio da krene u potragu, a sjetio se Texa kao idealnog za taj zadatak!

Recite što hoćete, ali meni je Dnevnikov prijevod zakon, početak stripa obiluje slengom zbog kojeg sam i zavolio Texa, primjer:

Kit Carson: Jadni Arkanzas Džo nije više živ! Ubio ga je jedan nitkov iz Arkanzasa!

Podsjetimo se kako se Arkansas Joe pojavio u serijalu u SR 1, u kronološki gledano Texovoj trećoj avanturi: Sul sentiero della morte (El Diablo) – Na stazi smrti (El Diablo), (Bonelli/Galep), LMS 44, SA KL 1,2, VČ KI 1, LL KB 1, recenzija. U istoj avanturi Tex je upoznao i Kita Carsona i zapovjednika teksaških rendžera Herberta Marshalla. Trojac podlih gadova koji je ubio Arkansas Joea su Hart Chester, Tim Lacy i Husky Tull. U Kanadi su jedni od glavnih igrača pobune „Crvene ruke“, uz vođu pobune La Rochea.

Još jedna legendarna Texova poruka sa stranice 96 LMS 59 (iako je situacija sve samo ne bajna, smisla za humor ne nedostaje): Texova poruka glasniku „Crvene ruke“:

„Pod zemljom još ima mesta i za vas!“

Kad je Dnevnikov prijevod u pitanju mora se reći kako je bilo i puno grešaka, npr. Tex nazove Indijance Crvenim Mundirima ili poglavica pobunjenih Indijanaca je preveden kao Pseći zub, ali i kao Beli pas i slično. Spominjem to kome smeta da izabere novije izdanje.

Tex dobije wampum Dakota od Crvene Strijele, koji će ga napraviti krvnim bratom svih plemena Dakota i kreće za Kanadu. Wampum, kao znak mira i raspoznavanja Tex često koristi u budućnosti kad se susreće sa Indijancima, nekad mu pomogne, a nekad ne. U ovom slučaju ga je spasio!

Prolog započinje dugu avanturu u Kanadi, gdje će se Tex suočiti sa pobunom“ Crvene ruke“ zajedno s kanadskim Mountiesima i Metisom Gros Jeanom. Zanimljivo kako i prvi kultni broj serijala nosi naziv „Crvena ruka“. Prvi Texov odlazak u Kanadu donosi također borbu sa „Crvenom rukom“. Već na desetoj stranici stripa Tex je prvi put u Kanadi, na sljedećoj već prvi susret sa „Crvenom rukom“. Kao što rekoh događaja je puno i radnja je dinamična i sve se događa kao na tekućoj traci. Znamo kako zlatna razdoblja Texova serijala donose upravo suprotne elemente, radnja se lagano odvija do vrhunca, ali i ovakav tijek događanja ima svoje draži! Prvi susret sa „Crvenom rukom“ i kako to biva u početnim Texovima avanturama odmah je Tex pronašao ne jedan nego 2 traga (puška sa inicijalima i šešir). Ostatak je lako zamisliti! Tex je iskoristio poklon! Prvi susret sa kanadskom konjičkom policijom i narednikom Jimom Brandonom (stranica 17, LMS 59) Texu daje i trag ubojica Arkansas Joea.

Sama priča je kultna samom činjenicom kako Tex ovdje upoznaje dvojicu velikih prijatelja: Jima Brandona i Gros Jeana. Dva po mnogo čemu posebna lika u serijalu, koji će se rekao bih ipak prerijetko pojavljivati u serijalu! O njima vrlo brzo! Isto tako će se prerijetko i priče odvijati u Kanadi! Šteta, već se ovdje vidjelo koliko tu ima potencijala za odlične priče. Istina je kako su i sve kasnije Texove kanadske avanture ispale odlične i lako pamtljive, neke i bezvremenski klasici! Pa ne treba pretjerivati! Prvi put se pojavljuje i Texov sin Kit Willer, već na drugoj stranici, a pojavljivanje mu je lako pamtljivo: skine strijelom Carsonu šešir! Odmah se dalo naslutiti kako će biti na oca! Tex je prvi put u Kanadi i postaje junak, baš kao što je to postao i u Meksiku! Podsjetimo se prvenstveno zbog njega je pala meksička vlada! (kronološki gledano avantura 9, SR 3/4: Monteles, El Desperado!, (1959), Bonelli/Galep, SA KL 4/5, VČ KI 1, LL KB 2, recenzija. U ovoj priči je Tex zaslužan za gušenje pobune „Crvene ruke“ cilj koje je povratak Kanade pod monopol tvrtke krzna, odnosno francuske pretenzije na kanadski teritorij. Nekima se ti scenaristički detalji neće svidjeti, meni su simpatični! U svakom slučaju dovoljno toga za proglasiti ovu priču kultnom!

Jim Brandon: jedan od najvažnijih Texovih prijatelja. Otprilike je iste dobi kao i Tex Willer, kao i visine i građe. Zaštitni znak su mu brkovi alla Clark Gable. Odan je prijatelj i obdaren velikim osjećajem za pravdu. Za razliku od Texa Jim je policajac od glave do pete, i uvijek pokušava poštivati propise što je više moguće. Često se ne slaže sa Texovim metodama. Za razliku od Texa Jim nema problema sa prihvaćanjem pravila koja vladaju u policiji, pa je zbog toga s godinama i zasluženo napredovao! Jim je Kanađanin britanskog porijekla. U ovoj priči čin mu je narednik, ali će vrlo brzo zasluženo napredovati u karijeri, tako da je danas pukovnik. Jim je službenik, smiren, često zamišljen, pedantan, uredan i ugledan gospodin! Uvijek mi je drago kad se pojavi Jim Brandon, simpatičan i malo drugačiji lik za western tematiku! U serijalu se o njegovoj prošlosti najmanje toga saznalo, pa vjerujem da će i to doći jednom na red! U ovoj priči stvara se poseban odnos između Jima i Texa i zato što je Jim spasio Texa na samom početku priče, ali Jim je i podmetnuo svoje tijelo pred metak spasivši tako Texova sina pred kraj avanture!

Dvije sličice lijevo prikazuju prvi susret Texa sa Jimom iz ove Texove pustolovine

Gros Jean: prvi put se pojavljuje na početku ove priče, stranica 39 LMS 59. Poput Jima i Gros Jean je također jedan od najvažnijih Texovih prijatelja. Također je otprilike iste dobi kao i Tex. Zaštitni znak su mu zalisci i kapa alla Davy Crockett. Po zanimanju je traper, a zbog svoje veličine i debljine izuzetno je snažan, nije naročito inteligentan, ali je odan prijatelj. Jedina mana mu je sklonost alkoholu. Mogli bismo povući paralelu sa još jednim od Texovih najvažnijih prijatelja simpatičnim Ircem Patom, koji je jednako jak i izvor komičnih scena, baš kao i Gros Jean. Komičnih scena imamo i ovdje, od trganja rešetke, do demoliranja gostionice, gdje je skoro srušio strop na sebe, jahanje mazge.... Zanimljivo kako je u ovoj priči Gros Jean prikazan kao odličan strijelac, a znamo kako prilikom sljedećih pojavljivanja gotovo i neće koristiti oružje, jer je prikazan kao loš strijelac, što je dosta kontradiktorno sa zanimanjem trapera, ali naglasak će uvijek biti na šeprtljavosti i komičnosti! Također se naglašava ovdje kako ne voli jahati, što je također čudno za trapera! Uvijek mi je drago vidjeti Gros Jeana, kao što rekoh nažalost rijetko se pojavljuje! Posebno će biti simpatična prilikom sljedećih pojavljivanja, podbadanja Carsona i Gros Jeana!

Dvije sličice lijevo prikazuju prvi susret Texa sa Gros Jeanom iz ove Texove pustolovine

Samu priču možemo podijeliti na 4 dijela, što je karakteristično za početni dio Texova serijala.

Dnevnik je priču podijelio na dva dijela. Prvi broj (LMS 59) je nazvao „Očekujući nož“, aludirajući na opasnost od Gros Jeana – umjetnika s nožem prema riječima Jima Brandona, dok je drugu priču (LMS 60) nazvao „Živa lavina“, aludirajući na nezaustavljivost našeg junaka! LMS 59 je zapravo prvi dio priče, dok je LMS 60 drugi, treći i četvrti dio priče.

Očekujući nož, ne baš prijateljski prvi susret Texa i Gros Jeana. Tex uslijed pucnjave rasistički vrijeđa Gros Jeana

Prvi dio priče (kompletan LMS 59): Texov dolazak u Kanadu i borba sa „Crvenom rukom“ do herojske obrane utvrde Kinder.

Herojska obrana utvrde Kinder. Vidjeti i Villinu kartolinu na samom kraju recenzije!

Drugi dio priče jest kratka epizoda/avantura u Winnipegu (LMS 60, stranice 3-37), gdje Tex i Gros Jean raskrinkaju pokvarenog trgovca Felixa Garvina. Svakako bi taj drugi dio bio kvalitetniji da je bio malo razrađeniji i duži, ovako su naši junaci brzo riješili možebitni veliki problem, moćnog trgovca, uz mnoštvo naivnih scenarističkih detalja, poput naivnog Texa koji ne osjeća zasjedu odmah na startu, spašava ga Gros Jean i kako to biva na početku serijala ne ostaje Tex dugo dužan nego par vinjeta dalje spašava Gros Jeana. Nije još završila ni era kidanja rešetki, ovaj put je Gros Jean u glavnoj ulozi. Rijetko kad ćemo vidjeti Texa neoprezna kao u gostionici u Winnipegu, obično ima jezik za zubima. Također ćemo rijetko vidjeti i kriminalca s praćkom!, prerušavanje, drogu…I sve to u ovom kratkom dijelu! Bilo je tu prostora za bolja scenaristička rješenja!

Treći dio priče jest opet kratka epizoda/avantura u selu Saksa i bijeg u močvaru (LMS 60, stranice 38-61). Tex i Gros Jean su ovaj put obojica zarobljeni, a spašava ih wampum Dakota i Dakote! No, trojac zbog kojih je Tex došao u Kanadu je još na slobodi, točnije dvojac, jer je ovdje nesretno stradao jedan od njih Hart Chester.

Noćni napad u selu Saksa

Bitka u močvari, Tex i Gros Jean vs. Dakote

Posljednji četvrti dio ove priče: otmica Kita Willera, ucjena i oslobađanje Kita Willera.

Svakako je najkvalitetniji prvi dio priče. Kasnije se pojavljuju i veće naivnosti, poput maskiranja Texa u Indijanca u drugom dijelu, sredstva za razvezivanje jezika (također u drugom dijelu), ili otmice Kita Willera u četvrtom dijelu. O otmici bi se tek dalo pričati, prilično naivna ideja, kao i dolazak Tiger Jacka Kitovim tragom od Arizone do Kanade! Ono što svakako upada u oči jest kako se Tex ne snalazi najbolje u Kanadi i ogroman broj spašavanja života! Tako u prvom dijelu priče Texu život spašavaju Jim Brandon jednom, Gros Jean jednom i truba (Mountiesi) jednom. Na kraju prvog dijela Tex se izvukao sa gadnom ranom! U drugom dijelu Gros Jean dva puta spašava Texa i Tex jednom Gros Jeana. U trećem dijelu Dakote spašavaju Texa i Gros Jeana, dok u četvrtom Jim spašava Kita Willera, a Tex Jima u možda i najdirljivijem kraju jedne Texove priče: Tex i Dinamit u trci za život prijatelja! Tolika spašavanja su u svakom slučaju u duhu vremena! Uz to su sva tri glavna aktera priče (Tex, Jim i Gros Jean) ranjavani!

Indijanci: spominju se mnoga plemena, ali su samo Saksi, Gavrani i Šošoni se pojavili kao pripadnici „Crvene ruke“, to su umalo bile i Dakote, ali Texova pjesma smrti Navaja i wampum ih vrate na pravi put. Zanimljivo kako će se vrlo brzo u budućnosti Tex opet naći u Kanadi: SR 53/55: „Il grande re“ – „Veliki kralj“, (1965), (Bonelli/Galep), LMS 2, ZS 451/452 (avantura 67), avantura će biti još duža od ove (226 stranica) i to je jedina Texova kanadska avantura u kojoj se ne pojavljuju Jim Brandon ili Gros Jean, a pojavljuje se čitav niz pobunjenih plemena, ne samo iz Kanade, već i dolaze iz SAD-a pridružiti se pobuni! U ovoj priči jedan od rijetkih pozitivnih likova, Indijanaca jest vodič Mountiesa Winoga, prikazan kao praznovjeran! Pobunjeni Indijanci prikazani su što je uobičajeno u serijalu kao hrabri, mrzitelji bijelaca i zavedeni pričom o „Crvneoj ruci“! Poglavica pobunjenih Saksa Pseći zub izabire smrt u borbi umjesto bijega, također često viđen klišej. Zanimljivo kako su Indijanci prilikom napada na utvrdu Kinder napadali noću, kasnije se u serijalu stalno potencira kako većina Indijanaca izbjegava borbu noću, što je daleko od stvarnosti! Sam kraj stripa prikazuje nam malen broj preostalih pobunjenih Saksa (jedan od njih se opet zove Pseći zub) koji se spremaju napustiti „Crvenu ruku“, ali pritom žrtvovati Kita da umilostive duhove lova! Opet tipično indijansko praznovjerje, kojeg će biti u serijalu jako puno!

Galep je lijepo dočarao ovu priču, vidljiv je napredak u odnosu na prethodne priče, tako da je ovo najbolje nacrtan Tex u usporedbi sa svim ranijim Galepovim radovima. Svejedno je to još daleko od zlatnih dana, ritam crtanja striscia je takav da je brzina bitna, pa pati kvaliteta, ali talent se nazire i kasnije će doći do izražaja. Boja i dalje popravlja dojam! Šteta što nije napravljena bolja karakterizacija negativaca, vođe pobune prikazani su kao nemaštoviti i sa ne baš sjajnim idejama, jedino im se mora priznati kako dobro znaju bježati! Ali dobro naglasak je bio na Jimu i Gros Jeanu!

Naslovnice:

Dnevnikova naslovnica broja 59 mi je skroz nepoznata, dok je naslovnica broja 60 originalna naslovnica Tex SR 15 („Tajanstvena planina“), samo su boje (uobičajeno kad je Dnevnik u pitanju!) promijenjene i do leša je nacrtan kolut, a ne šešir kao u originalu. Libellus je za naslovnicu stavio naslovnicu Texova izdanja TEX di REPUBBLICA- L'ESPRESSO broj 6, koja nema veze sa ovom pričom, već sa kronološki gledano sljedećom, dvadesetom Texovom avanturom, svojevrsnim nastavkom ove priče i prvom snježnom avanturom (L'impronta misteriosa - Tajanstveni trag, SR 11/12, Bonelli/Galep, LMS 62, SA KL 12-14, LL KB 6, VČ KI 3 ). Talijanske naslovnice: na naslovnici broja 10 Tex je po treći puta u žutoj košulji, dok je na naslovnici broja 11 Tex po osmi put u crvenoj košulji. Vidimo da još nije definiran Texov lik ni na naslovnicama, pa tako imamo i ostale različite Texove kombinacije: na naslovnici SR 10 Tex je bez rukavica sa crnom maramom i smeđim šeširom, dok je na naslovnici SR 11 sa rukavicama, plavom maramom i bijelim šeširom. Kasnije će znamo svi Tex biti sa smeđim šeširom, žutom košuljom, crnom maramom i bez rukavica. Naslovnice su jednostavne, bez puno detalja, ali predstavljaju klasični western i lijepe su! Na naslovnici SR 7 se po prvi puta pojavljuje indijanski motiv (Indijanac Saks s tomahawkom), ta naslovnica pripada zapravo ovoj priči. To je zapravo naslovnica Albo d'oro (1° serie) broj 47, samo je izostavljen sa nje lik Gros Jeana, koji zapravo spašava Texa. Od SR 7 do SR 11 sve naslovnice, njih pet u nizu, imaju indijanski motiv. Kad je izdanje classic Tex u pitanju, ova priča je izašla u brojevima 23-26, a imamo 5 naslovnica koje se tiču ove priče, peta naslovnica je iz sljedeće priče, koja se također odvija u Kanadi sa većinom likova iz ove priče. Sve naslovnice su iz trećeg izdanja ove priče Albo d'oro (1° serie) brojevi 46-52 iz 1954. godine. Naslovnica broja 23: sa samog početka ove priče, Texov dolazak u Kanadu i pronalazak mrtvog Mountiesa. Sama scena se nije dogodila u stripu. Naslovnica broja 24: također se sama scena nije dogodila u stripu, ali nešto slično je prikazano na stranici 80 i 81, LMS 59. Tex da bi izbjegao zasjedu Indijanaca na putu za Fort Kinder izaziva požar. Naslovnica broja 25: scena se također nije dogodila u stripu, ali nešto slično jest na stranici 104, LMS 59: Drugi noćni napad na utvrdu Kinder. Naslovnica broja 26: također se scena nije dogodila u samoj priči, ali nešto slično je na stranici 46, LMS 60, scena je iz trećeg dijela stripa, bijeg iz logora Saksa i zarobljavanje naših junaka od strane Dakota, i naslovnica broja 27 koja se zbila u ovoj priči prije naslovnice broja 26, scena se nije dogodila u stripu, ali slična scena je na stranici 27, LMS 60. Jako lijepe su mi naslovnice classic izdanja!

Rezime: jedna uzbudljiva, napeta, emotivna i sadržajno bogata priča. Kultna zbog prvog pojavljivanja Jima Brandona i Gros Jeana, kao i Texova sina Kita. Tex je na nepoznatom teritoriju i ne snalazi se baš najbolje. Hrabrosti i ideja mu nenedostaje, ali nije to Arizona. Akcije i događaja također ne nedostaje, prava avantura u duhu vremena! Tex pokazuje obilježja vođe od samog početka, što će ga kasnije naravno krasiti, tako je u ovoj priči vrlo brzo preuzeo ulogu vođe! Vremenski gledano jedna od Texovih priča sa najdužim trajanjem (nekoliko mjeseci). Kad bismo gledali prevaljene milje sa svojim vjernim konjem Dinamitom, onda bismo zaključili kako je ovo priča u kojoj je Tex prevalio dug put, jer put od Arizone, preko Montane do Kanade, a zatim je i skoro cijelu Kanadu prešao od istoka do zapada prolazeći kanadskim pokrajinama Saskatchewan, Manitoba, Alberta i Bristish Colombia, to je zaista dug put! Scenarij je u duhu vremena, Tex neoprezan i ranjiv! Pojavljuju se elementi zbog kojih čitatelji vole Texa poput: nokautova, dinamita, demonstracije pucačkog umijeća, ispitivanja zapaljenim fitiljem, runde za sve, požara, indijanske pobune, potjere…Moglo bi se reći neki elementi i puta dva, jer je praktički od početka stripa s Texom i Gros Jean, koji je također nokauter prve klase, a ovdje je prikazan i kao odličan strijelac i kao iskusniji od Texa (Tex ne prepoznaje zvukove šume, način borbe kanadskih Indijanaca, zvukove iz prirode…). U ovoj priči Gros Jean je taj koji baca kroz prozor špijuna i koji demolira saloon! Kasnije će mu takve scene biti trademark! Teško je pobrojati sve mrtve koje je ovaj dvojac poslao na onaj svijet u ovoj priči. Od odličnih scenarističkih detalja nabrojao bih napad na tvrđavu i topove! Na kraju priče moglo je pisati i nastavlja se, jer je sljedeća avantura direktan nastavak ove! Strip je na ovim prostorima izašao u puno izdanja, lagano se nabavi, pa se samo treba odlučiti koju varijantu uzeti u ruke i uživati! Nećete zažaliti!

Villina kartolina iz Tex Nuova Ristampa 5: prikazuje obranu utvrde Kinder. Kartolina je korištena u Brazilu kao naslovnica Tex povijesnog izdanja broj 7

Malo marketinga: figurice u slobodnoj prodaji

TX LIBKB 5 Banda Daltonovih

TX ZS 334 Kameni tigar

• goodpaso

8, 7, 9, 9

Ovakve stripove treba posmatrati u vremenu kad su se pojavili,posle 70 godina je glupo ocekivati da mogu da pariraju novom Texu.

Ali ovo izdanje u boji je po meni fenomenalno ko ovo voli, ko ne voli nema pravo da ocenjuje.

Fala bogu da ovo izdanje kolor klasik pozivi sto duze.

18.07.2021
    11:15:00 sati
    goodpaso

6, 6, 8, 8

Klopka

(SAKL 12b/13, LIBKB 6a, SR 10/11a, LMS 59/60) 96+128=224 str.

- devetnaesta Texova epizoda

Zanimljivosti:

- Ponovno je prošlo duže vremensko razdoblje u odnosu na prethodnu epizodu.

- Tex još jednom postaje rendžer, a Carson mu vraća njegovu staru značku s brojem 3.

- Glavnina epizode se odvija u Kanadi, u vremenskom periodu od nekoliko mjeseci i na ogromnom zemljopisnom rasponu. Ispada da to obuhvaća dijelove današnjih država Saskatchewan, Manitoba, Alberta i British Columbia. Jedan dio priče se odvija u Winnipegu, najvećem i glavnom gradu Manitobe, a završni epilog i prolog slijedeće epizode u mjestu Revelstoke, British Columbia.

- Prvo pojavljivanje Texova sina, Kita ili Malog Sokola.

- Prvo pojavljivanje Jima Brendona, ovdje narednika kanadske konjičke policije.

- Prvo pojavljivanje meleza Gros Jeana.

- Uz velik broj spomenutih, a stripoljupcima općepoznatih indijanskih plemena, posebno se ističu Indijanci Saks (negativci) i Dakote (pozitivci).

- Epizoda je originalno izlazila u striscia formatu od svibnja do listopada 1951.

Kratki sadržaj:

Carson dolazi u selo Navaja da izvijesti Texa da je ubijen njegov poznanik i rendžer Arkansas Joe, a u biti glavni mu je cilj da nagovori Texa da se vrati u rendžere i krene tragom trojice ubojica koji su pobjegli u Kanadu. Ta ideja je došla od Mister Marshalla koji smatra da je Tex jedini sposoban za taj zadatak.