Brži od zvečarke

TX LMS 23 | 155 str.

Tex se nakon meksičke avanture, u kojoj je postao junak Meksika, vraća u Texas, još uvijek kao odmetnik, iako je pribavio dokaze svoje nevinosti. Nailazi na zaraženu stoku i nesretnog rančera Stanfielda kojeg progoni „Crvenokoščeva banda“.
Naravno, Tex mu odluči pomoći…

Crtež 5

• Satania
    TX LIBKB 3
  • Brži od zvečarke
    TX LMS 23
  • Izdajnik
    TX SAGK 5
  • Satania
    TX SAGK 6
  • Tex #1
    TX VCBT 1

• Satania!
    TX SR 5
  • Doppio gioco
    TX SR 6
  • Satania!
    TX TT 5
  • Doppio gioco
    TX TT 6

• Kronološki gledano ovaj strip sadrži desetu („Crvenokoščeva banda“) i jedanaestu („Tragična noć“) Texovu avanturu.
  • “Crvenokoščeva banda“ je prvi puta izašla u Italiji 1949. godine (Tex Striscia 1°serie 51 "La banda del Rosso" - 32pp - 49.09), baš kao i “Tragična noć” (Tex Striscia 1° e 2° serie 58 "La tragica notte" - 32pp - 49.11). Regularni brojevi 4 („Heroj Mexica“) i 5 („Satania“) u Bonelli formatu iz 1959. godine šesto su izdanje ovog stripa (još je izašla ova priča u Tex Raccoltina 1°serie (1950), Albo d'oro 1° serie (1953), Tex Gigante 1°serie (o serie 1/29) (1954) i Tex Raccoltina (3°serie o rossa) (1956)).
  • Reprinti regularnih brojeva 4 i 5: Tre stelle Tex (1964), Tutto Tex (1986), Ristampa Nuova Tex (1996), Tex di Repubblica - L'Espresso 2 i 3 (u boji, 2007) i Classic Tex 9, 10 i 11 (u boji, 2017).
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 1971. godine pod naslovom „Brži od zvečarke“ u broju 23 LMS novosadskog izdavača Dnevnik. Drugi puta izlazi 2010. godine, prvi puta u boji od strane izdavača Libellus (broj 3 Tex kolor biblioteke), 2010. je izašao i u Biblioteci Tex: knjiga 1 (popularna „Debeljuca“) izdavača beogradskog Veselog četvrtka, a 2019. je izašao opet u boji od strane zagrebačkog izdavača Strip Agent u klasik Texu broj 5 i 6.
  • Dnevnik je ove dvije priče izdao na 155 stranica (od stranice 3 do 157), original ima 160 stranica (74 + 2/3 + 85 + 1/3), znači skratio priču za 5 stranica, avanturu 10 za 24 male sličice (3 stranice po 8 malih sličica, originalne stranice 11, 32 i 38) i avanturu 11 za 11 sličica (8 sličica na originalnoj stranici 44 i tri na originalnoj stranici 84).
  • Strip završava tako da Tex zakopava ratnu sjekiru sa zapovjednikom rendžera Herbertom Marshallom i po drugi puta postaje rendžer.
  • Avantura 11 („Tragična noć“) je najduža priča od prvih 11 avantura sa 85 + 1/3 stranica.
  • Radnja se zbiva u Texasu u izmišljenim gradovima Linevilleu (avantura 10 i 11) i Maricopi (avantura 11).
  • Prvo mučenje Texa (bičevanje i crveni mravi u avanturi 10, odnosno „tortura sedmero vrata“ u avanturi 11).
  • Avantura 10 praktički je prolog za sljedeću, dvije bi priče mogle biti shvaćene i kao jedinstvena avantura, baš kao što ih je i Dnevnik objavio.
  • Prvi Kinez koji se pojavio u serijalu bio je brijač Lin Fo u avanturi 2: „Crvena ruka“, a ovdje prvi puta se pojavljuju Kinezi kao banda „Zmaja“, raspačivači opijuma.
  • Prvi puta su u serijalu pokušali srediti Texa pomoću smrtonosnih životinja, Texu u sobu ubacili dvije zmije, a spasio se iskakanjem kroz prozor.
  • Loš šerif po treći puta u serijalu: prvi put to je bilo u avanturi 4: „Jedan protiv dvadeset“, gdje je šerif Silver Cityja protjeran iz grada, drugi puta u avanturi 8: „Odmetnik“ loš šerif (Wess Benis) stradava od Texovih metaka!
  • Texov vjerni konj Dinamit pojavljuje se po deveti i deseti puta.
  • U ovoj avanturi Tex po sedmi i osmi puta sa rukavicama na rukama, modni detalj koji će nositi do priče br. 47 („Irac Pat“- ZS 370/1: „Bokser Pat“/“Pat sređuje račune“). Na naslovnici će se zadnji puta pojaviti u rukavicama u jubilarnom broju 200.
  • Ovo je šesta i sedma avantura u kojoj je Tex odmetnik.
  • Zapovjednik rendžera Herbert Marshall pojavljuje se po četvrti puta u serijalu. Prethodna pojavljivanja u avanturama: 3 – „El Diablo“ (LMS 44), 7 – „Napad na Santa Fe“ i 8 – „Odmetnik. Pojavljuje se u avanturi 11.
  • Kit Carson se pojavljuje po četvrti puta u serijalu. Prethodna pojavljivanja u avanturama: 3 – „El Diablo“ (LMS 44), 5 – „Banda Kida Billyja“ (ZS 7) i 8 – „Odmetnik“.Pojavljuje se u avanturi 11. U ovoj priči se Carson pojavljuje sa rukavicama, što je rijedak slučaj u serijalu.
  • Naslovnice sa kineskim motivima ili Kinezima na naslovnici, brojevi: 5, 79, 155, 172, 437, 451, 587, 688 i 689.
  • Autoru recenzije u uređivanju i popravljanju teksta pomogao je forumaš Spock. (op.ur.)

Avantura 10: „Crvenokoščeva banda“ (od 3. do 73. stranice)

Već na prvoj stranici primjećuje se različit prijevod, različitih izdavača. Naime, Tex nailazi na uginulu stoku i kaže u sebi: „crni prišt“ (kako je preveo Dnevnik), „antraks“ (kako je preveo Veseli četvrtak, odnosno „bedrenica“ (kako su preveli Libellus i Strip-Agent). Doslovni prijevod s talijanskog originala bi bio čir. Sva tri prijevoda su ispravna i radi se prema definiciji o istoj bolesti: antraks, bedrenica ili u narodu poznata kao “crni prišt” zarazna je bolest životinja koju uzrokuje štapićasta bakterija Bacillus anthracis, a na čovjeka se prenosi najčešće kontaktom s oboljelim domaćim životinjama. Spore bakterije mogu preživjeti na tlu i u životinjskim produktima godinama. Uglavnom obolijevaju ovce, koze, goveda, konji; rjeđe svinje, psi i mačke, a ptice još manje.

Sve što slijedi dalje nakon prve stranice je dosta loše i naivno, te teško je uopće naći nešto pozitivno u ovoj priči! Redaju se naivnost na naivnost. Sigurno jedna od top 5 naivnosti u cijelom serijalu je iz ove priče, sa stranice 63 LMS 23: Tex se penje uz stijenu i naiđe na zmiju, jednom rukom se drži za stijenu, a drugom je primi za vrat i baci u provaliju. Uz sve to je i zmija nacrtana neproporcionalno i ne sliči na niti jednu poznatu. Nije Galep briljirao sa crtanjem životinja u početku serijala.

Dijalozi u ovoj avanturi su arhaični, da se čovjek zapita je li uopće moguće tako razgovarati?

Također je prisutna i rana predvidljivost. Naime, već nakon uvoda sve se zna!! Također imamo karakteristično imenovanje konja; Jackov konj zove se Belo (Libellus je preveo kao ljepotane).

Po prvi puta priča počinje tako da se Tex lutajući zatekne baš tamo gdje bi mogao pomoći. Odmah mu je jasno kako je u pitanju klasična priča zastrašivanja vlasnika ranča, kako bi uplašeni vlasnik prodao ranč u bescjenje. Tex naravno odluči pomoći sirotim rančerima! Preuzima posao predradnika a prvo što napravi jest da ubije dvojicu Crvenokoščevih ljudi. Pokopa ih na ranču uz natpis: Porodično groblje rezervisano za Rosa i prijatelje. Što reći! :D

Predradniku trebaju i radnici za ranč, pa Tex skoči do grada, propuca lošeg šerifa (u obje ruke precizno, što mu je trademark u početnim pričama), i svi požele s njim na ranč! Kako je lako pribaviti radnike!

Nekad je teško naći tragove bandita, a ovdje sve vrvi tragovima: opušak meksičke cigarete, kožno dugme (gumb, puce) i konj s odlomljenom prednjom potkovicom. Pa sad ti ne nađi krivca – a trag vodi do Crvenokošca.

Prvi dvoboj s Crvenokošcem u saloonu Tex lagano dobiva. No, drugu rundu dobiva Crvenokožac i Tex biva ranjen u sljepoočnicu i onda je zarobljen. Slijedi prvo mučenje u serijalu (bičevanje i crveni mravi) koje prekida dolazak Texovih kauboja s ranča. Crvenokožac tada želi eliminirati Texa ali ostaje bez metaka, pa ga odgurnu vezanog u provaliju. Znamo kako bacanje u provaliju ne znači i kraj! Tako je i počela saga o Texu gdje je već u prvoj avanturi („Tajanstveni totem“) Tex propucan i pada u provaliju, a spasi ga kao i ovdje - voda. Ovdje je naivnost još veća jer je Tex uz sve i vezan. On se spasi i vrati na ranč, te se relativno lako obračuna sa Crvenokoščevom bandom.

Malo o mravima...
Mučenje mravima u serijalu svojstveno je indijanskim plemenima. U jednom mravinjaku može živjeti i do 250 000 jedinki. Do sada najstariji pronalazak mrava sačuvan je u jantaru što ukazuje da su prije oko 92 milijuna godina nastanjivali zemlju. Ipak, kako su istraživanja pokazala, zbog postojanja više rodova i njihovog prolaska kroz evoluciju moguće je pretpostaviti da su se prvi mravi pojavili prije oko 130 miliona godina. U porodicu mrava ubraja se 16 podporodica s 296 poznatih rodova, u koje se svrstava oko 12.445 opisanih vrsta mrava. Uzimajući u obzir mnoge vrste koje nisu poznate, etnomolozi procjenuju da postoji oko 15.000 vrsta a oni se mogu naći na svim kontinentimaosim Antarktika. Većina ih je crvena ili crna, a nekoliko vrsta je zeleno i neke tropske vrste imaju metalni sjaj.

Za kraj o mravima pitanje s kviza „Tko želi biti milijunaš?“: Znanost koja proučava mrave zove se:

A) Mirmekologija
B) Antologija
C) Mravologija
D) Kukcologija

A odgovor je... Mirmekologija.

Simpatična je scena gdje Tex „žica“ doktora cigaretu nakon spasa iz rijeke!

Dnevnik je izostavio dio gdje Tex gubi na ruletu (stranica 32 originala)! Ovakve scene prave su rijetkosti u serijalu. Ipak, Tex redovito ima sreće ili se snađe sa igrama na sreću!

Broj likova u ovoj priči je malen, karakterizacija slaba, klasična podjela na crne i bijele. Zanimljiv je lik doktora iz Linevillea, a zanimljivo i kako doktoru ne daše ime, ali to je česta pojava u početku serijala! Doktori, šerifi, konobari, nepoznatih imena. Sudac Bess, okorjeli kockar, egoist, ne preže povući bilo koji potez za svoj boljitak, tako je u stanju biti partner sa Crvenokošcem, a i naručiti likvidaciju bližnjih. Kasnije će u serijalu biti pregršt takvih likova, kako kažu naši junaci: „koji bi prodali i vlastitu mater za 1 $“.

Galep ovdje nije briljirao! Skroman crtež, sa malo detalja, nekoliko različitih prikaza Texova lica, konobar u saloonu u Linevilleu također ne izgleda isto na različitim sličicama, već spomenuta zmija, dosta površan crtež, sve u svemu skromno! Boja nešto popravlja dojam!

Rezime: priča će se pamtiti po prvom mučenju Texa i crvenim mravima, ali i po zmiji, antraksu, kockarskim dugovima, čak i Texu koji gubi na ruletu, imamo i lošeg šerifa i pljačku diližanse, rundu za sve - klasika, otmicu… arhaični dijalozi. Ali svejedno sve skupa izgleda loše ukalupljeno i naivno, jednom riječju loš scenarij, baš kao i crtež. Ali tko voli sirovog Texa sa početka, ovo je pravi strip za njega.

Avantura 11: „Tragična noć“ (od 74. do 157. stranice).

Idući prema sucu Bessu, Tex prisluškujući čuje kompromitirajući razgovor. Na tragu misterioznog Mister X-a, stiže do Maricope, grada opijuma. Dok čeka pomoć (pozvao Kita Carsona), Tex se "zabavlja" ubojicama Zmaja, kineskog vođe trgovine opijumom.

Priča je direktan nastavak prethodne. Tex ide porazgovarati sa sucem Bessom, prisluškujući čuje zanimljiv razgovor, suca, šerifa i Mister X-a. No, iznenadi ga Mister X-ov tjelohranitelj Kinez Wu i tajanstveni Mister X pobježe. Ipak ostali su tragovi cigareta “Golden Dream” i kineski bodež. Doktor iz Linevillea pokaže se kao dragocjen izvor informacija. Tex zove Carsona u pomoć i kreće sam protiv svih u Maricopu.

Priča je dinamična, puna akcije. Texa odmah dočekaju u Maricopi i do kraja avanture slijedi bitka za bitkom. Osim naivnog kraja, priča je svakako znatno bolja od prethodne!

Stern alias Mister X daje 5000 $ za Texovu glavu, a ionako je raspisana potjernica za Texovu glavu od 2000 $, jer je Tex još uvijek odmetnik, iako je pribavio dokaze svoje nevinosti. U prvom napadu u hotelu Tex sredi dvojicu napadača, zatim u kockarnici trojicu, pa dvije čegrtuše i 8 Kineza (ljudi sjekire). Potom dolazak Carsona i Marshalla, zakopavanje ratne sjekire između zapovjednika teksaških rendžera Herberta Marshalla i Texa!
Tex opet postaje rendžer.

Kraj nudi čitav niz naivnosti, pa i naivnog Texa, koji kao rijetko kada u serijalu pada na Sternov štos i biva zarobljen i mučen! Isto tako naivno izgleda Carsonovo izvlačenje iz hotela punog razbojnika dok čeka Texa. Dolazak šerifa i njegovih ljudi nudi Texu priliku da se spektakularno izvuče. Opet naivno Texov stolac bude brži od “Zmajevog” metka. Također se prvi puta bori s mačem, a sredi četiri Kineza, na četiri različita načina.

Dnevnik je preskočio scenu gdje dječak Beni, šerifov sin, nosi poruku za Texa, kao zahvalu traži da mu Tex da ruku, pa kad mu je stisne ohrabren dječak nokautira mačku :D. Šerif Maricope je brat pokojnog Jeffa Webera, jednog od prvih rendžera, koji se pojavio u avanturi 3: “El Diablo”, odnosno Tex ga osvetio u avanturi 4: “Jedan protiv pet”.

Fora je vidjeti Kineze kako koriste telefon, samo nekoliko godina nakon njegovog otkrića jer znamo da je radnja stripa oko 1880. godine.

Prijeteće poruke su u početku bile česta pojava u serijalu, tako i ovdje imamo prijeteće poruke „Zmaja“. U ovoj priči imamo i jedan klišej - zanemarivanje preporuka liječnika a to će se zadržati kroz cijeli serijal! Također zadnja stranica nudi svojevrsno ismijavanje Marshalla (pojavio se kad je sve gotovo), što je kasnije u serijalu trademark: ismijavanje glavonja u foteljama!

Broj likova nije malen, a karakterizacija je solidno napravljena.
Negativci: Stern alias Mister X: lukav, sposoban, snalažljiv, surov. Wang Ho alias Zmaj: nepovjerljiv prema Sternu, nemilosrdan, moćan.
Dobri šerif Maricope: poštenjačina, divi se Texu.

Galep je ovu avanturu nacrtao bolje od prethodne! I ovdje su zmije neproporcionalne. Crtež sa malo detalja, ali barem likovi imaju stalno jednako lice. Boja popravlja dojam!

Rezime, priča će se pamtiti po prvom pojavljivanju Kineza kao protivnika. Tex pogođen nožem, zarobljen, mučen („tortura sedmero vrata“), Tex s mačem, odlično prerušavanje glavnog negativca, prijeteće poruke, telefon, runda za sve.
Puno likova i scenarističkih detalja, ali i puno naivnosti i moglo se to bolje ukalupiti i napraviti, ali svakako bolja od ove dvije priče!

Naslovnica talijanskog originalnog broja 5 ima veze sa ovom pričom („Tragična noć“). Neobična je, nema tipičan western element, aludira se na Kineze (zmaj, nacrtan je zelene boje, a u stripu je obojan sivo), tu je i dlakava ruka (ne znam zašto i na što je tu aluzija)? U svakom slučaju nedorečena i atipična naslovnica za to vrijeme, meni osobno i nije nešto legla, ako se već željelo aludirati na Kineze, moglo se izabrati bolje rješenje od „zmaja“. A ionako se u serijalu rijetko pojavljuju Kinezi na naslovnici pa je bila prilika.
Naslovnice klasika broj 6 (Strip-Agent) i Libellus kolor biblioteke broj 3 scene su iz avanture 11. Meni osobno je najbolja naslovnica klasika 6.
Naslovnica originalnog broja 4: klasična saloonska pucnjava, malo detalja, uklapa se u moju ocjenu za naslovnicu. Uglavnom sve početne naslovnice serijala su skromne, pa takvim ocjenjujem i ove, kažem moj subjektivni dojam.
Za kraj: Dnevnikova naslovnica je naslovnica originalnog broja 52 regularne serije (Tex SR 52: Guerriglia, „Gerilci“) i nema nikakve veze sa ovom avanturom.

TX LIBKB 2 Junak Meksika

TX LMS 9 Opasna tajna

5, 4, 4, 8

Crvenokoščeva banda

(SAKL 5a, LIBKB 3a, LMS 23, SR 4b) 75 str.

- deseta Texova epizoda

Ova epizoda se sastoji od dva dijela od kojih je prvi dio klasična priča s zastrašivanjem i trovanjem stoke na određenom ranču, s ciljem da se vlasnika natjera na prodaju. Tex sam protiv svih, a zbog potjernice i na meti svih. Ne treba ni spominjati da gdje on prođe trava više ne raste. Ukupan dojam prvog dijela kvari Texov obračun s zmijurinom koja ga je napala pri penjanju po litici! Galep je nacrtao predimenzioniranu zmijurinu koja nikako ne liči na najčešću otrovnicu tih krajeva - čegrtušu. Strašno!

Ukupno gledajući, prilično naivna, pa i naporna epizoda, lošija od prethodnih. Priča je imala potencijala, ali naivnosti i klišeji u scenariju su učinili svoje. Crtež većinom standardan Galepov za taj početni period, a uz već spomenute nedosljednosti očita je površnost i brzopletost u prikazu. Ovaj prvi dio nema svoju naslovnicu u klasik izdanju, a ni u originalnoj seriji. Villina naslovnica trećeg broja Libellus Kolor Biblioteke bi mogla odgovarati prvom dijelu ove epizode, ali to je već klasična tema u ovom serijalu.

(priča: 4,  scenarij: 2, crtež: 4, naslovnica: nema) - 33%

Tragična noć / Zmajevi plaćenici

(SAKL 5b/6a, LIBKB 3b, LMS 23, SR 4c/5a) 32+53=85 str.

- jedanaesta Texova epizoda

Budući da je ova epizoda prvi put objavljena 1949., teško je govoriti o originalnosti, ali ovaj drugi dio glavne priče je po tom kriteriju sigurno u velikoj prednosti. Imamo kinesku mafiju koja raspačava opijum u obliku cigareta!! Moglo je i bez te nebuloze s opijumskim cigaretama, ali svakako je bolja priča od prvog dijela s Crvenokoščevom bandom. U oba dijela Tex je zarobljen i prijeti mu strašna smrt, a u drugom Kinezi odlučuju na njemu demonstrirati svoje sposobnosti mučenja. To mučenje je i tema naslovnice broja 6 u Klasik izdanju.

Nakon što u prvom dijelu priče imamo predimenzioniranu otrovnicu, u ovom dijelu ponovno su dvije zmije otrovnice u igri, ali opet se izgledom ne da zaključiti o kojoj se vrsti radi. U Strip Agent Klasik izdanju ova epizoda ima dvije naslovnice. Dok druga krasi broj 6, prva je na poleđini broja 5, a to je ujedno i originalna naslovnica petog broja redovne serije u Italiji. Obje naslovnice su upečatljive i nesvakidašnje, a odnose se na drugi dio, odnosno obračun s kineskom mafijom.

(priča: 6, scenarij: 5, crtež: 5, naslovnice: 8) - 55%

07.08.2020
    20:27:00 sati
  • Ukupna ocjena 61%

6, 5, 7, 7

Slažem se, da je priča imala puno potencijala. Pogotovo nakon fenomenalnog početka, kada Tex ponudi zemlju za grobove Rosovim banditimi, i čak kada sredi dvojicu razbojnika stavi natpis: "Za Rosove ljudi." Kakvo samo ultra špageti texovsko otvaranje priče! Samo zbog toga ultra hard početka priče koje je napisana 1956 godini priča zaslužuje dobre ocjene. Na žalost onda stvarno slijedi niz gluposti, od zarobljavanja i mučenje Texa, i naravno njegovog čudežnog spašavanja, borbu sa onom zmijom, pa prisluškivanja kod vratiju one črnke... klasična, starinska, naivna rešenja. Ali svejedno onaj ultra početak je stvarno upečatljiv i upamtljiv. To je pravi Tex na Eastwoodski način. Priča je svakako imala potenciala, ali i sa tima naivnima rješenjima je opet sasvim solidna i čitljiva.

09.08.2020
    22:43:00 sati

3, 3, 7, 7

Teško za čitanje u jednom navratu. Čim se čitanje mora prekidati, onda je sve jasno.

Divim se entuzijazmu i pristupu recenzenta prema početnom Texovom periodu! Tako se voli strip junak, a ne samo onda kada isplivaju odlične epizode! Stoga tex2 čestitke!

10.08.2020
    16:19:00 sati

5, 5, 5, 6

Dva stripa u jednom. Teško mi je bilo za pročitati. Išao sam po strischia metodi, pročitam 32 reda koliko je u originalu išlo po nastavku pa nastavim pauzu, i onda nakon nekog vremena nastavim dalje. Ima i dobrih situacija, pa zato prolazna ocjena.

26.08.2020
    22:11:00 sati

• Sjećam se...