Konjanici smrti

TX LMS 3 | 69 str.

Grupa Navaja nemilosrdno je pobijena od strane maskiranih razbojnika, dok su gotovo istovremeno u ruke inače miroljubivih Hopija pali Kit Willer i Tiger Jack. Brzo postaje jasno da maskirani konjanici smrti i Hopiji zajedno surađuju, sve u cilju da istjeraju Navaje s jednog dijela njihova teritorija, kako bi nesmetano mogli vaditi smaragde.

• Konjanici smrti
    TX LMS 3
  • Konjanici smrti
    TX VSZ 4

• Morte di un soldato
    TX SR 89
  • Fuga nella notte
    TX SR 90
  • Morte di un soldato
    TX TT 89
  • Fuga nella notte
    TX TT 90

• Izvorno su priče objavljene u 35. striscia seriji Cobra, u pet striscia objavljenih u studenome i prosincu 1966., a u Bonelli formatu u ožujku i travnju 1968.
  • Dnevnik je priču objavio 1968. u trećem broju novopokrenute edicije Lunov Magnus Strip, s nepotpunim brojem stranica. LMS izdanja u tom početnom periodu, zaključno s brojem 5 „Blago Crvene planine“, imaju A4 format, a priče umjesto standardne tri trake imaju četiri, u ovoj priči raspoređene na 69 stranica, što bi ukupno iznosilo 92 standardne stranice, 47 manje od originala (139). Priča je reprintana 1983. u četvrtom broju Vanrednog Strip Zabavnika, opet s nepotpunim brojem stranica.
  • Početak priče odvija se na rubu Obojene pustinje.
  • Nepoznati Dnevnikov prevoditelj preveo je Texovo indijansko ime Noćni Orao kao Crni Orao.

Možda će neupućena osoba pomisliti da je teško, gotovo nemoguće napisati nešto suvislo o priči kojoj fali više od trećine stranica izbačenih u obje Dnevnikove verzije, a današnji izdavači još nisu objavili ovu Texovu avanturu kako ih inače objavljuju - u cijelosti. Pa i nije teško. Priča ima svoj jasan početak, jasan zaplet i jasan kraj, a ovo između izbačeno i nije toliko bitno pa čitatelj lako pohvata konce o radnji koja nije pretjerano komplicirana. Dapače, prilično je jednostavna, a Gianluigi na početku radnje koristi dvije narativne linije koje će se vremenom stopiti u jednu.

U prvoj narativnoj liniji pratimo grupu izviđača Navaja zatečenih u nezavidnoj situaciji. Skupina osoba s crnim plaštevima, a lica prekrivenih apaškim ritualnim maskama, postavila im je zasjedu kod starog španjolskog bunara, na samome rubu Obojene pustinje, i nemilosrdnom puščanom paljbom kose iznenađene Navaje, koji nekako uspijevaju dimnim signalima obavijestiti Noćnog Orla. Tex dolazi s grupom Navaja na poprište kratke i žestoke bitke i nalazi tek jednog preživjelog i ranjenog Navaja, koji se spasio skokom u stari španjolski bunar. Nitko ne zna tko su maskirani zločinci, otkud su došli i razlog zbog kojeg su pobili Navaje, a Tex, oštrouman kakav je, zaključuje da ideja o maskiranju radi prikrivanja identiteta nije nova, samo ne zna koji su to lupeži iza maske i ne može dokučiti razlog napada. Početak klasično odrađen, Gianluigi nam je bacio mamac i ne preostaje nam doli da ga zagrizemo i zajedno s Texom razriješimo misteriju konjanika smrti.

Kroz drugu narativnu liniju pratimo Kita Willera i Tigera Jacka u nadziranju granice između Navaja i Hopija. Fino su se dečki smjestili u hladovinu i dalekozorom promatraju sumnjiva kretanja. E sad, tko bi se normalan usred nekakve pustinjske zabiti gdje nema ni lovine ni vode kretao, a avanturistički turizam još nije izmišljen? Pa naravno, zločinci, tko bi drugi. Prepoznaju Timothyja Sladea-kockara varalicu, trgovca viskijem i krijumčara oružja - sorta koja se u Texovim avanturama redovito pojavljuje. I nije sam. Mala karavana zasigurno ne prevozi robu namijenjenu poštenim i mirnim Indijancima.
I dok se naš dvojac misli kako ih zaustaviti, odjednom ih zarobljava grupa nabrušenih Hopija, koji su bez dozvole ušli na teritorij Navaja. Dakle, još jedna linija klasično odrađena, ali hype podižu slučajno izgovorene riječi jednog od Hopija o nekakvom začaranom kamenju na njihovom teritoriju, kao i to da su Hopiji, inače miroljubiv pastirski narod, uzeli puške u ruke. Opa, dakle još jedna misterija koju treba riješiti. Fino.

Iako nije spektakularna, dapače, spada u rijetku prosječnu iz tog razdoblja u kojem su prodefilirale odlične priče „Šakali Šangaj Kelija“, „Tajanstveni mister Pi“, „Crno zlato“, „Nemilosrdni“, „Kazna za oholog pukovnika“, priča ima svojih draži. Jedna od njih, daleko najbolja, je početak na kojeg sam se osvrnuo poviše, s nemilosrdnim „Konjanicima smrti“, misterioznom skupinom ljudi koji ubijaju Navaje, a bitka kod bunara još je spektakularnija zahvaljujući Galepu u punoj formi, a ni narativna linija s Kitom i Tigerom Jackom nije loša, jer Bonelli i tu pokazuje svoj talent pripovijedanja. Dinamiku radnje postiže bijegom Tigera Jacka, dok Kit ostaje zatočen u rukama Hopija, ali i susretom Sladea i Hopija, dajući nam tako do znanja da imaju zajednički interes.

Kit i Tiger nakon raznoraznih peripetija koje su uslijedile konačno su slobodni i pronalaze Texa, i tu radnja postaje linearna, sa svim onim klasičnim elementima koji dolaze kada treba raskrinkati ljude, koji se ovaj put kriju iza apaških ritualnih maski i razotkriti njihov krajnji cilj, kao i misteriju začaranog kamenja u kanjonu Yogo. Puno se razgovara, puno taktizira, a malo puca, tako bi se ukratko dalo opisati ovaj dio priče.

Guianluigi kao da je sve svoje adute ispucao u dva gore spomenuta odlična narativa, jer ono što slijedi blago je razočaranje. Kako Dnevnik, kada je 1968. startao s Texom i svoje dvije najpoznatije edicije, nije previše obraćao pažnju na kronologiju izdavanja, tako sam mislio da je ova Texova priča nastala u ranoj fazi serijala, da bih tek puno kasnije saznao da je ona iz perioda kada je Tex formiran kao strip junak, a priče su postale znatno kvalitetnije, pa me je neugodno iznenadila površnost ove priče. Nekako se neprimjetno uglavila između odličnih priča tog perioda i tako naizgled uspjela prikriti nedostatke. Pri tome ne mislim na manjak od čak 47 stranica koje su dnevnikovci izbacili, jer po ovome što su ostavili jasno je da je riječ o prosječnoj priči iz perioda kojeg su obilježile već spomenute sjajne Gianluigijeve priče.

Nakon odličnog uvoda s bitkom kod bunara i zarobljavanja Kita i Tigera, radnja se brzo razvodnjava klasičnim motivom pohlepe koji aktere vode u neumitnu smrt, a ovdje je u igri nalazište smaragda, a kako će se drukčije zločinci dočepati tih svjetlucavih dragulja nego izazivanjem sveopćeg rata?! Što je sasvim idiotski, jer ne bi li bilo bolje po njih da su te smaragde u tajnosti vadili?! Ali ne, bijeli zločinci moraju nahuškati Hopije na Navaje obećavajući im brda i doline, moraju i oni navući ritualne apaške maske i diljem teritorija napadati doseljenike i Navaje… Pa 'bem li vas lulave, naravno da će te tako uraditi upravo ono što ste željeli izbjeći - privući pažnju najopasnijeg teksaškog rendžera, a tada možete početi pisati oporuku. S obzirom da smo sve te elemente imali u prijašnjim pričama, Gianluigi nije krenuo nekim novim putovima već je probao igrati na sigurno, pa je tako priča ostala opterećena onim klasičnim „već viđeno“.

TX ZS 646 Nemilosrdni

TX ZS 18 Kazna za oholog pukovnika

• Ukupna ocjena 76%