• La paga di Giuda
    TX TT 106
  • Gilas!
    TX TT 107
  • Inferno a Robber City
    TX TT 108

• 106.sveska redovne serije o Texu u Italiji izlazi iz štampe u avgustu 1969.godine, i prvih njenih 77 stranica dovršava avanturu nama poznatu pod imenom „Zakletva“ – a u originalu „Fort Defiance“. Od 83.stranice te sveske započinje ova avantura, nazvana „Pista di morte“. Priča se proteže na 32 stranice u toj svesci, kompletnoj SR#107 „Gilas“, te na 40 stranica završne sveske SR#108. Prema originalnoj numeraciji, ovu avanturu slijedi još jedna vrhunska, kultna epizoda u serijalu nama poznata pod nazivima „Demon Frejzer“, „Osveta Apača“ ili „Masakr“ – originalno „Territorio Apache“, drugi Ticcijev rad na serijalu.
  • Na našim prostorima, Dnevnik ovu avanturu pakuje u skraćenom izdanju u LMS#41 „Napad na banku“, krajem 1971.godine, da bi početkom 1985.godine uradili kompletiran reprint avanture u dvije sveske Zlatne serije.
  • U vrijeme štampanja LMS#41 košta 3 dinara, dok je kutija cigareta domaće proizvodnje 2 dinara. Sredinom 1985.godine paklica cigareta košta 50 dinara, a Zlatna serija #730 70 dinara.
  • Ovo je hronološki gledano 113.Texova avantura.
  • Originalna SR#106 započinje scenom gdje Tex i Carson izbjegavaju metke iza stijena u prilično nezgodnoj poziciji. Prvo što saznajemo jeste da se radnja odvija oko mjesec dana nakon raspleta i osvete u epizodi koja nam je poznata pod imenom „Zakletva“.
  • Katastrofalna je odluka Novosadskog Dnevnika krajem te 1971.godine da u ovoj epizodi prije svih ostalih užasa, izreže prvih 24 table ove priče – tako da čitači LMS41 uopšte nemaju pojma gdje se nalaze i kako se došlo u startnu poziciju. Po meni, ovo je jedan od najvećih kikseva pomenute izdavačke kuće. Moja malenkost gaji simpatije prema djelu Eria Nicoloa, da, ali to nije razlog zašto ovakve nevjerovatne poteze jedne ugledne firme karakterišem kao katastrofalne. Iz tehničkih i logičkih razloga, Dnevnik se svim silama trudio da potopi rejting Teksa Vilera, od samog starta Zlatne serije i Lunovog magnus stripa.
  • Ispravka nepravde dolazi 13 godina poslije: U Zlatnoj seriji, na broju #730, početkom 1985.godine Dnevnik konačno štampa kompletiranu epizodu sa pomenute uvodne 24 table.
  • Libellus ovu epizodu ubacuje kao 14.knjigu svoje Tex Kolor Biblioteke u avgustu 2015.godine, a ta knjiga u vrijeme štampanja košta kao šteka cigareta strane proizvodnje.
  • Erio Nicolo (1919-1983) rođen je i umro u Firenci, jedan od najboljih crtača u Bonellijevoj kući ikad. Ukupno je nacrtao 23 fenomenalne epizode u Texovom serijalu. Nostalgija koju Teksoljupci godišta rođenja ’69-’77 sa ovih prostora gaje nosi njegovo ime, prvenstveno zbog kultnih epizoda koje je radio za Texov svijet. Ova epizoda je ujedno i prvi njegov kompletan rad na serijalu, jer je u SR#64 (ZS#501 „Smrtonosni rafal“) asistirao Galepu na nekoliko tabli.
  • Naslovnicu za LMS#41 Dnevnik je očito pozajmio iz originalne SR#106. Zanimljivo je kako su Novosađani naslovnice ZS#730 i #731 pozajmili takođe iz originalnog serijala #107 i #108, iako 13 i po godina nakon izdanja LMS-a. To je još jedan od dokaza da ništa nije bilo slučajno, Dnevnik je pomno pratio koliko je Tex popularan u Italiji.
  • Winslow (na jeziku naroda Navajo: Beesh Sinil) je grad u Navajo Countyju u Arizoni. Prema popisu stanovništva, grad naseljava 9005 stanovnika. Nalazi se na 92 km od Flagstaffa, AZ, 390 km zapadno od Albuquerquea, NM i 529 km jugoistočno od Las Vegasa, NV. Jedina istorijska fotografija ovog naselja koja je dostupna na wikipediji vodi porijeklo iz 1890.godine. Prema podacima iz drugog izvora, gradić je osnovan 1882.godine zbog željezničkog depoa tadašnje Pruge SantaFe. Područje je zanimljivo zbog meteorskog kratera u neposrednoj blizini gradića, te zbog činjenice da je oivičen rezervatima Navajo sa jedne i Hopija sa druge strane.
  • Dennison je bilo željezničko stajalište na nekadašnjoj SantaFe Railway. Ova lokacija pripada Coconino Countyju (AZ, naravno), ali nema pouzdanih istorijskih podataka o ljudskim naseobinama u užem području (ili barem naselja bledolikih). Nalazi se kraj Interstate-40 i na nadmorskoj je visini od 1528 metara.

Nakon što se na fenomenalno dramatičan način osvetio za smrt svoje ljubljene Lilith, Teks nastavlja da goni bandite po spaljenoj zemlji Arizone. Uključujemo se u priču u momentu gdje se on i Karson kriju od olovnog pljuska u nekoj vrsti kamenog lavirinta. Naime, u akciji širih razmjera u kojoj ekipa pokušava ući u trag tajanstvenoj organizaciji kojom rukovodi Džoni Lingo, naši su junaci na tragu jednom ogranku bande koji se bavio krađom stoke u području između Vinsloua i Denisona. Unutar Crvenog klanca četiri bandita naprave zasjedu Teksu i Karsonu, te ih Tajger spašava svojim manevrima. Nakon što eliminišu trojicu kriminalaca, a preostali član bande, Red Aspen izmakne, ekipa hvata konja pomenutog lopova i odlazi u obližnji Denison u šerifov ured. Tamo Teks izlaže svoj plan, po kome će se infiltrirati u Lingovu organizaciju, jer je to praktično jedini način za pronaći Lingove horde, koji mjesecima žare i pale po okolini. Niko od bande ne poznaje Vilera, niti ikoga od rendžera, pa će on iz unutrašnjosti pokušati navesti kriminalce na pogrešan korak, a sve će sa sigurne udaljenosti pratiti Karson i Tajger. Opasan i riskantan plan mora upaliti, kaže naš Teks, i mi pratimo njegovo neobrijano lice i povez na oku u još jednoj natprosječno kvalitetnoj avanturi.

Već možemo tvrditi da se serijal uzdigao na najviši nivo do tada, jer su Teksove avanture iz jednobraznih i jednostavnih postepeno postale komplikovane, zanimljive i prije svega, nepredvidive. Još uvijek nam scenarije potpisuje Bonelli, ali su sve epizode iz perioda nakon „Samoubilačkog karavana“ i „Bubnjeva Mohikanaca“ neuporedivo kvalitetnije i sadržajnije od onih iz prethodnog perioda. Po mnogima, nalazimo se u „zlatnom periodu“ serijala, kada se jedna za drugom nižu priče u kojima se konstrukt kompletnog scenarija formuliše u izrazito kreativnijem obliku, gdje pravilo „tačka A – tačka B“ više ne važi. Na primjeru ove avanture dokazuje se kako je idejni genij starog Bonellija na vrhuncu, tj. kako će se trasa puta od pomenutih tačaka A do tačke B, koja predstavlja rasplet priče zakomplikovati u mnogo pravaca do mjere tolike napetosti gdje čitalac nema vremena za pauzu i razmišljanje o očitim promašajima u scenariju – što je, ruku na srce, ipak bio određeni trejdmark ovog serijala na samim počecima.

Sam uvod u priču potpuno je drugačiji od velike većine Teksovih, pa i generalno avantura drugih junaka u SBE, gdje u vrlo dinamičnom ritmu pratimo okršaje naših junaka sa protuhama bez da znamo o čemu se ustvari radi. Objašnjenje dobijamo postepeno, tj. kroz ustaljenu formu dijaloga i prepucavanja naših junaka na putu ka prvom sledećem naseljenom mjestu, a i to – sve nakon što saznamo kako Teks već kuje plan kojim će ispuniti zadatak. Kako ulazimo u „prijateljsko“ područje, nema uobičajenih krkljanaca u salunima ili nepotrebnih, usiljenih spoticanja na kojekakve probisvjete koji su inače služili da se popuni par tabli u velikoj većini Teksovih epizoda. Drugim riječima, direktno i bez skretanja i ometanja prelazimo na objašnjenje problematike i predočavanje paklenog Teksovog plana lokalnom šerifu. Prije no zaokružimo prvu etapu u priči, a što se tehnički može posmatrati kao uvod, ponovo možemo podvući kako smo jednostavnim izvrtanjem redoslijeda radnji dobili na kvalitetu bez mnogo napora. Ono što slijedi – BEZ SPOJLERA – precizno je i detaljno satkani vez logičkih sličica u kojima se Teks bez većih problema ubacuje u Lingov HQ u mjestu zvanom Rober siti, i gdje će jedinom mogućom taktikom – sa puno nadobudnog pretjerivanja zaslužiti simpatije vođe Linga i dobiti odriješene ruke da opravda kodno ime Gilasa, beskrupuloznog kriminalca i pljačkaša banaka, sve onako kako je i sam zamislio.

Visoke pozitivne ocjene parametri koji mjere kvalitet epizode nisu tu slučajno; osim pojašnjenog odstupanja od šablona koji je dosadio i Bogu i narodu, scenario ne trpi skoro pa nikakve nedostatke. Teksov plan se odvija na predviđen način, Karson i Tajger sve prate iz daljine, sistem komunikacije među njima savršeno je isplaniran i opravdan, a detalji tog plana otkrivaju se postupno, jedan po jedan, iznenađujućim ritmom – pošto čitaoci nikad nisu ni saznali za detalje prije no što su se izdešavali. Iako sve izgleda donekle naivno i lagano izvodivo, mora se priznati kako je ta doza misterije ostala jako bitna za ukupni dojam o avanturi.

Još jedan bitan momenat u ocjenjivanju ove priče predstavlja dočaravanje atmosfere u različitim područjima u kojima se naši junaci nađu. Od uvodnih okršaja sa Lingovim banditima, atmosfere u Denisonu – u kojem ćemo se naći nekoliko puta, u različitim ulogama, pa sve do vrlo napetog ozračja u Lingovom Rober sitiju – autorski dvojac radi fenomenalan posao. Osim ovih silnih pohvala starom Bonelliju, mora se skinuti kapa i osobi odgovornoj za grafički prikaz. Eriu je ovo solistički prvijenac na serijalu (ako se izuzme asistencija na par tabli Galepu prije 40ak epizoda), a obzirom na to kakvu je kvalitetnu priču dobio da prati, može se zaključiti kako je odradio više no dobru šihtu. Pored toga što savršeno kaska uz Bonellijevo pripovjedanje, koje opet nikako ne liči na ustaljeni vestern šablon, Nicolo donosi dašak promjena u vidu egzotičnijeg iscrtavanja Teksovog lika (koje se sigurno nije svidjelo fanovima u prvi mah), te fenomenalnog Karsona i još sjajnijeg Tajgera. Ako se izuzmu te razlike, treba napomenuti da Nicolo odmah počinje da mijenja perspektive, eksperimentiše sa prostorom, i na svaki mogući način pokušava da razbije učmalost koja tereti Teksov serijal do tog trenutka, a najviše se ogleda u plošnim prikazima scena. Akcijske sekvence Nicolo takođe radi jako dobro, sa malom zamjerkom načinu na koji crta kako Teks drži pištolj, te određenim prazninama u pozadini kadra na mjestima gdje se odvija značajniji razgovor i gdje se čini da prepušta kadar Bonellijevim oblačićima, ali naravno da će se i to popraviti vrlo brzo, pa će recimo tri godine poslije, u kultnoj epizodi „Velika intriga“ Nicolo svojom perfektnom izvedbom zasluženo pobrati epitete jednog od najboljih Teksovih crtača ikad. Momenat egzotičnosti sa povezom preko oka Nicolou je u suštini dobro došao, jer će ostati zapamćeno da je baš na ovoj epizodi, gdje se Teks po prvi put na ovakav način infiltrira među opasnu i brojnu bandu, pljačka banku i ponaša se kao pravi kriminalac – a uz to zaboravlja da se obrije i nosi povez preko oka kao gusar – Nicolo instantno postigao uspjeh i ispekao zanat.

Sveukupno cijeneći, ova epizoda zasluženo nosi epitet kultne iz pomenutih razloga koji su Teksa lansirali u neku drugu dimenziju, van uobičajenih priča o životima rendžera na Divljem zapadu. Promjene koje su naizgled tako jednostavne, pokazale su se kao krucijalne u daljem napredovanju serijala i u ovom trenutku, Teksov staff raspolaže mnoštvom fenomenalnih crtača koji će starom Bonelliju pomoći da svoje najbolje ideje pretoči na papir i zauvijek zacementira avanturu o Noćnom orlu kao najpouzdaniji i u svojoj konstantnosti – najbolji proizvod ove talijanske izdavačke kuće ikad.

TX ZS 721-723 Zakletva

TX LMS 14 Demon Frejzer

10, 9, 9, 9

Biblija za sve Willerove fanove. Britki razgovori među likovima, puno dobre pucnjave i lijep broj neoznačenih grobova koji ostaju iza Willera.

13.01.2024
    10:46:00 sati

10, 10, 10, 10

13.01.2024
    17:49:00 sati

5, 5, 5, 8

Dosta slabo, jedino onaj dio kada se Tex skompa sa meksikancem je bio donekle zanimljiv. Crtež je ok, ali ne sviđa mi se kako je Nicolo crtao Texovo lice.

14.01.2024
    12:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Baš sam čekao nekoga, da ne budem prvi :)). Ni meni nije to jedna od jačih Texovih priča. Zasmetalo mi je to, da se odmah nađemo in medias res. Sve ostalo je nekako tipično Texovo podjebavanje kojeg volim, ali ima i boljih priča s tim elementom. Barem za mene. Priča mi je ok za pročitati, ali nije mi vanserijska.

14.01.2024
    14:08:00 sati
  • djukak