• La mano rossa
    TX TT 1

• U ovoj epizodi Tex još uvijek nije poznavao Kita Carsona.
  • Tematiku „Crvene ruke“ ponovo susrećemo u brojevima ZS 949 - Zločin u "Jutarnjoj zvezdi" i ZS 950 - Tajna "Crvene ruke".
  • Strip je originalno izdan početkom 1949. godine u striscia izdanju, a godine 1958. je izdan u Bonelli formatu kakvog i danas poznajemo.
  • Tex jaše svog vjernog konja Dinamita kojeg često susrećemo u prvim Texovim avanturama.

U samoj epizodi Tex Willer je i dalje poznat kao „usamljeni odmetnik“, iako nikad ne dobivamo pravi odgovor kako je dobio taj nadimak. Međutim možemo shvatiti zašto je G.L.Bonelli dodijelio Texu ulogu odmetnika. Usamljeni odmetnik, kako u 1948., pa tako i danas, zvuči puno bolje nego karakterizacija lika kao rendžera koji striktno provodi zakon. Zato kada u slijedećim epizodama Tex i dobije rendžersku značku, ne prolazi dugo vremena dok se ne razočara u zakonske procedure i činjenice da su propisi i regulative ispred same pravde kojoj on toliko teži. Odbacuje značku i odlazi nazad među Navajo indijance. Tek na Carsonov nagovor, Tex će s vremenom uzeti nazad rendžersku značku, ali nikada neće postati običan rendžer, već onaj koji, ako treba, razvaljuje vrata od komandantovih ureda, ne mareći previše za propise.

No krenimo na samu priču...

Jednoga vrućega srpanjskog poslijepodneva, Joe Scott, izvidnik u utvrdi Two Miles, jaše putem prema kanjonu Rainbow. Sa sobom nosi novac za vojničke plaće. Na ulazu u kanjon presreće ga dobro obaviještena banda „Crvene ruke“, koja je poznata po tome da prilikom svake pljačke ostavi krvavi otisak dlana. Joe pada pogođen sa dva metka. Banditi uzimaju novac, i igrom slučaja, upravo u tom trenutku nailazi Tex. Plašeći se dodatnih nevolja, banditi bježe, a Tex dolazi do izvidnika Scotta i utvrđuje da je još uvijek živ. Joe Scott uspijeva prije smrti Texu reći imena trojice razbojnika „Crvene ruke“. Upravo u tom trenutku nailazi vojnička patrola. Tex je dobro pretpostavio da će ga ti vojnici nepravedno optužiti za ubojstvo. Uzjahao je na svog vjernog konja Dinamita i pobjegao.

Tex nepravedno optužen za ubojstvo

Tex odlučuje isprati ljagu sa svog imena i odlazi zamaskiran do utvrde Two Miles gdje obećava pukovniku da će pronaći prave krivce i uništiti bandu „Crvene ruke“. Texu je ovo od iznimne važnosti jer bi time dobio odličnu priliku da se oslobodi nezahvalnog statusa odmetnika. Uskoro stiže u Calumet City gdje se počinje obračunavati sa banditima „Crvene ruke“. Sa razbojnicima igra posebnu psihološku igru, nakon što ubije svakog člana bande, ostalim članovima pošalje papir sa popisom svih imena razbojnika, gdje su prekriženi već dosad ubijeni. Takvo postupanje tjera strah u kosti razbojnicima.

Ovo je prvi primjer Texovog korištenja psihologije kako bi razbojnicima uništio moral, nešto što će kroz epizode koje slijede na mnoge maštovite načine ponovo koristiti. Upoznajemo Texa koji ne samo da je brz i precizan sa pištoljima, nego ima i izuzetnu inteligenciju.

S vremenom Tex uspijeva eliminirati četiri člana bande „Crvene ruke“, i tada dolazimo do možda najvećeg trenutka gluposti G.L.Bonellija. Nakon što su uz pomoć indijanca Crnog Losa uhvatili i onesvijestili Texa, umjesto da ga upucaju, banditi odlučuju da ga bace u jamu „iz koje nitko nije izašao“. Nakon toga bacaju dinamit na ulaz pećine i odlučuju kampirati tjedan dana pored pećine kako bi se uvjerili da je Tex zaista mrtav. Smiješno je vidjeti kako strepe ispred pećine da li je Tex živ, a mogli su ga jednostavno upucati kad su imali priliku i riješen problem.

Pa što ga ne upucaš onda?

Tex se naravno uspijeva izvući iz te pećine i polazi eliminirati i posljednje članove bande „Crvene ruke“. Sam obračun s preostalim banditima mu je olakšan jer banditi vjeruju da je Tex mrtav, da je zauvijek ostao u pećini „iz koje nitko nije izašao“, pa kada ga ugledaju prva pomisao im je da su ugledali duha. Ova dosjetka je nešto što će se (pa i u nekim drugim Bonelli serijalima) često pojavljivati kroz godine. Duhovi su možda bili i zanimljivi u 1948. godini, ali kasnijih godina definitivno više ne. Mnoge uvjetno rečeno ozbiljne epizode je uništila pojava „duha“...

Naš junak dolazi do sjedišta bande „Crvene ruke“, prisluškuje njihove razgovore i na taj način doznaje gdje će se odviti slijedeća pljačka. Zatražio je šerifovu pomoć na svoj specifičan način – s uperenim revolverom u trbuh. Tex jednostavno želi biti siguran da ga šerif neće strpati iza rešetaka prije nego mu pruži priliku da razgovara s njim. Na ulazu u jedan kanjon Tex uz šerifovu pomoć bez većih problema ubija i zarobljava preostale članove bande „Crvene ruke“.

Sve skupa ovo je jedna jednostavna vestern priča u kojoj Tex još uvijek nema svoje vjerne pratitelje pa često razgovara sam sa sobom ili sa svojim konjem Dinamitom.

Što se samog crteža tiče, Galep je ovdje još bio u povojima. Tex još uvijek nije imao ono karakteristično lice na koje smo kasnije navikli. Na to treba pričekati još nekoliko epizoda. S obzirom da je ovaj strip originalno izlazio u striscia izdanju, logično je da na 32 stranice koliko je izlazilo u jednom broju, mora biti puno akcije, pucnjave i svega ostalog što čini dobar vestern. Zato se ponekad dobije osjećaj da je sve natrpano i zbrzano napravljeno. Također prisustvujemo prvom slučaju u kojem negativac promašuje Texa sa samo nekoliko metara, scena koja će se još puno puta ponoviti tijekom godina. Iako se radi o tek drugom Texovom broju, i unatoč tome što je strip iz 1949. godine, ocjene ne mogu biti visoke jer strip ima nekoliko ozbiljnih mana. Već u slijedećih nekoliko brojeva imamo puno bolje razrađene priče. Sve u svemu – pročitati – zaboraviti – i krenuti dalje na neke bolje Texove stripove koji kronološki i nisu tako daleko koliko svi misle.

TX ZS 5b Banda Kida Billyja

Ukupna ocjena 30%

3, 3, 3, 3

Prvo čestitam na recenziji!

Nadalje banditi pred špiljom čekaju da čuju glas makar je Tex 200 metara pod zemljom i još su zatrpali prolaz, ali misle da on može pomaknuti stjene. Kada nađu mrtvog Indijanca imamo komentar: "Nije bio sklon samoubojstvu." Tu sam prasnuo u smjeh. Na kraju otkud su se stvorili iznenada šerifovi ljudi?

02.08.2012
    21:32:00 sati
  • Eagle Feather

7, 7, 7, 8

Sve u svemu zanimljiv strip. Priča nije toliko uvjerljiva, koliko je zabavna. Uvijek je odlično vidjeti Teksove metode uvjeravanja i korištenje argumenata pravde sa svrhom postizanja dugoročnih i kratkoročnioh ciljeva. Crtež je vrlo dobar i zanimljiv, pogotovo s aspekta modernog Teksa u kojem se crtež prilično razlikuje od ovog starog i opskurnog, kao i scenario koji je danas mnogo razrađeniji. Međutim, imajmo na umu da Tex nije ostario, već je postao vintage, a takav je postao jer je i davnih 50-tih bio popularan istim intenzitetom za ondašnje čitaoce, kao što je moderni za današnje.

def

02.08.2012
    21:36:00 sati
    Eagle Feather

5, 4, 4, 5

Ovo i nije tako loše kad se uzme u obzir koliko su djetinjaste bile epizode od Kapetana Mikija, koji je izašao samo dvije godine poslije, dok Tex s druge strane ima iznenađujuće ozbiljan i čitljiv scenarij za to doba. Scenarističke greške opet nisu tako velike; dobili smo i objašnjenje zašto je Tex završio u onoj jami. Jednotavno, takva tematika je bila "in" tada i čim je starom Bonelliju proradila mašta Tex je dostigao onu kvalitetu zbog koje je i dandanas najprodavaniji SBE strip.

02.08.2012
    22:01:00 sati
  • Ukupna ocjena 52%

6, 1, 8, 7

Opet prenaivna priča. Ako je u prvoj priči vrhunac gluposti bilo kada Texa sa pola metra više puta upucaju a njemu ništa ovdje je još glupje kada ga banditi imaju onesveštenog i jedan od njih ga želi ubiti a ostali ga spreče i umjesto toga ga bace u jamu iz koje tobože nema izlaza a naravno tamo je potok i Tex mirno izpliva iz rupe. Još glupja je scena kada banditi čekaju kod pečine s jamom tjedan dana ako Tex slučajno preživi. Pa zašto za boga ga niste ubili kada ste ga imali onesviještenog u ruci!?

Kod Texa mi najviše smeta što uvek na početku naleti na skoro umirajučeg koji mu u zadnjim izdisajima kaže tko je krivac. I onda ide Tex ravno do kraja BUM, BUM, TRESK, TRESK i voila sve je završeno. Ovdje je prvi put ali naravno ne i posljedni upotrebljena ova formula u scenariju Kada pročitaš na stotinjak Texova po istom kalupu onda se zasitiš toga. Vidi se, da su ovu tek početki. Ali jednostavno ovo zaista nije dosta dobro.

02.08.2012
    22:04:00 sati
  • selanne

7, 5, 5, 6

Pomalo naivno, ali početak je početak. Deki, čestitam na prvoj recenziji.

03.08.2012
    00:42:00 sati
    selanne
  • legaz

Ukupna ocjena 36%

4, 3, 4, 3

Naivno. Prosto da ne veruješ da je takav jedan strip kasnije postao to što jeste. Ali je bitno za dalje razumevanje nadolazećih epizoda.

04.08.2012
    13:49:00 sati
    legaz

Ukupna ocjena 14%

1, 1, 2, 2

Necitljivo!

04.08.2012
    15:53:00 sati

Ukupna ocjena 40%

2, 2, 6, 10

Usamljeni odmetnik tamani odmetnike ko' zečeve... Galep je Texovo lice u ovoj drugoj pričici isfušario u desetak varijanti. :) Plitkost priče nasmijava čitatelja... Ocjena naslovnice je za Villinu retro(libellus).
    04.08.2012
    16:32:00 sati

8, 8, 7, 8

kao svi stripovi iz 50-tih, naivno ali ljubko naivno.

12.08.2012
    00:24:00 sati

5, 6, 7, 9

Ako se uzme u obzir kad je ova prica nacrtana i napisana, ovo uopste nije toliko lose.  Dobro, jeste malo naivno kad se uporedi sa danasnjim epizodama, ali svijet stripa je bio kompletno drugaciji prije 50 plus godina, kad je ovo prvi put objavljeno, i ova epizoda je pocetak Italijanksog legendarnog Tex Willera.  Prica je citljiva, bez previse komplikacija, ono pravo opusti mozak.  Crtez prilicno dobar za ono doba, a naslovnica mi je super: prava kultna!

12.08.2012
    20:44:00 sati

Ukupna ocjena 26%

2, 2, 3, 5

Ove prve Texove mi dobro dođu da smanjim svoj ukupan prosjek ocjena haha. Nema se što za reći osim: prenaivno i glupavo.

25.08.2012
    09:16:00 sati

Ukupna ocjena 36%

4, 3, 3, 6

Naivno, crtež loš, Tex se igra prijetećim porukama s neprijateljem, a i zapali prvu cigaru :-)

02.07.2018
    08:58:00 sati

5, 4, 5, 8

Situacija s ubacivanjem onesvještenog Texa u jamu usred rudnika, dizanja ulaza u rudnik u zrak, pa stražarenje četiri dana u strahu da ne bi preživio i izašao, je nešto najgluplje što sam dosada pročitao ili pogledao uopće. Ako izuzmemo tu, toliko nepotrebnu i suvišnu scenarističku glupost, ovo ostalo i nije toliko loše. Normalno, mora se uzeti u obzir vrijeme izlaska stripa i ne povlačiti usporedbe s današnjim stripovima.

Slična situacija je i za crtež, koji je dosta siromašan s malo akcije. Galepu se najviše može zamjeriti nujednačen izgled Texova lica. Ocjena za naslovnicu ide originalnoj, koja je efektna ponajviše zbog zanimljvih boja, Ova epizoda nema naslovnicu u Klasik izdanju.

04.07.2018
    17:45:00 sati

Ukupna ocjena 32%

3, 2, 4, 5

Najjače je kad su razbojnici bacili Texa u jamu, minirali pećinu dinamitom i onda stražarili da vide je l' mrtav, a onda ipak odustali od kampiranja pred hrpom odronjenog kamenja. Pet stranica dalje ga sretnu živa i zdrava pa izjave „Ako bih vjerovao da se mrtvi vračaju...“ Hahaha To je bila takva moda. Kolike je samo Zagor digao na tu foru.

Ima tu simpatičnih stvari. Recimo ta romantika kad konjima daju imena. To je bila prava povezanost, pogotovo ljudima koji su sami jahali danima. Mora da su se ti konji naslušali monologa. A tek kada su bježali ispred horde razbojnika ili pijanih Indijanaca! Molili su tog konja da bude brži i jači više nego sve svece ovog svijeta. Pa i ova priča počinje s jednim konjem. Kada Joe Scott shvati da ga razbojnici ganjaju i kaže „U galop Black Star“. Kažem vam – konj! To je to što me tu zanima! Želim pratiti Texovog konja Dinamita i što se njemu događa.

A i općenito ima tu dosta životinjica. Recimo, kada prostor rezerviran za naratora ostane poluprazan, onda nam Galleppini to ispuni crtajući ribicu, ptičicu, psića. To isto pomno pratim. Jedan psić je čak završio i u kadru. (Str. 48. VČ Knjiga) Pa na strani 68. imamo čitav čopor malih pasa.

Hejteri će uvijek naći nešto za hejtanje, ali nije da nema sadržaja i zanimljivosti :) Samo opušteno!

18.07.2018
    23:17:00 sati

6, 6, 6, 6

Koliko god da ove prve Texove epizode djeluju naivne, ne može se ne priznati da su priče ipak malo ispred svog vremena.. Ovo je priča koja ima svoju glavu i svoj rep, svoj početak i svoj kraj.. Dobro, kraj je možda malko čudan, ali ok.. You get the point.. Ako ovo usporedimo sa prvim Blekom ili Mikijem, onda je sasvim jasno ovo što govorim.. Pozitivna stvar ove epizode koja mi se svidjela je psihološki trik koji Tex koristi sa ispisivanjem i križanjem imena uklonjenih razbojnika, a svakako negativna stvar je to famozno i nebulozno zatrpavanje u rudniku koje svi spominju..

Sve u svemu, Texovi prvi koraci.. To već puno znači.. Galleppini se u crtežu još traži.. Vidi se da mu je još tada Tex bio onako.. Usput..

21.07.2018
    22:36:00 sati
  • Tonka24

Ukupna ocjena 23%

2, 2, 2, 5

Klasična vestern priča, pitka za čitati uz naravno nezaobilaznih velikih propusta u scenariju za ovaj period Texa.

Nema se tu puno za razglabati, klasična priča o pljačkašima koje Tex na kraju poubija za razliku od Zagora koji najčešće hvata razbojnike.Interesantna mi je ta žeđ za krvlju kod Texa u ovom početnom periodu,nema tu hvatanja ili pokušaja hvatanju nego rješavanje ubojstvom odmah.Također mi je interesantno to što je Tex na početku odmetnik, barem ga se tako naziva malo i čudno za junaka.

Scenario dosta dosadan i naravno nevjerojatne naivnosti oko rudnika , jame i kampiranja ispred rudnika, jedino koliko toliko zanimljiva scena ono malo što je Tex proveo u jami i kako je izišao, sve ostalo uz spomenutu naivnost, igranje skrivača i hvatala s razbojnicima, razbijanje lampi mecima kao u prošloj priči.

Crtež isto kao i u prvoj priči, dobar, pomaže mu boja dosta u tom nedostatku detalja.

Naslovnicu ocjenjujem ovu originalnu koja i nije nešto posebno.

Prva priča puno bolja od ove, osim navedenih scena poprilično dosadno i nezanimljivo, čisto da se izgubi vrijeme.Ne mogu a da ne spomenem kako se povećalo komentara na recenzijama kada je strip-agent ovo izbacio, pohvalno u svakom slučaju, nastavljamo dalje.

01.01.2019
    00:32:00 sati
    Tonka24