Opasna tajna

TX LMS 9 | 117 str.

Stigavši u El Paso, Tex sreće Eda Coltona koji ga obavještava da ga traži jedan Meksikanac. Krenuvši putem Meksikanca, taman ga stigne spasiti, pritom saznavši kako je on Montalesov glasnik, ali i kako je Montales nakon državnog udara zarobljen na otoku Tiburon u utvrdi San Esteban u Mexicu. Montales traži Texovu pomoć! Tex istog trena kreće za Mexico spasiti prijatelja. Dug je put do Otoka Tiburon, a avantura ga prati na svakom pedlju puta…

• Dvostruka igra
    TX LIBKB 4
  • Opasna tajna
    TX LMS 9
  • Skrovište na Sierri
    TX SAGK 8
  • Opasna tajna
    STRZ 23
  • Tex #2
    TX VCBT 2

• Doppio gioco
    TX SR 6
  • Il patto di sangue
    TX SR 7
  • Doppio gioco
    TX TT 6
  • Il patto di sangue
    TX TT 7

• Ovaj strip prvi put je izašao u Italiji 1950. godine (Tex Striscia 2° serie: 26 "Ken Logan il duellista". Regularni broj 6 u Bonelli formatu je iz rujna 1959. godine, a regularni broj 7 iz 1960.
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 1970. godine pod naslovom „Opasna tajna“ u broju 9 Lunovog Magnus Stripa novosadskog izdavača Dnevnik, a zatim 24.03.1995. izlazi u Strip razonodi broj 23 (reprint LMS 9 beogradskog izdavača BPA) gdje imamo prvih 96 stranica stripa (od stranice 3 do 98). Nastavak, nažalost, nikad nije izašao. Godine 2010. izlazi prvi puta u boji od strane zagrebačkog izdavača Libellus (broj 4 Tex kolor biblioteke od stranice 128 do 245), 2011. je izašao u Biblioteci Tex: knjiga 2 (popularna „Debeljuca“) izdavača beogradskog Veselog četvrtka, a 2019. je izašao opet u boji od strane zagrebačkog izdavača Strip-agent u klasik Texu broj 8.
  • Iako je riječ o šestom originalnom broju serijala, ovo je već četrnaesta avantura Texa, što ne čudi jer je svaki od prva 22 broja imao po 160 stranica. Ipak, primjećuje se trend porasta stranica Texovih avantura u odnosu na početak. Od tih 14 avantura, ovo je najduža priča sa 117 + 1/3 stranica.
  • Dnevnik nas nije uskratio niti za jednu sličicu. Štoviše, kako u originalu na početku novog broja postoji kratak sadržaj a Dnevnik je sve objavio kao jednu priču, onda su oni umjesto kratkog sadržaja prethodnog broja docrtali jednu sličicu. Također, u dvoboju sa Pablom Dnevnik je Texu docrtao šešir (36. stranica LMS 9).
  • Ovo je Texu peta avantura u Mexicu (prethodni Texovi odlasci u Mexico su bili u pričama: „El Diablo“ (avantura 3), „Tajna zlatnog idola“ (avantura 6), „Napad na Santa Fe“ (avantura 7), „Montales, El Desperado“ (avantura 9). To jest, samo u originalnom broju 5 nije bio u Mexicu).
  • Prvi put Tex ne dobiva zadatak kao rendžer, već avantura pronalazi njega, što će se kasnije često događati. Baš se zatekne gdje treba riješiti slučaj ili čuje pucnjavu iza brda.
  • Ovo je deveta avantura gdje je Tex rendžer i trinaesta gdje se pojavljuje njegov konj Dinamit.
  • Prvi put Texov prijatelj traži pomoć (Montales).
  • Drugo pojavljivanje jednog od najboljih Texovih prijatelja, Montalesa. Istovremeno, Tex i po drugi put oslobađa Montalesa iz zatvora. Oba puta je to prava nemoguća misija…Sva pojavljivanja Montalesa ću spomenuti u recenziji.
  • Zanimljivo je kako će do sljedećeg Montalesovog pojavljivanja proći 22 godine, a već je dugo prošlo i od njegovog zadnjeg pojavljivanja u brojevima 637/640 El Supremo (2013).
  • Od svih svojih prijatelja, Tex je najprije upoznao Montalesa (već u broju 3 regularne serije). Od ostalih, u regularnoj seriji se najčešće pojavljuje Irac Pat Mc Ryan (u 15 avantura), a zanimljivo je kako se Montales, Jim Brandon i El Morisco kao trojac od mnogih najvećih Texovih prijatelja pojavljuju dosad u po 14 avantura regularne serije. Gledamo li po broju stranica, najveći broj pojavljivanja, kad su prijatelji u pitanju, bilježi El Morisco.
  • Montalesov prijatelj (desperado) zove se Drigo (tako su preveli Dnevnik, Strip razonoda i Veseli četvrtak i tako piše u ubc recenziji), dok se isti lik u originalu zove Jorge (kako je preveo Libellus i Strip-agent). Jorge/Drigo se pojavljuje drugi put, a prvi put se Tex susreo sa njime u avanturi 9: „Montales, El Desperado“. Kod prvog pojavljivanja Jorge/Drigo nije imao brkove, a ovdje ih ima.
  • Prvo pojavljivanje Lupe Velasco, sljedeće će biti 67 godina poslije (2017.) u brojevima 682 (Il ritorno di Lupe) i 683 (La prigioniera del deserto).
  • Otok Tiburon nastanjen je Yaqui Indiosima ili Indijancima, kako je tko preveo, a oni su autohtona skupina meksičke države Sonora. Otok Tiburón (Tahejöc) i otok San Esteban su bili dio njihovog tradicionalnog teritorija. Povijesno su bili seminomadski lovci-sakupljači koji su održavali intimnu vezu s morem i zemljom. Yaqui Indijanci su povijesno opisani kao prilično visoki, a prvi put se spominju početkom 16 stoljeća dolaskom španjolskih osvajača na njihov teritorij.
    Uz Apače i Sere, Yaquii su najpoznatiji kao žestoki ratnici zbog svog žestokog otpora protiv podjarmljivanja Španjolaca i kasnije Meksikanaca. Danas po popisu stanovništva iz 2010. živi 25486 Yaquija, 14162 u Mexicu i 11324 u SAD. Recenziju ću početi zastavom Yaqija.
  • Tex će se na otoku Tiburon opet naći u avanturi 73: „Teror na Rio Sonori“. Ipak, tada nigdje neće biti spomenuto kako je već bio na Tiburonu, a Indijanci koji se spominju bit će Tonkawe.
  • Yaqui se pojavljuju i u avanturi 64: „Trinaesta mumija“, kao i avanturi 80: „Zagonetni bič“.
  • Radnja se zbiva na početku u SAD-u (Las Cruces i El Paso), a onda u prostranstvima Mexica, što je uistinu dug put od granice do otoka Tiburon i tvrđave San Esteban.
  • Tex treći puta u El Pasu (gdje je već bio u priči „El Diablo“ (avantura 3) i „Odmetnik“ (avantura 8), a biti će još i nekoliko puta, recimo već u broju 9 (avantura 18: „Avantura na Rio Grande“), pa u avanturi 73: „Teror na Rio Sonori“, a i broj 117 se zove El Paso. Pogranični gradovi s Mexicom često su korišteni kao mjesto radnje u Texovim avanturama.
  • Revolveraš Ken Logan ne nosi revolveraške rukavice. Tex ih nosi već jedanaestu avanturu zaredom, a i još će ih dugo nositi, točnije do avanture 47.
  • Treće pojavljivanje Eda Coltona, nakon avantura 8: „Odmetnik“ i 9: „Montales, El Desperado“.
  • Autoru recenzije u uređivanju i popravljanju teksta pomogao je forumaš Sarghan. (op.ur.)

Za početak recenzije zastava autohtonog stanovništva otoka Tiburona Yaqija:

Ova priča ima pregršt imena: Dnevnik ju je nazvao „Opasna tajna“ (što je odlično izabran naslov, budući da Montales zna opasnu tajnu), Libellus je doslovno preveo Talijane „Dvostruka igra“, a Strip agent kao „Skrovište na Sierri“. Kad su Talijani u pitanju, na ubc.fumetti postoji recenzija pod naslovom „Ken Logan, revolveraš“ (tko zna talijanski, evo recenzije: link), a na nekim popisima se navodi i kao „Lupe, Meksikanka“.

Priče u kojima se pojavljuju Texovi najbolji prijatelji imaju poseban status i štih, pa tako i ova koja je u Italiji ponovno objavljena i 2017. kao jedna od legendarnih priča. Kad je o Montalesu riječ, kao i kad su ostali Texovi prijatelji u pitanju, postoji jako velik broj odličnih priča. Za početak, spomenuti ću sve brojeve u kojima se on pojavljuje, pa kome je Montales omiljeni Texov prijatelj, evo prilike podsjetiti se tih priča:

3/4 Odmetnik/Heroj Mexica (1949)
6/7 Dvostruka igra/Krvavi sporazum (1950)
137/139 Povratak Montalesa (1972)
162/164 Yamin povratak (1974)
304/307 Ubojstvo u Corpus Christiju (1985)
365/367 Čovjek s bičem (1991)
367/369 Klopka u rudniku (1991)
387/392 Ljudska žrtva (1993)
425/428 Yucatan(1996)
438/440 Nepobjedivi (1997)
488/489 Srdžba Montoya (2001)
515 Dugo putovanje (2003)
Maxi 11 Fort Sahara (2007)
579/580 Montalesova osveta (2009)
Maxi 14 Zvijer u ljudskom obličju (2010)
637/640 El Supremo (2013)

Ocijeniti ću naslovnice regularnih brojeva 6 i 7. Šestica je, kao što se vidi, skroz jednostavna naslovnica, sa jako malo detalja, Tex udara izdajnika El Fierra (što se u stripu nije dogodilo). Naslovnica za broj 7 se odnosi na Yaquije iz Mexica (također se u stripu nije dogodila ta situacija), iako Indijanac na naslovnici nema veze sa Yaquijima koje je Galep u stripu drugačije nacrtao. Žuto nebo posebno upada u oči!? Sve u svemu, ništa posebno. Galep je na naslovnice volio stavljati Indijance, što je motiv na skoro 1/4 njegovih naslovnica (89/400). Ja ne bih ni ocjenjivao naslovnice kao što to rade i Talijani, jer mi to nije nešto prevažno za strip, a može srozati ocjenu recenzije. Ipak, za ovako nešto jednostavno ne mogu dati više od 6, a po meni mora biti prolazna ocjena iz navedenih razloga. Kad smo već kod naslovnica, ona Dnevnikova iz ovog stripa je LMS 37 “Na brdu lešinara”, kao i naslovnica za originalni talijanski broj 14. Da završim priču o naslovnicama, osobno mi se od starijih najviše sviđaju one stare iz striscia izdanja, koje se pojavljuju u classic izdanju Texa.

Scenarij je dobro zamišljen. Texov prijatelj u nevolji traži pomoć (po prvi puta u serijalu). Postoji toliko puno likova i događanja što je čest slučaj u kasnijim Texovim avanturama koje se zbivaju u Mexicu, dinamika je brza (praktički non-stop akcija) i s teško predvidljivim krajem mnogih situacija. Za razliku od današnjih brojeva gdje uglavnom Tex vodi glavnu riječ i gdje su sve ideje uglavnom njegove, ovdje glavni as iz rukava izvlači Montalesov desperado Drigo/Jorge, sa par sjajnih ideja. Naravno, Tex je ovdje također dominantan. Ipak, kad se sve zbroji u čušpajzu ideja i svega, po meni se razvodnila kvaliteta priče. Neki detalji su, što bi rekli, neoprostivi (npr. kad Tex ostavi laso iz sebe, pa ih pronađe potjera), ali kad se sve zbroji dajem ocjenu 7.

Meni recimo nikad nije bio drag scenaristički detalj gdje stradaju svi sporedni dobri likovi oko Texa. Tako i ovdje strada Ed Colton i svi Drigovi desperadosi, a jedino Tex, Drigo i Lupe ostanu živi. Također, Texov konj Dinamit u početnim pričama nikad nije ni okrznut, ali zato redovno (kao i ovdje, ali ovog puta bez Texove opaske) strada Texov šešir.

Tko voli brutalnog Texa, takav je u početku. Jednako tako je i naivan, ali ima to svojih draži. Znam da mnogi misle kako su ove početne avanture skoro nečitljive, ali ne slažem se sa tim, štoviše, baš imaju svoju draž i sasvim su solidne.

Da ne prepričavam sadržaj, evo ukratko što sve imamo u ovoj priči, uz pokoju zanimljivost:

- slučajni susret sa Edom, zanimljivo što Texu, iako je rendžer, ne smeta što mu je prijatelj/poznanik Ed krijumčar. Česti slučajni susreti će se nastaviti zbivati i u nastavku serijala gdje će avantura, sama od sebe, često pronalaziti našeg junaka.
- potraga za Meksikancem koji je tražio Texa (način na koji je Tex oslobodio Meksikanca je i više nego brutalan: upucao je dvojicu razbojnika bez upozorenja (što se kasnije u serijalu rijetko ili nikada ne događa), a scenski je to prikazano tako da se samo vidi ruka iza stijene i kako su dvojica razbojnika upucani, a i treći (koji je bio upozoren i koji se oglušio na Texovo upozorenje) je brzo završio svoje putovanje po ovom svijetu. Takav je bio početni Tex, a s vremenom je evoluirao u ovo što je danas: brutalan samo u nuždi, oprezan do bola, skoro bez greške…)
- tužna vijest o stradanju meksičkog Predsjednika i zarobljavanju Montalesa (Državni udar)
- Opasna tajna (zlato) – Montales zna opasnu tajnu gdje je skriveno zlato državne banke i zato je jedini preživio udar
- neki razbojnici zezaju Texa (ne treba spominjati kako je to završilo)
- dvoboj sa revolverašem Ken Loganom – zanimljivo je kako je ovdje Tex izazvao Kena, obično bude suprotno. Rezultat je jasan, Tex pobjeđuje u dvoboju, a Ken pogođen u obje šake (to se u početku serijala često naglašavalo i često se ponavljalo da Tex baš trajno onesposobi revolveraše gađanjem u šake)
- malo pucnjave, šaka u glavu, pa runda - trademark
- kobni prelazak granice (špijuniran razgovor Texa i Eda - rezultat: Ed Colton strada kao nevina žrtva prilikom prelaska granice, Tex se izvuče glumeći da je mrtav tako što se bacio se s konja u rijeku (to se zna pojaviti s vremena na vrijeme u Texovim avanturama) i opet brutalno poubija sve Meksikance, ljut zbog Edove smrti)
- susret s Lupe
- ponuda za brak - Lupe pita Texa hoće li ju oženiti? Tex ispljune što pije i nasmije se
- dvoboj sa Don Estebanom de Queretarom
- Lupe vodič
- dolazak do Driga na Sierri Madre
- El Fierrova izdaja
- bijeg Lupe
- susret sa Raimundom El Locom
- Lupe spašava družinu
- zasjeda na rijeci Mayo - spas u rijeci – čest scenaristički detalj, pogotovo u prvim avanturama
- El Fierrov kraj
- “Đavolji skok” (vodopad)
- oslobađanje Lupe i Driga
- bijeg vlakom i izdaja kapetana broda - ima dosta naivnih elemenata
- bijeg od Yaquija (nož u čizmi spas, usput malo piromanstva)
- Drigova pričica za komandanta utvrde San Esteban (američki ambasador u rukama Yaquija)
- Oslobađanje Montalesa!

Između ostalog, u ovoj avanturi saznajemo kako Texova slava raste. Iz tog razloga meksička vlada sada nudi 5.000 dolara za Texa, nakon što je ranije nudila 1000 dolara.

Zanimljivo je kako je Tex u početku Lupe smatrao glupačom (takav je doslovan prijevod) i htio je se riješiti (ali ga je Lupe nagovorila da mu bude vodič), a kako avantura ide dalje Tex mijenja mišljenje i smatra Lupe hrabrom ženom! S Lupe kao vodičem uspjeli su bez problema stići do Sierra Madre gdje su se krili Montalesovi desperadosi na čelu sa Drigom.

Drugi susret Driga/Jorgea i Texa (prvi susret je prošao u igri sa Mefistom u vili Rica, gdje je Drigo bio veseljak i gdje se zajedno s Texom poigravao sa Mefistom i Lily) gdje saznajemo njegov plan za oslobađanje Montalesa uz pomoć desperada El Fierra, što je dosta naivna ideja, koja se Texu nije svidjela, ali opet nije ništa poduzeo u vezi toga, već su svi završili u zamci El Fierra. Kasnije Drigo briljira i uzima konce u svoje ruke te ima nekoliko sjajnih ideja koje su uvelike olakšale ostvarivanje cilja i oslobađanje Montalesa. Dok se Tex pokušavao obraniti od Yaquija u hramu, Drigo je složio pričicu za vojnike iz utvrde kako je Tex američki veleposlanik i kako ga treba spasiti od Yaquija. Kad ga spase, naši se junaci nađu u utvrdi (koja je ujedno i zatvor) i uz manje poteškoće spase Montalesa.

Još jedan čest scenaristički detalj u ranom Texu jest vraćanje duga. To jest, nedugo nakon što je Lupe spasila Texa i desperadose, Tex spašava nju!

Galepov crtež jednostavan, sa jako malo detalja, ali već se vidi napredak u odnosu na prijašnje priče. Sve su bolji crteži lica, ali Tex još uvijek nema oblik kakav će imati na vrhuncu Galepova stvaralaštva.

Rezime: kao što rekoh jedna dinamična priča, svakako će se pamtiti susret s Montalesom, Lupe Velasco, nekoliko vrsti dvoboja (revolveraški, šakački, goloruk protiv noža), brutalno ubijanje protivnika, široka paleta likova (Ken Logan, Montalesovi desperadosi, don Esteban, El Loco, izdajnik El Fierro, vojska, zli kapetan broda, Yaquiji), a opet su prisutni i klišej motivi (koji i jesu bili najviše prisutni u ranima Texovim avanturama) zbog kojih volimo Texa. Na 117 stranica stane puno toga: cigara, pucnjava, šaka u glavu, noga u guzicu, runda, probušen šešir, kundak colta u glavu, tam tam, paljevina, spas u rijeci, preživjeti vodopad, ranjavanje, mučenje, bijeg, klopka…sve je to tipično za ranog Texa; puno akcije i događanja. Kao što rekoh, nekom će se ovakav čušpajz svidjeti, nekom ne, no za mene je opuštajuće štivo, kakvo strip i treba biti!

TX LIBK 4a Tajna Doline aveti!

TX LIBK 4c Zakon odmazde

7, 7, 7, 7

19.11.2019
    03:09:00 sati

2, 2, 8, 6

Sva je sreća da je ovakav oblik strip izražavanja odavno za nama.

20.11.2019
    11:48:00 sati

Ukupna ocjena 43%

5, 3, 5, 4

Zanimljivosti:

- Otok Tiburón je najveći meksički otok i nalazi se u Kalifornijskom zaljevu. Sada je zaštićeni prirodni rezervat, ali i nenaseljen. Na njemu nikada nisu živjeli Indijanci Yaqui, već plemena Seri Indijanaca!

- Ova epizoda u regularnoj seriji nema svoju naslovnicu (iako je u recenziji krivo navedeno da dvije naslovnice pripadaju ovoj epizodi). Naslovnica broja 6 pripada prethodnoj, a naslovnica broja 7 narednoj epizodi, što se lako dokuči zbog scena prikazanim na njima, a pogotovo prema nazivima na naslovnicama, što su ujedno i naslovi striscia brojeva koji pripadaju tim epizodama.

- Originalno je epizoda izlazila u "kajiš formatu" od lipnja do rujna 1950.

Kratki sadržaj:

Tex treba osloboditi vođu meksičke revolucije i svog prijatelja Montalesa iz strogo čuvanog zatvora na otoku usred Meksika.