Vrag sa Sierre

TX LU 101/102 | 179 str.

U selo Navaja, pod izlikom prijateljskog posjeta, dolazi zloglasni Narvaez sa svojim plemenom. Noćni Orao ih ugošćuje kao prijatelje, oni ubrzo odlaze i čini se da je sve prošlo u najboljem redu. Je li sve uistinu tako dobro kao što se čini na prvi pogled?

• Granica
    TX LU 101
  • Vrag sa Sierre
    TX LU 102

• Terra di confine
    TX SR 469
  • Il diavolo della Sierra
    TX SR 470

• Kao što je bio slučaj i sa Sedmoricom ubojica, i ovdje se radi o svojevrsnom nastavku jedne ranije Bosellijeve priče. Riječ je o Čitačima tragova, a budućnost protagonista te Texove pustolovine saznajemo u ovoj priči.
  • Evo nešto malo više o povijesnom događaju na koji ova priča poprilično podsjeća - Otmica Sabinjanki.

Samo jedna epizoda dijeli ovu i zadnju koju su prije nje uradili Boselli i Marcello, a budući da sam nedavno recenzirao tu epizodu (za neupućene, naslov je Sedmorica ubojica), jasno je da ću u ovoj recenziji povući neke paralele s njom.

Za početak, priča i ideja. U recenziji za spomenutu epizodu sam napisao da je Boselli inspiraciju za likove i priču našao u filmskim djelima. Ova priča mi se čini inspirirana povijesnim događajem, otmicom Sabinjanki, o čemu više možete vidjeti u linku navedenom u zanimljivostima. Ne smatram to plagiranjem i ne vidim u tome ništa loše, u današnjim vremenima, kad je već sve viđeno, teško je u bilo kojoj vrsti umjetnosti naći nešto potpuno originalno i novo, nešto što neće podsjećati na neki već viđeni događaj ili motiv. Naravno, motiv otmice je Boselli prilagodio svojim idejama, te potrebama i zahtjevima okoline i vremena u kojem se radnja događa. Nakon što nam je u prijašnjoj epizodi predstavio galeriju zanimljivih negativaca koje nije okarakterizirao koliko je mogao (pretpostavljam radi ograničenog broja stranica), sad se odlučio za drugačiji pristup. Istina, i u ovoj priči glavni negativac ne djeluje sam, nego u grupi, ali ta njegova grupa je ovdje toliko zanemarena da saznajemo samo ime njegove desne ruke, a ni on nema neku preveliku ulogu u događajima. Naravno, ovo ne smatram lošim potezom koji bi umanjio ocjenu, očito je da je urađeno s namjerom da se u prvi plan izbaci jedan čovjek. Taj jedan čovjek je Narvaez, Diablo Rojo ili Vrag sa Sierre… Još jedan u nizu nesretnika koji su mislili izazvati Texa i time steći vječnu slavu, je l' te? E, Boselli je s njim napravio sjajan posao. Stvarno ne znam je li htio pomoću njega ukazati na neku stvarnu osobu iz političkog života, a ja se u ovoj recenziji neću doticati tih tema, niti ću imenovati onoga na koga me Narvaez podsjeća. No, dat ću vam malu pomoć – odnedavno je pokojni. Dobro, dosta o tome, vraćamo se na Narvaeza. On je čisti školski primjer najgoreg gnjusa, zmijurine kojoj bi rado satrli glavu i onda još skakali po njoj. To je tiranin koji poslušnost svojih ljudi zadobiva strahovladom, mučenjem i ubijanjem onih koji nisu podobni.

Narvaez: „Ja sam poglavica svojim ljudima! U cijeloj Sierra Negri postoji samo jedna volja: moja! I svi mi se moraju pokoravati, po cijenu smrti!

U planinama je izgradio svoje malo izolirano carstvo, tu je bog i batina, tko se god pojavi na njegovom području, to mu bude i zadnje ovozemaljsko odredište, povremeno ode s ekipicom na izlet, ukrade nekoliko robinja i usput pobije sve što mu smeta. I onda takav lik dođe u selo Navaja s pričom kako želi da njegovo pleme vidi svijeta, pa ih vodi po pustim prostranstvima Divljeg Zapada. Neiskusni Kit povjeruje u to, ali Tex je ipak malo lukaviji, pa ne puši tu priču. Uvjeren je da Narvaez ima gadnije namjere, što biva potvrđeno ubrzo nakon njihovog odlaska iz sela. Međutim, kasnije otkrivamo i drugu stranu Vraga sa Sierre. On je ustvari kukavica, praznovjeran čovjek koji u lovu ptice grabljivice vidi znak za koji misli da je upućen njemu. Opterećen je slavom i ubojstvima, možda i željom da se skinutim skalpom Noćnog Orla iznova dokaže pred svojim preplašenim podanicima. Nije častan poput drugih velikih indijanskih poglavica, možda je i to razlog što pribjegava vladavini straha. Kad je vidio da Texa ne može srediti na način kako je zamislio, onda, kao prava zmija, prihvaća bilo kakav način rješavanja problema. Ovakvog tipa, za razliku od npr. Mickeya Finna, jednostavno ne možete voljeti. Unatoč tomu, ne može mu se poreći da je zanimljiv i dobro odrađen lik i upravo tu leži prvi i glavni razlog smanjene ocjene scenariju. Toliko rada na njemu, toliko približavanja njegovog lika i djela čitateljima, da bi na kraju bio ubijen na doslovno jednoj (1!!) stranici. Da, dobro ste pročitali, epski konačni obračun u šest-sedam sličica… Mislim da neću pretjerati s tvrdnjom da je to sramotan način i ideja raspleta.

Eto, prešli smo polako i na loše strane stripa, kojih u scenariju, nažalost, ima. Iznimno mi je drago što je Boselli, kao i u Sedmorici ubojica, pokazao da drži neku nit između svojih epizoda, pa je ovdje solidnu ulogu dodijelio Novaku, koji nam je poznat iz Čitača tragova. Još mi je draže što se pojavljuje Pat, koji mi je jedan od najdražih Texovih prijatelja, ali ne razumijem zašto je Boselli od njega napravio štićenika Doma za ljude s posebnim potrebama. Hajde, to što na početku pušta da ga djeca jašu i sam sebe naziva konjem je u redu, i ja se znam tako igrati s malim rođacima, ali kasnije je Boselli pretjerao. Tex i Novak potpuno šikaniraju Pata izjavama tipa kako je nesposoban za rukovanje pištoljem te kako ga ne mogu pustiti samog jer on treba biti pod kontrolom. Šlag na tortu je njegovo ponašanje usred borbe, kad puca po neprijateljima usput govoreći kako puca samo da stvori buku, a onda uzima kamen, jednome od njih razbija glavu radujući se (ponavljam – usred borbe, a on potpuno opušten) kao dijete osnovnoškolskog uzrasta kad dobije slatkiš. Moj dragi Pate, što uradiše od tebe… U recenziji za priču Poruka sam spomenuo kako Tex inače pogađa što hoće i kako hoće, a onda na desetak metara nije mogao pogoditi razbojnika. E, ovdje je bio u pucačkoj formi, uspio je s lijepe udaljenosti metkom prekinuti uže kojim je Novak bio vezan za konja. Konj je bio u trku? Ma nema veze, Texu je to rutina. Naravno, sitnica na kraju – desetak Indijanaca gađa Texa koji je zatvoren u kavezu, a nijedan ga ne može pogoditi. Čini se da nije samo naš Zagi zaslužio naziv Duha. Radi dobre karakterizacije Narvaeza te nekih odličnih sekvenci (napad na selo, Texov ulet među razbojnike u stilu Clinta Eastwooda i spašavanje Novaka) ne mogu više sniziti ocjenu scenariju, ali ovo nije kvaliteta na koju smo navikli od Bosellija. Šteta…

Kao da se solidarizirao s njim, ni Marcello nije odradio savršen posao kao inače. Njega mi je ovom prilikom bilo najteže ocijeniti. Navikao sam mu davati desetke, ali u ovoj priči je bilo nekih sitnih grešaka koje prije nije radio ili ih ja nisam primjećivao. Nije to ništa strašno, napravio je jednu ili dvije greške kod proporcija likova, pogotovo na početku priče gdje djevojčica jaše Patu na ramenima, a Patova glava izgleda groteskno veća od male. Na još jednoj ili dvije slike me podsjetio na Fusca i njegove neprirodne položaje udova (obratite pažnju na Texov izlazak iz kaveza, kako je čudno bacio onaj komad željeza). Treća stvar je pomalo neuredno, prljavo crtanje neba u situacijama kad prikazuje izrazito jako sunce. Imao sam dojam kao da je netko šarao po gotovom crtežu. Villa mi je opet nekako nedorečen. Kod recenzije Poruke sam napomenuo kako je nesretno izabrao boju neba, a sad je to ponovio na prvoj naslovnici. Osim toga, ta prva naslovnica je nekako previše dosadna i statična. Što radi Tex, divi se krajoliku? Druga bi bila jedna od njegovih idealnih da nije zeznuo stvar sa Narvaezovim čelom. Pogledajte dokle se proteže ta marama, nisam primijetio da je u priči imao tako duguljastu glavu. Koliko god ja natezao, nije za desetku.

Na kraju – što reći, koju posluku porati?  Nije savršen Tex, nije baš ni u samom vrhu, istina je da nedostaje vrlo malo, ali ipak – nedostaje. Doduše, sad mogu iskoristiti nešto slično frazi koju ste često ostavljali kao komentar na moje recenzije – Tex je ipak Tex, institucija čije su i loše epizode ipak dovoljno dobre i vrijedne čitanja.

TX LU 98/101 Golden Pass

TX LU 103/104 Brijeg smrti

• barkley

9, 8, 7, 10

06.01.2012
    22:36:00 sati
    barkley

4, 6, 8, 9

Boselli u stilu Nizzija. Nezanimljiva pričica sa već viđenim elemntima i to samo u Texu. Tu je razbojnik sa svojom bandom i skrovištem u kamenjaru koji povremeno tu i tamo radi sranja po Sierri, a Tex mu s ojačanom ekipom ide staviti soli na rep. Nezadovoljavajuće i možda malo prekratko. Ali barem se dvojac, koji je vizualizirao ovu epizodu, potrudio da ne ispadne totalni promašaj.

06.01.2012
    22:47:00 sati
  • split85

6, 6, 8, 9

Cijela ova priča mi je bila zamorna da ne kažem dosadna.
    Prva naslovnica je vrlo dobra.

06.01.2012
    22:55:00 sati
    split85

9, 7, 8, 8

u potpunosti se slazem sa recenzijom :))

06.01.2012
    23:45:00 sati
    draskomisterno

9, 9, 9, 10

odličan Tex,Boselli i Marcelo neznaju za loš proizvod, svi bez izuzetka su jim odlični radovi....

nije za sve 10 ali blizu.

07.01.2012
    07:50:00 sati
  • legaz

7, 6, 8, 8

Onako mlako. Ništa posebno, ali nije ni loše.

07.01.2012
    09:35:00 sati
    legaz

8, 8, 8, 10

Solidna prica. Vrte se tu i tamo neki poznati likovi, Tex upada u frku iz koje se volsebno izvlaci po ko zna koji put. Onaj ludak Narvaez jedna prosecna Texova zrtva. Marcello ponekad napravi neke likove razrokima... ali to je nama zavisnicima od Texa sve vrlo simpaticno. Drugima se to ne oprasta.

07.01.2012
    15:24:00 sati

10, 8, 9, 8

07.01.2012
    21:54:00 sati
  • Kojot

10, 9, 9, 10

08.01.2012
    12:47:00 sati
    Kojot
  • Luca_Torelli

8, 8, 9, 9

Meni je Marcello sjajan crtač, tako da mi je itekako sjeo ovaj Teks, bez obzira na greške u crtežu, na njih ne obraćam preveliku pozornost. I način na koji je recka napisana baš mi je fino sjeo.

P.S. Lik kaže: Koju poslugu porati? ;)

10.01.2012
    16:03:00 sati
    Luca_Torelli

10, 8, 9, 9

Nakon ubojica teško je dati višu ocjenu.

29.01.2012
    21:32:00 sati
  • Zagor12

7, 6, 7, 10

Pomalo dosadno.

05.02.2012
    18:50:00 sati
    Zagor12
  • writer

7, 6, 6, 9

Kraj bi bio bolji da je Tex odmah još u kolibi kad je upao u Narvaezovo gnjezdo, ispalio par metaka u njega i kraj price. A ovako ga ubio nekom štanglom za biciklo :)

09.02.2012
    16:10:00 sati
    writer

6, 8, 9, 10

U ovako kratkoj epizodi Boselli je sa par stranica veličanja od negativca probao napraviti nekog badass lika ali to mu nije uspjelo. Na kraju je Narvaez ispao samo još jedan osvetoljubivi i preokrutni bezveznjak kojeg je Tex sredio za samo nekoliko sekunda. Ispao je i praznovjerna kukavica, također. Dobro je za serijal što su se pojavili stari likovi iz Čitača tragova, a tu je još i Pat... Uglavnom solidan prosjek, negdi oko 7/10, ne više od toga.

13.04.2012
    15:37:00 sati
  • cod83

9, 9, 9, 9

25.01.2013
    03:39:00 sati
    cod83
  • Ukupna ocjena 94%

10, 9, 9, 10

Kratka, efektna prica u kojoj Teks nije rendzer nego poglavica. Pomalo atipican Teks, ali mi je bas legao. Druga naslovnica odlicna

11.08.2013
    12:38:00 sati
    floki

8, 5, 8, 10

Krenulo interesantno,Narvaez vrlo obecavajuci lik. Malo me podsjetilo na film "Ulnaza". Mala grupa indijanaca,okorjelih ratnika,idu na sve ili nista. U prici se je odmah vidjelo, da je Narvaez "Badboy", sto nije bas trebalo. Takodjer,odmah se je vidjelo da su gladni p.... . Gledajuci na raspolozive stranice,prasta se. Ali, na veliku zalost,rasplet u Sierra Negri, je me totalno razocarao. Prejeftino! Vrlo vrlo lose. Crtez ok. Naslovnica, Lu 102, odlicna.

11.01.2014
    17:29:00 sati

10, 9, 9, 10

24.01.2015
    21:30:00 sati

9, 7, 9, 10

Očekivao sam više. Malo sam čak i razočaran. Boselli se baš i nije iskazao. Priča je solidna, ali ipak previše detalja u kojima se pretjeruje sa nemogućim situacijama. +za pojavljivanje 'starih' likova. Početak stripa na neki način čudan, imao sam neki predosječaj da će se nešto dogoditi, a nikako da se dogodi!? Villa sasvim ok, no na obje naslovnice oblaci 'pututju'... Marcello vrlo dobar.

20.04.2015
    11:27:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%

6, 2, 7, 8

Ovo mi je bilo totalno dosadno a kraj glup. Tex tamani apače ko zečeve. Uvijek je isprjied njih, uvijek nad njima a na kraju čak slama rešetke kaveza u kojem je zatvoren i potamani ostatak bande.  To je radio i Veliki Blek s time, da je to kod njega zabavnije a i bolji crtež ima.

13.09.2015
    09:35:00 sati

8, 7, 8, 9

04.08.2017
    13:32:00 sati

7, 7, 7, 7

Ništa spektakularno.

21.07.2019
    22:13:00 sati

9, 9, 9, 9

31.08.2019
    22:10:00 sati

8, 6, 8, 7

Priča je solidna, ali scenario škripi. Uvod je dugačak, zamaskirane su namjere Naravezovog plemena, a onda poslije naizgled vrlo teške situacije Teks počinje da skače kao Spajdermen i na kraju nekom štangom ubija Narvaeza! A takva atmosfera je stvorena kao da će biti epski dvoboj! Crtež tu i tamo, ne sviđa mi se baš najbolje, ali ne može se reći da je loš. Prva naslovna je siromašna, druga je dosta dobra.

23.08.2020
    15:44:00 sati

• Kuga