Colorado Belle

TX LU 170/171 | 220 str.

Tragajući za krvoločnom Deadman Dickovom bandom, Tex i Kit nailaze na velečasnog Charlesa Morrowa, koji traži nestalu sestru Alice, salunsku pjevačicu poznatiju pod umjetničkim imenom Colorado Belle. Potraga će se završiti tamo gdje je radnja priče počela, u Yellow Skyju, napuštenom i oronulom gradu u podnožju planinskog lanca Sangre de Cristo u Coloradu. U njemu će se odviti završni obračun Texa i Kita protiv Deadman Dickove nemilosrdne bande, a jedan će duh dobiti pravdu i konačno naći svoj mir.

• Colorado Belle
    TX LU 170
  • Banditi iz grada duhova
    TX LU 171
  • Kolorado Bel
    TX VEC 38
  • Banditi iz grada duhova
    TX VEC 39

• Colorado Belle
    TX SR 538
  • I banditi della città fantasma
    TX SR 539

• U Italiji su priče objavljene u kolovozu i rujnu 2005., Veseli Četvrtak objavljuje ih u lipnju i rujnu 2013., a Ludens u svibnju i lipnju 2020.
  • Grafička realizacija priče isprva je povjerena Aldu Capitaniu, koji je trebao nacrtati priču na 110 tabli, ali je iznenada preminuo 19. rujna 2001., pa je uskočio Alfonso Font i nacrtao proširenu verziju na 220 tabli.
  • Prve stranice uvoda predstavljaju jedinstveni slučaj u cijelome serijalu; subjektivnim pristupom mrtve protagonistice Boselli otvara priču.
  • Poput Pikove dame i fratra Matiasa i Colorado Belle je žrtva nemilosrdnog ubojice, a njen duh čeka da netko izvrši pravdu kako bi mogla prijeći iz svijeta živih u svijet mrtvih, ali za razliku od Pikove dame i Matiasa, Colorado Belle ne zna da je mrtva, i boji se svega i svakoga u gradu duhova Yellow Skyju.
  • Ime grada duhova očiti je Bosellijev omaž Wellmanovom filmu.
  • Prizor kada Tex nožem reže kosu u dvoboju poraženog Crnog Kosa, člana Deadman Dickove bande, i tako ga izvrgava poniženju pred Utima, podsjetio me na GLB-jevu priču u kojoj Tex istom metodom ponižava Žutog Psa, poglavicu Uta (Libellus 40 „Junaci Đavoljeg prolaza“).
  • Malo o povijesti Uta.

Volim kada se radnja priče dijelom odvija u ghost townu - napuštenom i oronulom gradu u kojem više nema života, klasičnom fenomenu Divljeg zapada uzrokovanog napuštanjem gradića, obično kada bi se u obližnjem nalazištu iscrpila zlatna ili srebrna žila, a kojeg iz raznoraznih razloga ni današnjica nije pošteđena. Famozna Routhe 66, „Majka svih cesta“ kako ju je John Steinback nazvao u svome klasiku „Plodovi gnjeva“, uz koju je tijekom godina niknuo niz klasičnih zapadnjačkih gradova, otišla je u povijest nakon što su izgrađene moderne autoceste i brzo je uslijedio domino efekt - ljudi su počeli napuštati gradove, poduzeća su propala, život je odumro i postali su gradovi duhova, ali su se snalažljivi Ameri snašli i pretvorili ih u turističke lokacije, baš kao i Ukrajinci s Prypjatom, a uzrokovan pandemijom Covida-19, fenomen gradova duhova u drugoj smo varijaciji mogli vidjeti diljem svijeta. Čak i u Hrvatskoj postoji oko 150 naselja koja nijemo svjedočeći o demografskoj tragediji unatrag stotinjak godina, zaslužuju neslavni naslov gradova duhova.

Ghost town definitivno ima zlokobni prizvuk nečega nedefinirano jezovitog zbog čega se čovjeku naježi koža i osjeti hladne žmarce niz vrat, ali u Bonellijevim stripovima nikada nisu imali svoprožimajuću atmosferu natprirodnog, niti su se često pojavljivali u serijalima. Gianluigi Bonelli je napisao odličnu punokrvnu vestern priču Nemilosrdni, Marcello Toninelli je završni dvoboj Zagora i Jessa stavio u jedan ghost town, a Jacopo Rauch borbu Zagora i Zimske Zmije, kao i njihov obračun sa senatorovim plaćenicima, također začinjuje atmosferom klasičnog ghost towna. Sve do Maura Bosellija grad duhova nije se maknuo s te točke. Izlišno je govoriti kakve je fenomenalne priče na temu natprirodnog i fantastike napisao za Zagorov serijal, to zna svaki pravi Zagorovac, a slijedeći nit fantastike, natprirodnog i horora koju je Gianluigi Bonelli pokrenuo u Texovom serijalu, Boselli je napisao niz priča koje graniče sa stvarnošću. Neću se sada referirati na njih jer većinu nisam pročitao, tek na ovu. Ako vi, koji još niste pročitali ovu priču, očekujete nekakve zlobne duhove ili demone koji iskaču iz svakog kutka u oronulom i napuštenom Yellow Skyu, nemojte!

Da, tu ću vas odmah zaskočiti i u startu vam razbiti iluziju koja može dovesti do toga da zbog takvih očekivanja natprirodnog budete razočarani pričom, stoga ću vas usmjeriti na Bosellijev pravi cilj. Jedina čudovišta u ovoj priči su ona od krvi i mesa, u ovome slučaju to je Deadman Dickova nemilosrdna banda.

Priča počinje neuobičajeno za Texov serijal, naime, prve stranice posvećene su subjektivnom pristupu jedne protagonistice o kojoj još ne znamo ništa, tek da se nalazi u gradu duhova, Yellow Skyju. Boselli i Font stvaraju na tim prvim stranicama odličnu sugestivnu i melankoličnu atmosferu-vjetar zlokobno zavija i kotrlja suho isprepleteno grmlje glavnom ulicom napuštenog i oronulog grada naglo otvarajući salunska vrata, uvodeći nas tako u svijet jedne protagonistice i tijeka njenih uznemirujućih misli koje nas uvode u njeno psihičko stanje:
„Colorado salun. Ovdje živim. I bojim se. Bojim se ovog mjesta punog zvukova. Ovo bi mogli biti samo vrata ili prozori koji lupaju… Ali uplašilo me je. Suviše sam nervozna, suviše. Zbog usamljenosti. Ali biram da budem sama poslije onoga što mi se dogodilo“.

Boselli u tom početnom dijelu priče igra na nit dvosmislenosti. Znači, u samom uvodu nije potpuno jasno je li Colorado Belle, pravog imena Alice Morrow (tijekom radnje saznat ćemo njeno umjetničko i pravo ime) osoba koju banditi drže zatočenu u Yellow Skyu ili je duh, a tek kasnijim razvojem radnje, kada se u priču uključi njen brat Charles Morrow, počet ćete polako povezivati elemente koje je Boselli suptilno provukao kroz priču (vidi događanja u Las Animasu, kada jedan od likova kaže da se u Yellow Skyju može naći tek poneki duh) i naslućivati da je Alice duh, i to duh na svoju ruku, tj. nije duh koji plaši ljude, već je Boselli izvrnuo klasičnu paradigmu o duhovima i donosi nam preplašenog duha koji još ne shvaća da je mrtav i koji se boji ljudi i zvukova, a da je Alice nesumnjivo duh, Boselli čitatelju suptilno sugerira odmah na početku, smjestivši ju u prikladno mjesto radnje, pa tako jedan grad duhova po prvi put dobiva značenje prikladnije sugestivnim konotacijama koje svojim imenom vuče.

Negdje sam pročitao da je Boselli veliki obožavatelj priča o duhovima, a u lipnju 2003. bacio je mamac čitateljima - Kit Willer se zaljubljuje u duha! Taj Bosellijev teaser zaintrigirao je čitatelje koji su s nestrpljenjem očekivali priču, ali s obzirom na način na koji se radnja odvila očito je da je Boselli odustao od te intrigantne postavke, jer što se tiče ideje o zaljubljivanju, Boselli se ipak ograničio na metafizički pristup - Kitov snažan osjećaj da je u prisustvu ženskog bića.

Kit Willer se našao u tom gradiću prateći tragove Deadman Dickove bande, a otvarajući s njim radnju, Boselli na taj način pokazuje da mladi Kit izlazi iz sjene svoga oca i dao mu je ulogu zrelog i pametnog muškarca koji sam prosuđuje i razmišlja, a u nekim trenucima, u nekim dijalozima koje vodi s ocem, svjedočimo njegovim snažnim motivacijama i željama koje ga vode kroz život. Nakon dugo vremena vidimo kombinaciju otac/sin u jednoj priči, a koja izuzetno dobro i dinamično funkcionira pod Bosellijevim perom, a koja će nas brzo dovesti do još jedne kombinacije-brat/sestra.

Velečasni Charles Morrow uputio se na Divlji zapad tražeći sestru Alice, a u početku je predstavljen kao naivni lik nevičan životu na Divljem zapadu, ali u interakcijama s banditima i Indijancima Boselli će Morrowa, toliko sigurnog u snagu Božje riječi, radikalno suočiti s iskonskim zlom. Velečasni se tako prvi put u životu susreće s onim što je u Texovom životu svakodnevica, a Texa je oblikovalo kao pragmatičnog junaka. Provukao je Boselli u ovoj krvavoj priči i duhovni element pun patosa, jer ljubav koju Charles ima prema zabludjeloj i nestaloj sestri pokretačka je snaga ove priče, a Tex i Kit korektori su između dobra i zla.

Tex i Kit u punoj su formi u ovoj priči, a tu je postojala opasnost da će dinamični Kit zasjeniti karizmu svoga oca, ali je Boselli to vješto izbjegao i stavlja Texa u središte zapleta u kojeg je uključio klasičnu vestern tematiku poput lova na krvoločnu bandu, napetog dvoboja i borbe protiv Indijanaca, a kroz nekoliko odličnih interakcija opet svjedočimo Bosellijevoj sposobnosti da uradi slikoviti i nemilosrdni prikaz jedne bande.

Prvi se pojavljuje Latigo, koji susretljivošću i nasmiješenošću namamljuje Morrowa ne bi li ga u snu ubio i opljačkao, zatim su tu uglađeni i vedri Daniel Beckford i šutljivi Kinez Lee Yong koji se pridružuju maloj karavani sve u cilju da suptilno ispipaju imaju li vrijednog plijena (vidi dijaloge s kopačem zlata i prodavačem eliksira) a zatim pripremaju teren za siguran dolazak ostatka bande; vođa ispijenog mršavog lica i „mrtvih“ očiju Deadman Dick, Crni Kos-nekada pripadnik plemena Uta, šutljivi Scorpio, bezizražajni Crendall, stari Walt i Louie-mladi psihopat koji želi silovati zarobljenicu navlačeći ju na igru pokera u skidanje.

Dakle, nimalo ugodno društvance, a Boselli će radnju dodatno usložiti njihovom suradnjom s plemenom Uta i poglavicom Crnim Bizonom, ali i suradnjom s drugom bandom s kojom namjeravaju opljačkati banku u obližnjem gradu, i tako zakomplicirati planove Texa, Kita i Charlesa.

Meni je ovo jedna od najljepših priča koje je Boselli napisao na Texu. U punom stvaralačkom nadahnuću dao nam je jednu sjajnu priču za koju je vjerojatno pretjerano govoriti da je remek-djelo, ali nije pretjerivanje kada kažem da je priča pravi mali dragulj koji će s vremenom postati klasik. Na samome početku priče, impresivnim melankoličnim pristupom s uplašenom djevojkom koja razgovara sama sa sobom i boji se drugih ljudi, Boselli daje naslutiti da je u punoj formi pisanja jer obmanjuje čitatelja racionalnim objašnjenjima u vezi njene uloge, poigrava se s njenim bratom Charlesom, kojem na kraju nanosi strašan emocionalni udarac, a između toga vodi čitatelja klasičnim narativnim putovima; krvoločna banda, zarobljenici koje treba osloboditi, Indijanci u potjeri, likovi koje klasično raspoređuje na dobre i loše, a u sredinu zbivanja stavlja Texa i Kita koji imaju svoj odlično definirani prostor i nose se s nevoljama koje im Boselli vješto i iznenađujuće stavlja na put...

Upravo jedno efektno iznenađenje priredio je ubacivanjem plemena Uta i tako radnju podigao na veću razinu, jer Indijanci, na čelu s Crnim Bizonom, trguju s bandom, i to preživjelim zarobljenicima iz male karavane, a upravo iz te peripetije Boselli će izvući još jednu od najboljih stvari ove priče-autoritativni ulazak Noćnog Orla u neprijateljsko selo i dvoboj koji će se odigrati između njega i Crnog Kosa.

U tom neočekivanom dijelu radnje Boselli vješto manipulira karakterizacijom trojice glavnih aktera - Noćni Orao odmah nastupa diplomatski ali autoritativno, pozivajući se na svetost wampuma i titulu poglavice Navaja, Crni Bizon je, pak, rastrgan između Texovog autoriteta i koristi koje ima od Deadman Dickove bande, a Crni Kos je tu savršeno ubačen kao protuteža koja bi trebala prevagnuti na stranu zla, i jasno je zbog čega je tom zlobnom i ubojitom liku od svih bandita Boselli dao najviše prostora.

Priča ne bi bila toliko izuzetna jer zaplet nije originalan (lov na krvoločne bandite s konačnim završnim sukobom), da nije nekoliko elemenata koji uvelike doprinose kvaliteti priče. Prvi je sjajna Bosellijeva upotreba lika Colorado Belle, drugi su događanja u selu Uta, treći je epilog na sugestivni i melankolični početak, postavljajući krvavu završnu scenu tamo gdje je priča počela, u ruševnome gradu duhova, privodeći radnju kraju klasičnim završetkom-sukobom protiv bandita gdje u svakome idućem kadru raste napetost koja kulminira pobjedom protiv opakih bandita i oslobađanjem talaca, ali i ostavljajući gorak okus zbog tužnog otkrića sudbine Colorado Belle, a četvrti element - onaj grafički, zasluga je Alfonsa Fonta koji već otvaranjem priče pokazuje visoku kvalitetu vizualne naracije koja se nevjerojatnom lakoćom pretače na sve iduće stranice.

Njegovi likovi zadržavaju i ovdje osebujni stilski izričaj koji dijeli ukus čitatelja na dva tabora, a ja ću reći da je Font ovdje pokazao simbiozu moćnog, sugestivnog, mračnog i dinamičnog crteža kojim odlično dočarava nacrtane pejzaže, vremenske neprilike, oronuli i napušteni Yellow Sky i nemilosrdne bandite, dok istovremeno s osobitom pažnjom i nježnošću pristupa liku Colorado Belle, čijom su ulogom Boselli i Font definitivno zaslužili titulu jednog od najboljih otvaranja jedne Texove priče u povijesti serijala.

Znate onaj osjećaj kada pročitate prve stranice priče, i već tu znate da će biti odlična do posljednje stranice? E, ovo je ta priča.

TX VEC 34/35 Dolina mržnje

TX LIB 42 Buffalo soldiers

9, 9, 9, 9

14.10.2020
    18:44:00 sati

3, 2, 9, 7

Mogu reći tipični Bosellijev komad u kojem pokušava nešto reći i napraviti dobar vestern a to mu ne uspjeva (za razliku od žanrovski dručkijeg Zagora koji mu puno bolje leži). Ovo niti je dobar vestern, niti avantura nego nekakav pokušaj "nečega". Na trenutke jako dosadno. Šteta Fonta, izvrsnoga Španjolca na Texu.

14.10.2020
    18:52:00 sati

8, 7, 7, 7

Neobičan način pripovijedanja za Teksa, namjerno se sijeku neke scene, nema onog pažljivog praćenja svakog detalja dijaloga, izgleda kao da su neke sličice izrezane, kao da je objavljivano u vrijeme Dnevnika. Onaj mladić pomalo podsjeća na Dilana, možda je to i namjerno tako prikazano pošto je priča o duhu. Malo je nejasno zašto i Kit vidi duha i od čega se duh krije. Pa ne mogu duha opet da ubiju!

14.10.2020
    19:34:00 sati
  • mikikiki

9, 10, 10, 10

15.10.2020
    00:58:00 sati
    mikikiki

8, 9, 10, 10

Vrlo dobra priča. Čak me i Fond oduševio. Ali Boselli mi je već naporan i naporan. Svaka banda mora imati šaroliko društvo raznoraznih manijaka.

15.10.2020
    14:53:00 sati

6, 8, 9, 10

Natruhe Dylana, malo Zagora s onim bunarima, ali neloše, neloše...

15.10.2020
    19:40:00 sati

7, 6, 7, 9

Čitao sam ovo davno u izdanju VČ. Ali i danas se sjećam da je strip bio poprilično razočaranje, s obzirom na autore, tj. daleko od njihovih ponajboljih ostvarenja.

Neloše, to stoji, ali sasvim prosječno.

Villina druga naslovnica, osobno, jedna mi je od najboljih ikad!

16.10.2020
    07:32:00 sati
  • marcho

9, 8, 9, 8

Što reči...? Ovo mi se svidjelo. Čitajuči redom sve Texove epizode od broja 500 na ovamo (do ove priče) ova mi je svakako ponajbolja. Izdvaja se u moru klasičnih western priča koje vazda pričaju jednu te istu priču, o sukobu dvije obitelji farmera i stočara  koji traje generacijama, o korumpiranim predstavnicima zakona i vlasti u nekoj vukojebinina zapada koji su u rukama vođe lokalne bande razbojnika koja terorizira lokalno stanovništvo, o vladinim dužnosnicima koji koriste svoj položaj da bi se obogatili na račun nesretnih indijanaca, koji potom spremaju ustanak protiv zlih bijelaca, i tako dalje u nedogled... Za to je svakako zaslužan taj mistični, nadnaravni element prisutan u ovoj priči, tako rijedak u novijim texovim epizodama (zadnja je bila ona sa Mefistom, u kojoj se jedino isticao Vilin crtež). Dašak Magičnog vjetra u Texu.

Crtež standardno dobar kao i uvjek kad je Font u pitanju..

17.10.2020
    09:11:00 sati