Oružana pratnja

TX LU 79/80 | 220 str.

Pukovnik Olivera uz pomoć zatvorskog liječnika simulira vlastitu smrt i bježi iz zatvora u mrtvačkim kolima. Olivera se dokopao dijamanata svog bivšeg šefa guvernera Zamore i sad mu je cilj prijeći granicu, pa u Europu. Zna kako sam neće daleko, pa smisli pakleni plan: otme Conchitinog sina Ramona, kako bi Conchita obavijestila Texa i Carsona o ucjeni: to jest Tex i Carson moraju biti oružana pratnja pukovniku Oliveri pri njegovom bijegu preko granice ukoliko žele vidjeti dječaka živa. Ali kako to često biva u Meksiku, puno je zainteresiranih strana za dijamantima, pa kreće lov na dijamante!

• Oružana pratnja
    TX LU 79
  • Lov na dijamante
    TX LU 80

• Scorta armata
    TX SR 447
  • Caccia ai diamanti
    TX SR 448

• Ovo je kronološki gledano 275. Texova avantura. U Italiji je prvi put izašla 1998. godine. Reprinti ove priče su: Tre Stelle Tex 447/448 iz 2001. godine, Tutto Tex 447/448 iz 2008. godine, Tex di Repubblica 178/179 (Snježni duhovi/Prljavi rasplet) iz 2010. godine i Tex Nuova Ristampa 447/448 iz 2019. godine.
  • Na ovim prostorima ova priča jedini put izlazi 2007. godine (Ludens Tex 79 i 80).
  • Ovo je 71. Nizzijev rad na Texu, 56. na SR. Fuscu je ovo 21. priča na Texu i 21. priča na SR. Kad se pogleda suradnja Nizzi/Fusco, onda je ovo jubilarna deseta suradnja dva majstora! Suradnja koja je počela 1985. godine fantastičnom pričom „Indijanski rezervat“ (SR 302/304, ZS 913/915, LL KB 21, avantura 209, recenzija.
  • Treće i posljednje pojavljivanje Texovog neprijatelja pukovnika Olivere, sva pojavljivanja pukovnika Olivere i svih ostalih Texovih neprijatelja možete vidjeti ovdje.
  • Još se neki likovi pojavljuju po treći puta, to su Zamora i Conchita, dok se Potrero pojavljuje po drugi puta.
  • Po 59. put se radnja događa u Meksiku.
  • Po 229. put se pojavljuje Kit Carson, a jubilarni 100. put je u igri kombinacija gdje zajedno jašu samo dvojac Tex/Carson. Kad je riječ o naslovnicama, Kit Carson se pojavljuje po 41. put na naslovnici.
  • Po 13. put je mjesto radnje El Paso, dok se meksička Chihuahua pojavljuje po 5. put.
  • Lov na dijamante je i naslov filma redatelja Clivea Donnera iz 1957., i stripa Diabolik iz 2021. godine.
  • Priče koje su poveznica s ovom pričom: SR 365/367: Čovjek s bičem (LL 15, Nizzi/Fusco, avantura 239, recenzija), SR 367/369: Klopka u rudniku (LL 16, Nizzi/Civitelli, avantura 240, recenzija), SR 378/381: Izdajnik (SD 2-5, Nizzi/Fusco, avantura 246, recenzija).

Nizzi je vratio u serijal jednog od najtežih Texovih protivnika u povijesti, i jednog od svojih najuspješnijih likova, pukovnika Oliveru. Također je vratio i još neke likove iz svoje super uspješne priče „Čovjek s bičem“; Conchitu, Zamoru i Potrera. Pukovnik Olivera je i ovaj put smislio pakleni plan i pokazao se hladnim i okrutnim kao i prilikom prošlog susreta, ali je ipak bio ne toliko veličanstven kao prilikom prvog pojavljivanja. Oliverin bijeg iz zatvora je na razini, no, u usporedbi sa prvim pojavljivanjem, ovaj put je Olivera manje lukav, te plan koji karakterizira njegov povratak je pomalo slab, pa samim tim i avantura ne doseže razinu klasika kakav je „Čovjek s bičem“! A usporedba je prirodna stvar.

Ovaj put su našim junacima vezane ruke do samog kraja priče i moraju se dobrano kontrolirati da ne zaposle svoje šake kako ne bi nokautirali Oliveru (a ruke svrbe, svrbe), zanimljivo je vidjeti ih i u takvom suzdržanom izdanju! A opet je za razmisliti kako su na kraju ipak šake odlučile?!

Kako to obično biva kad je mjesto radnje Meksiko, broj likova (zainteresiranih za dijamante) je poveći! Pukovnik je ovaj put imao nešto manje briljantnu strategiju nego prošli put, pa nije ni sumnjao kako je njegova igra otkrivena i kako su mnoge strane uključene u igru, ali imao je dobitnu kartu Texa i Carsona kao oružanu pratnju, zahvaljujući podloj ucjeni! Ali nekad i dobitne karte omanu!

Ideja prisiljavanja Texa i Carsona da posluže kao oružana pratnja pukovniku Oliveri je svakako uspjela, ali je i previše jednostavna kad se radi o povratku protivnika kalibra Olivere! Oliverina ucjena Texa i Carsona diktirana je željom za osvetom i da ponizi omražene protivnike, ali poznajući pukovnika Oliveru, očekivao sam funkcionalniji i sigurniji plan osvete od ucjene! Barem na tragu prošlog briljantnog plana!

Definitivno je ovo jako dobra priča s jednom manom, a to je kraj stripa. Naravno, ako se uspoređuje sa pričom „Chihuahua“ u kojoj prvi put susrećemo Oliveru, a što je kao što spomenuh neminovno, onda je ipak ova priča koplje ili dva ispod, ali je izuzetno dinamična, akcijska priča s brojnim obratima, nimalo dosadna, ugodna i brza priča! Dijalozi Texa i Carsona odlični, šaljivi i zabavni na kakve nas je Nizzi navikao u svoje zlatno doba. Ritam je žestok, akcija i napetost non stop. Nekoliko upečatljivih scena, poput hladnokrvnog ubojstva Potrera, zasjede na mostu, Texovog hrabrog bijega, bitke u napuštenoj misiji… Scenarij koji nudi čitatelju samo jednu mogućnost, a to je brzo čitanje! Detalj aktovke s dijamantima je odličan, a imamo prisutan i Nizzijev trademark prisluškivanje, ali sve u svemu jako dobar scenarij i ugodna, klasična western priča. Kako to često znam reći ponekad je malo, puno! Tako i ovdje bez previše kemijanja, klasični, voljeni western i to je to! Meni se svakako svidjela priča!

Kraj? Brzoplet, nabrijan i sažet sa malim brojem vinjeta. Teško je povjerovati da protivnik kao što je Olivera bi ostavio svog partnera Potrera na životu, a i da misli kako ga Tex neće pratiti prije slanja famoznog telegrama. Čitatelj se cijelo vrijeme pita što će smisliti Tex da oslobodi dijete i istovremeno zarobi Oliveru, a Nizzi daje neočekivano i trivijalno rješenje: Texove šake, kojima Olivera ne uspijeva naravno odoljeti, nego odmah propjeva nakon par šamara! A ja se pitam kakvog je smisla imala ucjena, kad je propjevao nakon par šamara i tako si zapečatio sudbinu?

Likovi: Izostala je bolja karakterizacija gotovo svih likova.

Bivši pukovnik Olivera svakako je glavni negativac u ovoj priči. Texov stari neprijatelj. Čini se kako i ovaj put u rukama drži dobitne karte i čitatelj se pita kako će Tex ovaj puta riješiti problem? Čak je i Tex preuzeo Carsonovu ulogu pesimista! Olivera se pokazuje još okrutnijim i nemilosrdnijim nego prošli put, cinik, hladnokrvan, ali počinio je kobnu grešku uplevši Texa i Carsona u priču, i time zapečatio vlastitu sudbinu! Vrlo zanimljiv protivnik, kojeg se Nizzi čini se prelagano riješio za sva vremena, neočekivanim scenarističkim detaljem!

Pukovnik Olivera

Cardoso: ravnatelj zatvora Chihuahua, nimalo simpatičan lik, tko zna koji korumpirani predstavnik meksičke vlasti sklon kriminalu. Pohlepan i odvratan! Saznavši za dijamante obećava polovicu dijamanata zatvoreniku, bivšem guverneru Chihuahue Zamori (s figom u džepu), saznavši sve što ga je zanimalo, polovicu obećava bandoleru Emilianu Ruizu, koji ima ljudstvo za zaustaviti Oliveru! Na kraju je kontroverzan njegov povratak na staro mjesto zatvorskog upravitelja, kao da se ništa nije dogodilo. Teško je vjerovati da bi preživio Emilianov bijes zbog poraza, a i da ga pukovnik Olivera ne bi optužio po povratku u zatvor, jer je pukovnik svjestan kako će mu se Cardoso pokušati osvetiti, nakon što se vrati na svoju dužnost, što i jest napravio. Jedan od rijetkih Texova gdje zapravo glavni krivac za cijelu hajku, Cardoso, nepošteni ravnatelj zatvora, ne snosi ikakve posljedice! Činjenica da spašava kožu zasluga je i njegovog izbora da protiv Texa pošalje desperadose.

Emiliano Ruiz: tipični vođa bande desperadosa, već puno puta viđen! Klopka na mostu na rijeci Carejo je savršena, ali Tex je još savršeniji! Sve u svemu ne baš impresivan vođa desperadosa, čak ga i stariji vođa druge bande desperadosa, kojeg je zamolio za pomoć nakon gubitaka ljudstva, Manuelito, u potpunosti zasjenjuje!

Most na rijeci Carejo i uvodna stranica drugog nastavka

Zamora: bivši guverner Chihuahue, desna ruka mu bio Olivera. Saznavši kako je Olivera pobjegao s dijamantima, dogovara s ravnateljem zatvora Cardosom podjelu dijamanata za informacije.

Ruralesi: njihov dolazak spašava Texa i ekipu od desperadosa, ali malo je čudno njihovo ponašanje, naime, svom silinom se obruše i nastave loviti samo desperadose, bez da ih je uopće zanimalo tko su progonjeni? Logična bi bila podjela snaga i Tex bi tada smislio kakvu sočnu laž za Ruralese, kako bi riješio stvar, kako je to obično bivalo u povijesti. Dojam je brzopletosti kraja stripa, ali i nedostatak koje dodatne sličice, pa tako i Ruralesa, koji su doslovno prikazani na brzinu i na premalenom broju sličica.

Tex: uobičajeni srećković (dovoljno duboka rijeka prilikom klasične glume smrti, pun mjesec kad treba, bacanje aktovke u provaliju, Ruralesi, lako upada u zamku na mostu, a spektakularno se izvlači…). Možda malo previše (ne)sretnih scenarističkih detalja za višu ocjenu?!

Crtež: Fusco? Kao i uvijek, majstor u odličnoj formi! Crtež je živopisan, dinamičan, atmosferičan, lijep, s emotivnom i tvrdom crtom, te svakako prikladan western tematici. Spektakularan Fusco, još uvijek na vrhunskoj razini, njegov Tex je prepoznatljiv, ironičan i borben, a „trči i pucaj“ je doveo do savršenstva! Jedina mana koju sam uočio je lice bandolera Emiliana Ruiza, koje nije uvijek isto (u drugom nastavku izgleda starije). Lijepo nacrtana ljepotica Conchita. Sve u svemu crtež „raj za oči“!

Oružana pratnja by Fusco

Naslovnice: prva naslovnica je dinamična, za razliku od druge. Prva mi se više sviđa, naši junaci u tipičnoj akciji! Drago mi vidjeti i Carsona naslovnici! Niža ocjena za naslovnice zbog naslovnice drugog nastavka, koja mi ne djeluje najuspjelije!

Rezime: klasična Texova priča, čitana mnogo puta, ali nimalo dosadna. Priča koja je praktički od početka, pa do kraja prepuna akcije! Ritam odličan! Meksiko, žestoki okršaji winchesterkama, olovo pljušti na sve strane, zasjede, spletke, potjere i odličan crtež. Vrlo dobra priča, dugotrajnog i kontinuiranog bijega naših junaka pred razbojnicima, koji nisu nimalo bezazlen protivnik. Nizzi još jednom i po posljednji put koristi glavne negativne likove svoje uspješne priče „Čovjek s bičem“. Kad se dogodi smrt velikog negativca uvijek je to i dobro i loše (dobro: jer je bolje da završe svoje karijere na vrijeme, a loše: jer se više ne mogu iskoristiti). U cijeloj priči je kraj bolna točka! Dojam je da je bila koja stranica više da bi sve ispalo bolje! Priča je svakako zanimljiva i sa zadovoljstvom se čita od početka do kraja. Ugodna razbibriga u svakom slučaju! Hit su svakako akcijske scene, zasjeda na mostu i kod stare Misije! Preporuka, pročitajte, nećete požaliti!

SA TX 77/78 Oluja na Stjenovitim brdima

TX LU 81/82 Ljudi koji su ubili Lincolna

8, 8, 10, 9

17.10.2022
    06:39:00 sati

9, 10, 9, 7

U priči pod nazivom "Chihuahua!" Tex je pospremio u zatvor lijepu hrpu korumpiranih političara i pomagača. "Kobra" Galindez već se bio vratio nakon bijega iz zatvora ali je neslavno skončao u epizodi "Kraljevstvo tišine"...

Ovoga puta pojavljuje se lice pukovnika Olivere, koji Texu i Carsonu sprema i servira paklensku ucjenu. Počinje igra živaca, gdje svatko kaže jedno a misli drugo. Olivera sam poziva Texa i Carsona  ali zapravo će mu to biti najveća pogreška u životu. Onoga trenutka kada je odlučio da mu dvoje rendžera budu ljudski štit na putu prema Rio Grande i granici, koža pukovnika Olivere nije vrijedila ni probušenog centa. Banditi Emiliana Ruiza koji su im za vratom biti će najmanja briga za prepredenoga Oliveru, on je napravio kobnu grešku, podcijenio je dvoje rendžera i time označio svoju sudbinu. U potjeri kroz divlje predjele Meksika, Tex i Carson su nekoliko puta upadali u žestoke okršaje puškama i zasjede bandita, što ovoj priči daje puno na vrijednosti jer okršaji sa vinčesterkama su jedan od najboljih djelova svih Texovih priča...Zasjeda kod stare napuštene misije... Tu sam trljao ruke... Najbolji su okršaji u pustinjama a pogotovo kada se radi o starim misijama usred usijnoga pakla gdje jedinu mogućnost osvježenja nosi kora kaktusa i sok iz njega. Takve situacije volim i prava je sreća vidjeti kako dvoje rendžera barataju puškama. Zasjeda kod mosta isto je odlična, i bio sam oduševljen količinom olova

17.10.2022
    08:54:00 sati

7, 7, 7, 9

Solidan strip, iako je dijalog dosta loš na trenutke. Klasične zasjede i opsade, taj dio je dobro odrađen.

17.10.2022
    16:19:00 sati

9, 9, 10, 10

Odlican. Facijalne ekspresije Olivere i njegovih krimosa nezaboravno.
    17.10.2022
    18:35:00 sati

7, 3, 8, 7

Sve je bilo dobro do kraja, koji me naljutio do te mjere da sam vratio strip na police odlucan da ga vise nikad ne uzmem. Znaci, sve sto gradis cijele dvije epizode bacis u vjetar na najgluplji moguci nacin? Ma daj, Nizzi bi ipak trebao i mogao znati bolje. 200 stranica Tex govori kako mora paziti malog, ne moze sake, blablabla i na kraju, ma jebatiga... Sranje...

Crtez dobar, naslovnice meh...

18.10.2022
    07:46:00 sati

7, 7, 9, 10

Solidno, a s obzirm na Oliveru, mislio sam da će biti bolje. Na momente je kao 'splašeni miš! Valjda će biti i još koji nastavak sa Zamorom. Crrtež iznenađujuće dobar, nije bilo puno scena tučnjave u kojima Fusco crta da svi lete kao letve. Naslovnice super!

19.10.2022
    07:58:00 sati

8, 8, 9, 9