Moriscov povratak

TX LU 84-86 | 303 str.

Horusovi sinovi, Indijanci, komančerosi, egipatski bogovi... Svi će oni stati Texu na put s ciljem da ga spriječe u spašavanju otete djece Don Octavia. Morisco isto ima jedan neriješeni račun s Horusovim sinovima, fanaticima iz Egipta, pa će se pridružiti Texu u potjeri do Pico del Diabla gdje moraju zaustaviti buđenje mumije.

• Moriscov povratak
    TX LU 84
  • Zdenci Agua Prieta
    TX LU 85
  • Buđenje mumije
    TX LU 86

• Il ritorno del Morisco
    TX SR 452
  • I pozzi di Agua Prieta
    TX SR 453
  • Il risveglio della mummia
    TX SR 454

• Horusovi sinovi su blizanci koji se brinu o mumijama i njihova lica se nalaze na kanopama gdje se čuvaju neki organi od mumije.
  • Agua Prieta je grad uz samu granicu sa SAD-om, Durango je glavni grad istoimene savezne države, a najpoznatiji Pico del Diablo se nalazi na poluotoku Kalifornija u sklopu NP-a.
  • Juan Raza i Jesse ponovno će se pojaviti u TX VČ 7/8 "Rendžer je izdajnik".

Jedan od najznačajnijih prijatelja Texa Willera sigurno je El Morisco. Osoba koja bi uvijek, ispričavam se na izrazu, uvalila u faeces koji imaju natprirodne moći pa je Tex morao često pomagati u čišćenju problema. Prilikom zadnjeg njihovog susreta Tex se morao boriti protiv ludog znanstvenika i ostalih veseljaka s Yukatan dok se ovaj puta na scenu vraćaju Egipćani. Pošto Egipat i Meksiko nisu baš iza ugla uvijek treba pronaći neku formulu s kojom bi se objasnilo kako su Egipćani završili u Novom svijetu. Kad je u pitanju bio Rakosa (TX LIB 37) objašnjeno je da je on bio izgnan iz Egipta pa je završio u Meksiku. U ovom slučaju Boselli je to djelomično riješio jer krvni srodnici svećenika Akhrana žive u Meksiku, ali dolazak mumije je prekrivena velom tajne i za samu priču nije toliko ni bitan mada se moglo i na tom aspektu poraditi. Kao i u svakoj vrhunskoj priči o Noćnome Orlu , kao da u Tex može postojati ikakav drugi epitet za priču ;), uvijek se mora pojaviti neki novi lik koji će potaknuti priču da se razvije u pravome smjeru te se u ovom slučaju radi o Jesseju i Razi.

Stvarni Horusovi sinovi

Jesse je ostarjeli rendžer naspram kojeg je Kit mladić u naponu snage. Unatoč godinama stari Jesse zna rukovati coltovima pa i sam Tex priznaje da ima još uvijek dobre reflekse i mirnu ruku kojom pogađa svoj cilj. Jesse je na sebe preuzeo zadatak pronalaženja Miguela i Juanite koje je oteo Raza jer prekaljenom tragaču i rendžeru njegovog kalibra to ne bi smio predstavljati problem. No, tu upravo zapinjemo jer stari Jesse ima jedan problemčić koji se zove mrena na oku. Momak postupno gubi vid i samim time njegov životni poziv gubi smisao jer više ne može vidjeti tragove, a i po mraku je kao riba na suhom. Nasuprot njemu stoji Juan Raza sin komančera Pedra Raze koji je žario i palio cijelim krajem JZ SAD-a i sjevernog Meksika. Unatoč tome što je mlad zna svoj zanat tako da uvijek izvrši svoj posao, ali ipak i on ima jedan problem. Naime, drži do časti u obavljanju posla jer on je nemilosrdan, no s druge strane nema potrebu da se zabavlja s plijenom niti da vjeruje drugim poslovnim suradnicima. Uzda se u se i u svoje kljuse. Svi ga se razbojnici boje jer su svjesni da bi ga porazili uz pirovu pobjedu. Takva osoba bi bila savršena za posao da joj nije proradila savjest u krivom trenutku.

Posebnost ove priče čini i Moriscova prošlost koja nam daje uvid u njegove egipatske dane. Saznajemo da se uz studij medicine bavio arheologijom, ali i da je sa staro egipatskom poezijom zavodio opasne djevojke koje su, kao i raniji spomenuti komad mesa, bile prevelik zalogaj za njega. Boselli ne koristi uobičajeno prisjećanje gdje sporedni lik priča glavnom liku svoju životnu priču, nego je ovdje Tex tek naknadno obaviješten o događajima iz prošlosti tako da je uvijek lijepo vidjeti kako scenarista razbije uobičajeni kalup retrospekcije. Nadalje, pošto je Boselli bio upoznat s filmom Mumija mogao je bazirati radnju na tom filmu, ali je on ipak odlučio napraviti nešto pošteno dok mnogi drugi scenaristi samo prerade već gotove filmove ili knjige. Ovdje se isto trebaju skupiti sveti predmeti da bi se oživila mumija, ali to nisu kanope već drugi predmeti povezani s zagrobnim životom. Možda jedini minus na tu cijelu priču leži u činjenici da nije nigdje pojašnjeno zašto su potrebna dva života za buđenje svećenika i kako bi onda njih vratili u život. Još jedan nedostatak je možda slabo korištenje egipatskih likova u samoj priči jer su oni na kraju ispali nešto kao Mortimer u Zagoru. Previše je tu igre iz sjene pogotovo što su likovi iz Egipta, a ne Meksika tako da oni u samo par mjeseci uspiju organizirati sve potrebno i da se pouzdaju u lopove koji bi i vlastitoj majci prerezali grkljan za šaku dolara... Malo previše nategnuto, zar ne?

Boselli je u ovoj priči uspješno kombinirao akcijske scene s mirnodopskim dijelovima. Ovdje nema uobičajene pucačine i Texove masaže na glupim negativcima jer se Raza pokazao kao odličan taktičar. On ne postavlja samo jednu skupinu da mu čuva odstupnicu, već je za otmicu spremio cijeli plan koji mu dopušta i mala odstupanja te se tako ne mora brinuti hoće li kasniti s izvršenjem zadatka. Istovremeno možemo promatrati i njegovu psihološku promjenu koja nije uzrokovana samom pojavom djece jer je očito da je Raza u sebi imao dio dobrote. Nadalje nisu odmah spojeni Tex i Morisco nego je pričekan pogodan trenutak za to i samim time se mogla postupno plesti mreža i da se mozaik polako slaže te u prijelomnom trenutku koji bi bio svojevrstan vrhunac priče došlo do spajanja ove dvojice prijatelja. I naravno rasplet u velikom stilu koji vas prikuje uz ovaj strip.

TX LU 83/84 Opijum

TX LU 87 Navajska osveta

6, 4, 3, 5

jedan dosta loš Tex, uz ne pretjerano zanimljivu radnju i nažalost prosječno loš crtež Letterija. epizoda koja spada u dolnji dio

21.03.2013
    19:42:00 sati
  • Zagor12

8, 3, 5, 9

Dosadno do bola.

21.03.2013
    20:04:00 sati
    Zagor12
  • selanne

5, 7, 7, 8

Predugo za ovakvu temu, na trenutke zamorno i dosadno. Za Texa nisu ovakvi elementi.

21.03.2013
    20:29:00 sati
    selanne
  • Johnny Difool

Ukupna ocjena 39%

4, 4, 2, 9

Morisco mi je jako drag lik, a i u Bosellija sam polagao dosta nade, ali ovo sam jedna pročitao do kraja. Razvučeno, klišeizirano i dosadno, a o mikakvom Letteriju da ni ne govorim.

21.03.2013
    20:40:00 sati
    Johnny Difool

8, 8, 6, 8

Ja sam zapravo i čekao godinama ovakvu epizodu... Prava egipatska magija, prave mumije koji se dižu iz stoljetnog sna i rade rusvaj. Danas teško možeš naći pravi film ili strip o mumijama, a uživao sam u Boselliju kao i Sommersovim filmovima o Mumiji. Iz ovog se valjda vidi da si nisam neki poklonik čistog westerna, uvijek su mi više bili draži ti neki amalgami više žanrova. Kako su to radili i stari Gianluigi u svojim Texovima ili Nolitta u svojim Zagorima... Mumije rokaju!

21.03.2013
    21:29:00 sati
  • Sitting Bull

6, 8, 10, 9

Odlična tema mada je priča malo razvučena, čak bi' rek'o i dosadna na momente.

Crtež sjajan, obožavam Leterija.

21.03.2013
    23:37:00 sati
    Sitting Bull

9, 7, 9, 8

Odlično, napeto do samog kraja, nimalo dosadno, nepredvidiv kraj. Ovu sam epizodu čitao pred skoro 3 godine, i to u bolnici, nakon što je supruga imala prvi porod...Bili smo oko 5 dana u bolnici. Crtež za cistu 10-tku. Naslovnice-1. i 3. Mi i nisu nesto posebno. Lijepo  je da se Raza pojavio i u kasnijim epizodama, no ipak je trebao i ranije. Šteta što nije iskorišten vise njegov potencijal...

Nakon drugog čitanja ipak lošije ocijene...

22.03.2013
    08:51:00 sati
  • herzegovina.boy

8, 8, 9, 9

24.03.2013
    20:22:00 sati
    herzegovina.boy

6, 8, 5, 9

Dobar neoriginalni početak! Lijepo je Boselli to sve posložio i zamislio već na samom početku nagovještavajući nam rasplet. Juan Raza je zanimljiv novi lik, ali za nekog hladnokrvnog ubojicu prilično se olako preobratio. Kraj malo žešće kvari dojam: zbrzano i nespretno je proveden, a i to objašnjenje o dvoje kćeri i sinova slabo drži vodu, kao i Octave pod otrovom. Da stvar bude gora, Letteriju je opet, kao i skoro uvijek, pripala zadaća da nacrta epizodu u kojoj se pojavljuje El Morisco, jer, nažalost, stari majstor je svakom novom epizodom sve dalje od starog sjaja. Crtež mu sve više i više počinje ličiti na crtež osnovnoškolca.

28.03.2013
    15:13:00 sati
  • Maki_Mostar

4, 5, 8, 8

Slažem se s Difoolom. Epizode s Moriscom su mi drage, nikad nisu kratke, ali su lako čitljive. Ova je, na žalost, izuzetak.

29.03.2013
    18:48:00 sati
    Maki_Mostar

7, 8, 8, 10

Zanimljivi su dijelovi koji se bave Moriscovom prošlošću a ovi ostali i nisu baš toliko napeti. I kraj je mogao biti bolje odrađen. Jesse i Raza su okay likovi. Letteri solidan, smišno je nacrta onog lika koji ima špagete umisto kose. Malo iznad prosjeka, kad se sve zbroji.

24.07.2013
    07:08:00 sati

8, 6, 6, 8

Zadovoljn sam sa pricom i osobama koje se u njoj pojavljuju. Scenario je bio vrlo dobar,do zadnje polovice treceg stripa. Tu je Boselli htio previse dramatike,ispalo nepotrebno i glupo. To se uglavnom odnosi na put nasih junaka do mjesta konacnih zbivanja. Mrak,padanja sa trideset metar,penjane kao u filmu "Cliffhanger" ,a sve to pod svjetlosti mjesecine i u kaubojkama. Naslovnice su ok,dok mi se crtez nije bas svidio.

17.12.2013
    11:12:00 sati

8, 6, 8, 8

23.01.2014
    20:00:00 sati
    Onedin

8, 8, 7, 9

17.08.2014
    11:54:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

9, 10, 5, 9

S obzirom da je predvidljivost (koja ne mora uvijek biti nešto loše) jedna od karakteristika crteža Guglijelma Letterija, smatram da ovaj iskusni i zaslužni član Texova crtačkog staffa nikako nije smio biti odabran za crtanje „Moriscova povratka“, iz razloga što je upravo višestruki učinak iznenađenja jedna od njegovih glavnih odlika. Letterijeve jednolične figure u strogo zadanim prostornim konceptima najbolje odgovaraju klasičnome Texu koji ponavlja standardizirane motive Divljeg Zapada, važne same radi sebe, a ne zbog eventualnih sadržajnih dodataka koji bi izašli iz zadanog obrasca mačo individualaca u okruženju bezakonja. Kako u ovoj priči to nije slučaj, za očekivati bi bilo da grafičko rješenje primjereno isprati Moriscove retrospektivne more podrijetlom iz egipatske domovine, Texov obračun sa strašnim bogom Besom ili psihološke mijene otmičara Raze proizašle iz kontakta s djecom don Octavija. Drugim riječima, ostali smo zakinuti za barem polovicu od punog doživljaja stripa u kojem se bez sumnje za doživjeti imalo mnogo toga.

Već na samome početku, u važnom segmentu Moriscove egipatske mladosti, autor nam temeljito predstavlja podlogu središnjeg motiva stripa, sektaškog nastojanja za buđenjem mumije liječnika-svećenika Akhrana iz vremena 18. dinastije, s ciljem tobožnjeg povratka negdašnje slave faraonskog Egipta. Karakter Horusovih sinova jasno je sagledan ne samo kroz fanatizam njegovih aktera, već i kroz najmanje tri konotacije koje isti uvjetuju ili mu služe kao povod:

a) problem arheološkog iskopavanja kao neophodne devastacije kulturne baštine.
    b) problem međunarodnih znanstvenih arheoloških projekata kao odraza kolonijalizma i eksploatacije domicilnog stanovništva od strane kolonizatora.
    c) problem podrijetla sadržaja zapadnoeuropskih i angloameričkih muzeja i zbirki, i etičke dvojbenosti s jedne strane krađe, a s druge njihove sigurnosti na izvornome mjestu u slučaju izostanka iste.

Boselli ne nameće čitatelju stav što je od toga dvoje (uzrok ili povod) slučaj ili u kojoj mjeri što, već nepristrano izlaže tri problema kojih su trojica prijatelja i te kako dobro svjesni, a od kojih je najmanje jedan ostao vrlo aktualan sve do danas.

Autor dalje razlaže priču u tri potpuno ravnopravna kolosjeka. Prvoga sačinjava par Morisco-Eusebio zajedno s demonima prošlosti ovoga prvog; drugi kolosjek predvodi par Tex-Carson i rendžer na zalasku Jesse; u trećemu su glavni junaci Raza i Octaveova djeca. Čitatelju je kroz doživljaje prve grupe postupno predstavljen i martinovski, ne prekomplicirani, a opet prilično maštoviti habitus Horusovih sinova, u kojemu četiri egipatska božanska simbola uz prinesenu krv maloljetnih srodnika zajednički imaju probuditi drevnog utemeljitelja sekte.

Niti jedna od grupacija niti na trenutak nema vremena za predah, s obzirom da je podjednako snažno motivirana i istovremeno opterećena konkretnim ciljem odnosno rokom kojega mora ispuniti. Napetost iščekivanja raspleta tako je doslovce neprekidna, tim više što se nakon segmentne pustolovine jedne grupe odmah prebacujemo na pustolovinu druge, potom na treću i onda opet iznova, sve do susreta prvih dviju grupa na ulicama Duranga odakle nastavljaju zajedno. Nakratko se ovaj središnji rukavac s naslovnim junakom dodatno račva u izlet Texa i Jessea u selo Chinapas dok Carson nastavlja Razinim tragom. Vrlo je dojmljiv kontrast ovih dviju sastavnica priče: pustolovine egipatskog znanstvenika opterećenog kulturnim naslijeđem suprotstavljene klasičnome motivu otmice i potjere na američko-meksičkoj granici s kraja 19. stoljeća, a kao takav zaslužio je i navedeno dojmljivo preklapanje u mračnoj četvrti Duranga.

Narativna decentralizacija ovoga dijela stripa anticipira napeti završetak u kojemu je uobičajena središnja uloga Texa razbijena klinčem Noćnog Orla s patuljastim Besom. Prateći taj okršaj usporedno s obrednim pripremama za žrtvovanje dječaka i djevojčice, a navikli na standardiziranu shemu, očekujemo kako će se poglavica Navajo indijanaca s primjerenim naporom riješiti tobožnjeg utjelovljenja staroegipatskog sluge boga mrtvih te na vrijeme spriječiti djecoubojstvo. Međutim, desetminutno zakašnjenje Texove grupe na vlak za Durango, potom kolodvorska frustracija neprepoznavanja otete djece od strane El Morisca, a onda i Carsonovo nabrajanje pehova kada su dvije grupe već ujedinjene u opsadnom stanju, zapravo su značili stupnjevito pripremanje čitatelja na boga Besa kao na još tvrđu kost nego što smo kod takve vrste sporednih neprijatelja i u tom trenutku navikli. Time je, s jedne strane, zaokružena dosljednost bogate narativne kompleksnosti, a s druge omogućeno da se dodatno slojevita poruka sadržaja treće grupe (Raza i djeca) realizira u potpunosti.

Razin karakter neiscrpan je Bosellijev motiv obraćenja i iskupljenja za grijehe (zbog kojih ovoga autora uvjetno možemo zvati kršćanskim, a onda i katoličkim), ovdje realiziran zahvaljujući ne prisutnošću djece kao takvom, već njihovom, a pogotovo Miguelovom, nadogradnjom neprijatnog događaja na fazu odrastanja. Imitiranje starijih osoba neizostavan je proces u koji Miguel upada vezivanjem uz osobu čija je žrtva, no koja pokazuje odlike snalaženja i spretnosti kakve se od meksičkog dječaka očekuju pa samim time izazivaju njegovu fascinaciju. Čitatelj, a onda i Raza, uviđa da je Miguelovo ponašanje početak procesa u kojemu se Juan Raza nalazi na samome kraju. Kroz Miguelovu prisutnost, postupno osvještenje Razinog imitiranja trajno prisutne aveti oca, slavnog komančera Pedra Raze koji je sina u djetinjstvu i bičevao, već kao takvo potiče na prekid nesvjesnog prihvaćanja kopije kao jedinoga mogućeg ishoda imitacije. Sitna greška koja se Razi dogodila u okršaju s Carsonom, zaborav na mogućnost odbljeska vinčesterke, kroz Carsonovu misao samo dodatno ukazuje na dugoročno nepremostivi rascjep između igranja uloge (sin) i očekivanog ishoda (otac).

Tijekom cijeloga stripa, nad Razom visi sjena njegova oca, a preokret (o kojemu tada još ništa ne znamo) događa se u trenutku kad ga "za svaki slučaj" anonimni kauboj još i izravno kreće uspoređivati sa slavnijim prethodnikom: "Njegovog bih se oca, komančera Pedra Raze, plašio! ... on je znao podnositi tequilu... nije se ponašao kao običan odrpanac...". Dakle, ili će biti očeva kopija ili uopće ne postoji. I to u trenutku u kojem iza sebe ima iskustvo s dječakom Miguelom, koji mu em neskrivečki i neprestano iskazuje divljenje em ponavlja njegove metode snalaženja u teškim situacijama na Zapadu.

Jesseov lik također je opterećen uvjetovanom nužnošću igranja uloge, čiji tragikomični momenat sažalni Texovi ohrabrujući komentari samo dodatno pojačavaju, dok ju na neugodan način konačno razrješava tek Carsonov napadaj iskrenosti. Gubitak vida kao stvarni i simbolički trenutak starenja, i potreba suočavanja s istim, sudaraju se s navedenim Razinim shvaćanjem performativnog karaktera identiteta. Vrhunac čitave bogate rendžerske karijere Jesse će tako doživjeti upravo u svojim poznim godinama, u završnom činu uspjelog nagovaranja sina vlastitog arhineprijatelja na pristupanje rendžerima. Starost se, jednako kao i mladost, time pretvara u zamršeni odnos teatralnosti i stvarnosti, u kojem niti jedan niti drugi koncept sami po sebi (osim fizičkih razlika) bilo kakav pojavni sadržaj ne (pred)određuju unaprijed. A da niti neprisutni komančero nije bio pošteđen teškoća u igranju dodijeljene mu uloge straha i trepeta s Granice, doznajemo u informaciji kako se kroz čitavu karijeru Jessea zapravo jako bojao.

Zaključno, smatram kako nije nemoguće da je možda upravo izbor crtača spriječio općeprihvaćenost ovoga stripa kao jedno od najboljih radova Maura Bosellija na Texu, koji u cjelini ne dostiže vrijednost „Carsonove prošlosti“ ili „Patagonije“, ali idejno i scenaristički stoji rame uz rame s „Čitačima tragova“, „Nepobjedivima“ i vjerojatno još ponekom kasnijom uspješnicom ovoga autora na najpopularnijem Bonellijevu stripu.

19.08.2015
    12:23:00 sati
    Willer