Golden Pass

TX LU 98/101 | 376 str.

Prilikom prelaženja planinskog prijelaza Golden Pass Tex i Carson skoro bivaju opljačkani od strane dvojice očajnih mladića. Ta zgoda natjera ih da krenu potražiti prijevozno sredstvo (konja) u obližnjem gradiću Georgetownu gdje sreću starog prijatelja Pata MacRyana. S Patom nikad nije dosadno tako da se rendžeri nađu u nizu zabavnih i po smrt opasnih zgoda u gradu, da bi na kraju pristali pomoći njemu i njegovim kompanjonima tragačima za zlatom. Naime, netko redovito pljačka jadne tragače za zlatom iz Nameless Towna, a kandidata u tim krajevima ima i previše…

• Golden Pass
    TX LU 98
  • Bezimeni grad
    TX LU 99
  • Pucnji u noći
    TX LU 100
  • Granica
    TX LU 101

• Golden Pass
    TX SR 466
  • La citta senza nome
    TX SR 467
  • Spari nella notte
    TX SR 468
  • Terra di confine
    TX SR 469

• Ovo je priča koju je Nolitta započeo, ujedno i njegova posljednja priča koju je radio na Texu, a Boselli ju je dovršio.
  • Ova priča u početku je bila povjerena Galepu, no odradio ju je u potpunosti Ticci. Primjerice, Ticci je već zamijenio svog učitelja Gilberta (pseudonim Alberta Giolittija) da dovrši priču koji on nije uspio zbog svoje smrti. U pitanju je ranije napisana i nedovršena priče za Texa, "Pokolj u Red Hillu" (Tex 431/435) . A Ticci je već jednom Ticci mijenjao Gilberta na Nolittinoj epizodi Texa #188 "Sabbie insanguinate".
  • Prijašnji susret s Patom odigrao se u nedavno objavljenoj epizodi „Nepobjedivi“, a pojavit će se i u epizodi nakon ove „Granica“. Na ubc-u napravili su i njegovo origin (pa ko zna talijanski može pročitati)!
  • Slikar kojeg spominje Grayson, Giovanni Boldini, rođen je u Ferrari 1842, a umro u Parizu 1931. Bio je portretist visokog društva, najpoznatiji po finom prikazu ženske elegancije.

Sukob generacija - Nolitta meets Boselli

Ova epizoda svjedok je susreta dvoje velikana različitih generacija Bonelli stripova... Nolitti, ocu Zagora i Mister Noa, te rado viđenom scenaristu na Texu, ovo se može nazvati njegovom posljednjom pričom na serijalu. Makar i u manjem dijelu, jer je dio priče (najvjerojatnije veći dio) završio Boselli. Ponekad znam imati visoko mišljenje o pojedinim Nizzijevim pričama, a onda idem čitati Bosellijeve uratke i iznenadim se koliko jedna Texova priča može biti vrhunski zanimljivo štivo. Na crtačkom planu odradio ju je Giovanni Ticci, iako je priča prvotno bila namijenjena Galepu koji je već nacrtao šezdesetak početnih stranica. Ticci je sve to ponovno osobno nacrtao te tako pružio čitateljima kompaktnu epizodu jednakog crtačkog stila. Kad gledamo takve zamjene crtača, Ticci je već zamijenio svog učitelja Gilberta (pseudonim Alberta Giolittija) i dovršio priču nakon njegove smrti. U pitanju je ranije napisana i nedovršena Nolittina pretposljednja priča za Texa, "Pokolj u Red Hillu" (Tex #431/435). A i Ticci je već jednom mijenjao Gilberta na Nolittinoj epizodi Texa #188 "Sabbie insanguinate". Što će reći, pravi čovjek od povjerenja!

Tex & Carson, nenadmašni šaljivdžije by Ticci

Dobri irski momak Pat

Za sve one koji vole povratke, bili oni prijatelja ili mrskih neprijatelja, zabavit će se sigurno novim susretom s Patom MacRyanom, boksačkim prvakom iz Irske. Boselli ga je nedavno uporabio u „Nepobjedivima“, a jedan je od likova koji su se redovito pojavljivali tijekom trajanja serijala, posebice u ranijem razdoblju. Pat, aka Patty Kid (što je njegovo umjetničko ime), je dobroćudna planina od čovjeka, ali doduše malo sporiji u misaonom dijelu. Sve bi to dakako mogli pripisati posljedici njegove boksačke karijere, odnosno kad malo previše puta dobiješ šakom u glavu! ;) Stvorio ga je davne 1963. godine u epizodi 33/34 „Irac Pat“ Texov „otac“ G. L. Bonelli, i vjerojatno je jedan od najkomičnijih likova cijele sage. Pat je izvorno kao mladić bio boksač u rodnoj Irskoj, baš kao i stari Bonelli u svojoj mladosti, te stoga nije ni čudno da je uvijek imao naklonost prema potonjem. Ponosan je poput svoje domovine Irske, a napustio ju je radi potrage za boljim životom u Americi. No, vjerojatno zbog svog ponositog duha, kao i legendarne nespretnosti, teško zadržava stabilan posao. Tako da ga svako malo Tex sreće u drugačijim okolnostima. Boselli je u njemu očito prepoznao dobar materijal za izgradnju priča...

Teško da smo u Texovim pričama vidjeli u uvodnom dijelu od 150-tak strana toliko duhovitih situacija. Patov ulazak na scenu jako podsjeća na stare Nolittine gegove kakve smo znali susretati u Zagorovim epizodama gdje su u glavnim ulogama bili komedijaš Chico i varalica Trampy. I ne samo da su se autori zaustavili na kraćem uvodu, oni su nastavili skoro do polovice druge epizode. Prvo pokuša golim rukama donijeti cijelo tele u salun samo da bi dokazao koliko bi morao dobiti u zamjenu za cijenu koju je platio odrezak; da bi se drugom prilikom prijavio za meč s cirkuskim šampionom i bio pobijeđen na samom početku prve runde jer se šepurio pred publikom. Prvih epizodu i pol prisustvujemo dobrom raspoloženju dvoje rendžera i njihovoj interakciji s ljudima i okolinom na zaista šarmantan i humorističan način. A opet dovoljno ozbiljno i tragično kad za to dođe vrijeme. Zato mi je tako teško točno odvojiti Nolittino od Bosellijevog, upravo zbog tog miksa ozbiljnog i komičnog, što je bila česta karakteristika Nolittinih priča. Je li priča u potpunosti Nolittina ili je Boselli to dodatno razradio nastavno na Nolittin uvod? Dakako da se kasnije osjeća Bosellijev dodir, razne zanimljive digresije, jaki ženski likovi, te prava decentralizacija likova. Ima i zabavnih stvari koje se znaju često pojavljivati u Texovim scenarijima; a to su primjerice činjenice da kad Tex puca on baš nikada i nikada ne promašuje, osim ako to ne radi namjerno. Tu je njegov nepogrješivi instinkt kojim prozre i najokorjelije, kao i uobičajena taktika izvlačenja informacija šakama iz zločinaca. ;) Ovdje su se autori značajno poigrali i Carsonovom šarmom i njegovom uzbudljivom životu samca i ženskara. Evo jedne od Texovih replika na Carsonovo konstantno pesimistično gunđanje:

Za osobu koja tvrdi da joj ponestaje daha, glasniji si od opernog pjevača, stara devo.

Kako to rade kršni momci...

Meč je završen prije nego je i počeo

Već smo spomenuli da je Giovanni Ticci preuzeo crtanje priče od Galepa, nacrtavši ponovno prvih šezdesetak stranica. Ticci je stara uzdanica serijala, od svojih 7000 (iz 2010.) nacrtanih tabli treći po redu nakon Galepa (15000 tabli) i Letterija (11000 tabli). Vidi i ostale brojke u tekstu. Pojavio se davne 1968. u priči „Kazna za oholog pukovnika“ (SR #91 ili ZS 18). Kao crtač imao je svojih faza, Ticci s početka karijere sasvim je drugačiji od sadašnjeg Ticcija. Razina detaljnosti često mu varira tako da se ponekad opusti i malo previše za moj ukus. Neko vrijeme sam ga znao mijenjati s Fuscom, zbog momenata u kojima obadva znaju skretati prema karikaturizaciji. Likovi znaju biti malkice podbuhli, širokih torza. U ovoj prilici likovi jesu malo jači uglavnom, no većina ih ima normalne proporcije. Pat, ionako velik, u Ticcijevoj verziji je još krupniji i nešto stariji, ako ga usporedimo s Marcellovim prikazom iz prijašnjeg susreta i onog koji nam dolazi već u sljedećoj epizodi. Od stalnih autora, Ticci i Civitelli su mi najdraži.

Pričam ti priču...

Nakon niza komentara, osjećam potrebu vas malo i upoznati s radnjom. Kao i podsjetiti samog sebe što se to zbivalo u tako dobroj epizodi, nakon što prođe dovoljno vremena da mi ispare neke činjenice. Dakle, nakon podužeg uvoda u priču (gdje se zaplet još niti ne nazire), upoznavanjem okoline i likova te vrlo zabavnih digresija, konačno se krajem druge epizode počinje nazirati i zaplet. Gradić Georgetown skup je grad, a glavni gradski tajkun je bankar i poduzetnik Roger Greyson i ženu mu Barbara. Čovjek od zakona u gradu je šerif Randall, sposoban policajac, no bahat i upitnih moralnih nazora. Taj osjećaj, smrad zločinca koji osjeća čim ga vidi, vodi Texa od samog početka, a svi već znamo da je njegov osjećaj neprogrješiv! Posljednji niz pozitivno-negativnih likova su maliciozna braća Behan, Ned, Louis, Dan i najpametniji od braće Steve. Tu je i stari Behan, ostarjeli paralitik oštrog jezika. Prate uzorak pravih američkih seljačina iz neciviliziranih i divljih dijelova.

S druge strane imamo gradić kopača zlata, prigodno nazvan Nameless town odnosno Bezimeni grad. Tu su se smjestili Pat MacRyan i njegovi kompanjoni, stari Texov poznanik Tim Buster i njegov sin, s namjerom traženja zlata. Mamie Smith, stara Carsonova poznanica, otvorila je saloon gore u gradiću. Poklonici westerna već na polovici priče mogu naslutiti što zaplet nosi i s čim će se sve Tex i njegova kompa morati suočiti da bi sve stvari postavila na mjesto. Osim što će morati dobrano uposliti šake i revolvere, trebat će i dobro kalkulirati tijekom opsadnog stanja saluna, igrati igru da bi razotkrili mozak lopovskih operacija, mlatiti korumpirane šerife i dijeliti metke šakom i bradom. Tex i ekipa sve to rade praktički u dobrom raspoloženju, šalama i pošalicama na svoj račun i drugih; strasno i žestoko braneći čast pravde.

Atipičan i zabavan Tex definitivno, a to će vjerujem potvrditi i drugi čitatelji; što zbog neuobičajeno dugog uvoda pa sve do iznimno zabavnih dijaloga. Karakterizacija nije pretjerano duboka, jer više-manje kod svakog lika možemo vidjeti neki klasični obrazac western likova, no interakcija među likova i između likova i okoline je iznimna. Nenametljivo i polagano, Nolitta i Boselli nas vode do samog kraja...

TX LU 95-97 Sedmorica ubojica

TX LU 101/102 Vrag sa Sierre

• Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Pocetak prerazvucen, glupa uvodna scena gde Tex i Karson pustaju ubice. Nakon predugog uvoda brzo se ubacuje Boseli, u sceni drugog stripa gde se referenciraju Nepobedivi. Posle toga, Boseli postaje rani Nolita, radnja manje vise obicna, al su likovi zanimljivi, sareni, posebni i mnogo ih ima. I tako prica ide dobro sve do kraja, koji mi je uzasavajuci.

Evo i Galepovog rada.

kais 1

kais 2

28.03.2012
    11:28:00 sati
  • Johnny Difool

8, 6, 6, 8

Sve bi bilo dosta dobro, i pretjerano dug ali duhovit i šarmantan uvod, i galerija manje ili više slikovitih likova, i razmjerno iznijansirano profilirani odnosi među njima, i zabavno variranje standardnih "teksovskih" klišeja, pa i noirovski elementi u završnici, da ta završnica nije iznenađujuće zbrzana, sasvim konvencionalna i dijelom izvedena "deus ex machina", tako da bih je prije pripisao Nizziju nego Boselliju. Ipak, riječ je o odrađivanju nezahvalnog posla završavanja tuđe priče, pa sam Mauru sklon donekle progledati kroz prste. Ticci standardno solidan, ali ne i više od toga.

28.03.2012
    11:53:00 sati
    Johnny Difool
  • Leonid

8, 8, 9, 10

Ne znam za druge ali ova mi je priča legla kao budali šamar.

Crtež je vrlo dobar,Ticci dobro crta šaketanja.

Ima dosta duhovitih scena(braća Behan),sve u svemu jako dobra epizoda.

28.03.2012
    12:25:00 sati
    Leonid

9, 7, 7, 7

Odličan početak Nolitte, Boselli razvodnio priču do besvjesti.

28.03.2012
    14:50:00 sati

4, 4, 6, 8

Sve suvise nategnuto... Ticci u svom slabijem izdanju... eto tolliko koliko ...

28.03.2012
    16:35:00 sati

6, 8, 8, 9

Da nije prerazvučeno, ne bi bilo baš dobro. Da je zgurano u dvije epizode bilo bi za zaboravljanje. U biti, jedino što je ovdje zbilja dobro jest prvi dio; ostatak priče je "već viđeno" uz gotovo uvijek solidan scenarij. Ticci definitivno spada među najbolje Texove crtače, ali mu kvalitet, kako je spomenuto u recenziji, tu i tamo varira. Villa ok.

28.03.2012
    18:04:00 sati
  • Sitting Bull

8, 8, 9, 9

Odlična priča, baš mi je legla kako treba...

28.03.2012
    18:29:00 sati
    Sitting Bull

9, 9, 9, 10

29.03.2012
    07:50:00 sati

8, 9, 9, 8

Nakon Helltowna je bilo previše za očekivati da ponove isto.

29.03.2012
    13:12:00 sati
  • split85

8, 8, 8, 9

29.03.2012
    21:43:00 sati
    split85
  • Kojot

8, 8, 10, 9

Zadovoljavajuca prica.Crtez fenomenalan,jer Ticci je meni medju najboljima!

30.03.2012
    11:38:00 sati
    Kojot

7, 9, 10, 10

Prvi dio (Nolittin) me totalno oduševio! Totalno prepoznatljiv ležeran stil sa puno dobre zajebancije i uživanja. Da je Nolitta napisao cijelu priču ovo bi bila čista stotka, bez imalo sumnje. Jedino što ne štima u tom uvodu su ona dvojica bandita koje Tex olako pusti. Međutim nakon Nolitte dolazi Boselli koji nije napravio ništa loše nego je jednostavno nemoguće teško nastaviti u istom ritmu kao stari majstor. I tako s Bosellijem priča dobiva neke prepoznatljive karakteristike i počinje se razaznavati kako će to više-manje sve završiti. Kažem više-manje jer je i mene kraj mrvicu razočarao. Likovi su teška klasika: čudna obitelj puna seljačina na čelu s Brojem Jedan haha, bogatun i njegova žena i skupina dobrih momaka na čelu s Patom. A tu je i Carsonova stara ljubav hihi. Dakle, epizoda s fenomenalnim početkom i ponešto zbrkanim krajem zbog čega nije za sam vrh ali je itekako epizoda koja će se pamtiti. A majstori Villa i Ticci opet maksimalno podižu ocjenu. Ticci možda i nije za čistu desetku ali njegovi likovi su uvik nekako puni života i daju epizodi dodatnu draž...

13.04.2012
    15:11:00 sati
  • Maki_Mostar

7, 8, 8, 10

Nije loše, samo da je malo kraće :-D.

03.03.2013
    19:04:00 sati
    Maki_Mostar

9, 8, 8, 10

Mozda malo razvucena epizoda, ali dosta dobra

11.08.2013
    12:41:00 sati
    floki

6, 6, 6, 7

Ne znam,sema cijele price,nije bas moj slucaj. Malo sam se Carsonu nasmijao,a opcenito,vecina likova je za cirkus a ne za western. Crtez,djelomicno dobar,djelomicno buckuris. Naslovnica Lu 99,odlicna.

06.01.2014
    03:33:00 sati

8, 9, 9, 9

20.02.2015
    16:12:00 sati

7, 6, 9, 9

Jako sam se obradovao kad sam vido da je Nolitta autor, a Ticci crtač! Boselli zna i oduševiti, ali i razočarati (zna biti predvidljiv). Strip je pun huhovitih scena, ali sve je nekako prerazvučeno, predvidljivo, i već viđeno! Ticci nije kao ranije, vuče na Fusca. Villa sasvim ok.

07.04.2015
    23:59:00 sati
  • Ukupna ocjena 65%

7, 4, 8, 8

Sam početak mi je zabavan, duhovit, u Nolitta stilu. Poslije slijede standardni western klišeji, unaprijed se zna, da je šerif kriv... Glavni problem je u tome, da je sve prerazvučeno a kraj je totalno zbrzan i nikakav. Ova priča bi zaslužila bolji kraj. Ticcijev crtež mi se sviđa. Svejedno vrijedi pročitati.

07.09.2015
    21:12:00 sati

10, 10, 10, 10

Izvrsno.

08.05.2016
    02:09:00 sati

6, 9, 10, 8

Iz ove naizgled prosječne priče izvučen je maksimum. Ubačeno je dovoljno akcije i humora da se pročita s guštom. Ovi negativci kao da su kopija braće Dalton.

03.10.2017
    21:24:00 sati

8, 8, 10, 10

30.12.2017
    12:28:00 sati
  • kucak

10, 10, 10, 10

Oda Nolitti

18.06.2018
    02:14:00 sati
    kucak

Ukupna ocjena 45%

4, 4, 5, 6

Bah... Previše naivnosti.

21.07.2019
    22:09:00 sati

10, 10, 10, 10

23.01.2020
    03:14:00 sati

8, 7, 8, 8

Početak priče je bez potrebe razvučen, prikazani su neki sporedni događaji koji jedva da imaju dodirnih tačaka sa suštinom priče. Ima i nekih nelogičnosti, kako se Teks i Karson muče da dođu do rudarskog naselja, a ona žena redovno putuje po cijelu noć i opet stiže do jutra kući! Grejson je na kraju prikazan kao pozitivan lik, što i nije loše ispalo. Tičijevi likovi su mi nekako uvijek ružni, on kao da se trudio da crta neke nakaze. Naslovne tu i tamo.

23.08.2020
    10:37:00 sati

• Kuga