Utvrda Sahara

TX MX 11 | 330 str.

Netko je srušio most na rijeci Rio del Carmen, a slučajno tuda prolazi vlak kojim nepobjediva četvorka putuje! Vlak pada u rijeku, no naši junaci spašavaju se prijevremenim skokom s vlaka. Sabotažu je odradila banda Legije stranaca koji su ostali u Meksiku nakon što su se francuske trupe povukle poslije poraza cara Maksimilijana. Legionari pljačkaju područje pod vodstvom ambicioznog satnika Duchampa. U savezništvu sa sumnjivim tipom, Chavezom, da bi postao bogat i moćan, Duchamp namjerava postati guverner Chihuahue (pozicija koju sad trenutno drži Texov stari prijatelj Montales). Noćni Orao i njegovi pardovi još jednom moraju stati na kraj zločincima i uništiti planove zapovjednika Forta Sahare, i naravno, ponovno vratiti mir u napaćenu zemlju... ;)

Scenarij 4

• Utvrda Sahara
    TX MX 11

• Fort Sahara
    TX MAXI 11

• Drugi Disoov rad na Maxi Texu, prvi je bio maxi "Sin vjetra".
  • Pojavljuje se guverner Chihuahue, Texov stari prijatelj Montales.
  • Francuska intervencija u Meksiku (1861.-1867.) i uloga legionara su stvarne povijesne činjenice. Dvije tisuće legionara pripadalo je vojsci koja je pomagala Maksimilijanu da se smjesti na tron Meksika, ali pokušaj je propao i francuske trupe napustile su zemlju. I sada kreće Nizzijev fiktivni nastavak priče… No, odred pod vodstvom satnika Duchampa ostao je u Veracruzu na nagovor pretendenta na tron Chihuahue, Meksikanca Chaveza. Preselili su se na sjever i u planinama Sierre podigli Fort Saharu. Ponašali su se poput Regulatora s Divljeg zapada, radeći za račun velikih zemljoposjednika.
  • Lažna imena koja su odabrali Tex i Kit su Teksas i Kansas Kid (str. 116). u "L'aquila e la folgore" SR #207. kad se tim imenima predstavljaju na ulazu u "Durango hotel" u Silvertonu.
  • Na stranici 63. Montales spominje prethodnu frku Texa i Carsona s vlakom za Chihuahua. To se odnosi na VČ #15-17 "Dug put".
  • U jednom od flashbackova u Bosellijevoj priči "Nepobjedivi" (LU 70/72) mladi Tex zbog nevolja sa zakonom pronađe utočište u Meksiku oko 1865. A tu činjenicu Nizzi zaboravlja i priča kako je za legionare čuo od svog sina Kita!

Tex protiv legionara

Sve je počelo davne 1991. u specijalnom izdanju Texa, pretečom današnjih "maxija", i vrlo intrigantnom Berardijevom "Oklahomom"; jednom od priča iz povijesnog segmenta kolonizacije Divljeg zapada ("Oklahoma land run"). Nakon 6 godina zatišja, počevši od 1997., maxi edicija dobila je više-manje regularan status i odonda redovito iz godine u godinu čitatelji imaju čast pročitati Texove priče u komadu na čak 300-tinjak stranica. Pravi Texone, jelda, samo u manjem formatu… Ples su nastavili španjolski autori Antonio Segura i Jose Ortiz u drugom broju "Lovci na fosile" i postali tako stalna postava maxija. Kako je edicija postala redovna, normalno je da se nakon nekog vremena uključe i ostali staffovci, tako da dolaze na red i veterani Bonelli škole poput Nizzija ili Disoa.

Texov repertoar priča kreće se u rasponu od klasičnih western priča (vidi "Rio Hondo", "Oklahoma" i niz ranijih Gianluigijevih priča), nestandardnih western priča ("Otrov kobre"), pa sve do onih nadnaravnih poput "Prijetnje iz pustinje" (SD LU 51/53) ili priča o vješcu Mefistu ili vještici Zendi. Sam Gianluigi kao i njegov sin Nolitta rado su koketirali s drugim žanrovima i temama iz filmova i priča koje su obožavali, a na Divlji Zapad Texa Willera dovodili su razne elemente koji prirodno i ne spadaju u istu okolinu. Sjećam se jedne Gianluigijeve priče o Tuarezima u Texasu (vidi "Sablasti u pustinji" LIB 10), gdje je jedna zajednica ljudi bila smještena u inače neautohtono područje. Vratimo li se sad u kontekst naše priče, iako naizgled ovi vojnici nemaju što raditi tamo i u ono vrijeme, francuski legionari su povijesno gledano bili u određeno vrijeme na tom području, Nizzi postavlja hipotezu da je jedan dio njih ostao nakon povlačenja iz Meksika tijekom francuske intervencije. No prije nego krenemo na sam narativni dio, osvrnimo se malo na povijesnu pozadinu priče…

Texov mračni dvojnik – Teksas

Francusko-meksički rat

Sukob poznat još kao i Francuska intervencija u Meksiku ili Maksimilijanova afera, a bio je posljedica toga što je ondašnji predsjednik Benito Juarez odbio daljnje plaćanje glavnim kreditorima - Španjolskoj, Francuskoj i Britaniji, 17. 6. 1861. Iako je u početku svo troje napalo Meksiko, Španjolska i Britanija su se povukle kad su saznale da Francuska planira izvršiti pravu invaziju na Meksiko. Kao rezultat nastalo je Drugo meksičko kraljevstvo (1864.-1867.), a na čelo je stupio Maksimilijan I. od Meksika. Amerika se pridružila opoziciji nakon završetka Građanskog rata 1965. Dvije frakcije napravile su dvije paralelne vlade, Juarezovi liberali i Maksimilijanovi konzervativci. 1866. Napoleon III. naređuje povlačenje Francuza, a 1867. Republikanci poražavaju Maksimilijana i nakon njegove smrti Juarez ponovno uspostavlja jedinstvenu vlast. Tematiku tog sukoba obradilo je niz poznatih western filmova poput "Vera Cruza" iz 1954., 1965. "Major Dundee" (Charlton Heston u glavnoj ulozi, američke trupe pred kraj Građanskog rata napadaju Francuze u Meksiku) ili "Dvije mule za sestru Saru" iz 1970. gdje glavni likovi (Clint Eastwood i Shirley McLane) pomažu meksičkim revolucionarima. Veliku ulogu u ratu igrala je Legija stranaca, kojima je ovaj rat dao neke najlegendarnijih bitaka.

Tex: "Moj sin kaže da pripadaju specijalnoj postrojbi Francuza… Vidio je takve u nekoj knjizi."

Dvije tisuće legionara pripadalo je vojsci koja je pomagala Maksimilijanu da se smjesti na tron Meksika, ali pokušaj je propao i francuske trupe napustile su zemlju. I sada kreće Nizzijev fiktivni nastavak priče… No, odred pod vodstvom kapetana Duchampa ostao je u Veracruzu na nagovor Meksikanca Chaveza. Preselili su se na sjever i u planinama Sierre tajno podigli Fort Saharu. Ponašali su se poput Regulatora s Divljeg zapada, radeći za račun velikih zemljoposjednika. Duchampu bogatstvo više nije dovoljno, on sada želi moć, želi fotelju u Chihuahui.

Budući da je poveznica posljedica rata Republikanaca pod vodstvom Benita Juareza i francuskog cara Maksimilijana I., odnosno Francusko-meksički rat, u sjećanje mogu prizvati jednu Bosellijevu epizodu - "Nepobjedivi", gdje mladi Tex zbog nevolja sa zakonom pronađe utočište u Meksiku oko 1865. godine. A tu činjenicu Nizzi očito zaboravlja i priča kako je Tex za legionare čuo od svog sina Kita za koje je dotično pročitao u nekoj knjizi! Eto, kakva nedosljednost u kontinuitetu. Usporedimo ovom prilikom scenarističke kvalitete Nizzija i Bosellija. Primjerice, u svakom Bosellijevoj priču imamo širok dijapazon raznih zanimljivih likova koji žive svoj vlastiti život i ne ovise u tolikoj mjeri o centralnoj figuri serijala – Texu. Jaki ženski likovi, poput one poluindijanke iz "Sjeverozapadnog teritorija". Zatim tu su nizovi digresija, podzapleta i minijatura koje čine priču velikom. Nizzi jest čovjek od zanata, no često (u zadnje vrijeme) pati od banalnih dijaloga, odugovlačenja u radnji i neinventivnih preokreta i klišeja. Da, i centralizira i naglašava lik rendžera pa većina likova pada uglavnom u drugi plan.

Kako su primijetili i kolege s talijanskog foruma, Nizzi za potrebe ovog maxija reciklira još jednom staru temu infiltracije u neprijateljsko gnijezdo. Sjetimo se epizode LU 60/61 "Vukovi Kolorada" (Nizzi/Fusco, 1996. – a imamo i pseudonim Texas Kid i "negativca" Kimballa), kao i jednog klasika ZS 730/731 "Pakao u Rober-sitiju" (GL. Bonelli/Nicolò). Scenarij sam po sebi i nije banalan, i uz nekolicinu gafova i nedosljednosti, sasvim prosječan čitatelj može se bez problema uživjeti u priču. Ne bih htio biti toliko bezobrazan pa davati jedinice za scenarij i priču kako su to uradili kolege s ubc-a, ako ništa drugo iz poštovanja prema čovjeku koji je napravio na desetke tisuće stranica Texa.

Od željezničke nesreće do Forta Sahare

Priča Forta Sahare započinje praktično in medias res, eksplozijom, tijekom koje Tex i ekipa bivaju sudionici željezničke nesreće koja se pretvara u tragično krvoproliće i egzekuciju. Ostavši bez oružja, ekipa mora stisnuti zube i gledati egzekucije bez ikakve intervencije. Nizzi je ovdje posegnuo za ne baš sretnim scenarističkim rješenjem, Tex se uspijeva suzdržati i ne pokušati spasiti jadne ljude. I gledamo li daljnji razvoj radnje, Tex uopće nije ljut ni ogorčen naspram krvoločnih vojnika, mirno podnosi trenutke tijekom infiltracije u utvrdi ubojica. Je li Tex oguglao poput doktora s odjela za smrtno bolesne, pa nakon toliko godina službe uspijeva razmišljati hladnokrvno i kalkulirati s ulozima ljudskih života?

Legionari

Iako smo u prvom dijelu svjedoci tajnih dogovora bivšeg špijuna i "gangstera" Chaveza i capitaina Duchampa, u ostatku priče ovo će igrati možda najmanju ulogu. Nizzi će se rađe detaljnije pozabaviti vojničkom stegom Legije stranaca, i odnosima naših junaka i vojnika tijekom infiltracije. Iako bi mogli igrati ključne uloge, zanemareni su u potpunosti. Jedan od interesantnijih podzapleta je Kitov konflikt s probisvijetom Brodyjem (i Brodyjev antagonizam prema Kitu) koji se u Legiju prijavljuje za vojnika. Vrhovna konfliktna osoba s kojom će se naši junaci morati sukobiti jest narednik bojnik Schwarz (ukoliko je to uopće dobro prevedena titula), vojnik staroga kova, nemilosrdan u provođenju svoje željezne discipline, voljan i umrijeti za čast Legije stranaca. Njegov lik nosi najveću težinu tako da se cijela priča zapravo svodi na njegove surove metode i tip vojnika ispranog mozga koji slijepo slijedi naredbe.

Iako je sličnih tema već bilo u Texovom serijalu, Nizzi je ubacio niz zanimljivih elemenata koji vrlo dobro nose priču. Maknemo li na stranu neke nelogičnosti koje su se potkrale scenaristu, koje funkcioniraju u unutarnjoj logici priče, no promislimo li malo - teško da bi se odvijale na taj način. Posebice, kad Tex tajno priprijeti Schwarzu i ne primi nikakvu kaznu zbog toga, niti to ukaže Schwarzu da je među njima stvarno infiltrator. Ili kad uzmemo u obzir da je Nizzi zaboravio kako je Tex već bio u Meksiku za vrijeme francuske intervencije 1865.

Glede naslovnice, Villa je imao možda loš dan, s obzirom da svimo znamo koji je njegov kvalitativni doseg. Ukoliko ste Disoa voljeli na Mister Nou, ni ovdje vam neće biti odbojan. Iako će mnogi likovi podsjećati na južnoameričke gangstere iz pedesetih godina! ;) Veteranu i pouzdanom crtaču, za kojeg vjerujem da je vrlo brz, dali su da radi već drugi maxi, što se također poklapa sa završetkom serijala Mister No. Prilagodio se pustinjskom i planinskom krajoliku meksičkih prostranstava na sličan način kako je to radio godinama s južnoameričkim lokalitetima. Neki krupniji kadrovi su zaista izvrsni, i mogu reći da u glavnini priče Diso radi vrlo dobro. Sve u svemu, ne budemo li jako kritični prema Nizziju, i zanemarimo pojedine lapsuse tijekom izlaganja priče, mislim da možemo uživati u čitanju ove epizode bez velike brige, pogotovo tijekom hladnih dana. Uz toliko pijeska i sunca. ;) Završavam simpatičnim, najboljim i vjerojatno jedinim dobrim humornim izljevom matorog Carsona kad se obrati pred odlazak Montalesu:

"I ne javljaj se tako skoro jer svaki put kad se javiš, završimo u nevolji do grla!"

Fort Sahara

TX MX 10 Otrov kobre

TX MX 12 Paklena postrojba

• Ukupna ocjena 81%

7, 7, 10, 9

Legao mi je sjajno,opustajuce i zabavno...Diso mi je raj za oci...ok slazem se da prica malo ima nedoslednosti ali sve u svemu meni jako dobra epizoda

01.03.2012
    00:39:00 sati
    draskomisterno

8, 7, 8, 7

Dobra pričica koja će neke od nas podsjetiti na "lagodne" vojničke dane... ...u priči mi je prihvatljivo i to što Tex i ekipa promatraju pokolj bez intervencije jer su ipak u situaciji da ne mogu reagirati protiv brojnijeg i nadmoćnijeg neprijatelja,ali mi je ipak malo apsurdan onaj dio kada legionar umre od posljedica kaznenih vježbi...padanje u nesvjest je trebao biti maximum,a ovo umiranje je promašaj za priču o legiji stranaca... Sve ostalo u priči mi je na mjestu i uživao sam u čitanju...
    01.03.2012
    00:59:00 sati
  • selanne

8, 8, 1, 10

Diso mi je uništio jednu lijepu epizodu.

01.03.2012
    10:18:00 sati
    selanne

9, 7, 7, 9

nije loše, treba još ovakvih izdanja

01.03.2012
    10:40:00 sati
  • split85

5, 5, 5, 7

Dugo vrimena lošiju epizodu Texa nisan pročita.

01.03.2012
    13:58:00 sati
    split85

8, 8, 9, 8

Meni je ovo super. Čim ja pročitan maxi u rekordnom roku to je TO. Diso Zauvjek!

01.03.2012
    17:14:00 sati
  • Ukupna ocjena 58%

8, 5, 3, 10

Diso- jako loše, lica crta spljoštena i nosovi su im ko surle. Nizzi nije nešto ali prolazno, a naslovnica- odlična!

01.03.2012
    18:09:00 sati
    tinton
  • Cromwell

7, 7, 6, 7

Nisam neznamkakav Disov fan ali za ovu epizodu nemam zamjerke. Pročitao sam ga na moru zato bi možda ocjene u današnjem vremenu mogle biti mrvicu manje jer patim na ugođaj :D  I nije mi jasno za te loše ocjene na ubc-u, to veze s mozgom nema. Vrlo dobar (4)

01.03.2012
    19:01:00 sati
    Cromwell

6, 8, 7, 8

I neoriginalnost i greške se donekle mogu zaboraviti ako je dotična epizoda "funny to read", a to ova jest, i ni na trenutke nije zamorna. Diso je ok crtač, ali samo za određene žanrove u koje western ne spada. Naslovnica idejno nije loša.

01.03.2012
    19:21:00 sati
  • Kojot

8, 8, 7, 9

01.03.2012
    21:08:00 sati
    Kojot
  • Ukupna ocjena 52%

4, 4, 8, 4

Najlošiji texov maxi!

01.03.2012
    21:58:00 sati
    zhezhke

3, 3, 8, 4

Pomašeni maxi. Neko reče dugo nije pročitao lošijeg Texa... Bolna istina. Ne bi trebalo ovako da se igraju sa ugledom ove institucije. Meni lično Diso ne smeta ni najmanje. Više mi smeta preskakanje igre koje diktira Nici. Razvlačenje lopte izmedju centra i sesnaesterca do bola... Bez volje, bez ideje, bez igre. Dzaba smo krečili.

01.03.2012
    22:16:00 sati

6, 6, 8, 9

Većina je govorila da je ovo neviđeno smeće a na UBC je čak dobio i jedinice ja mislin. Ipak nije to toliko strašno. Početak sa pomalo bradatim Texom i kasnije onim regrutiranjem mi je bio dosta zanimljiv iako se Nizzi okoristio već puno puta viđenim elementima infiltriranja. Do grešaka dolazi kasnije jer se ispostavi da većina onih likova koje je Nizzi tako strpljivo opisivao neće imati apsolutno nikakvih utjecaja na radnju i da je epizoda bezveze previše razvučena. Također me prilično zasmetao prejednostavan kraj; nikakvog puškaranja i okršaja, sve je Nizzi završio na bezvezan, dosadan način što je čest slučaj i u ovim novim VČ epizodama. Diso nije stvoren za Texa ali crtež je ipak korektan.

13.04.2012
    13:35:00 sati

7, 4, 5, 5

Losnjikava prica, prednost je ta sto se brzo cita, nema mnogo prenapornog teksta, sto bi u ovom slucaju utjecalo jos vise na kvalitet epizode. Diso i Tex nikako ne idu zajedno, taj vizuelni okus Mr.Noa se osjeti tokom cijele price i nikako mi nije poslo za rukom da se naviknem na to da je ovo u stvari Tex.

07.05.2012
    13:21:00 sati

8, 8, 7, 7

Ja sam sasvim zadovojan sa ovim Maxijem. Prica/Scenario su vrlo dobri. Zamjerku imam radi crteza. Lijepo prirodu i kulu crta Diso,al kad su Tex i Kid sa kapama legije na glavi,tesko se face raspoznaju. Naslovnica nerealna.Covjek u ovom polozaju umire nakon kratkog vremena.

26.09.2012
    16:39:00 sati
  • Maki_Mostar

7, 8, 8, 10

Diso je sigurno bolji od Ortiza, priča vrlo dobra. Ja zadovoljan, među boljim Maxijima

02.03.2013
    11:54:00 sati
    Maki_Mostar
  • Rahazlam

9, 9, 7, 8

27.07.2013
    18:33:00 sati
    Rahazlam
  • Ukupna ocjena 96%

10, 10, 9, 9

16.07.2014
    01:40:00 sati
    Tintilinic

Ukupna ocjena 40%

5, 3, 3, 7

Očekivao nekakav epski sukob gdje se Tex brani od cijele legije kad ono šipak. Samo su raznjeli barutanu i laku noć. Diso mi je drag crtač, ali na Mr. No-u, nije on za Texa.

04.08.2014
    00:04:00 sati
  • Villain

8, 8, 10, 10

03.10.2014
    08:34:00 sati
    Villain
  • Ukupna ocjena 65%

7, 6, 6, 8

20.11.2015
    20:13:00 sati
    Onedin
  • Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

odličan maksi, pogotovo onaj dio sa Teksom i Kitom u utvrdi.

02.12.2015
    12:14:00 sati
    adriano
  • markotamara

8, 8, 4, 7

volim legionare i sve oko njih ali Diso mi ne lezi,ubija mi je dobru pricu ai naslovnica nije mi nesto

22.02.2017
    20:41:00 sati
    markotamara

5, 5, 7, 7

01.05.2018
    10:35:00 sati

10, 10, 4, 7

Odlična priča! Vjerno prikazan život legionara sa svim njihovim zakonitostima i željeznom disciplinom. Šteta je što ovo netko drugi nije crtao, zasigurno bi i epizoda bila prihvaćenija.

17.07.2019
    10:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 27%

3, 3, 2, 3

03.08.2019
    03:37:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 9, 8

20.11.2019
    21:20:00 sati
  • domegus

4, 4, 6, 4

Sve pohvale za odličnu recenziju. Što se tiče same priče ideja mi se dopala ali razrada je slaba i bez velikog finala. Disa volim kada radi Mister NO-a, ovdje mi jednostavno nije lega. Naslovnica mi je ispod prosjeka.

30.11.2019
    18:29:00 sati
    domegus