Nueces Valley

TX MX 21 | 264 str.

Ovo je priča o američkim pionirima koji su se naselili u Nueces dolini, a među njima su trudna Mae i njen suprug Ken Willer. Ovo je priča o tome kako je Jim Bridger, slavni američki graničar, ušao u Texov život čak i prije njegova rođenja, i kako se njihovi životi isprepliću u godinama koje dolaze. Ovo je priča o dječaku koji je postao muškarac.

• Nueces Valley
    TX MX 21

• Nueces Valley
    TX BOLIB 1
  • Nueces Valley
    TX MAXI 21

• Maxi je izvorno u Italiji objavljen u listopadu 2017., a sadrži i Bosellijev predgovor i intervju s Del Vecchiom. U travnju 2018. objavljeno je luksuzno izdanje namijenjeno knjižarama, s drugom Villinom naslovnicom, i spada u službenu proslavu 70 godina Texa. Ludens objavljuje priču u ožujku 2018.
  • Boselli je inspiraciju našao u dijelu stare Bonellijeve epizode “Il passato di Tex“ objavljene 1967. Inače ta je epizoda prva koja govori o Texovoj prošlosti, sukobima s kradljivcima stoke, ubojstvima oca Kena i mlađeg brata Sama, pogibiji Gunny Billa, natjecanju u rodeu, konju Dinamitu, Texovoj osveti i kako je postao odmetnik. Dnevnik je tek dio te epizode objavio startajući u siječnju 1968. s prvim brojem Zlatne serije “Četiri obračuna“, i to posljednjih 27 stranica. Poslije je epizoda objavljena u LMS 16 “Junak rodea“, ali bez zadnje 43 stranice, i tek u pričama ZS 617 “ Šampion rodea“ i 618 “Teksov obračun“ u potpunosti su objavljene.
  • Boselli je u ediciji “Tex-Romanzi a Fumetti“ uradio dvije priče koje su svojevrsne dorade stare Gian Luigijeve “Il passato di Tex“. U kratkim pričama od pedesetak stranica pod naslovima "Osvetnik" i “Pravda u Corpus Christiju“, izvorno objavljenima u rujnu 2017. i veljači 2018., mladi Tex saznaje da su ubojice koje su mu ubili oca, a koje je zajedno s Gunny Billom sustigao i poubijao u Meksiku, bili tek dio brojne bande kradljivaca stoke na čelu s nekim teksaškim rančerima i meksičkim razbojnikom, i kreće u lov na njih. Obje je epizode objavio Libellus. U narednom periodu Boselli kaže kako će se pozabaviti još nekim neriješenim pitanjima i likovima iz Texove prošlost, a jedan od njih je šerif Mallory, odgovoran za Samovu smrt.
  • U Nizzijevoj epizodi “Povratak u Culver City“ (Ludens 143/144, VČ 11/12) koju je crtao Civitelli, Tex i sin Kit posjećuju napušteni i oronuli ranč gdje su mu sahranjeni roditelji, a nova avantura ih vodi u grad iz naslova priče, grad u kojem je ubijen njegov brat Sam i pokopan na gradskom groblju.
  • Za naslov priče Boselli je u početku imao nekoliko ideja, a sve su uključivale Jima Bridgera. Naposljetku se odlučio za Nueces Valley jer predstavlja najbolji mogući izbor na simboličkoj razini. Dolina je stvarno mjesto u kojoj su sadržane hrabrosti prvih pionira sposobnih stvoriti dom i obitelj na jednome od najtežih mjesta za opstanak.
  • Del Vecchiu je trebalo dvije i pol godine da nacrta priču, a ovo mu je prva suradnja s Bosellijem. Texovim se fanovima predstavio redovnom pričama 561/562 “Soldi sporchi“ po Nizzijevom scenariju, a objavio ih je Veseli četvrtak. Prvi njegov rad je objavljen neposredno nakon mature, u časopisu “1984“, a riječ je o priči na četiri stranice. Nakon nekog vremena pod nadzorom Gina D'Antonija crta priče za časopis “Giornalio“, a suradnju s SBE započeo je 1992. crtajući epizode Nicka Raidera. U idućem periodu crtao je i Napoleoneove priče.
  • Mae Willer prvi put u serijalu pojavljuje se u ovoj priči, a Boselli je inspiraciju dobio u liku Naomi Wheeler (glumica Kerry Russell) iz Spielbergove miniserije “Into the West“.
  • Ne znam je li ranije bilo podataka o Texovoj godini rođenja, a ovdje saznajemo da je rođen u svibnju 1838.
  • Kroz priču se pojavljuju Jim Bridger (1804.-1881.) i Jim Baker (1818.-1898.), proslavljeni američki gorštaci, vodiči, graničari, traperi i vojni izvidnici koji su za života postali legende, a neki od pothvata su im uzdignuti u mitske dimenzije. Bridger je mogao neslavno skončati na početku svoje karijere 1823., kada se Hugh Glass vratio iz mrtvih tražeći osvetu, ali mu je oprostio zbog mladosti.
  • Boselli je ubacio prvi susret i začetak prijateljstva Texa i “Damned“ Dicka Daytona, kojeg smo imali prilike vidjeti u nekim prijašnjim avanturama, a koje govore o Građanskom ratu; “Između dvije zastave“ i “Glorieta Pass“.
  • Dolina Nueces nalazi se u istoimenom okrugu na jugoistoku Teksasa. Okrug je utemeljen 1847., a ime je dobio rijeci. Sjedište okruga je u gradu Corpus Christiju.

Generacije dječaka na našim prostorima odrastale su uz najpopularnije strip junake iz edicija ZS i LMS, a priče koje nas vraćaju u njihovu prošlost uvijek su zauzimale posebno mjesto u našim srcima, jer smo u njima saznavali njihovu genezu. Naravno, većina nas nije bila u mogućnosti kronološki pratiti Dnevnikove edicije od prvog broja, svi smo se u nekom određenom periodu priključivali, a za ranije brojeve snalazili smo se na razne načine pa je iznenađenje tim bilo veće kada smo saznali da postoje priče o Zagoru, Bleku i Marku koje govore o njihovoj prošlosti, priče koje nas vraćaju u djetinjstvo junaka, u period koji smo mi tada proživljavali. “Zagor priča“, “Priča o Komandantu Marku“, “Priča o Velikom Bleku“, govorile su nam o njihovom bezbrižnom djetinjstvu sve do jednog prijelomnog trenutka zbog kojeg su postali to što jesu i apsolutno su se morale imati u kolekciji. Ni Tex Willer nije bio iznimka.

Pričom “Misteriozni totem“, izvorno objavljenoj daleke 1948., započela je era Texa Willera, isprva odmetnika, zatim teksaškog rendžera i poglavice Navaja, a njegova slava ni danas ne jenjava. Kao svaki pravi strip junak i Tex ima svoju prošlost, a jedna od ključnih epizoda koja obrađuje taj period je Bonellijeva “Il passato di Tex“ iz 1967., a Dnevnik, pokrećući serijal Zlatna serija, donosi samo posljednjih 27 stranica ove inače kultne epizode u potpunosti objavljene tek u pričama ZS 617 “Šampion rodea“ i 618 “Teksov obračun“. U njima Bonelli na jednostavan način, onaj ljudski, koji shvaća da se ponekad jedino silom mora odgovoriti na veliku nepravdu, donosi priču o mladom Texu. Jedne večeri nakon uspješnog lova na pume, Tex sinu Kitu, Carsonu i Tiger Jacku skromno i šturo govori o očevom ranču udaljenom oko tri milje istočno od Rock Springsa u južnom Teksasu, nedaleko od izvora Nuecesa. Spominje oca Kena i brata Sama, kao i staroga Gunny Billa koji ga je poučio trikovima prilikom vađenja revolvera i brzom i preciznom pucanju. Majku ne spominje. Tijekom čitanja saznajemo za tragičnu sudbinu oca i brata, pogibiju Gunny Billa, a osim toga, Bonelli nam otkriva kako je Tex zbog osvete postao odmetnik. Ova je epizoda vrlo važna ne samo jer nam je po prvi put predstavljena Texova prošlost, već i za razumijevanje načina na koji Tex poima pravdu i kroji svoj zakon. A kako bi drukčije, jer suočen s velikom nepravdom, a zakon stoji iza čovjeka koji ju je nanio, Texu ne preostaje drugo doli skrojiti svoj zakon revolverima.

Svi znamo da većina strip junaka ne stari, međutim, ponekad se možemo vratiti u njihovu prošlost, u dio njihovih života u kojem su oni još nedefinirani kao junaci. Pola stoljeća nakon “Texove prošlosti“ napisane od oca Texa, Mauro Boselli koristi neke reference iz nje i vodi nas u čak tri perioda Texove prošlosti. Osobitost ovoga Maxija leži u priči koja kao niti jedna do sada govori o nastajanju jedne stripovske ikone, a govori nam, između ostaloga, o događajima i prije Texova rođenja. Nulta godina ove sage vodi nas u 1838. godinu, na teritorij Republike Teksas. Tiranijska sablja Santa Anne više ne visi nad glavama američkih doseljenika, jer nakon što su potaknuli pobunu i rat za neovisnost Teksasa, i nakon teških poraza kod Golijada i Alama, ratna sreća okrenula se u korist doseljenika i meksička vojska je poražena u bitci kod San Jacinta u travnju 1836. Teksas je postao neovisan, ali grupama nadirućih kolonizatora prijete opasnosti od raznih indijanskih plemena divljih Kiowa, Apaša i Komanča, desperadosa i komančera.

Urednik i glavni scenarist Texa - Mauro Boselli

Boselli je uradio radikalan zaokret od epizoda na kakve smo inače navikli kada je u pitanju prošlost najdugovječnijeg teksaškog rendžera. U ovoj pravoj zapadnjačkoj priči obrađuje tri perioda Texove prošlosti, a ovo nije samo priča o mladom Tex Willeru, ovo je priča i o Jimu Bridgeru i doseljenicima koji su kolonizirali Teksas. Život na granici bio je tvrd i opasan, kaže Darko Rundek, a ljudi su bili čvrsti poput čelika i neslomljive volje, jer stvaranje zajednice u nepoznatom i opasnom okruženju nije bilo nimalo banalno. Budući odmetnik, rendžer i poglavica Navaja našao se u smrtnoj opasnosti a još nije ni došao na svijet. Ovo je prvi period Texove prošlosti kojeg Boselli obrađuje, a uvodi nas ubacujući u priču Jima Bridgera i Jima Bakera, dvije američke povijesne ikone, koji, kako će se kasnije ispostaviti, imaju važnu ulogu u sazrijevanju mladog Texa, a ovdje su zaslužni što su ljudi iz male karavane ostali sa skalpovima na glavi. Među njima su trudna Mae i Ken Willer, i neka mi vjerni Texovi fanovi oproste ako sada pogriješim, jer ovo je prvi put u serijalu da imamo priliku vidjeti Mae. Moram priznati da sam se ugodno iznenadio početkom ove priče jer nisam pratio najave novih izdanja, pa mi je ovaj Maxi prošao ispod radara, i koji mi je pozitivni šok Boselli izazvao kada sam shvatio o čemu je tu riječ.

Originalna ilustracija Claudia Ville za luksuzno HC izdanje

Drugi period koji se obrađuje je Texovo djetinjstvo, a Bosellijeva lakoća pripovijedanja, potpomognuta Del Vecchiovim odličnim crtežom vodi nas u djetinjstvo bilo kojeg dječaka toga vremena. Nije teško zamisliti malu i skromnu obitelj s kraja prve polovine 19. stoljeća kako uživaju u plodovima mukotrpnog rada, ali se i nose sa životnim gubitcima. U ovome je periodu Tex prikazan kao jedanaestogodišnjak. Već se formira njegov otpor prema autoritetima, gaji zaštitnički odnos prema mlađem bratu Samu, a kao podlogu za ovaj dio radnje Boselli uzima gonjenje stoke. Yippee ki-yay i odvažni kauboji kreću na put dug stotinjak milja koji će staviti na kušnju dva brata i malu grupu predvođenu Kenom Willerom, ali i Jimom Bridgerom i Bakerom.

Treći period je Texova adolescencija. Ovdje se njegov karakter kristalizira, oblikuje svoja načela i principe kojima se vodi, ali još je prisutan nagao i nerazborit pristup u nekim situacijama, posebno kada se nađe u San Franciscu. Tex počinje sam stvarati svoju sudbinu sa sedamnaest godina, karakterno je snažniji i odvažniji od mlađega brata introvertne naravi, sjajno barata revolverima, nesavladiv je u šakanju, a Boselli, kako bi učvrstio Texov karakter, namjenjuje mu ulogu vođe kauboja. I ovdje je temelj radnje gonjenje stoke, ali sada je to put od 1800 milja, sve do San Francisca.

Gledajući ova dva posljednja perioda Texove prošlosti zamjetna je Bosellijeva namjera da Texa, iako je izvrgnut pogibeljnim situacijama, ne stavlja u ulogu nekoga za koga smo navikli da poteže oružje i nemilosrdno reagira na svaku opasnost. Kao dječak kojem je prvi susret s revolverom bio kada mu ga je Bridger tutnuo u ruke da se obrane od desperadosa, Tex puca u konje, a kao adolescent sa zavidnom vještinom baratanja revolverima on iste ne koristi, već rješava probleme šakama. Kao da mu Boselli želi ostaviti bezbrižan i vedar avanturistički duh, neokaljan i neopterećen ubojstvima ljudi iako su to neki zasigurno zaslužili, a Boselli će mladom Texu dati nemilosrdnost i smrtonosnost jednog revolveraša u kratkim pričama koje govore o ubojstvu oca Kena i kada je postao odmetnik.

Kroz sve tri linije Texove prošlosti provlači se Jim Bridger, i to ne slučajno. On je Texov zaštitnik i mentor, povijesna ikona američke divljine je anđeo čuvar na ramenu stripovske ikone u nastajanju, a upravo s njim i četiri asa Boselli zatvara ovu priču. Vraćamo se u Texovu sadašnjost, a Boselli je ovom završnicom dočarao kraj jedne ere. Divlji zapad je osvojen i ljudi poput Jima Bridgera više nisu potrebni naciji. Iskusni ljudi s granice sada su samo relikt jednog vremena koje nestaje. Ali, nepokoreni duh, sada zarobljen u starom tijelu, i dalje je živ, tinja kao slabi plam, da bi se razbuktao u posljednjem prkosu. Poetski Bosellijev pristup završnom poglavlju, pogotovo kroz Hortonovu baladu, više je posveta jednom čovjeku koji je već za života postao legenda negoli pitanje njegova egzistencijalizma, jer, teško da bi starac od skoro osamdeset godina, pa makar i Jim Bridger bio, pobijedio u šakanju mlađeg, težeg i okretnijeg protivnika.

Texova majka - Mae Willer

Jedna od značajnih stvari ove priče je karakterizacija likova koji se nikada nisu pojavljivali u serijalu i bili su okruženi mitološkom aurom. Naravno, riječ je o Texovim roditeljima, Mae i Kenu Willeru. Raniji scenaristi poput Bonellija i Nizzija nisu ulazili u njihovu srž, a Boselli, davši im život, emocionalno ih spaja s čitateljima. Iako su oni kao doseljenici u nepoznato tipični predstavnici jednoga vremena, oni su i roditelji jedne strip ikone koja je ovim dobila novu dimenziju ljudskosti, povezana je s čitateljima na jednoj novoj razini. Posebno se ističu sekvence u kojima braća tuguju za prerano preminulom majkom, jedan Tex iz prošlosti kojega nismo vidjeli do sada, a empatija koja ga povezuje s čitateljima kroz gubitak voljene osobe dodatno nam približuje Texa kao osobu s osjećajima. Ken Willer je posebna priča. Dok se majka Mae uopće nije spominjala u prvoj epizodi koja zadire u Texovu prošlost (Il passato di Tex), Ken se pojavio u jednoj vinjeti, mrtav, ubijen od kradljivaca stoke. Poslužio je tek kao motiv koji će Texa gurnuti na stazu osvete. Ostao je nepoznanica, nismo znali kakav je čovjek bio, sve do danas. Boselli je njegovom karakterizacijom uradio temelj na kojem je lakše i ljudskije shvatiti Texovu glad za osvetom koja će kasnije doći, nije tek hladno Bonellijevo rezoniranje; ubili su mu oca i sad slijedi osveta.

Pasquale Del Vecchio svojim je odličnim crtežom upotpunio ovu odličnu priču. Kako je u prijelaznom periodu kada je s urbanih ulica Nicka Raidera prelazio na Texa imao poteškoća s crtanjem otvorenih prostranstava Divljeg zapada i konja u pokretu, tako je prije i dok je crtao avanture teksaškog rendžera često gledao stare vestern filmove i slike Frederica Remingtona (1861.-1909.) američkog crtača, ilustratora, kipara i pisca koji se specijalizirao za Divlji zapad. Njegov čvrst i detaljan crtež dobro prati različite postavke na kojima se ova priča razvija. Bez obzira radi li se o teksaškoj pustinji, malom gradu Corpus Christiju ili velikom San Franciscu, Del Veccio oku ugodno postavlja radnju s uključenim raznoraznim likovima. Posvećuje pažnju detaljima, pogotovo kod interijera, a uvjerljiv je i pri karakterizaciji likova.

Pasquale Del Vecchio

Odlično prikazano jedno povijesno razdoblje Teksasa zahvaljujući Boselliju i Del Vecchiu kroz koje je provučeno Texovo odrastanje i karakterizacija roditelja aduti su ove priče. Ovo je posveta prvim doseljenicima, ovo je ep o svima onima koji su imali hrabrosti doći, stvoriti domove i zasnovati obitelji u tom negostoljubivom dijelu Teksasa. Ovo je oda jednom dijelu američke povijesti. Ovo je priča u kojoj se miješaju stvarni i fiktivni likovi; Mae, Ken, Tex i Sam Willer, Jim Bridger i Jim Baker, Gunny Bill, Hutch, Rod i “Damned“ Dick. Ovo je priča o dječaku koji je postao muškarac, ali prava iskušenja tek mu predstoje.

“Nueces Valley“ ima kvalitetu u smislu i sadržaju priče, a Boselli i Dell Vecchio zaslužuju pohvale. Uspijevaju kroz različite periode Texova odrastanja približiti čitateljima nastajanje jednoga junaka, ali mladi junak mora još puno toga proći i puno toga ostaviti iza sebe da bi sazrio u iskusnog, mudrog i granitnog rendžera kakvog ga znamo toliki niz desetljeća. Boselli je unatrag četiri godine sve više forsirao Texovu prošlost, vraćajući nas u doba izgradnje lika, u pričama “Osvetnik“ i “Pravda u Corpus Christiju“, a ima ih i nekoliko koje zadiru u vrijeme kada je mladi Tex bio odmetnik, kao i njegovi začeci karijere u rendžerima. Sve su te priče objavljivane u nekoliko edicija, a renomirana imena poput Serpierija, Bosellija, Dixona, Andreuccija, Manfredija, De Vita, Ticcija i drugih, jamci su dobrog scenarija i crteža.

TX MX 20 Bitka na mostu

5, 3, 5, 5

Ništa vrijedno spomena, Boselli uporno forsira priče o Texovoj prošlosti, što je potpuno krivi pristup i jedan od znakova neinspiracije. Sama priča nije me se dojmila, miljama daleko od kreme serijala. neki likovi nepotrebno izvađeni iz naftalina. Del Vecchio ima ljepuškasti crtež, ali gdje je on u usporedbi sa velikanima Texa? Izvrsno se uklopio u ispodprosječnu priču.

24.06.2019
    17:40:00 sati
  • mikikiki

9, 8, 10, 9

24.06.2019
    19:26:00 sati
    mikikiki

7, 7, 9, 7

24.06.2019
    20:10:00 sati

Ukupna ocjena 30%

2, 3, 4, 3

Mracna, napeta i sumorna prica. Mracno je raspolzenje kad procitate, napeti ste jer ne mozete da verujete kako je jeftina epizoda, a sumorni ste kao i poslednjih 10 maxija.
    24.06.2019
    21:03:00 sati

6, 7, 9, 6

Priče o prošlostima junaka uvijek izazivaju dosta pažnje i različitih reakcija. Pojedini SBE junaci sa epizodama u kojima se govori o njihovoj prošlosti - stekli su kultni status stripom, koji postaje nezaobilazan dio mnogih kolekcija. Međutim, to nije slučaj s ovom pričom iz Texove prošlosti i teško će steći kultni status među Texovim obožavateljima.

Doduše, posve je deplasirano govoriti o lošem uratku, ali nema onih nezaboravnih trenutaka koji prosječne epizode dijele od nezaboravnih ili kultnih. Na pojedinim mjestima samo je odličan crtež izvlačio radnju, što dovoljno govori kako je čitatelj imao dovoljno vremena za obraćanje pažnje na detalje crteža, jer priča nije nudila pretjerano dobrih dinamičnih dijelova koji nisu dozvoljavali ni trenutka manjka koncentracije.

Naslovnica također daleko od nezaboravne, kao da su se i njenim izborom odlučili na uklapanje u prosjek, a dobro je poznato koliko se prosjek pamti u svijetu stripa.

24.06.2019
    21:04:00 sati
  • vangelis

9, 9, 9, 8

25.06.2019
    07:26:00 sati
    vangelis

8, 7, 8, 7

Vjerojatno najbolji maxi u zadnjih desetak, a premija u odnosu na zadnjih nekoliko. Sasvim dobra priča (ili svojevrstan omnibus priča) kojoj scenarij pred kraj ipak popušta i završnica je odviše predvidljiva pa ipak malo ruši sveukupan dojam. Ali plejada zanimljivih, koliko stvarnih i fikrivnih likova ukomponiranih u tečnu radnju ovo čini sasvim solidnim stripom. U odnosu na zadnjih nekoliko brljarija u ovoj ediciji, odmah se u pripovijedanju osjeti da je priča djelo nekog malo kompetentnijeg scenarista.

25.06.2019
    10:31:00 sati

10, 10, 10, 10

Napokon nešto što vrijedi zadržati u kolekciji. Šteta što LUDENS nije odabrao onu drugiu naslovnicu. Ovakve priče treba objaviti i u posebnom, HC izdanju.

25.06.2019
    19:02:00 sati

8, 8, 9, 7

25.06.2019
    22:31:00 sati

10, 10, 10, 10

Ovaj bi se maxi lako mogao svrstati u sam vrh svih maxi epizoda svih junaka zajedno.. Po mom mišljenju ide rame uz rame sa Mister No-ovim "Bilo jednom u New Yorku".. Priča o mladosti Texa Willera ispričana od ostarjelog (svima nam poznatog) Texa Willera uz logorsku vatru.. Priča o njegovom odrastanju, njegovom prvom susretu sa indijancima, razbojnicima, prevarantima i lopovima.. Upoznajemo Texove roditelje, Ken-a i Mae Willer, njegovog brata Sama i njegove prve prave prijatelje.. Jako dobro ispričana priča koja zaslužuje samo visoke ocjene..

Crtež je odličan.. Dramatične trenutke prikazuje veoma dramatično, sretne trenutke sretno.. Sposobnost koja se čini lagana, ali je zapravo jako teška za prikazati.. No, Del Vecchiu to u ovom maxiju polazi za rukom, bez premca.. A tek naslovnica je bomba.. Pet glavnih likova u središtu naslovnice stvarno stvaraju odličan dojam..

03.07.2019
    08:14:00 sati

7, 5, 7, 8