Vojnik Komanč

TX SA 10 | 219 str.

Charlie Kid je u nevolji! Mladi Komanč, kojeg je posvojio narednik Brickford i pripremao ga za blistavu vojnu karijeru, optužen je da je ubio ženu koju je volio, Elizabeth Connelly. Elizabeth je kći pukovnika Connellyja i zaručena je za poručnika Allistera, zaljubila se u Charlieja Kida i pobjegla s njim. Nedugo potom pronađena je masakrirana, a Charlie Kid zarobljen i osuđen na vješanje. Narednik Brickford siguran u njegovu nevinost, pomogao mu je pobjeći i pronašao mu sigurno sklonište te se obraća starom prijatelju Texu da pronađe pravog krivca!

• Vojnik Komanč
    TX LIBG 8
  • Vojnik Komanč
    TX SA 10

• Il soldato Comanche
    TX GI 8

• Ovo je kronološki gledano osmi Texone i osmi Nizzijev scenarij za Texone.
  • Strip je prvi put izašao u Italiji 1995. godine, reprinti su sljedeći: Stella d oro Tex albo speciale 8 iz 2008. godine, te Tex speciale a colori 8 iz 2011. godine.
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 2008. godine u desetom Strip-Agentovom gigantu. Drugi put ova priča izlazi u boji 2016. godine, u osmom Libellusovom gigantu.
  • Prvi i odmah uspješni rad na Texu Alda Capitanija!
  • Po peti put u Texoneu se pojavljuju sva četvorica prijatelja, prvi put nakon uvodna 4 Texonea.
  • Ova je priča izvorno bila namijenjena redovnoj seriji i preusmjerena je na Texone, jer je Magnus kasnio sa svojim Texoneom, a nije bilo drugih Texonea spremnih, pa je SBE iskoristio činjenicu da je to bila debitantska Capitanijeva priča na Texu. Tako je ovaj Texone poseban i po broju stranica, jer nema uobičajenih 224, već 219, koliko ih je potrebno za dva nastavka (prema tadašnjem običaju, zapravo posljednji trak prvog nastavka, čija se priča nastavlja u sljedećoj je izrezan, kako bi se napravio prostor za najavu sljedećeg broja). Šteta što sjajni Capitanio nije dobio više vremena za crtati ovu priču (poput svih crtača Texonea), pa bi ionako sjajan crtež bio još spektakularniji!

Početak priče je spektakularan, narativno i crtački. Carson i Tex se opuštaju na svoj način, na obali malog jezera na planinama TE-EN-TA. Upravo bi takvim nazvao i ovaj Texone, opuštajući i čista uživancija za čitanje! Priča u kojoj Tex nije stalno u akciji, a opet donosi ugodne i zabavne trenutke! Nizzi predstavlja scene lova, kao sastavni dio svakodnevnog života u rezervatu Navaja. Uvijek rado viđene scene, viđene i u nekim klasicima poput (Operacije Panama ili Krvnikova povratka). Lov se prekida kada naši junaci ugledaju dimne signale, koji ih zovu natrag u selo Navaja: stigao je u posjet Texov stari prijatelj narednik Brickford. Tex i Carson su vidno zabrinuti da saznaju razlog njegova dolaska. Tijekom povratka Tex priča Carsonu priču o Brickfordu, Ircu, velikom dobroćudnom medvjedu, kako kaže Tex, koji je posvojio malog Komanča, koji je preživio masakr svog plemena: Charlieja Kida. Narednik priča priču o svom Charlieju Kidu. Priča je to o rasnim predrasudama, kojima je bio izložen mladić u utvrdi Stanton (gdje je radio zajedno s ocem), ali i ljubavna priča sa nesretnim završetkom. Krivac je jasan za sve, a na Texu i Carsonu je dokazati suprotno! Tex i Carson pomažu naredniku Brickfordu i mladom Komanču, žrtvi podle zavjere, koju su protiv njega skovala tri vojnika. Tex, kao i obično, samo treba pogledati navodnog krivca u oči, kako bi se uvjerio je li kriv ili nevin?

Aldo Capitanio (28. ožujak 1952.-12. listopad 2001.),
ilustracija sa njegovim junacima (Blek, Tex i Nick)

Prekrasna je to priča, jednostavna, bez posebnih obrata i koju se pročita u jednom dahu i s užitkom. Zabavna je i zanimljiva priča, koja nas na kraju svakako čini zadovoljnima! Scenarij je ugodan, iako dosta predvidljiv! Nije bilo teško shvatiti (već od samog starta priče) tko bi mogao biti krivac za zločin! U stvarnosti Carson sumnjiči poručnika Allistera, dok Tex opetovano ponavlja kako se ne slaže s tim, kao da želi uvjeriti čitatelja i potom ga iznenaditi, a vrlo je jasno da poručnik mora imati neku odgovornost! Priča je praktički nepostojeći triler, istraga koju provode Tex i Carson je istraga u kojoj su svi dijelovi posloženi, a da se Kit i Tex ne moraju ni previše truditi; već preliminarne istrage u utvrdi Stanton daju rezultat! Dalje sve ide kao po loju, bez ikakvih prepreka, do kraja i uobičajenog trika iznuđenog priznanja uz prisluškivanje! Prisluškivanja (Nizzijev trademark koji najviše ljuti fanove) je bilo i ovoj Nizzijevoj priči previše! No, da se vratimo na jednostavnost, nije da je sva ta jednostavnost loša, ljepota i jest u jednostavnim klišejima, a njih ima dosta u ovoj priči:

Texone, kojeg ću pamtiti prije svega po dva detalja: 1. po rasizmu, kojeg svi očito demonstriraju prema mladom kaplaru Komanču Charlieju Kidu. Nizzijeva poruka je prikrivena optužba prema visokim činovnicima u redovima vojske, s predrasudama prema indijanskom dječaku i 2. po naredniku Brickfordu, koji je od indijanskog dječaka napravio pravog čovjeka, vojnika. Ipak, njegov san o vojnoj karijeri se neće ostvariti zbog predrasuda, koje će svi imati prema dječaku, čak i ako je nevin!

Kraj stripa prikazuje svu gorčinu života; Brickford i Charlie Kid napuštaju vojsku i utvrdu Stanton, izvor previše bolnih uspomena za vojnika Komanča! Dirljiv i melankoličan završetak. Tolika je gorčina priče da na kraju, unatoč dokazivanju nevinosti, obojica odluče napustiti vojsku, koju je narednik oduvijek smatrao pravim domom i razlogom života!

Broj likova je relativno malen, gotovo da ima više lokacija koje su hodočastili naši junaci, istražujući slučaj, od likova.

Narednik Charlie Brickford, „Crvena glava“: svakako jedan od najsimpatičnijih likova uopće u serijalu! Neženja zlatnog srca, koji odgaja malog Komanča Charlieja Kida, kojeg je spasio iz ruševina njegova spaljena sela, kao da je njegov sin, posvećujući svu pažnju i ljubav koju dobar otac prenosi na svog sina. Čovjek koji, iako je cijeli život u vojsci, uspijeva odgojiti Charlieja s dubokim idealima kao što su jednakost među ljudima i čast! Lik koji ne može ne pobuditi suosjećanje i nježnost. Jako lijepa, ljudska i autentična figura!

Charlie Kid: Komanč kojeg je usvojio narednik Brickford. Vojnik vruće krvi, koji nosi uniformu zbog velike zahvalnosti koju osjeća prema ocu. Pošten mladić, idealist i ponosan što je vojnik! Capitanio uspijeva u potpunosti prikazati susret dvaju gotovo antipodnih stvari poput života u vojsci i krvi Komanča. Šteta je što Nizzi nije iskoristio lik po kojem je priča dobila ime, pa se svakako Charlie Kid premalo pojavljuje u priči, ali možda drugačije i nije moglo?!

Lovci na glave, predvođeni Apašom Tuchom su odlično prikazani, pogotovo Tucho! Dvoboj Tucha i Texa je izvrstan, neobičan i uzbudljiv, a prikazan je i na naslovnici! Jako su rijetki ovako dobri Texovi protivnici!

Pukovnik Edward Connelly, zapovjednik utvrde Stanton, Tex ga cijeni kao vojnika od glave do pete, ali u stvarnosti je pukovnik rasist. Saznavši kako mu se kćer zaljubila u Charlieja Kida, bijesan i ogorčen poduzeo je mjere kako bi je udaljio iz tvrđave. Za kćer je imao u planu dogovoren brak sa poručnikom Allisterom, brak uglednih Virginijskih obitelji. Iznenadni bijeg dvoje zaljubljenih vodi ga na njihov trag, opet s ciljem izbjegavanja skandala! Uslijed tragedije ne vidi tragove, već je za njega isključivi krivac Charlie! Naručuje lovce na ucjene s naređenjem da mu živog dovedu Charlieja Kida, kako bi ga mogao objesiti s punim počastima u dvorištu utvrde! Puno puta viđen časnik rasist, ali se na kraju pokazao i kao častan čovjek!

Poručnik George Allister, zaručnik Elizabeth Connelly, klasičan snobovski časnik, ogorčen ljubavlju koja je izbila između njegove zaručnice i Charlieja Kida, ne ustručava se naručiti ubojstvo mladog Komanča. Tko zna koji časnik, koji nije dostojan činova koje nosi! Neopisivom lakoćom špijunira Texa i Carsona! Tipičan rasist, kakvih je bilo gomila u serijalu! Pravi krivci su dosta predvidljivi, ali svejedno Nizzi je napravio jako dobru karakterizaciju likova i svi likovi su dobro razvijeni! Tex i Carson su malo manje u akciji nego u redovnoj seriji, a Nizzi je uspio stvoriti izvrsne sporedne likove!

Carson, konj, puma i neplanirano kupanje!

Crtež: debi iz snova Capitanija na Texu! Neke su vinjete uistinu spektakularne, poput mnogih pejzaža, pume, bordela ili prikaza sporednih likova, naročito narednika Brickforda! Texovo lice varira, nije uvijek jednako, što je mali nedostatak, ali sigurno ima veze sa rokovima, jer priča je prvotno bila namijenjena redovnoj seriji! Malo je manje precizan crtež na kraju priče iz istovjetnog razloga. Crtež koji će mnogi nazvati umjetnošću i slažem se s tim! Dinamičan i prekrasan crtež, pun detalja! Detalji likova, životinja, krajolika i svega što čini crtež su vrlo precizni i za divljenje! Fantastične noćne sjene na likovima (pogledati lica za vrijeme noćne Brickfordove priče u rezervatu Navaja kraj vatre!). Toliko ima fantastičnih i nezaboravnih vinjeta da moram dati maksimalnu desetku bez obzira na neke sitne nedostatke! Veliki umjetnik, nažalost, prerano nas je napustio prije nego što nam je mogao dati druge divne crteže na SR! Nakon Ticcijevog Texonea (Texone 7), ovaj osmi nam je također donio veselje za oči!

Naslovnice: naslovnica prikazuje Texov dvoboj sa Apašom Tuchom, koji je prikazan na stranici 132 SA giganta. Jako lijepa naslovnica, jedna od najljepših naslovnica Texonea uopće!

Rezime: Texone koji je podijelio čitatelje, za jedne je remek-djelo, dok je za druge dosta loš prvenstveno poradi Nizzija. Za Vašeg recenzenta je odličan! Istina, ne spada u gornji dom top ljestvice Texonea, ali je i više nego pristojno i zabavno štivo! Izvrsni dijalozi, malo laganiji ritam (na kakav smo navikli u prošlosti), više triler/krimić nego western! Jedna je to od rijetkih ljubavnih priča! Još jedna dirljiva priča o teškom životu Indijanaca i rasnim predrasudama! Prekrasan crtež! Ljubav, bijeg, ubojstvo, prijevara, predrasude, omča oko vrata, razbijanje vrata, bacanje s krova I buđenje bacanjem u vodu…Rado viđeni klišeji! Velika preporuka za ovu prekrasnu priču, odličan je to način da provedete opuštajućih sat i nešto čitajući uistinu ugodno štivo! Meni jako emotivan strip, uz spomenute rado viđene klišeje, dovoljan razlog da dam visoke ocjene! Svakako mi je najteži dio dati ocjene!

Početak akcije spašavanja Charlieja Kida iz ruku lovaca na ucjene!

TX SA G8 Izgubljeno selo

TX SA 2 Dolina terora

• Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Strip mi je pomalo predvidljiv. Odmah je jasno, da indijanski vojnik nije krivac. I odmah je jasno, ko je glavni krivac. I naravno na kraju se krivac prelako odaje. Svejedno je priča ok. Zadnji kadar je vrlo dobar. Crtež je isto vrlo dobar, ali barem meni ne među najboljima u Texonima.

18.04.2022
    00:02:00 sati

7, 8, 9, 10

Strip obilježava prosječan zaplet i Capitaniov detaljan crtež. Nemam posebne napomene vezane uz strip, s guštom sam ga pročitao jer volim westerne.

18.04.2022
    08:25:00 sati
  • Qwertz

8, 8, 10, 10

Predvidivo i po ničem spektakularno. Ali barem je crtež jako dobar, kao i naslovnica.

18.04.2022
    10:45:00 sati
    Qwertz

9, 10, 8, 10

Jedan od bisera serije Giganata. Najprije, izdanje... Otisak dosta loš ali bolje izdanje ne može postojati. Strip agentu najbolje ocijene. Nizzi zaslužuje 9-10 za priču i scenarij. Prekrasna priča o čvrstoj pravdi Texa Willera. Carson ovdje nije bio u drugom planu nego rame uz rame sa Texom u rješavanju slučaja mrtve djevojke, iako je Tex bio taj koji je iznudio priznanje i pravdu. Neobičan je kraj ove vrlo tragične ljubavne priče. Koliko su krivci doista krivi? Kod Texa se obično zna koji nitkov zaslužuje smrtnu kaznu zbog svojih gnjusnih zlodjela, ali ovdje.... Ostaje dojam da je istina negdje u zraku, na vagi pravde, ili uopće ne postoji u ovom slučaju. Tex nije uvijek krvnik na kraju priče. Zadnje 2 stranice stripa ostavljaju vrlo gorak okus života

18.04.2022
    12:41:00 sati

6, 6, 7, 9

Uh.

18.04.2022
    12:46:00 sati

10, 9, 10, 9

Jedna od najboljih epizoda. Crtež fenomenalan.

18.04.2022
    21:27:00 sati

7, 7, 10, 8

Crtež top, to se mora odmah pohvaliti. Sama priča nosi određeni emotivni naboj, ali prečesto Tex probleme riješava lakoćom, pa i taj naboj putem popusti - ne sumnjaš u našeg heroja, on to leva-leva sredi.

19.04.2022
    14:17:00 sati

9, 9, 10, 8

19.04.2022
    17:35:00 sati

9, 10, 7, 7

Iako dobrim dijelom predvidljivo, odrađeno maestralno. Volim ovakve priiče koje u sebi nose dobru dozu emocionalnosti, kakvo je bilo "posvojenje" indijanskog dječačića od strane Brickforda, časnika američke vojske. Tu je i onodobna "problematična" ljubav između kćeri američkog časnika i jednog indijanca. Charlie Kid nije toliko autentično izgrađen lik, kao lik starog Brickforda s kojim čitatelj suosjeća. Capitanio na pojedinim vinjetima pretjeruje u detaljnosti, toliko da dobro moram pogledati što na takvoj vinjeti prvotmo želi naglasiti.

Odlično mi je i scenarističko rješenje, kojim je razbijen alibi dvojca iz utvrde. Bordel je bio zatvoren zbog pogreba starog pijanista, koji je svirao u lokalu, odlično i smisleno scenarističko rješenje.

20.04.2022
    11:44:00 sati

• Crtamo stripove!