Posljednji pobunjenik

TX SA 11 | 224 str.

U zadnjih godinu dana u Virginiji se dogodio niz zločina, koji su ostali nekažnjeni. Pritom su prisutna obilježja pravih vojnih akcija. General Davis zove u pomoć Texa i Carsona, sumnja u veliku južnjačku vojnu organizaciju, koja bi mogla prerasti u pobunu protiv Unije. Tex prema Davisovom planu ulazi u kaznionicu Petersburg, kako bi se sprijateljio s osuđenikom kapetanom Johnom Fremontom, jednim od glavešina organizacije, a sve kako bi otkrio leglo paklene bande!

• Posljednji pobunjenik
    TX LIBG 14
  • Posljednji pobunjenik
    TX SA 11

• L`ultimo ribelle
    TX GI 14

• 14. po redu Texone (Albo speciale 14) izašao u Italiji 2000. godine. Reprinti ove priče su sljedeći: Tex Stella d´oro 14 iz 2011. godine i Tex speciale – Collezione storica a colori iz 2011. godine.
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 2008. godine u izdanju zagrebačkog Strip-agenta u gigantu broj 11. Drugi i zadnji put izlazi u boji 2021. godine, od strane zagrebačkog izdavača Libellusa u gigantu broj 14.
  • Nekoliko Wilsonovih tabli: primjer 1 i primjer 2.
  • Lik generala Jacksona inspiriran je stvarnim likom Thomasa Jonathana „Stonewall“ Jacksona, koji je bio jedan od najpoznatijih generala Konfederacije. Rođen u Virginiji. U ovoj priči mu je logor smješten u dolina Shenandoah, gdje je u zbilji 1862. general Jackson porazio tri odvojene vojske Unije. Vojni povjesničari smatraju Jacksona jednim od najdarovitijih taktičkih zapovjednika u povijesti SAD-a. Njegova taktika proučava se i danas. Njegova smrt je bila ozbiljan udarac za Konfederaciju, utječući ne samo na njezine vojne izglede, već i na moral vojske i opće javnosti. A umro je na uistinu tragikomičan način, naime, tijekom patrole nisu ga prepoznali njegovi ljudi i upucali ga u ruku, koja mu je amputirana, a oslabljen je nakon nekoliko dana umro od upale pluća. U ovoj priči Jackson također umire od ruku svojih ljudi zbog tragične nesreće!
  • Ovo je Wilsonov prvi i jedini rad na Texu Willeru, a zanimljivo kako naši junaci ni na trenutak ne skidaju svoje Stetson šešire s glave.
  • Scenarist priče je po 13. put Nizzi.
  • General Phil Davis, jedan od Texovih najvećih prijatelja pojavljuje se po 3. put. Sva pojavljivanja generala Davisa možete vidjeti ovdje.
  • Kit Carson se pojavljuje po 14. put u Texoneu, to jest pojavljuje se u svakom broju. Po 7. put je kombinacija Tex/Carson u igri, 7 puta je u dosadašnjim gigantima bila i kombinacija sve četvorice prijatelja.
  • Naslovnice: Tex Stella d´oro 14 (2011), Tex speciale – Collezione storica a colori 14 (2011), naslovnica norveškog izdanja, naslovnica francuskog izdanja i naslovnica njemačkog izdanja.

Četrnaesti po redu Texone, donosi nam suradnju Nizzi/Wilson. Tema je jednostavna i linearna, što ne znači da priča nije dobra, baš naprotiv, priča teče bez ikakvih problema i nudi zabavu i užitak! Usprkos linearnosti radnje, Nizzi nam ipak donosi i dosta nepredvidljivosti, poput recimo kraja priče, kojeg je svatko od nas mogao i drugačije zamisliti. Inače, priča je u odnosu na klasične vestern Nizzijeve priče malo neuobičajena: Tex i Carson prvi put zapucaju na samom kraju priče, točnije na stranici 201, a i ta pucnjava traje kratko (5 stranica), nakon toga malo dinamita i kraj (uvijek rado viđen klišej!). Nizzijev lik kapetana Fremonta u stilu Bosellija (crne i bijele strane kapetana), glavni planer je general Davis, a ne Tex, Texove riječi generalu Davisu na kraju…Dosta toga neuobičajenog za Nizzijeve standarde!

Kad su priče na temu građanskog rata u pitanju, Nizzi nikada ne omane. I ovaj put možemo to konstatirati. Radnja je smještena u Virginiju (jednu od najreprezentativnijih država Konfederacije). Nizziju su vodilja priče zavjerenici koji žele ponovno uspostaviti Konfederaciju i vojsku, počevši od tajne baze u planinama Shenandoah (sjajan strateški položaj). Sve se u ovoj priči događa brzo, iako bi mogli i reći kako je radnja spora! Početak donosi majora Corbetta u akciji i surovi pokolj prilikom pljačke vlaka! Pritom vidimo slike velike doze nasilja, što podsjeća na neka prošla Texova vremena. Danas izostaju takve table. Isti je slučaj i sa zastavom na naslovnici! Slijedi epizoda iz zatvora, za mnoge i najuspješniji dio priče! Brz bijeg i dolazak u logor pobunjenika! Uspješna infiltracija u logor naših junaka, i opet brz bijeg i kraj! Rekli bi sve djeluje pomalo ishitreno! Nizzi savršeno dobro zna kako ne može doći do sukoba regularne i ilegalne vojske, pa stvara cijeli niz „slučajnih“ događaja u kojima su svi vođe pobune i sredstva za nastavak rata (novac, oružje) eliminirani. Zaplet i kraj su svakako eksplozivni, zadovoljavajući, za neke i iznenađujući! Priča je svakako riješena na „jednostavan“ način, ali nije ni na trenutak dosadna!

Početna tabla stripa

Glavni sporedni lik jest svakako kapetan John Fremont, složen lik, hrabar i odlučan, buntovan, praktičan i s glavom na ramenima, cinik, odan generalu Jacksonu, što ga na kraju košta života, iako mu generalova stvar („Jug“) nije najbitnija (nego se jednostavno bori da napuni svoje džepove). Romantik, rekli bi i da mu nisu svi kotačići na mjestu! Tipičan „sivi“ lik (sa crnim i bijelim notama, ali ipak zločinac). Simpatičan nitkov, kakvi se s vremena na vrijeme pojavljuju u serijalu, pogotovo u novije vrijeme! Lik, kojeg čitatelji lako prihvate, tome pogotovo pridonosi Fremontovo spašavanje stražara i pokušaj spasa generala Jacksona. Fremontova smrt kao iskupljenje, također detalj svojstven novijim avanturama! Texove posljednje riječi generalu Davisu također su pune poštovanja spram Fremonta i Tex će ga se zauvijek sjećati. Dosta kontroverzan Tex na kraju, priznajem! Carson je tu dosta pragmatičniji: zločinac je zločinac i točka, dok Tex u stilu Bosellija ima razumijevanja za Fremonta, neobičan omaž čovjeku s druge strane barikade, kako u građanskom ratu, tako i u skladu sa zakonom. Jedino što im može biti zajedničko je razočaranost ratom, u kojem su vidjeli previše tuge i razaranja.

Ostali likovi su grublji, klasični fanatici, ali svakako funkcionalni za priču! Osim Fremonta, s novcem je trebao pobjeći i drugi časnik generala Jacksona, major Corbett, kojem nedostaje karizme i prikazan je kao klasični toliko puta viđeni negativac u serijalu zaslijepljen novcem, beskrupulozni nitkov. S druge strane jedini lik još vrijedan spomena je general Jackson, vizionar, razbojnik i ubojica, gentleman i zanesenjak zaljubljen u Jug, koji nikad nije prihvatio poraz Juga i odlučio je ponovno podignuti poraženi južnjački stijeg. Sve u svemu korektna karakterizacija likova!

General Davis i naši junaci

Crtež: Wilsonovi crteži su odlični i uvjerljivi, križanac su francuskog i američkog stila, sposobni dočarati duhove američkog građanskog rata i atmosferu priče. Neke table su uistinu prekrasne, kao npr. kišne i olujne table, vrlo efektne i dojmljive. Kraj djeluje filmski! Crtež precizan i jako detaljan, lijepo nacrtani krajolici i konji! Izražajna lica likova! Nije tajna kako je Monti pomogao Wilsonu oko izgleda Texova lica. Kad smo kod Montija, Wilsonov kapetan Fremont podsjeća na Montijevog kapetana Laffertyja iz „Oružja masakra“ (avantura 219, SR 321/322, ZS 1003/1004). Ako bi baš cjepidlačili našli bi i neke greške, poput Texa kad izlazi iz tamnice zatvora bez brade. Ili bismo primijetili neoriginalnost Fremontovog lika, jer jako sliči legendarnom Clarku Gableu! Sve u svemu jako lijep, realističan i kvalitetan crtež. Wilson se dobro snašao i crtež je ugodan oku.

Rezime: neobična priča, koja nije 100 %-tni vestern. Nizzi u formi, Wilson također! Texone koji je opravdao očekivanja! Možemo ga svrstati među velike Texove priče! Toplo preporučam ovu priču svima koji je još nisu čitali! Prava je to avantura, puna akcije, vještih Nizzijevih obrata, napetosti i uzbuđenja! Priča je prilično uvjerljiva i originalna, čita se ugodno i lako se svidi čitatelju! Bilo je potencijala i za veću priču, za to je ipak nedostajao neki „vau“ scenaristički detalj! No, svakako je riječ o odličnoj priči, i jednom od boljih giganata! Priča sa dosta obrata i s vrlo zanimljivim likom Fremonta i s temom građanskog rata! Pročitajte, nećete zažaliti! Kao što nekad znam spomenuti u recenzijama, nekad je malo, puno! Takav slučaj je i ovdje! Ne treba previše kemijati! Scenarij je dobro osmišljen, nema rupa u scenariju, dijalozi su u duhu serijala, klasični, jednostavni i upečatljivi. Radnja zanimljiva, nimalo dosadna! Što više poželjeti?!!!

TX SA 9 Krv na Koloradu

TX SA 1 Usamljeni jahač

6, 6, 9, 6

Odličan zaplet, ali očekivao sam puno više od drugog dijela, sve je nekako pojednostavljeno.

24.07.2022
    02:48:00 sati

10, 9, 9, 6

Odlican vestern i jedan od boljih naslova serije giganata
    24.07.2022
    07:20:00 sati

8, 8, 8, 8

Uredna epizoda.

24.07.2022
    08:11:00 sati

6, 6, 9, 8

I ja sam puno više očekivao u drugom djelu. Početak i zaplet je odličan, ali onda je stvarno sve nekako ishitreno i brzo se rješava. Radnja me podsječa na početnu priču Bluberrija, koju je takođe crtao Wilson, a Bluberry isto traži skriven kamp pobunjenika. Wilsonov crtež je odličan. Zaslužuje izdanje gigant.

24.07.2022
    09:32:00 sati

8, 8, 9, 8

24.07.2022
    09:45:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

9, 8, 8, 7

Vrlo solidna epizoda. Zanimljiva priča.

24.07.2022
    22:42:00 sati
    mars1

8, 7, 10, 5

Inače jako volim ovakve priče, kad glavni junak ide u osinje gnjezdo, stječe povjerenje, pa se čak javlja i emotivni naboj između onih koju bi trebali biti neprijatelji...

Ovdje je to dobro Nizzi odradio, ali spadam u one kojima je kraj slabiji u odnosu na odličan početak, gdje je sve nekako krenulo naglo i ludo.

Crtež odličan,  Wilsonov Tex je grub, karizmatičan. Šteta što je naslovnica čisto osrednja...

25.07.2022
    14:10:00 sati

9, 9, 8, 5

Volim priče koje su, na ovaj ili onaj način, povezana sa zbivanjima vezanim uz Američki građanski rat, bilo da su vezane uz sami Sjever ili Jug, iako je najlakše napraviti priču vezane uz stereotipne motive. To je utabani put kojim se lako kroči. Unatoč tome, "Posljednji pobunjenik" me nije razočarao, dapače. Nema velike Texove pucačine, ali je stigao pokazati neke druge odlike, one koje naginju umjerenom pacifizmu. Crtež mi je dovoljno dobar. Naslovnica podbačaj za ovakvu priču.

25.07.2022
    21:11:00 sati

• Prkos smrti