Prema Oregonu

TX SA 24 | 240 str.

Slijedeći dugi krvavi trag ubojice Kevina Fletchera koji pati od manije proganjanja, Tex i Carson iz kandži zlostavljača i silovatelja spašavaju skupinu žena, takozvanih „poštanskih mladenki“, koje su se zaputile u Oregon City. Tex naslućuje da nešto ne štima u pismu koje su im poslali njihovi budući muževi, a nalazi i poveznicu u prezimenu ubojice i tamošnjeg svećenika. Kreću zajedno u Oregon City, no put nije lagan. Nesreće, grupa pobunjenih Cayusa i okrutna priroda uzimaju svoj danak, a prave nevolje počinju dolaskom u Oregon City.

• Prema Oregonu
    TX SA 24

• Verso l'Oregon
    TX GI 25

• Gigant je u Italiji objavljen u lipnju 2012., Strip Agent objavio ga je u studenom 2012.
  • Prvi Manfredijev Texone i treća njegova priča u serijalu; prve dvije su Opasno putovanje i Igre moći. Manfredi je svestran čovjek, bavi se pomalo svime: sklada, piše, glumi. Tvorac je Gordona Linka, Skrivenog lica, Shangai Devila, Adama Wilda, a prije svega poznat je po svom najslavnijem junaku Magičnom Vjetru.
  • Debi Argentinca Carlosa Gomeza u SBE-u, rođenog u Cordobi 1964. Kako sam kaže, bio je i zatvoren. Ekonomska kriza koja je 1995. pogodila moju zemlju, izazivala je nemire na koje je policija žestoko odgovorila. Nosio sam dugu bradu i kosu, a to je u njihovim očima bilo više nego dovoljno da me kvalificiraju za „opasnog agitatora“, pa prije nego što sam se snašao, bio sam uhićen i bačen u ćeliju. Intervenirao je moj šogor, odvjetnik, ali sam morao potpisati groteskni dokument u kojem sam izjavio da su se „dobro ponašali prema meni“ i da sam s „razlogom“ uhićen zbog neodređenih „sumnjivih stavova“. Kašnjenje na sastanak zbog uhićenja umalo ga je koštalo suradnje s Robinom Woodom na Dagu, stripu junaku, venecijanskom plemiću šesnaestog stoljeća koji zbog zavjere gubi obitelj, čast i bogatstvo. Arhetip besprijekornog junaka, od razmaženog očeva sina postaje rob i na kraju postaje neustrašivi pustolov.
  • Za lik Kevina Fletchera i fizičkim izgledom i njegovim modus operandijem autori su se poslužili poznatim odmetnikom.
  • Barney Wilson, šef željezničke postaje u Austinu, nacrtan je po Grouchovoj fizionomiji.
  • Str. 79, vinjeta 2, Gomez je zamišljajući lik Brende Watson bio nadahnut slikom Madonna iz prerije, W.H.D. Koernera.
  • Moram priznati da nikada u vesternima, kako filmovima tako i u stripovima, nisam čuo za Cayuse, čak sam mislio da je prevoditeljeva pogreška u jednome slovu, pa sam išao provjeravati na stranici SBE-a.

Nakon pročitanih i recenziranih 4-5 Texovih priča s tematikom natprirodnog i fantastike, zaželjeh se klasičnog vesterna i posegnuh za „Prema Oregonu“. Fino, naslov i naslovnica obećavaju jednu klasičnu vestern atmosferu, ali potom ugledah ime autora i pomislih: kretenu, iz tolike hrpe odabereš priču autora koji je svoj magnum opus ostvario Magičnim Vjetrom, tata je Gordonu Linku, a i na Dylanu se okušao. Ajde dobro, mogu svariti još jednu fantastičnu, nije problem, i krenuh s čitanjem. Moram priznati da mi je ovo prvo Manfredijevo štivo što se Texa tiče i nisam znao što očekivati; hoće li ponuditi osobnu verziju bezvremenog junaka, istovremeno poštujući brojna stilska ograničenja koja nameće višedecenijska povijest lika, kako će Carsona uklopiti sa svim onim njegovim grintanjem i pesimizmom, kakvu će temu obrađivati i, naravno, hoće li zadirati u sferu onostranog. Sa svakom okrenutom stranicom sve sam više zaboravljao da je Manfredi majstor magije i horora vješto implementiranog u svijet Magičnog Vjetra i prepustio se struji koje me odnijela u Texov svijet na Manfredijev način, a kad kažem klasičan vestern onda pritom mislim na Divlji zapad u svome punome izričaju-rendžeri, šerifi, vojnici, grupa pobunjenih Indijanaca, putovanje male karavane, nedaće na putu, pucnjave, borbe, nitkovi svakih fela, ubojica koji sije smrt i ostavlja dugi krvavi trag…

Manfredi na neobičan način ocrtava lik ubojice stvarajući tako jednog od najbizarnijih negativaca u Texovom svijetu, karikaturu u ljudskome obliku. Kevin Fletcher u konačnici ispada beznačajan lik koji se boji vlastite sjene, ubija dvadesetak ljudi jer pati od manije proganjanja i zato što je doslovno zaljubljen u svog bijelog pastuha, za kojeg je ponekad u svojoj bolesnoj glavi uvjeren da mu ga ljudi hoće ukrasti. Sve njegove frustracije i psihička oboljenja proizlaze iz nesretnog djetinjstva, vršnjačkog zlostavljanja i očevog šikaniranja, ali Fletcher je ovdje tek pomoćni lik za puno bolju i realniju radnju, a koja predstavlja istinsku srž i draž ovog Texonea. U potrazi za ubojicom, Tex i Carson nailaze na malu žensku karavanu koja se zaputila u Oregon City, a Manfredijeva erudicija doskočila je sumnjičavosti čitateljevoj, u naraciju integrira posljedice Građanskog rata. Previše je muškaraca u njemu izginulo, a odnos se mjeri 1:9. Bojeći se kako će zauvijek ostati usidjelice, mala grupa žena kontaktira velečasnog Charlesa Fletchera u Oregon Cityju koji im obećava novi život i muževe. Što nije beznačajna stvar tek tako ubačena, jer u ono vrijeme za ženu brak i obitelj nisu bili nimalo trivijalni, a Manfredi je usamljenosti i snove o nekom boljem životu na dalekom mjestu s muškarcima koje ne poznaju sintetizirao u likovima Emme, Brende, Glorije, Muriel, Dorothy i Constance.

Za sada me Manfredi nije razočarao, grupa žena u potrazi za boljim životom zauzima centralno mjesto radnje, one su tvrdoglave, hrabre i ponosne, one su smiješne i koketne, ne libe uhvatiti oružje u ruke kad zagusti, one su i umorne i preplašene, a vodi ih Emma Benson, čvrsta u svojoj odluci da ih dovede do cilja usprkos svih prepreka i nedaća. Manfredi je na interesantan način pristupio karakterizaciji Texa i Carsona kada se nađu u gomili žena. Tex je tvrd i nefleksibilan u ophođenju sa ženama, vođa čije se odluke moraju poštovati bez pogovora što, naravno, neizbježno dovodi do prepucavanja između Emme i Texa, dva čvrsta nepopustljiva karaktera, dok Carsonu daje mješavinu galantnog ophođenja, ali u nekim situacijama i grubost koja je u skladu s radnjom. E sad, tu je Manfredi karikirao Texovim karakterom, Texova oklijevanja i gunđanja oko toga hoće li pratiti žensku karavanu ili ne ovdje su me podsjetila na gunđanja Johna Waynea kada se nađe u interakciji sa ženama. Gunđanja izražavaju grub karakter koji je ograničen na svađanje, jer Tex vrlo dobro zna da će ih pratiti ali svejedno ne može šutjeti, smatrajući taj zadatak smetnjom. Strašno mi se svidio ovaj dio priče s putovanjem jer su me dijalozi Texa i Emme podsjetili na Johna Waynea i Angie Dickinson ili Maureen O'Hara, jer iako Tex ovdje ima tu crtu Wayneovog mačizma, obojica pokazuju da žene smatraju ravnopravnima s muškarcima, a Emma, baš kao Maureen ili Angie, nedostatak galantnosti ocjenjuje kao manu, a s druge strane cijeni jakog i karakternog muškarca, samo ovdje neće doći do zaljubljivanja aktera.

Naravno, realizmu vremena kada su putovanja morala biti pravi izazov a prelazak divljih i neprijateljskih teritorija sigurno nije bio bezazlena šetnja, Manfredi pridonosi klasičnim opasnostima koje su vrebale sve karavane na njihovom putovanju do cilja. Skupina Indijanaca, ovdje Cayusa, tražeći osvetu zbog smrti sina vođe Bijelog Bizona, koji zaslijepljen bijesom koje prelazi u ludilo napada karavanu, a potom, kada otkriju pravi „teret“ koji prevozi karavana, žene postaju objekt njihove neobuzdane želje, jer bijela žena vrijedi 50 konja, riječni gazovi skrivenih opasnosti, neprohodne staze, kiša, nabujale rijeke, poplave…Sve je to Manfredi stavio kao zapreke maloj i hrabroj karavani na putu do njihova cilja, ali to su gotovo minorne opasnosti naspram one koja ih čeka u Oregon Cityju.

Manfredi tijekom putovanja sklanja ubojicu po strani ali ga ne gubi iz radnje, jer za vrijeme putovanja Tex i Carson ispituju niz ljudi koji su ga vidjeli i susreli, imali interakciju s njim, pa polako sklapaju mozaik njegova psihičkog stanja. Kroz sekvence putovanja saznajemo neke detalje o mladom psihopati, njegova opasnost i ubojitost proizlaze iz njegove nesigurnosti, krhkosti i uplašenosti, čineći ga tako posebnim izazovom za Texa i Carsona. Oni nisu na tragu tipičnome negativcu, krvoloku ili hijeni kakve smo bezbroj puta viđali u serijalu, Kevin Fletcher je autentični Manfredijev lik koji ima tragične karakteristike i na koncu strašnu sudbinu. Upravo zbog njegove tragične psihološke karakterizacije Manfredi nije dozvolio Texu da ga privede pravdi, već se stvar rješava jednom vrstom božanske intervencije. Zbog traumatičnog djetinjstva i mladosti postao je nemilosrdni ubojica, izuzetno učinkovit, pun bezobzirnosti, ali prije svega osjeti se njegova unutrašnja krhkost i kao takvog ga Manfredi vodi kroz cijelu priču, sve do izdaje koju je pretrpio zbog jedinog čovjeka kojem je vjerovao, a na kraju se ispostavlja da ga i konj, zbog kojeg je isto ubijao, napušta u trenutku krajnje potrebe, osuđujući ga tako na groznu smrt, a zatim Manfredi otkriva pravog antagonistu ove priče.

Velečasni Fletcher, Kevinov stric, lik kao da je ispao iz špageti vesterna, bezobziran, ljigav i beskrupulozan, iskorištava ljudske slabosti kako bi došao do novca. On je portret jeftinog lopova i trgovca ženskim mesom koji se poigrava životima ljudi varajući ih radi vlastite koristi. Njegova je vjerska organizacija paravan za prljavu rabotu, ali zato ovdje uskaču žene iz karavane, koje su kroz cijelu priču pokazivale svoju snagu i zajedništvo, žene izvanredne odlučnosti koje ne trzaju ni pred kim, ni opasna obmana koju im je „velečasni“ priredio ne uspijeva ih zaustaviti. Čak su i Tex i Carson u problemima, ne mogu ih ukrotiti, ne mogu ih natjerati da izvršavaju njihove naredbe, i tu radnja varira od opasnih do komičnih scena.

Na koncu pročitanog mogu zaključiti da je Manfredi napisao jednu tradicionalnu, a opet inovativnu priču. Sve-od priče do likova-poštuje Texovu tradiciju, a opet se osjeti da je malo drugačije. Što je klasičnije za jednu vestern priču negoli putovanje male karavane, motiv nebrojenih vesterna, serija i stripova, njihove nevolje na putu, sudbine koje nam pripovijedaju, a Manfredi je toj osnovnoj ideji dodao jednog atipičnog ubojicu Divljeg zapada na kojeg se i sam Tex sažalio i nad njegovim lešom izveo suosjećajnu gestu i takozvane poštanske mladenke, a spojivši te dvije teme potvrdio je da može unijeti svježinu u Texov svijet. Sviđa mi se njegov stil pisanja, zna napisati linearnu radnju s odličnim, nikad opširnim dijalozima, pravilno dozira akciju i napetost, ironija između dva parda umetnuta u pravim trenucima, ma sve je kod njega tip-top.

Što se tiče Gomezova crteža, mogu reći da je on dizajner koji ima osobni definirani stil, vjerojatno čak i poseban ako gledamo na grafičku tradiciju teksaškog rendžera. Tex je ovdje ponekad izrazito bijesnog lica nacrtan, ali mu za to ne manjka povoda. Već nekim početnim vinjetama vidi se da Gomez pristupa realistično povijesti Divljeg zapada. Primjer: autentično je nacrtao zgradu zapovjedništva teksaških rendžera u Austinu i odlično je dočarao Manfredijevu ideju o teksaškim rendžerima kao o nediscipliniranima i bučnima, ali ujedinjenima u snažan timski duh. I prije svega, svidio mi se način na koji je Manfredi uspio usaditi a Gomez dočarati neke ljudske osobine toj grupi muškaraca, oni gledaju Texa i Carsona ne samo s očitim divljenjem, već i s prizvukom zavisti i ljubomore zbog njihovih podviga do te mjere da će protestirati pred zapovjednikom. Neosporan je Gomezov talent u krupnim kadrovima prikaza lica, tu je Carson ispao fantastičan, a žene je dočarao realno-nisu sve mlade i zgodne. Odličan je u davanju dinamike akcijskim scenama kojih ne manjka, također je izuzetno slikovit u prikazu krajolika. Odličan Texone.

TX SA 23 Kubanski pobunjenici

TX SA 27 Mrtvi jahač

8, 8, 8, 8

Nije losa epizoda.Meni se dopala.

29.03.2021
    16:56:00 sati
    GrouchoDrugi

9, 10, 9, 10

29.03.2021
    18:02:00 sati

8, 7, 9, 8

Još jedno prijatno iznenađenje u ediciji Teksovih Giganata - nije ni čudo kad scenarista nije Nici,i kad opet imamo latinskog crtača - ovog puta,meni nepoznatog,Karlosa Gomeza.Veoma,veoma dobar strip,koji bi mi verovatno bio i odličan da je imao razrađeniju završnicu.

Teks i Karson jure ubicu svog kolege,mladog Flečera,koji iza sebe ima već 18 žrtava,svaku ubijenu iz nepoznatih pobuda.Put im se ukršta sa malim karavanom sastavljenim od 6 žena,čvrsto rešenih da iz Jute dođu u Oregon,gde ih čekaju mladoženje.Rendžeri odlučuju da se pridruže devojkama,kako bi im se našli pri ruci u tom teškom poduhvatu.

Ovo bi bio punokrvni vestern - sa svim potrebnim elementima - razbojnicima,revolveraškim obračunima,indijancima,napadom na karavan,muškoženskim odnosima na divljem zapadu... - i sve je to Manfredi lepo sklopio,zaista odavno nisam osetio tu staru dobru kaubojsko&indijansku atmosferu.Rekoh već da mi je najslabija karika kraj,koja je prebrza u odnosu na ritam prethodnih 200-ak stranica.
    Gomez - jako detaljan,sa krupnim kadrovima,čini mi se da katkad u crtanju likova kao uzor ima Hoze Luisa Salinasa (Cisko Kid) - sve u svemu,sjajan crtač.

29.03.2021
    20:36:00 sati