Scenarij 4

• Hijene iz Lamonta
    TX SA 25

• Le iene di Lamont
    TX GI 26

• Nizzijev 21. i stjecajem okolnosti posljednji Texone, a objavljen je u studenom 2011., Strip Agent objavljuje ga u studenom 2012.
  • Seijasov prvi Texone, a u serijalu je debitirao almanahom „Apaška policija“, objavljenom 2007. Inače je ovaj Texone trebao biti Seijasov debi, na njemu je radio četiri godine i zgotovio ga je 2004. ali je dugo ostao u Bonellijevoj ladici. Za Texov je serijal još uradio priče Bjegunac, Odmetnuti rendžer, Canaanski rudnici, Besmrtni ratnik, orig. 671/672 i 716/719, a također je nacrtao jednu epizodu Julije.
  • Sergio Bonelli je izbacio neke ženske likove smatrajući da bi priča bila prenatrpana njima, a zbog kojih je Seijas morao nanovo crtati 11 tabli.
  • U nekim aspektima ova priča podsjeća na Hathawayov vestern, osobito na gubitak farme od strane oca koji je kasnije ubijen i na prisutnost negativca koji se želi dočepati ranča i zemljišta. Nadalje, mlado siroče u ovoj priči zove se Katie, dok je prezime bivšeg nadzornika ranča Elder.
  • Seijas je veliki obožavatelj Prattovog Corta Maltesea, a ovdje je jednog od pljačkaša banke nacrtao po Rasputinu, dok je lik doktora Nelsona nacrtao po svome autoportretu.

Idemo prvo raščistiti kontroverze koje su se vukle oko razloga zašto je ova priča toliko godina bila zatvorena u ladici Sergija Bonellija. Kružile su razne hipoteze, neke na granici s urbanom legendom, konkretno, šuškalo se da je Seijasov talent za dočaravanje snažnih seksualnih privlačnosti ženskih likova u priči ponukao milanskog izdavača da zamrzne objavljivanje, a bilo je komentara da album još nije objavljen zbog kvalitete priče koja je daleko ispod prosjeka.

Bio sam skloniji povjerovati drugoj varijanti i, nakon pročitanog, sasvim je jasno da je problem u Nizzijevom scenariju. I opet mi ne ide u glavu kako se moglo tako aljkavo pristupiti razradi priče, prvenstveno jer je Sergio Bonelli naglasio da su on i Nizzi neprestano unosili promjene u scenarij, a što je neizbježno zahtijevalo daljnje Seijasove intervencije. Seijas pak kaže da je Sergio Bonelli fanatični urednik, posebno kada je Tex u pitanju, gdje osobno provjerava svaku stranicu, pa je morao ponovo crtati 11 tabli jer je u njima bilo senzualnih žena, a Sergio nije razumio zašto su tamo, jer nisu bile potrebne za priču. Dugo je ovaj Gigant stajao u ladici, čak sedam godina, sve dok ga Sergio nije odlučio objaviti, a kako je već jedan objavljen u lipnju, onaj Manfredijev i Gomezov, odlučuje uraditi iznimku i u istoj godini, u studenom, objaviti još jednoga, no nije doživio objavljivanje. Preminuo je u rujnu 2011.

Nizzi je pišući ovaj scenarij izjavio da bi bilo šteta ne staviti lijepe djevojke i žene u njega jer ih Seijas zna dobro nacrtati, a za zaplet priče je proučavao Dickensove romane u kojima siročad prevare zle maćehe ili pokvareni skrbnici. Djevojka u ovoj priči, Katie Evans, vraća se na ranč „Circle T“ iz koledža s istoka. Saznaje da joj je otac i vlasnik ranča u međuvremenu preminuo, a ona je razbaštinjena. Vera Cain, njena maćeha, postala je vlasnica farme. Maćeha ima ljubavnu aferu s Harryjem Strodeom, novim nadzornikom ranča, a zajedno su prisvojili farmu ubojstvom Katienog oca i uz pomoć pokvarenih lokalnih moćnika izveli prijevaru. Uz Katie staje stari Martin Elder, desna ruka njenog oca, pa kad Tex i njegova tri prijatelja dođu iz drugih razloga u Lamont, tražeći pljačkaše banke, oni brzo shvaćaju o kakvoj se prijevari radi i riješe stvar na svoj način. Na prvih 30-40 stranica priče imamo Katie u elegantnim haljinama, a kad ju je Sergio Bonelli prvi put vidio, uzviknuo je: „Je li ovo Tex ili Male žene?“

U jednom trenutku postoji scena u kojoj Katie vidi kako Harry kuca na vrata sobe njene lijepe maćehe Vere i strastveno se poljube. Tada Katie sve povezuje i bježi. Potom priča postaje klasična Texova avantura, ali zaplet s Katie i Verom nije se svidio Sergiu pa je priču stavio u ladicu. Ostaje pitanje zašto je Sergiu smetao fokus na ta dva ženska lika, tijekom niza desetljeća vidjeli smo u serijalu svakojake ženske likove, neke su bile puno kvalitetnije razrađene, neke, pak, gore, stoga je teško objasniti skoro šikaniranje ovog Texone od strane Sergia zbog Katie i Vere, prvenstveno jer je i on sam puno intervenirao u scenariju pa je mogao Nizziju sugerirati da odnos zle maćehe i dobre djevojke promijeni ili doradi, a ako ću biti sasvim iskren, one su ovdje najmanji problem.

Puno je veći problem, tj. niz problema koji se redaju jedan za drugim su katastrofalna karakterizacija Tigera Jacka u restoranu „Steak Paradise“, potpuno odsustvo svježih ideja u priči, Kit Willer je praktički beskoristan, neuključivanje u radnju mladog i karakternog šerifovog pomoćnika Glenna, a odnos Katie i Vere… Čak bih rekao da je Nizzi s temom o mladoj nasljednici bez roditelja koja se bori s perfidnom maćehom koja joj je ukrala ranč olakšao Seijasu. Argentinac nam je donio klasičnu priču o Snjeguljici i zloj maćehi upakiranu u vestern, s grafičkom senzualnošću kojom crta svoje junakinje, poput Helene recimo. Dobro, i Vera ima izraženiji dekolte, ali to je u skladu s njenim karakterom mračne dame, a što se tiče previše žena u scenariju koje je onomad Bonelli zamjerio Seijasu, čak bih se i s tim složio, jer ovako, bez dodatnih ženskih karaktera, sva čitateljeva pažnja je fokusirana na odnos Katie i Vere.

Nizzijeva ideja o razbaštinjenoj djevojci kojoj su ubili oca i domogli se imanja, pa zatim uskaču naši junaci u pomoć sasvim je solidna, ali kako priča odmiče shvatit ćete da puno toga u njoj ne štima. Nažalost, odnos zle maćehe i dobre djevojke proteže se tek kroz početak priče, da bi Nizzi kasnije potpuno izostavio Katie iz radnje. Nije mi smetalo rano Nizzijevo razotkrivanje opake i perfidne maćehe, njen ljubavnički odnos s Harryjem, brzo razotkrivanje njihove paukove mreže koju su isprepleli oko pokojnika kako bi se domogli njegova imanja, problem je u tome što Nizzi nije dodatno podigao tenzije oko odnosa Katie i Vere, ubacio pokoju psihološku igricu, nadmudrivanja, zastrašivanja, već se sve svelo na brzi Katiein bijeg s ranča. Katie je nit radnje, na njoj se razvija priča, međutim, ona jednostavno nestaje i ne pojavljuje se sve do kraja. Iako je ona središnji lik, malo je korištena i izgubljena je prilika da Nizzi napravi sjajnu priču.

Nema puno akcije, na 215 stranica od ukupno 224 ne događa se akcija, u biti, ako izuzmemo klasičnu tučnjavu u restoranu, premlaćivanje ponekog kokošara, uhode ili moćnikova tjelohranitelja, glavna akcijska scena se odvija pred kraj priče i naivno je izvedena. Pa što se onda događa na preostalih dvjestotinjak, pitate se? Pa, u stvari, ne događa se ništa. Očekivao sam da će me Nizzi iznenaditi nekakvim neočekivanim događajem u zapletu, nekakvim turbulentnim preokretom, ali je već u startu postavio sam sebi ograničenja s planom Harryja i Vere u koji su uključeni lokalni moćnici: sudac Hatfield, bilježnik Bancroft, vlasnik banke Warren i Luke Fuller, čija je trgovina oružja tek paravan za prljave poslove, i tu nema puno scenarijskih manevara kojima bi Nizzi iskočio iz šeme kada se Tex i ekipa suoče s nekima od njih. Čak bih rekao da je i podbacio u tom dijelu, jer niti jednome od tih gmizavaca u odijelima nije priuštio klasičan tretman ispitivanja-red Texovih pitanja, red batina. Sve se svelo na nekakve insinuacije koje bi potaknule njihovo djelovanje da sami sebe razotkriju, ali i tu je Nizzi zakazao. Tijekom priče baca pompozne fraze o njima; bogatstvo, moć, utjecaji, klika koja drži u strahu zajednicu…A sve je to pretjerano kada se uzme u obzir koliko se tu malo stvari događa.

Uz poprilično dosadan tijek radnje, Nizzi nam je donio iskrivljene karaktere i potpuno promašene uloge nekoliko likova. Najviše je nastradao Tiger Jack, njegovo ponašanje pred rasistima u restoranu nedostojno je jednog Navajo ratnika, krvnog brata Texa Willera. Tiger mrmlja u bradu, gotovo moli Texa da ne reagira, dok mu Tex naređuje, arogantno i iznervirano da šuti i sjedne. I pazite sad, Tiger Jack spremno podnosi uvrede prije nego što Tex kaže rasistima da je dosta i potiče Tigera da im se suprotstavi. Pa što je ovo, stari Tiger bi prvi započeo ples šakama na takve uvrede, a ovdje se ponaša kao Texov poslušni psić koji skače na naredbe gazde. I onda Tex vlasniku restorana na čijem ulazu velikim slovima piše „Zabranjen ulaz Indijancima“ plati odštetu za razbijen inventar. Pravi Tex to nikad ne bi učinio, a ja sam zaprepašten kako je Nizzi napravio takvu pogrešku, čak ni izgovor u šerifovom uredu koji je upotrijebio ne opravdava ovakvu pogrešku. Potom slijedi uhićenje pardova, a koje nije funkcionalno s obzirom na postavku priče. Pazite, cijela Nizzijeva ideja se zasnivala na tome da pardovi uđu u grad inkognito, ne skrećući pozornost na sebe, a zbog čega? Zbog dvojice kokošarskih pljačkaša banke, a već nekoliko stranica poslije obznanjuje gotovo cijelom Lamontu da su oni teksaški rendžeri.

Najviše me se dojmio mladi Glenn, šerifov pomoćnik. Pokazao je autoritet, pokazao je da ima muda, a potom Nizzi radi nešto nezamislivo-svodi ga na običnog potrčka i isključuje ga iz radnje. Hoda gradom amo-tamo i dojavljuje Texu apsolutno nebitne stvari. Ajde, mislim si, možda ga Nizzi ubaci u završnicu priče, možda donese kakav preokret s njim, da mu veću i odgovorniju ulogu, recimo kako spašava naše pardove da ne upadnu u zasjedu, ali ne! Da, to je taj Glenn s naslovnice koji drži Texa na ciljniku vinčesterke, ali…ma budete vidjeli.

Ono što me najviše tjeralo da čitam dalje je crtež Garcije Seijasa, a u ovom prvijencu rekao bih da je stvarno uspješan, u idućim pričama je još bolji. Vidi se da je stara škola crtača, linije su vrlo dobro definirane i čiste, likovi uvijek vrlo izražajni, neki trenuci, poput tučnjave u restoranu prikazani su na komičan način, mlada Katie Evans osmišljena je kako bi nam pokazala svoju ljepotu, ali i svoju krhkost i naivnost, a Seijas je to učinilo na impresivan način. Zla maćeha Vera Cain, osim što je podla, lijepa je i zamamna, a Seijas joj je poklonio dekolte koji privlači pažnju. Zanimljivo je da je ovaj detalj prošao strogo čistunsko oko Sergia Bonellija. U ovom albumu postoje neke manje Seijasove pogreške, možda zbog činjenice da je morao redizajnirati 11 stranica, pa je ponekad zaboravio neke detalje, poput džepova na Texovoj košulji. Sitnica naspram Nizzijevih pogrešaka u scenariju.

Ja ne osporavam Nizzijevu ljubav prema Texu, pokazao je to gomilom sjajnih priča, ali nakon pročitanog meni je posve jasno zašto je scenarij dugo bio „na ledu“, ali mi nije jasno zašto je Bonelli objavio priču, i to u najprestižnijoj ediciji?! Komotno je ovo moglo u Maxi, a ne bi bilo štete i da je zauvijek ostala u ladici.

TX SA 24 Prema Oregonu

TX SA 27 Mrtvi jahač

6, 6, 8, 7

27.04.2021
    19:30:00 sati

9, 9, 9, 9

Montana u ljeto. Idiličan gradić u cvijeću, Lamont, poprište je obiteljske drame u koju će se uplesti četiri parda, slučajno, dok su na tragu dvojici pljačkaša banke. Priča poput nekog starog klasičnog vesterna iz 50-ih. Za najviše pohvale Nizziju i Seijasu. Fini tok radnje i rijetko viđen lijep crtež.

27.04.2021
    19:52:00 sati

4, 4, 7, 6