Mrtvi jahač

TX SA 27 | 240 str.

Je li bezglavi jahač čijem pojavljivanju prethodi zlokobni zvuk indijanske flaute duh ozloglašenog komančera ubijenog prije dvadeset godina ili se iza svega krije ljudski faktor? Kako ga se istodobno može vidjeti na više udaljenih mjesta? Jesu li grobovi oskvrnjeni kako bi se oživjeli mrtvaci ili se tu nešto drugo krije? Koja je uloga mlade i lijepe vještice Sarite u ovoj priči? Jesu li mlada Sarita i starica Maya ista osoba? Nema vam druge nego uhvatiti u ruke ovoga Texonea i saznati odgovore.

• Mrtvi jahač
    TX SA 27

• La cavalcata del morto
    TX GI 27

• Texone je u Italiji objavljen u lipnju 2012., Strip Agent ga objavljuje u studenome 2013.
  • Ovo je prvi Texone maestra iz Arezza, Fabija Civitellija. U ZS 801/802 (Miltonov testament/Posljednja prevara, orig. 293/295) prvi smo se put susreli s njegovom interpretacijom Texa, a u SBE kući je karijeru započeo crtajući avanture Mister Noa. Šest pilotovih priča za redovnu seriju i jedan Almanah, šesnaest priča za Texovu redovnu seriju i surađivao je u realizaciji Almanaha iz 2005. s Rossanom Rossijem i jedna priča za Kolor ediciju, 2014. debitirao na stranicama Dylana Doga u ediciji Color Fest, njegov je dosadašnji opus za slavnu milansku izdavačku kuću. Nacrtao je kratku priču od 4 stranice u boji pod naslovom „Plijen“ scenarista Maura Bosellija, a pojavila se u privitku Il Corriere della sera 24. lipnja 2012., uradio dvanaest ilustracija za knjigu "Tex Willer - roman mog života", prve autobiografije lika koju je napisao Mauro Boselli, a objavio Mondadori.
  • Naslovnicu luksuznog HC limitiranog izdanja od 250 primjeraka po cijeni 150 eura komad pogledajte ovdje.
  • Drugo pojavljivanje El Morisca, Egipćanina koji živi u Meksiku, znanstvenika, curandera, učenjaka i čovjeka enciklopedijskog znanja, i njegovog vjernog i strpljivog pomoćnika Eusebia, koji po pesimizmu katkad nadmašuje i Carsona, u ovoj publikaciji (prvo je bilo u priči Znak zmije), a 13. ukupno.
  • Priča sadrži neke povijesne: El Muerto, literarne: Irvingova pripovijetka i filmske: Burtonov film asocijacije.
  • Rendžer Ben Horne već se pojavljivao u serijalu, u završnici priče Zamka.
  • Riječi koje izgovara stari Pops u četvrtoj vinjeti na 18. stranici podsjetit će vas na roman Zanea Graya.
  • Na stranici 33, ime koje se teško može nazrijeti, ugravirano u ploču s desne strane (središnja traka, desna vinjeta), je Pablo De Almavida, pseudonim koji je Civitelli usvojio 1979. dok je radio u tjedniku Bliz časopisa Editrice Universo.
  • Na stranici 45, u vrijeme kada se pojavio, pa sve do stranice 95, El Morisco nosi okrugli privjesak oko vrata, koji više nije nacrtan kada se ponovno pojavi.
  • Str 76, vidimo Kita Willera u jednoj ne baš čestoj situaciji u serijalu.
  • Rendžer „Big Foot“ Wallace, u interpretaciji Fabija Civitellija počevši od stranice 222, sliči jednom talijanskom glumcu, ali i nikad zaboravljeni Gian Luigi Bonelli je ovdje posudio lice negativcu Creedu Tyleru.

U dugim noćima, između gutljaja vruće kave, kauboji pričaju mnoge zastrašujuće legende, a jedna od njih je o Arturu Videli, obezglavljenome komančeru koji luta prerijama i pustinjama jugozapada na svom crnom pastuhu. Ali možda u legendi ima istine, jer je duh mrtvaca počeo ubijati, a prva mu je žrtva bio Ben Horne, jedan od četvorice rendžera koji su ga smaknuli prije više od dvadeset godina. El Morisco vjeruje da je jezivo ukazanje povezano s tajnim društvom "Uskrsnuća", koji kradu leševe s meksičkih groblja u uvjerenju da ih mogu vratiti u život. Tex i njegovi prijatelji odlaze u Pilares kako bi pomogli svom prijatelju razriješiti misteriju, a istina iza zastrašujuće legende o "El Hombre Muerteu" otkrit će ljudski faktor i još jedan motiv osim puke osvete.

Ukratko je to rezime ove priče iz edicije koja je osmišljena kako bi pisci i crtači dali svoj osobni štih osmislivši posebne avanture za veliki format i tako zadržali prestiž ove edicije koja je Sergiu Bonelliju bila izrazito draga. Autori su puštali mašti na volju pronalazeći raznorazne ideje i motive za svoje priče, a naravno, svoj su osobni stil dali i eminentni crtači, kako talijanski, tako i strani. Boselli je imao na raspolaganju Fabia Civitellija, i kako sam kaže, nije nimalo oklijevao pri izboru teme za ovu priču jer Civitellijeva pažnja prema detaljima, njegova fotografska vizija kadrova u kojima se pojavljuje „El Hombre Muerto“, slike koje gotovo probijaju stranice, hiperrealizam, ali i nijanse poput magle i mraka sintetizirale su preciznost u kombinaciji s atmosferom. Nakon pročitanog, ne mogu a da se ne složim s Bosellijevim izborom i teme i crtača, jer ova priča nije pisana stilom neobuzdanog iracionaliste, već kontroliranim uplivom fantastike vođene ljudskim faktorom i tako smo dobili priču rađenu prvenstveno razumom. Legenda o četiri rendžera i komančeru koji su stvarno postojali, legenda o El Hombre Muertu, bezglavom konjaniku koji još uvijek jaše jugozapadom, pružili su pravu inspiraciju Boselliju i Civitelliju.

Obojica umjetnika na pravi način doziraju istragu naših junaka isprepletenu tajanstvenim zbivanjima i kombiniraju praznovjerje, strah i racionalna objašnjenja-to je ta jednostavna kombinacija karakteristična za Bosellijev stil pisanja kada su takve teme uključene u Texove avanture. Pazite, ništa previše egzotično nam nisu donijeli, ničim novim nas nisu iznenadili, ovo sigurno nije najinovativniji i najzanimljiviji Texone, jer kako priča odmiče brzo shvaćate da iza svega stoji ljudska ruka, motivi kojima se antagonisti vode su klasični-osveta ili bogaćenje, ali ipak priča na koncu ne ostavlja onaj puki dojam već viđenoga, jer svaki detalj koji čini mozaik ove priče brižno je obrađen.

Uspjeh ove priče prvenstveno ovisi o atmosferi jeze, tajanstvenosti i napetosti koje je Boselli u stanju stvoriti i konstantno održati, ali i o crtačevoj inspiraciji, a Civitelli je ovdje maestralan. Civitellijeva izuzetna predanost ovom projektu omogućuje nam uživanje u tablama izrađenim sa strpljenjem i preciznošću, noćnim krajolicima izgrađenim točkastom tehnikom koja fenomenalno prikazuje atmosferu tjeskobne noći, ponekad s maglom, ponekad s Mjesecom koji malo osvjetljava nebo skriven iza oblaka i sve je spremno za stvaranje igre svjetla i sjene u kojima će svojom pojavom El Hombre Muerto unositi strah i jezu među stanovnike Pilaresa, a bogami, ni našim junacima nije svejedno, a zatim, s izlaskom Sunca dolazi do izražaja Civitellijeva čista i sigurna linija koja je stvorena za vestern atmosferu. Ali ni dan ne garantira našim junacima zaštitu i predah od bezglavog konjanika, jer Boselli, kako bi istražio fantastičnu liniju ove priče, upotrebljava El Morisca i njegova pomoćnika Eusebija, koji je ovdje po pesimizmu nadmašio i samog Carsona. Groblja, špilje, indijanska nekropola, mumije, močvara s neizmjernim prostranstvom obavijenim maglom…Drevna legenda, natprirodni neprijatelj, čudna sekta, njihova jazbina koja daje uznemirujuću jezovitu atmosferu savršeno dočaranu Civitellijevom rukom, indijanske vještice-jedna starica, druga zgodna djevojka, Eusebiov snažni predosjećaj smrti i njegovo putovanje nekom drugom dimenzijom…

Svi su ti detalji savršeno uklopljeni u priču u kojoj su pardovi podijeljeni na najtradicionalniji mogući način, s Texom i Carsonom s jedne strane i Kitom i Tigrom s druge strane, stvarajući istovremeno dvije narativne linije, obje pune napetosti, akcije i preokreta sve do samog kraja. El Morisco je zapravo beskoristan u svrhu rješenja misterije tako da se tu njegova svrha pomalo gubi, on je poslužio samo kako bi pardove uvukao u najnoviju avanturu, a pravu je ulogu u ovoj priči zasluženo dobio i odigrao Eusebio. Zaintrigirao me Boselli sudbinom ovog lika jer se poigrava njegovim praznovjerjem, ovdje je on pesimističniji i sumorniji negoli inače zbog vještičinog pretkazanja njegove skore smrti, obavija njegovu smrt insinuacijom, sve ostaje nejasno zaustavljeno na rubu stvarnosti i nadnaravnog, davši tom dijelu priče savršen balans horora i jeze. Još jednom ću Civitellija pohvaliti i ovim tablama u kojima vodi Eusebia u zemlju mrtvih, a Boselli je dao prostora i njegovoj familiji, te ih izvrgnuvši prijeziru i mržnji koji dolazi iz straha i praznovjerja stanovnika Pilaresa, učinio pristupačnijim likovima.

Naravno, ne smijem zaboraviti ni četvoricu rendžera: Ben Horne, Creed Tyler, Manuel Flores i „Big Foot“ Wallace. Oni su strašnom komančeru došli glave i tako stvorili legendu o bezglavom jahaču, ni ne sluteći da će dvadeset godina kasnije pokrenuti spiralu osvete, krvi, straha i praznovjerja i tako omogućiti Boselliju da razvije dobro strukturiranu i uzbudljivu radnju u kojoj dominiraju dvije faze. Prva je istraga naših pardova, u kojoj dominiraju dugi ali svrsishodni dijalozi, druga faza je pravi krešendo akcije i preokreta, a čitateljeva znatiželja, da otkrije je li isprepletenost misterije i jeze koje daje pojava bezglavog jahača uistinu zlokobni duh iz legende ili plod ljudskog faktora, ostaje neutažena do samoga raspleta. Ako prijeđete preko činjenice koja otkriva da duh nije duh, i da sve ispada jedan klasičan Bosellijev triler bez upliva nadnaravnog, već je sve pokrenuto ljudskim faktorom kojeg pogoni najjače gorivo-osveta, a kako se ispostavilo i pohlepa, nećete moći poreći da je ovo jedna sasvim pristojna priča odrađena s prihvatljivim objašnjenjem. Ionako su u Bosellija rijetke priče s uplivom nadnaravnog, spomenut ću „Colorado Belle“ i „Alkemičarevu kuću“.

Ideja za naslovnicu nije loša, dapače, Civitelli naglašava osjećaj prijetnje, neposredne opasnosti i straha kroz sjenu bezglavog konjanika kako se nadvija nad Texom i El Moriscom, ali avaj, izostao je željeni učinak. I Tex i El Morisco meni izgledaju smiješno, pomalo groteskno „uhvaćeni“ u tim pozama.

Gledajući cjelokupnu sliku ovog Texonea, Boselli je možda malo zaribao u nekim detaljima poput Saritinog pokajanja, ili nekome neće biti prihvatljivo konačno razrješenje misterije koja se isplela oko pojave El Hombre Muertea, ali tu dolazi ključni dio ovog Texonea bez kojeg bi opći dojam bio zasigurno skromniji. Crtež. Mogu samo napisati da je Civitelli stvorio pravo umjetničko djelo i da je nadmašio sam sebe. Apsolutno remek djelo, 224 stranica čiste vizualne poslastice. Civitelijev stil sigurno ćete poistovjetiti s nekim Texovim osobinama. Obojica su precizni, jedan revolverima, drugi četkicom i tintom, sve što rade, rade strastveno, Tex je utjelovljenje pravde po svaku cijenu, Civitelli pak ne podnosi aljkavosti u radu, dugo proučava detalje poput oružja, atmosfere u priči, anatomije i kretanja likova. Zna stvoriti atmosferu užarene pustinje, sumračno svjetlo koje daje zalazak sunca, živu svjetlost koja izlazi iz vatre u noći…imam osjećaj da sam s našim junacima u pustolovini. Zato sam ga zavolio još od njegovog prvog rada.

TX SA 24 Prema Oregonu

TX SA 31 Capitan Jack

9, 8, 10, 7

Odlična priča. Civitteli maestralan!

21.03.2021
    07:10:00 sati

10, 10, 10, 7

Uživam čitati ovu priču, svaki puta pronađem neke vizualne detalje na kojima zastanem i uživam. Kako je vrhunski stvorena atmosfera straha, jeze, napetosti i iščekivanja, plus dobri, stari El Morisco čije epizode ne mogu razočarati, nude stvarno ugodno provedeno vrijeme u čitanju priče. Mogla su se na kraju isprofilirati i neka druga scenaristička rješenja za kraj priče, ali to nije bitno.

Nakon prvog čitanja, zainteresirala me priča pa sam po internetu tražio podatke i informacije, ali ih nisam našao ovoliko kao recenzent, bravo! Super su mi stripovi u kojima su legende i mitovi uklopljeni u strip, još kad se to napravi na ovako kvalitetan način, onda je to epizoda za više čitanja i za uživanje.

21.03.2021
    10:21:00 sati

9, 9, 10, 9

21.03.2021
    19:11:00 sati

9, 8, 10, 7

Jedan od najboljih Giganata, ako ne i najbolji. Priča je mistična, a crtež maestralan. Boselli se nije pogubio kao što nekad zna. Uspio je zadržati napetost i dati zadovoljavajući rasplet. Nije to sad neki revolucionarna priča nego jedan zabavni western horror koji uz ultradetaljni crtež može odvući čitatelja u neki drugačiji svijet i na neko vrijeme ga odvojiti od sivila postojanja.

Civitelli mi inače nije nmajdraži ali ovdje je dao sve od sebe. Neizmjerno sam uživao u njegovim rigidnim, ukočenim ali fascinantno detaljnim kadrovima, u izvrsnoj igri svjetla i sjene.

Ima i zgodna koka u stripu. Za mene, jedan od vrhunaca Texa.

21.03.2021
    22:01:00 sati
    pcoro
  • Dexters

8, 7, 9, 5

Strip s dobro izgrađenom atmosferom. Veliki plus zbog živopisnih likova i zanimljivog tijeka radnje, međutim ne bih rekao da su konačna objašnjenja prihvatljiva. Većina čitatelja će bez mnogo razmišljanja, prostom redukcijom, shavatiti tko su tajanstveni likovi- twist postpuno izostaje. Barem jedno objašnjenje nadnaravnog elemenata je vrlo nategnuto. Civitelli odličan, u razgovoru za ovaj strip je istaknuo kako se potrudio više nego inače znajući da će u gigant formatu više detalja doći do izražaja.

22.03.2021
    10:07:00 sati
    Dexters