Čovjek iz Atlante

TX SA 5 | 240 str.

Slavni crtač iz Španjolske Jordi Bernet donosi nam svoju interpretaciju Texa Willera! U priči o sakrivenome ratnome plijenu iz Građanskoga rata, miješaju se motivi osvete, spletke i uvijek prisutne ljudske pohlepe za zlatom.

• Čovjek iz Atlante
    TX LIBG 10
  • Čovjek iz Atlante
    TX SA 5

• L'uomo di Atlanta
    TX GI 10

• Crtač ovoga giganta punim imenom Jordi Bernet í Cusso, rođen je 1944. godine u Barceloni, Španjolska. Njegov otac Miguel bio je omiljeni španjolski crtač stripova toga vremena.
  • Među mnoštvom vrhunskih uradaka, najpoznatiji stripovi Jordija Berneta su Torpedo, Klara (Clara de Noche) i Jonah Hex (za američki DC).
  • Jordi Bernet je, kronološki, treći od ukupno pet španjolskih crtača koji su radili Tex gigante. Njegov gigant je u Italiji objavljen 1996., a u Hrvatskoj u izdanju Stripa-agenta 2006. godine. Njegovi sunarodnjaci koji su također crtali Tex gigante bili su: Victor de la Fuente, Jose Ortiz, Alfonso Font i Manfred Sommer.
  • Iako je još kao dječak ranih pedesetih godina prošloga stoljeća volio čitati španjolsko izdanje Texa Willera, Bernet je nekoliko godina odbijao poziv Sergia Bonellija da kao gost crta jedan gigant toga junaka. Naposlijetku se predomislio, djelomično zbog dobre financijske ponude.
  • U Španjolskoj je prvo izdanje Texa Willera objavljeno pod imenom Texas Bill 1949. godine.
  • Claudio Nizzi je ciljano stavio jedan ženski lik u prvi plan ove priče jer je poznato da Bernet voli crtati erotiku i ženske likove poput Klare i Custer.
  • U Bernetovom proslavljenom stripu Klara (kod nas Klara album broj 5) u jednom kvadratiću pojavljuju se kao gosti Willer i Carson kao dva kauboja koja za šankom komentiraju Klarine atribute.
  • Glavni lik Johnny Butler izgledom je inspiriran Clarkom Gableom, tj. njegovom ulogom Rhetta Butlera u južnjačkoj sagi Zameo ih vjetar iz 1939. godine.
  • U uvodniku stripa Bernet je priznao da se divio ranim Galepovim crtežima Texa koje je čitao u španjolskom izdanju te mu je ujedno i posvetio ovaj strip

Kakvo je samo zadovoljstvo moralo biti za Sergia Bonellija kada je napokon nagovorio Jordija Berneta za gostovanje na jednome gigantu! Španjolac je tada već bio svjetski slavan crtač stripova, ime koje govori samo za sebe. Nekoliko je godina odbijao crtanje vestern junaka Texa Willera, avanture kojega je i sam čitao kao dječak u Barceloni, u španjolskom izdanju. Uglavnom, u godinama kada je izdavačka kuća Bonelli bila u mogućnosti da financijski priušti njegove usluge, Bernet je konačno prihvatio poziv i uz more drugih obaveza postao je, poslije De la Fuentea i Ortiza, treći španjolski gost-crtač toga prestižnoga izdanja.

Bernetov Tex

Lola Dixieland

Tex Willer sa štihom španjolske kuhinje nikada nije razočarao. Taj strip ne bi nikada bio isti da nije bilo uvijek prisutnih španjolskih autora u serijalu. Ugodna suradnja počela je 1986. kada je još jedan crtač iz Barcelone, Jesus Blasco, nacrtao Nizzijevu priču «Zločin u Jutarnjoj Zvijezdi». Zlatna vremena... Španjolski Tex posebno dolazi do izražaja u suradnji crtača Jose Ortiza sa scenaristom Antoniom Segurom iz Valencije. Niti jednom od pet suradnji u maxi ediciji nisu promašili. Putovima zapada je možda malo lošiji, ali zato Zlato juga i Blindirani vlak spadaju među bezvremenske klasike. Ne svrstavam u tu kategoriju Lovca na fosile, mada će mnogi reći kako je upravo taj strip njihov najbolji Tex. Gostovanje Berneta kao crtača ovoga giganta samo je jedan dio u mozaiku španjolskih autora, ali važan dio jer imamo priliku uživati u rijetko dobrom crtežu. Prava privilegija. Sigurno jedan od najboljih giganata.

Ovaj strip zaslužuje besprijekorno izdanje Strip-agenta. Tvrde korice u velikom formatu, masivni zlatni logo, neokaljano bojom unutra. Bernet mora biti crno/bijeli! Za okorijele ljubitelje Texa ovo je poput Biblije. Na prvi pogled, predivna naslovnica, jednostavna, a vrlo efektna. Daje nam naslutiti temu stripa: toliko puta opjevani Građanski rat. Naslov priče potvrđuje temu. Kao jedan prozor u ono što nas čeka iznutra.

Priča počinje u intrigantom tonu. Willer dobiva pismo od tajanstvene osobe u kojemu se spominje ime Johnny Butler. Taj čovjek je u nevolji, a tajanstvena ličnost zove Texa na tajni sastanak u gradić Prescott, u centralnom dijelu Arizone. U društvu svoga parda Kita Carsona, Willer bez razmišljanja kreće na put. Iz razgovora dvojice rendžera doznajemo da je Johnny Butler bivši južnjački časnik koji je jednom prilikom, tijekom Građanskoga rata, spasio život Texu Willeru iako su se borili na suprotnim stranama. Za Willera dovoljno! Poziv upomoć znači da će se napokon moći odužiti tom južnjačkom gentlemanu.

Prva verzija naslovnice

Po dolasku u Prescott, dok čekaju da im se javi tajanstvena veza, dva parda ulijeću u barsku tučnjavu u Maison Rougeu. Čitavu pomutnju izazvala je jedna salunska plesačica, Lola Dixieland, i njezini bujni atributi koji kod mušterija izazivaju, hmmm... nečasne misli. Kauboji su izgubili glavu, nekoliko pijanica i usijanih glava počelo je gnjaviti zvijezdu večeri dok nisu došli grmalji u službi lokala, tzv. izbacivači. U tom trenutku nastaje opći kaos. Puno veselja za jednu večer koja je trebala biti mirna. Willer i Carson najprije kao promatrači, kasnije su prisiljeni upasti u tučnjavu. Kada netko razbije bocu u Carsonovu glavu, zabava se završava, a scena seli u hotelsku sobu gdje u međuvremenu...

Lola Dixieland objašnjava da je upravo ona tajanstvena prijateljica, tj. djevojka Johnnyja Butlera i da ih je ona pozvala! Carson nema ništa protiv da ga njeguje jedna ljepotica poput Lole, dapače, stari razvratnik ne propušta priliku za poneki slatkoriječivi kompliment. Međutim Tex Willer zahtijeva objašnjenja. Johnny Butler slučajno je završio u zatvoru u toku specijalne misije oslobađanja jednoga pukovnika vojske Sjevera iz kaznionice u Prescottu. Riječ je o Rayu Morganu, naizgled sasvim običnom zatvoreniku, koji ipak krije nekakvu mračnu tajnu iz vremena rata. Zašto jedan bivši Južnjak želi osloboditi časnika Sjevera iz zatvora? Upravo tu započinje zaplet priče. Kao i Johnny Butler, tako i jedna druga grupa ljudi istovremeno želi izvući Morgana iz kaznionice. Njihov vođa je Rossiter, a za pomoć su se čak obratili i bivšem agentu iz Pinkertonove službe, izvjesnom Koganu. To su ljudi nečiste savjesti i kriminalnih lica, njihove namjere nikako ne mogu biti časne. Zbog čega se odjednom toliko ljudi zanima za Raya Morgana i koja je njegova povezanost sa ozloglašenim sjevernjačkim pukovnikom Shelbyjem?

Glavne likove stripa, osim Willera i Carsona čine već spomenuti ljubavni par Johnny Butler i Lola Dixieland. Lola je namjerno ¨insertirana¨ u strip pošto je jedan od zaštitnih znakova Berneta crtanje ženskih likova. Ideal je ljepotice iz kabarea, poput ženskih likova iz starih kaubojskih filmova. Savršena frizura i stav dame usred gomile neuškopljenih bikova, tj. muške publike u salunu. Muškarci gube glavu i rijetko koji nastup odigra do kraja. Ne libi se stupiti u akciju, jahati pa čak i rukovati pištoljem. Bernetovski tip junakinje, žena ispred svoga vremena.

Johnny Butler je idealni primjer južnjačkoga gentlemana. Naočit muškarac s brčićima u svojim kasnim 30-im godinama. Svoj izgled duguje jednome od najvećih zavodnika, Clarku Gableu (posveta je njegovome liku Rhetta Butlera iz filma Zameo ih vjetar; ženio se pet puta!). Žene se smiješkaju kada ga vide, potajno ga žele, luduju za njim, ali Lola je jedina žena u njegovome srcu. Romantičan je lik, ali i vječni avanturist. Spašava Willera u vihoru rata, a iako sumnja da je Tex sjevernjački špijun ipak je toliko svojeglav da ga pušta da ode svojim putem. Zapravo je poput Texa očiti protivnik svega što rat donosi i odbija učiniti nešto što se kosi njegovim stavovima, iako mu uniforma zahtjeva drukčije. Ne podnosi autoritete. Od ostalih, sporednih, likova spomenimo samo Texova prijatelja Mac Parlanda iz Pinkertonove agencije, koji se istina ne pojavljuje, ali daje svoj obol putem telegrama. Jedan od onih u koje se uvijek može pouzdati.

Negativci... Ističu se otpušteni Pinkertonov agent Kogan, zatim bivši vojnik Rossiter koji iz samo njemu poznatih razloga neumoljivo traži Raya Morgana, te Gentry, čuvar zatvora u Prescottu u kojemu se nalazi Ray Morgan. Svatko od njih ima svoje motive, a ničiji nisu nimalo časni. Takvi probisvjeti nikada ne čine uslugu iz čistoga čovjekoljublja. Bez obzira na ove hulje, ipak je najveći zločinac od svih u ovome stripu sam Ray Morgan osobno, a neizbježni obračun s njime Willera će preko Flagstaffa odvesti u daleku Atlantu, gdje će se dogoditi završni čin ove nepredvidljive drame.

Još jednom moram oduševljeno pozdraviti tandem Nizzi-Bernet. Kakav li je samo majstorski potez pera toga Španjolca! Volim njegov i Abulijev Torpedo, a Klara je zavrtila glavom mnogim (oženjenim) muškarcima. Ovo mi je zbog Berneta jedan od omiljenih giganata Texa Willera. Strahopoštovanje prije čitanja i za vrijeme, ali završni dojam je odličan. Nizzi je, sva sreća, bio na visokoj razini, smislio je lijepu, intrigantnu priču da potkrijepi tako dobar crtež. Prilagodio se Bernetu. Ženski lik u fokusu je bio neizbježan, kao i krupni plan njezinih nogu sa čipkastim čarapama tokom izlaska na pozornicu kabarea. Jednostavan, ali efektan trademark strip genijalca iz Barcelone. Crtanje Lole Dixieland mu je bez dvojbe glavni adut ovoga stripa, iako se nimalo loše ne snalazi niti u crtanju kulise Divljega zapada.

Njegovi Tex i Carson nisu loši, malo variraju od stranice do stranice, malo ih traži, ali većih zamjerki nema. Na nekim djelovima stripa osim što je vidljivo da se traži u likovima, ponegdje ih je i malo iskarikirao. Tipično za njegov plemeniti stil. Nešto na što nismo navikli čitajući klasične bonelli stripove iako je u jednoj manjoj mjeri to čak i dobrodošla promjena.

Ovo nije strip za brzo čitanje, zahtijeva pozornost čitatelja kako bi uživanje bilo potpuno. Ponekad, ipak, Bernetov dinamičan potez pera povuče radnju pa se stranice čitaju brže, poput gledanja kadrova u filmu. Za potrebe ovoga stripa Španjolac je nacrtao drukčiju verziju naslovnice, ali je prihvaćena ova alternativna, meni ljepša. Spada među najljepše naslovnice serije giganata. Privilegija je imati ovaj strip u vlastitoj kolekciji! Španjolski Tex još jednom nije razočarao!

TX SA 2 Dolina terora

TX SA 3 Posljednja granica

• Ukupna ocjena 87%

9, 9, 8, 9

17.05.2018
    20:16:00 sati
    gkosovic

9, 9, 9, 8

18.05.2018
    06:29:00 sati

9, 9, 8, 9

Ako je Disov Tex misternoovski, onda je Bernetov torpedovski. Dobra epizoda, prava teksoneovska.

18.05.2018
    12:47:00 sati
  • markotamara

6, 6, 7, 6

19.05.2018
    03:45:00 sati
    markotamara

8, 8, 8, 8

Lola me podsjeća na Klaru, Teks me ne podsjeća na Teksa jer ima čudnu facu, a Karson me definitivno podsjeća na Karsona jer ne propušta priliku da se ulizuje zgodnim ženskama.

22.05.2018
    23:12:00 sati
  • kucak

10, 10, 10, 10

31.05.2018
    17:58:00 sati
    kucak

7, 6, 8, 7

Epizoda mi je kod drugog čitanja, djelomično bolje sjela. Prošlost, Civil War, uvjek se nešto dobro more napisati. Pogotovo mi je crtež bolje legao, nego kod prvog čitanja. Scenario, iako bolje, ovu epizodu ne čini ničim nešto posebno. Lola Dixieland, prepoznatljivost je očita.

Dodatak: Ratnici... - 7

04.06.2018
    18:33:00 sati