Napad na Devil’s Hill

TX SAGK 28/29a | 192 str.

Mormoni, ili preciznije rečeno daniti, gledaju poprijeko na strance koji dođu na njihov teritorij te ih nastoje otjerati. Upravo napadom na Devil's Hill se nadaju zadati im konačni udarac. Ipak, Tex i ekipa se upliću u borbu te staju na stranu jadnih doseljenika koji pokušavaju živjeti u miru u tom predjelu. Netrpeljivost prema strancima nije jedini grijeh danita koji usput pljačkaju te varaju sa zemljištem. Pred Texom i društvom je da kazne zle mormone te osiguraju mir doseljenicima.

• Bez milosti
    TX LIBKB 12
  • Napad na Devil’s Hill
    TX SAGK 28
  • Opkoljena karavana
    TX SAGK 29
  • Tex #5
    TX VCBT 5
  • Maskirani
    TX ZS 314
  • Poslednji metak
    TX ZS 315

• Yampa Flat!
    TX SR 22
  • Piutes
    TX SR 23
  • Yampa Flat!
    TX TT 22
  • Piutes
    TX TT 23

• Kronološki gledano 34. Texova avantura.
  • Epizoda je premijerno izlazila u striscija formatu između 02.siječnja i 01. svibnja 1955. godine. Sadrži 18 striscija, a svaka striscija se sastoji od 10 stranica i 2 pasice, odnosno ako ćemo gledati po pasicama, svaka striscija sadržavala je točno 32 pasice. Izlazile su jednom tjednom, a skup epizoda koje imaju zajedničku priču objavljivane su u istoj seriji. Ova epizoda je objavljena u 9. seriji koja se zove „serie gialla“.
  • Prije nego je izašla u redovnoj seriji, epizoda je izašla u još par edicija. Prvo je objavljena u ediciji Tex Raccoltina (2° serie o bianca) u brojevima 37-39 koji su izašli 1956. godine. Krajem 1956. i početkom 1957. godine objavljivana je u ediciji Albo d'oro (3° serie) u brojevima 19-24. Zatim u brojevima 15 i 16 edicije Tex Gigante 1° serie (o 1/29) 1957. godine. Iduće izdanje u kojem je epizoda izašla bilo je Tex Raccoltina (3° serie o rossa). U njemu je izašlo u brojevima 49-52 1960. godine.
  • U Bonelli formatu (redovna serija) izlazi u brojevima 22 i 23 koji su premijerno objavljeni u travnju i lipnju 1962. godine. U broju 22 objavljeno je prvih 64 stranica, a u broju 23 završnih 128.
  • Reprinti: Tex Tre Stelle (1965./1966.), Tutto Tex (1987.), Tex Nuova Ristampa (1997.), Tex – Collezione Storica a Colori (broj 13 izašao travnju 2007. godine), Tex Classic (brojevi 55, 56 i 57 objavljivani u ožujku i travnju 2019. godine).
  • U izdanju Strip-agenta epizoda je izašla u brojevima 28 „Napad na Devil's Hill“ i 29 „Opkoljena karavana“. Priča se proteže kroz cijeli broj 28, a u broju 29 se proteže od početka do 64. stranice.
  • Dnevnik je za naslovnicu prvog sveska ove epizode precrtao Donatellijevu naslovnicu 72. broja redovne serije Malog Rendžera. (zanimljivost by Spock)
  • Ovom epizodom Libellus odustaje od kronološkog izdavanja epizoda u kolor ediciji s velikim brojem stranica, pa dvanaesti broj sadrži samo ovu avanturu. Od slijedeće, trinaeste knjige u ovoj ediciji Libellus objavljuje samo najbolje Texove epizode. (zanimljivost by Spock)
  • Naslovi striscija su redom: „Nesretni križ“, „Opasna zasjeda“, „Napad na Devil's Hill“, „Borba za život“, „U tvrđavi mormona“, „Mrlje krvi“, „Čudnovata poruka“, „Iznenadni napad“, „Bijeg iz Devil's Hilla“, „Klanac Conestoga“, „Ratni planovi“, „U rukama danita“, „Crvene stijene“, „Opkoljena karavana“, „Kit u akciji“, „Bez milosti“, „Zadnji udarac Denea Fisha“, „Igra je svršena“.
  • 34. Bonellijev rad na scenariju na serijalu, dok je Galepu ovo 32. put da je na serijalu bio zadužen za crtež.
  • 33. pojavljivanje Dinamita, 18. Kita Carsona, 15. Kita Willera, te 13. Diabla.
  • Po prvi put u serijalu pojavljuju se mormoni. Opisani su kao zajednica koja ne voli vanjsko uplitanje.
  • Mormoni žive vrlo strogo, izbjegavajući i najblaže stimulanse, odnosno ne puše niti piju alkohol, kavu, pa čak ni čaj, pa bi se i salun s početka priče trebao kositi s njihovim običajima. (zanimljivost by Spock)
  • Neke stranice iz talijanskog classic izdanja možete vidjeti na slijedećim linkovima: link 1, link 2, link 3.

Pred nama je još jedna u nizu avantura u kojima sudjeluje trojac Tex, Kit & Kit. Ovo je i dalje taj period Građanskog rata, međutim sama epizoda, jednako kao i par prethodnih nije direktno vezana uz njega. Priča se bavi vjerskom tematikom, konkretno mormonima. Iako se obično ježim od priča u kojima se pojavljuju neke vjerske organizacije, valja priznati kako je Bonelli ovoga puta osmislio jednu vrlo uzbudljivu i zanimljivu priču.

Priča počinje slično kao i prethodna „Yampa Flat“. Došlo je do zabune u kojoj je naš trojac rendžera zamijenjen za negativce. U prošloj avanturi je bio dovoljan jedan ispaljeni metak da bi se Tex i ekipa angažirali istražiti situaciju, a ovdje ih dočekuje rafalna paljba skupine „finih“.

Tko su „fini“ je pitanje koje se sad prirodno nameće. Kao što sam već i rekao, u priči su predstavljeni mormoni. Radnja se odvija na teritoriju koji su oni naselili, a one koji ne pripadaju njihovoj vjeri mormoni nazivaju „finima“. Zanimljiv je Texov razgovor s jednim mormonom na početku priče koji je super preveden u duhu jezika:

Mormon: „Vi ste „fini“ zar ne?
Tex: „Sva trojica smo uvijek fini sve dok nas ne zagnjave.

Povijesno, mormoni su vjerska zajednica osnovana 1820.-ih godina u New Yorku. Osnovao ju je Joseph Smith, a nakon njegove smrti 1844. godine, organizacija se dijeli na nekoliko manjih. Na više mjesta u avanturi Tex ističe kako mormoni imaju svoje zakone koje provode na poseban način, što je i inače opće poznato. 1838. osnovana je i fanatična osvetnička organizacija pod imenom daniti. Danite također nalazimo u ovoj avanturi i upravo oni su izvor svih nevolja na koje naši junaci nailaze putem. Dok idu u svoje zločinačke pohode nose kukuljice preko glave. Ako se ne varam, ovo je treći put u serijalu da smo imali negativce s kukuljicama – prvi put u priči „Vatreno krštenje Kita Willera“ (21. avantura, SR: 12/13), a drugi put u priči „Zagonetka morskog konjića“ (27. avantura, SR: 16/17).

Daniti otežavaju život „finima“ koji su se naselili u njihovom teritoriju i kako se čini ne interesira ih toliko zaštita mormonskog teritorija koliko osobni interesi. Bonelli je postavio trolist negativaca koji se zajedno obogaćuju. Prvi od njih trojice kojeg upoznajemo je Sam Sharp. Sam je jedan od mormonskih starješina te vođa danita. Drugi je Dene Fish koji je sa Samom „kao prst i nokat“ kako je to opisao jedan danit pa ne čudi što je Sam obećao Deneu svoju pastorku za ženu. Njih dvojica su okarakterizirani na različit način. Dok je s jedne strane Sam prikazan kao oprezan i razborit tip koji dobro razmisli o odlukama koje donosi, Dene je pak naglije naravi, a također i puno suroviji. Iako je Sam glavni negativac, Dene je taj koji je našim junacima zadao više nevolja. Njegovu odlučnost i hladnokrvnost najbolje možemo vidjeti u sceni u kojoj vidjevši kako nema što za izgubiti, iznenađuje i ranjava Kita. Trolist negativaca zaključuje Tim Butler koji naivnim pionirima prodaje pašnjake na zemlji mormona te usput javlja Samu i Deneu koji nakon toga kreću u pljačku.

Općenito gledano, mormoni su prikazani dosta stereotipno. Svi imaju bradu, i to su većinom u pitanju crne brade pa je Galep imao nešto lakši posao ovoga puta budući da nije trebao smišljati toliko puno različitih lica. Možemo istaknuti i dvojicu mormona koji nisu bili daniti i s kojima je Tex na početku razgovarao, a to su Matteo Kerens – jedan od starješina i biskup Michael Horne – vođa zajednice. Kod biskupa mi je jedna stvar bila interesantna. Na početku je rekao kako niti jedna porota mormona ne bi mogla osuditi danite iz straha od osvete te je dao Texu odriješene ruke i preporučio mu da zarobljene osudi po zakonima vlade. Međutim na kraju epizode, ipak je biskup taj koji je sazvao porotu i negativci su bili osuđeni po mormonskim zakonima. Zanimljiva promjena na kraju epizode! Je li stvar u ome da je Bonelli nakon 128 stranica koje su protekle između ta dva razgovora zaboravio na to što je biskup na početku rekao, ili se pak biskup predomislio budući da je Tex sproveo čistku do kraja? Ostaje neodgovoreno pitanje koje je prepušteno nama čitateljima da tumačimo kako želimo.

Kit Willer još jednom preuzima veću ulogu u priči što može biti iznenađenje samo onima koji nisu čitali epizode iz ovog perioda. Još jednom pokazuje koliko je snalažljiv i da njegovim žilama stvarno kola Texova nagla krv. Međutim, Bonelli je ovdje u već spomenutoj sceni njegovog ranjavanja prikazao i da je još uvijek pomalo „zelen“. Nekako ne vjerujem da bi se Tex dao iznenaditi na isti način.

Pozicijski, radnja je smještena u istočnom dijelu Utaha, uz granicu s Coloradom. Ovo pozicioniranje još jednom pokazuje koliko je Bonelli pazio na povezanost među epizodama budući da je radnja prošle avanture („Yampa Flat“) smještena u zapadnom dijelu Colorada.

Radnja je kako sam rekao veoma uzbudljiva. Akcijske scene se nižu i nema praznog hoda što je obilježje tog striscija perioda, međutim nije riječ o nekom skakanju iz sukoba u sukob kako smo znali imati ranije slučajeve, već bih rekao da su scene kompaktno povezane. Po tom pitanju nemam zamjerki, a čak niti kraj nije toliko zbrzan. Ovo je jedna od dužih priča tog dijela serijala. Sa 192 stranice malo je kraća od duljine današnjih avantura u 2 broja koje možete čitati recimo u izdanju Ludensa i koje zauzimaju ukupno 220 stranica. Ipak, za čitanje ove priče trebat će Vam nešto više vremena jer kako je pisana u duhu vremena sadrži više teksta, a naročito opisa u didaskalijama. Priča ne spada u vrh čak niti tog početnog razdoblja od prvih 40-ak avantura serijala, ali je dovoljno uzbudljiva tako da vjerujem da će kod većine čitatelja ako ništa drugo dobiti barem prolaznu ocjenu.

Galep je na crtežu još jednom obavio sjajan posao, naročito kad čitate izdanje u koloru koji jako pogoduje njegovom stilu crtanja. Kako je to obično i bivalo, imao je nekreditiranu pomoć. Prva u vidu Pietra Gambe koji je uskočio na stvarno povećem broju epizoda te je bio zadužen za tuš. Zanimljivo kako nikad nije bio kreditiran, čak niti u reizdanjima. Osim njega, ovdje je postojao još jedan nekreditirani tzv „ghost artist“, a to je Angelo Corrias. Corrias je bio Galepov učenik koji je zapravo već i ranije sudjelovao na serijalu. Smatra se (iako nije potvrđeno) kako je tuširao Galepove olovke od prve avanture „Tajanstveni totem“, sve do 4. avanture „Jedan protiv dvadeset“. Ovdje postoje indicije kako je on uskočio i nacrtao umjesto Galepa prvih 32. stranice originalnog broja 23, odnosno ako čitate u klasik izdanju, broj 28, str 64-96. Ja osobno i ne vidim neku razliku. Na pojedinim mjestima u stripu vidi se recimo kako je Texovo lice pomalo drugačije nacrtano, no to su toliko sitne razlike, a stil crtanja je svugdje isti. Tako da, ako je i bilo tih „ghost artista“, jako dobro su se uskladili. Još bolje nego recimo moj omiljeni EsseGesse kod kojih sam unatoč velikoj sličnosti u crtežu trojca, uvijek znao prepoznati tko je od njih što crtao. Dodat ću i kako me ne bi čudilo da je stvarno netko uskočio i dao veću pomoć Galepu, jer dovoljno je pročitati prethodnih par recenzija i vidjet ćete kako je u tom periodu zbog vjerojatne Galepove bolesti došlo do precrtavanja starih kadrova („Avantura u Cedar Minesu“) te ubacivanja stare priče („Misterij Svjetlucavih planina“). Postoji i zanimljiva priča vezana uz naslovnicu broja 23, no kako ta naslovnica vjerojatnije pripada idućoj avanturi, nju ću ispričati nekom drugom zgodom.

Naslovnice redovne serije (br. 22 i 23) ne pripadaju ovoj avanturi pa ih neću niti uzimati u obzir. Ocijenit ću one s classic edicije. Tamo imamo 3 naslovnice od kojih se prva ističe kao najbolja. Za nju je uzet spektakularan motiv, plus pozadinske boje su lijepo pogođene. Druga i treća su nešto lošije u smislu da motiv koji je uzet za njih nije ni po čemu poseban ni pamtljiv. Ali svejedno nekako taj retro štih plus lijep kolor izvlači i kod njih ukupno gledajući solidnu sedmicu.

TX SAGK 26/27 Avantura u Cedar Minesu

TX SAGK 30/31 Zagonetni talisman

7, 9, 9, 8

Dijalog pojačan na puno veću razinu u odnosu na prošle epizode! I crtež je puno detaljniji. Vestern i pol! Sviđa mi se!

22.12.2023
    18:28:00 sati

9, 9, 9, 9

Ma priča je odlična. Ima puno likova, radnja je zanimljiva. Imamo svu četvorku koja razješava situaciju sa Mormonima. Crtež je isto odličan.

22.12.2023
    20:01:00 sati

6, 6, 7, 5

Nakon povećeg niza loših i neozbiljnih epizoda, konačno jedna priča s glavom i repom. Nije sada to neka revolucija u odnosu na veliki broj sličnih ranijih priča, već više puka varijacija na temu, ali mora se priznati da ima tada originalnih scenarističkih detalja.
    Tu bih posebno istaknuo pokušaj gledanja teme iz pozicije obje strane: mormona i nemormonskih doseljenika.
    Kako je bila krenula ova priča, iskreno sam se uplašio da će to biti još jedna plitka, jednostrana priča s gomilom besmislenih obračuna kao većina ranijih u serijalu.
    Nije da je ovdje riječ o nekom revolucionarnom pomaku ka smislenom scenariju, ali i pokušaj odmicanja od do tada standardne jednodimenzionalnosti se cijeni.
    Galep također minimalistički solidan uz pomoć kolora i navodnu pomoć Pietra Gambe na tušu.
    Unatoč velikom broju stranica, ova avantura nema naslovnicu u redovnoj seriji, a Galepova naslovnica koja najviše odgovara ovoj avanturi je ona koja krasi 28. broj Strip-agent klasik izdanja (tu su još dvije - poleđina broja 28 i naslovnica broja 29, a one su bile izvorno objavljene u drugom Texovom reprintu - Albo d'oro), samo što na njoj nema nikoga od glavnih junaka serijala. Dobra Villina naslovnica Libellusova izdanja pokazuje inicijalni prizor s početka ove priče, a u zanimljivostima je spomenuta Dnevnikova nepodopština.

22.12.2023
    20:15:00 sati

6, 6, 9, 6