TX SR 24
  • Piutes
    TX TT 23
  • L'enigma del feticcio
    TX TT 24

• Kronološki gledano 35. Texova avantura.
  • Epizoda je premijerno izlazila u striscija formatu između 08. svibnja i 12. lipnja 1955. godine. Sadrži 17 striscija, a svaka striscija se sastoji od 10 stranica i 2 pasice, odnosno ako ćemo gledati po pasicama, svaka striscija sadržavala je točno 32 pasice. Izlazile su jednom tjednom, a skup epizoda koje imaju zajedničku priču objavljivane su u istoj seriji. Ova epizoda je, zajedno s dvije avanture poslije („Tragičan trag“, „Zagonetni talisman“) objavljena u 10. seriji koja se zove „serie smeraldo“.
  • Prije nego je izašla u redovnoj seriji, epizoda je izašla u još par edicija. Prvo je objavljena u ediciji Tex Raccoltina (2° serie o bianca) u broju 39 koji je izašao 1956. godine. 1957. godine objavljivana je u ediciji Albo d'oro (4° serie) u brojevima 1-2. Zatim u broju 16 edicije Tex Gigante 1° serie (o 1/29) 1957. godine. Iduće izdanje u kojem je epizoda izašla bilo je Tex Raccoltina (3° serie o rossa). U njemu je izašlo u broju 52 1960. godine.
  • U Bonelli formatu (redovna serija) izlazi u brojevima 23 i 24 koji su premijerno objavljeni u lipnju i srpnju 1962. godine. U broju 23 objavljeno je prvih 22 stranica, a u broju 24 završnih 42.
  • Reprinti: Tex Tre Stelle (1966.), Tutto Tex (1987.), Tex Nuova Ristampa (1997./1998.), Tex – Collezione Storica a Colori (broj 13 izašao u travnju 2007. godine), Tex Classic (broj 58 objavljen u svibnju 2019. godine).
  • U izdanju Strip-agenta epizoda je izašla u broju 29 „Opkoljena karavana“. Započinje na 65. stranici, a završava upravo na kraju broja.
  • U ZS 320 je usred ove epizode ubačen potpuno drugi strip na 10 stranica i dvije pasice. Dnevnikovi biseri nisu ni skužili da ta priča nema veze s Texom, pa su nakon 10 stranica te priče nastavili dalje s Texom. Tih 10 stranica je neka kratka priča kojom je izgleda F. Donatelli debitirao u SBE, i koja je izašla u Tex SBE 23-26 na stranicama 150-160. (zanimljivost by Spock)
  • Naslovi striscija su redom: „Piuti“, „Ubojstvo u Kaypa Cityju“, „Crvena Lisica“, „Texova osveta“, „Holt u bijegu“, „Klopka se zatvara“.
  • 35. Bonellijev rad na scenariju na serijalu, dok je Galepu ovo 33. put da je na serijalu bio zadužen za crtež. Pietro Gamba ponovno nekreditiran uskače na tušu.
  • 34. pojavljivanje Dinamita, 19. Kita Carsona, 16. Kita Willera te 14. Diabla.
  • Nije nedosljedno da se Dori, koja bi trebala imati oko 16 godina, udvara Milligan koji izgleda otprilike duplo stariji. U to su se vrijeme žene zapravo udavale vrlo mlade, čak i u godinama koja danas graniče s rizikom pedofilije (npr. do 1975. prema talijanskom građanskom zakoniku, žena se, u posebnim okolnostima, mogla udati čak i u dobi od 12 godina).
  • Kl 29, str 99., Texov klasičan dvoboj s Indijancem završava šišanjem. Uz par iznimaka, Tex gotovo nikad ne ubija za vrijeme dvoboja.
  • Neke stranice iz talijanskog classic izdanja možete vidjeti na slijedećem linku.

Zadnjih par avantura našeg omiljenog rendžera nisu bile usko vezane uz Građanski rat. Možda su se neki čitatelji i zapitali je li rat završio ili hoće li biti i dalje kakvog spomena o njemu. Odgovor na ta pitanja daje upravo ova priča budući da rat ponovno izbija u prvi plan. Spomenimo i kako je ova kratka avantura od 64 stranice zapravo uvod u iduću s kojom onda stavljamo „točku na i“ na rat te završavamo sa sagom koja je kasnije izgubila svaki smisao.

Dio koji se tiče rata vezan je uz prodaju oružja Indijancima Piutima. Piuti naoružani vojnim puškama kradu stoku s ranča koji pripada Jimu Elmeru. Po riječima njegovih kauboja izgleda kako je riječ o čestitom čovjeku i napad koji se bazira isključivo na njegov ranč daje neke naznake kako postoji određeni pozadinski razlog zbog kojeg netko želi dodatno profitirati. Elmer je invalid koji je već nekoliko godina nepokretan te ne može na pravi način ni paziti na svoje imanje, a kamoli na svoju unuku Doru.

S mladom Dorom, Bonelli je odlučio Kita baciti u zavodničke vode. Po prvi put u serijalu imali smo priliku vidjeti Kita kako ga je opčarala ljepota jedne djevojke. Ipak između njih se ništa ne desi dijelom i zbog toga što Dora misli na nekog drugog umjesto na mladog Willera. A za one koji se pitaju je li Kit imao kad kakvih avantura sa ženama, odgovor je potvrdan, a 2 primjera koja mi ovako brzo padaju na pamet su Donna Clemmons („Carsonova prošlost“ i „Helltown“) te Mjesečev Cvijet („U zemlji plemena Uta“).

Čovjek u kojeg je Dora zaljubljena i koji kako se čini bi mogao imati neke skrivene namjere iza cijele te priče je Frank Milligan. Milligan je vlasnik susjednog ranča, a Texu odmah u oko upada kako njegov ranč nikada ne napadaju kao i činjenica da je on stalno u pokretu. Dodatni razlog koji pojačava sumnju u Milligana je Bull Sebit. Na ovaj dio priče se treba posebno osvrnuti budući da predstavlja jednu rupu u scenariju zbog koje sam smanjio ocjenu za scenarij s osmice na sedmicu. Naime, Bull Sebit je nadzornik na Milliganovom ranču. Taj podataka Texu i Carsonu spominje barmen iz jednog saloona u Kaypa Cityju. Barmen im govori kako je Bull opasni kriminalac i da kad bi im rekao Bullovo pravo ime da bi ga i oni odmah prepoznali. Međutim, prije nego što je stigao otkriti njegovo pravo ime, barmena je ubio jedan od bandita, a priča oko pravog Bullovog imena je pala u zaborav, budući da na kraju Bull pogiba, a mi ne saznajemo koje je bilo njegovo pravo ime te zašto je bilo potrebno skrivati ga na početku. Izgleda da je Bonelli na početku priče imao jednu ideju i kao da je tokom pisanja dobio neke druge ideje zbog kojih je ova početna misterija pala u zaborav i ostala nerazjašnjena.

Tokom priče na sceni se pojavljuje još jedno ime, Andy Holt. Holt je pak javnosti poznat kao lovac na konje, a zemlja mu graniči baš s Milliganovom. Uz njega se pojavljuje i ime generala Quantrella kao glavnog odgovornog za prodaju oružja, međutim sam general se ne pojavljuje u ovoj avanturi i u kontekstu toga nije ni bitan za radnju, ali u idućoj priči upravo on je glavni negativac tako da čitatelji imaju priliku i njega upoznati.

Ako se ne varam, po drugi put u serijalu se pojavljuje i motiv dvostrukog identiteta glavnog negativca i to je zanimljivo odrađeno šablonski na isti način kao i prvi put. Prvi put po mojim popisima taj motiv imamo u priči „Tragična noć“ (11. avantura, SR: 4/5). Tamo jedan lažni invalid uz pomoć crne brade i naočala preuzima identitet vođe bande. Ovdje naočale nisu bile potrebne, ali brada je. Bakrena brada koju negativac nosi u jednom od svojih dva identiteta na kraju mu je bila i presuda budući da su upravo po bakrenim vlasima naši junaci i shvatili koji je to drugi njegov identitet. Spomenimo kako isti princip prerušavanja i dvostrukog identiteta imamo i u nekim pričama koje kronološki ubrzo dolaze nakon ove, poput „Crnog Kojota“ (43. avantura, SR: 29/30) te „Čovjeka s četiri prsta“ (46. avantura, SR: 32/33).

Još jedan bradonja negativac, iako ovaj ima
dosad najkraću bradu od svih zlikovaca
s dvostrukim identitetom.)

Avantura je pokazatelj kako se i na relativnom malom broju stranica može napisati sasvim solidna Texova priča. Nije jedna od onih za pamćenje, ali meni je bila izrazito simpatična. Recimo puno bolja od izravnog nastavka koji slijedi u priči „Trag krvi“ (36. avantura, SR: 24).

Crtež je zanimljivo ponešto oštriji s grubljim crtama koje je možda najlakše uočiti u facijalnim ekspresijama likova. Probao sam naći podatak je li još netko sudjelovao u njemu, ali naišao sam samo na onaj standardni podatak kako je Galepu na tušu pomagao ponovno nekreditirani Pietro Gamba. No, lako moguće da je ovdje još netko uskočio. Kako bilo, svidio mi se i taj oštriji stil pa je moja ocjena za crtež još jednom maksimalna.

Naslovnica redovnog broja 23 pripada ovoj avanturi i nju sam ocjenjivao. Valja priznati kako je riječ o izrazito zanimljivom motivu. Tex s revolverima u ruci, a okolo njega glave dvojice Piuta. Jedna od boljih starijih naslovnica koja upravo zbog tih glava je na neki način originalna. No, uz tu naslovnicu vežemo i jednu zanimljivu priču koju sam obećao još u prethodnoj recenziji „Napad na Devil's Hill“. Kako je Galep bio u gužvi, osim što su mu razni autori uskakali pomoći u crtežu, tako su mu i u nekim naslovnicama pomagali. Texova poza iz ove naslovnice zapravo je precrtana od jedne starije naslovnice koja je korištena u Albo d'oro ediciji (vidi zadnju sliku) i koju vežemo uz epizodu „Tajanstveni trag“ (20. avantura, SR: 11/12). Glave Indijanaca je pak nacrtao Franco Bignotti, poznati crtač kojeg ja osobno pamtim upravo po njegovoj svestranosti budući da je crtao epizode skoro svih serijala koje čitam (Zagor, Mister No, Martin Mystere, Blek, Kapetan Miki, Mali Renžer…), a kako izgleda gostovao je i na jednoj Texovoj naslovnici iako nikad nije nacrtao niti jednu jedinu Texovu epizodu. Sad kad razmislim, možda je i on bio taj pomagač zbog kojeg je crtež u epizodi bio ponešto grublji, ali ovo su samo neka moja nagađanja. U suštini se i crtež i naslovnica pripisuju Galepu, a tko je gdje točno pomagao teško je reći budući da su pomagači većinom bili nekreditirani i pazili su da što bolje prilagode stil crtanja Galepu.

TX SAGK 28/29a Napad na Devil’s Hill

TX SAGK 30/31 Zagonetni talisman

7, 7, 8, 5

Dodatne zanimljivosti:
    - Ova epizoda je originalno izlazila od 08.05.1955. do 12.06.1955. u striscia seriji, dok u Bonelli formatu izlazi u lipnju i srpnju 1962. godine.
    - Radnja ove avanture trebala bi se odvijati u južnom dijelu Utaha, odnosno pograničnom području Utaha i Arizone. Ime grada Kaypa City je izmišljeno, ali imamo podatke o rijekama Colorado i San Juan, kao i Kitovu izjavu da rezervat Piuta graniči s rezervatom Texovog plemena Navaja.

slika

Uz to, Indijanci Paiute (ne Piute) žive na tom području, samo što je tata Bonelli im krivo napisao ime:
    - Još jedna epizoda ove kasnije zaboravljene sage s Američkim građanskim ratom čija radnja se direktno nastavlja i u narednoj epizodi.