TX SR 26
  • L'agguato
    TX TT 25
  • Frecce nere!
    TX TT 26

• Kronološki gledano 38. Texova avantura.
  • Epizoda je premijerno izlazila u striscija formatu između 13. studenog 1955. i 08. siječnja 1956. godine. Sadrži 9 striscija, a svaka striscija se sastoji od 10 stranica i 2 pasice, odnosno ako ćemo gledati po pasicama, svaka striscija sadržavala je točno 32 pasice. Izlazile su jednom tjednom, a skup epizoda koje imaju zajedničku priču objavljivane su u istoj seriji. Ova epizoda je, zajedno s idućom avanturom „Zagonetka kamenog tigra“ objavljena u 11. seriji koja se zove „serie rubino“.
  • Prije nego je izašla u redovnoj seriji, epizoda je izašla u još par edicija. Prvo je objavljena u ediciji Tex Raccoltina (2° serie o bianca) u broju 42 1957. godine. Iste godine objavljivana je u ediciji Albo d'oro (4° serie) u brojevima 10-12. Zatim u broju 18 edicije Tex Gigante 1° serie (o 1/29) 1958. godine. Iduće izdanje u kojem je epizoda izašla bilo je Tex Raccoltina (3° serie o rossa). U njemu je izašlo u brojevima 57 i 58 1960. godine.
  • U Bonelli formatu (redovna serija) izlazi u brojevima 25 i 26 koji su premijerno objavljeni u kolovozu i rujnu 1962. godine. U broju 25 objavljeno je prvih 32 stranice, a u broju 26 završnih 64.
  • Reprinti: Tex Tre Stelle (1966.), Tutto Tex (1987.), Tex Nuova Ristampa (1998.), Tex – Collezione Storica a Colori (broj 14, svibanj 2007. godine), Tex Classic (brojevi 62 i 63 objavljivani kroz srpanj 2019. godine).
  • U izdanju Strip-agenta epizoda je izašla u brojevima 31 „Slomljeni idol“ i 32 „Tex u napadu“. U broju 31 od početka 97. stranice sve do kraja broja, a u broju 32 od početka broja sve do kraja 64. stranice.
  • Naslovi striscija su redom: „Tužan trag“, „Neočekivani susret“, „Kod „Silver Nuggeta““, „Poduzetni rođak“, „Zavjere iz sjene“, „Tex u napadu", „Whisky Bill“, „Susret u pustinji“, „Skriveno blago“.
  • 38. Bonellijev rad na scenariju na serijalu, dok je Galepu ovo 36. put da je na serijalu bio zadužen za crtež, a s obzirom da je Bonelli pisao sve scenarije tog doba ovo je ujedno i 36. put da gledamo kombinaciju Bonelli/Galep na serijalu.
  • 19. pojavljivanje Kita Willera, 12. Tiger Jacka.
  • Nakon što je u prethodnoj avanturi „Zagonetni talisman“ Tex po prvi put obukao košulju s džepovima na prsima – košulja kakvu ima i dan danas, ovdje na samome početku priče ima onu stariju verziju košulje bez tih džepova. Međutim, kad kupi novu košulju u Cameronu, kupi onu s džepovima.
  • Tiger Jack ponovno u nekim scenama ima jedno pero na glavi, a u nekima po dva.
  • Neke stranice iz talijanskog classic izdanja možete vidjeti na slijedećim linkovima: link 1, link 2.

Mini sage su svojstvene za početni period Texova serijala. Ono što ih uvelike karakterizira je što unutar jedne sage vidimo Texa u avanturama s istim likovima. Prva recimo to tako saga u kontekstu ovoga što govorim je bila ona u kojoj smo upoznali Tigera. Bilo je to u 16. avanturi („Banda Daltonovih“) te u periodu od 16. do 18. avanture Tex i Tiger lete iz avanture u avanturu. Zatim u 19. i 20. avanturi Bonelli nas vodi na sjever u Kanadu i Aljasku. 21. avantura je kultna i poslužila je da bolje upoznamo Texovog sina, a zatim od 22. do 25. avanture slijedi mini saga u kojoj Tex i sin zajedno putuju pograničnim područjem između SAD-a i Meksika. 26. avantura je opet izdvojena jer je ponovno riječ o jednoj kultnoj priči u kojoj Tex postaje poglavica Navaja. Onda slijedi jedna poduža saga vezana uz Građanski rat koja se proteže od 27. do 36. avanture i u njoj imamo priliku vidjeti Texa, Kita i Carsona kako skaču iz misije u misiju, dok se Tiger skoro pa i ne pojavljuje u ovom periodu (s par izuzetaka).

S prošlom pričom počinje serija epizoda koje se prirodno nastavljaju jedna na drugu sve dok ne dođe do anomalija u serijalu koje započinju negdje iza epizode „Čovjek s četiri prsta“. Ipak u tom nizu tih priča koje se prirodno nastavljaju jedna na drugu, istaknuo bih kako prve tri priče u nizu tvore jednu trodijelnu sagu unutar koje Tex, Kit i Tiger zajedno prolaze kroz 3 avanture. Ova recenzija usmjerena je ka drugoj od te tri priče, onoj koja u originalu nosi ime „Tragičan trag“ i iako nema dodirnih točaka niti s prvom („Zagonetni talisman“), niti s trećom avanturom ove sage („Zagonetka kamenog tigra“), služi kao svojevrsni most između njih, budući da su te dvije povezane. Dakle, možemo reći kako je riječ o jednoj filler pričici, iako je objektivno gledajući ovo vrlo vjerojatno i najkvalitetnija od te 3 priče u nizu (mada je meni osobno priča s kamenim tigrom draža).

Tragični trag s kojim započinje priča je pronalazak dvojice ljudi u pustinji vezanih i ostavljenih da umru od gladi i žeđi pored prevrnute diližanse. Naš trojac nailazi na taj prizor te započinju istraživati slučaj koji ih vodi u Cameron, gradić u Arizoni. Još jednom nam Bonelli donosi vjernu kartu kraja kako bi nas bolje smjestio u prostor. Jedino nisam uspio naći podatke koje je točno godine osnovan Cameron što mi je žao jer se Bonelli znao koji put zaigrati pa staviti radnju u mjesto koje je tek kasnije osnovano.

Naš trojac se razdvaja i svatko za svoj račun putuje u Cameron. Tex putem nailazi na Sama Tottera, vlasnika diližansa na liniji Cameron – Flagstaff. Sam je očajnik u bijegu budući da ga svi smatraju glavnim odgovornim za nestanak diližanse i pedeset tisuća dolara u zlatu koje se prevozilo u diližansi. Tex odmah shvaća kako je Sam nevin te pod krinkom Samovog rođaka – Toma odlazi u Cameron.

Već po samom dolasku u Cameron, odmah se ističu dvojica likova, a to su Whiskey Bill i Mark Prentiss. Tu je možda malo falilo i malo neizvjesnosti budući da odmah saznajemo imena glavnih negativaca, a praktički jedino što se drži u tajnosti do kraja je gdje je plijen iz diližanse. Whiskey je pohlepni barmen, prava gorila od čovjeka, no Tex i takvu osobu uspijeva lakoćom srediti s par dobro odmjerenih udaraca. Smiješne (a pomalo i nerealne) scene su mi bile kad ga je Tex prebacio preko ramena i nosio kao da je riječ o nekom mršavcu, a ne o mrcini kakva je Whiskey. Mark je s druge strane Totterov pomoćnik, figurativno rečeno zmija koju je Totter držao u njedrima i koja ga je odvela u propast. Tu su u pozadini još i četvorica nitkova koji su na Whiskeyjev i Markov zahtjev opljačkali diližansu.

Još jedan lik se ističe, a to je šerif Camerona, Andy Rim. Andy je u prošlosti bio s one strane zakona te je bio poznat pod nadimkom Brzoruki Andy. Nije objašnjeno od kuda ga točno Tex poznaje, ali Andy ga uvjerava kako je zakopao prošlost i sada radi u službi zakona. Zanimljivo da je Bonelli ubacio i jednog ovakvog lika koji pomalo odudara od većine stereotipno prikazanih šerifa u serijalu. S druge strane, ostaje mali žal za time što nismo dobili koju vinjeticu koja bi nam pomogla shvatiti otkuda se točno Tex i Andy poznaju i kako je protekao njihov prošli susret. Budući da mu Tex vjeruje, stječe se dojam da imaju nešto zajedničko iz prošlosti.

Završni dio priče seli nas u Tubu, a upravo izvan Tube kod jedne stare misije Tex stavlja točku na i na cijelu ovu priču. Najveća mana je ta ogromna slučajnost na kraju epizode kojom Tex pronalazi novac. Nisam baš najsretniji s tim scenarističkim potezom tate Bonellija. Također, i banditi su se malo prelako predali. Još lako za onu četvoricu kokošara, ali od Marka ne bih očekivao momentalnu predaju. Djelovao mi je nekako odlučniji i svirepiji tokom čitanja tako da mi kraj pomalo ruši ukupan dojam priče.

Priča je pretežito akcijska i puna je tučnjave. Čak niti nema toliko puno puškarenja i revolveraških obračuna koliko ima standardnih Texovih premlaćivanja. Kroz prozor lete i Whiskey i Mark. Najbolji dio priče je Texova taktička igra u kojoj namjesti Marku zamku. Ovo taktiziranje i bacanje udice u koju se negativac uhvati je bilo svojstveno tim starijim Texovim epizodama. Primjerice, sličnu zamku je Tex namjestio negativcu u priči „Piuti“ (35. avantura, SR: 23/24). Svidjelo mi se i to što je Tiger odradio velik dio posla te prikupio dosta informacija s kojima smo mogli sagledati širu sliku cijele priče. Priča tvori interesantnu cjelinu, a glavne moje kritike sam već rekao i tiču se samoga kraja zbog kojeg sam za scenarij malko smanjio ocjenu.

Što se tiče crteža ja sam još jednom prezadovoljan ovom kolornom verziju koju čitam u izdanju Strip-agenta. Galep je još jednom odradio posao onako kako smo i navikli od njega. Mala zanimljivost vezana uz crtež je ta što je ovo posljednji put na serijalu da mu je Pietro Gamba pomagao. Pietro je Francescov manje poznati brat koji je dulji niz epizoda radio na tušu, no bio je jedan od onih „ghost artista“. Nikada nije bio kreditiran za svoje zasluge, već sve što je radio pripisivalo se Galepu. Za razliku od Pietra, Francesco je uvijek bio kreditiran za svoj dio posla, a sad baš dolazi period kad je upravo on pomagao Galepu s crtežom. Najčešće je radio u duetu s njim, pri čemu se točno vidi tko je od njih dvojice što crtao, a ponekad je i samostalno crtao priče.

Ocjena naslovnice ide onima iz talijanskog classic izdanja. U ponudi za ocjenjivanje su dvije takve naslovnice i obje prikazuju ono što sam istaknuo kao najupečatljivije scene ove avanture – premlaćivanje negativaca. Na prvoj Whisky Bill dobiva svoje, a na drugoj Mark Prentiss. Osobno nisam baš oduševljen s motivima i dajem slabašnu peticu za njih.

TX SAGK 29b Piuti

TX ZS 334 Kameni tigar

10, 10, 10, 10

02.05.2024
    14:39:00 sati
    srlekralj

8, 8, 9, 9

02.05.2024
    16:34:00 sati

4, 4, 9, 5

Definitivno period Texa koji nije za mene.

02.05.2024
    19:37:00 sati

8, 5, 7, 9

Odličan početak, dobar zaplet, ali kao i mnogo puta, zbrzani kraj, nekoliko zadnjih stranica se moglo puno bolje odraditi. Sve u svemu, nije loše. Ako se ne varam originalna talijanska naslovnica broj 25 je kasnije upotrebljena u bivšoj Jugi kao drugi dio prvog Tex giganta.

02.05.2024
    21:11:00 sati

7, 6, 8, 6

Dosta naivnosti u scenariju, ali priča je skroz korektna, zabavna i puna detalja, koje čitatelji Texa vole. Slažem se za kraj da je mogao biti bolji, ne samo zbog pronalaska blaga, već i zbog iznenađenja u pustinji. Kraj klasično ubrzan. Crtež jako dobar, jedino naslovnice skromne, sa malo detalja. Polako serijal ide ka boljim pričama.

02.05.2024
    21:15:00 sati

6, 5, 8, 5

Naša tri parda (bez Carsona) nalazimo tamo gdje smo ih ostavili na kraju prošle epizode, što je čest recept u ovim ranim epizodama.
    Imamo prilično zanimljiv početak s istragom vezanom za tragičnu sudbinu diližanse. Enigma je u tome što su uz dva mrtva muškarca ostavljena zavezana usred pustinje, nalaze i konji, također mrtvi, a budući da nema tragova, nije jasno kako su otišli napadači, koji mora da su bili putnici.
    Logičnim dedukcijskim sposobnostima, naši junaci sumnjaju odakle je došla diližansa, ali da bi bili sigurni moraju naći i tragove.
    Priča je dosta uzbudljiva iako se vrlo brzo otkriju svi djelići slagalice. Preostaje samo natjerati krivce na priznanje krivnje, a za to Tex primjenjuje svoju standardnu praksu: slika 1slika 2 i slika 3

Na sreću nije sve tako jednostavno prošlo, pa se moralo odigrati i malo taktičkih zavaravanja, a morali su Tiger i Kit dati svoj doprinos. Uz nelogično i neuvjerljivo pošteđivanje Texa od strane jednog od tipičnih zlikovaca, slučajnosti u završnici ruše ukupan dojam.
    Crtež bez većih zamjerki s uvjerljivim i raznolikim likovima. Kako sam već naglašavao, u boji izgleda puno bolje. Po pitanju naslovnica, u Strip-agentovu izdanju, dvije pripadaju ovoj epizodi. Prva je na poleđini broja 31, a druga naslovnica broja 32. Obje standardno prikazuju malo modificirane scene Texovih premlaćivanja protivnika iz stripa. Sudeći po naslovima na originalnim naslovnicama redovne serije ni jedna ne bi trebala pripadati ovoj priči, iako bi ona od broja 25 temom više mogla odgovarati ovoj od prethodne na koju se naslov odnosi. Dnevnik je upotrijebio originalnu naslovnicu broja 26, ali ta zaista nema veze s ovom pričom.

02.05.2024
    21:37:00 sati