Pobuna Apaša

TX SAGK 33b/34a | 128 str.

Nakon uspješno okončane avanture s kamenim tigrom, Tex, Kit i Tiger se vraćaju u logor Navaja u kojem zatiču Carsona. Izbila je pobuna Apaša te Carson moli Texa za pomoć. Pred nama je surova epizoda s povećim brojem mrtvih, a na našim junacima je da spase doseljenike iz kritičnog područja kojim haraju Apaši.

• Zagonetka kamenog tigra
    TX SAGK 33
  • Squaw Peak
    TX SAGK 34
  • Tex #6
    TX VCBT 6
  • Rajakurina osveta
    TX ZS 343
  • Atentat u Las Vegasu
    TX ZS 344

• Assedio al posto n.6
    TX SR 27
  • Un vile attentato
    TX SR 28
  • Assedio al posto n.6
    TX TT 27
  • Un vile attentato
    TX TT 28

• Kronološki gledano 40. Texova avantura.
  • Epizoda je premijerno izlazila u striscija formatu između 18. ožujka i 03. lipnja 1956. godine. Sadrži 12 striscija, a svaka striscija se sastoji od 10 stranica i 2 pasice, odnosno ako ćemo gledati po pasicama, svaka striscija sadržavala je točno 32 pasice. Izlazile su jednom tjednom, a skup epizoda koje imaju zajedničku priču objavljivane su u istoj seriji. Ova epizoda je, zajedno s avanturom poslije („Misija u Las Vegasu“) objavljena u 12. seriji koja se zove „serie topazio“.
  • Prije nego je izašla u redovnoj seriji, epizoda je izašla u još par edicija: Tex Raccoltina (2° serie o bianca) br 46-47, Albo d'oro (4° serie) br 16-19, Tex Gigante 1° serie (o 1/29) br 18, Tex Raccoltina (3° serie o rossa) br 60-61.
  • U Bonelli formatu (redovna serija) izlazi u brojevima 27 i 28 koji su premijerno objavljeni u listopadu i studenom 1962. godine. U broju 27 objavljeno je prvih 117 stranica, u broju 28 završnih 11.
  • Reprinti: Tex Tre Stelle (1966.), Tutto Tex (1988.), Tex Nuova Ristampa (1998.), Tex – Collezione Storica a Colori (2007.), Tex Classic (brojevi 65, 66 i 67 objavljivani kroz kolovoz i rujan 2019. godine).
  • U izdanju Strip-agenta epizoda je izašla u brojevima 33 „Zagonetka kamenog tigra“ i 34 „Squaw Peak“. U broju 33 od početka 33. stranice sve do kraja broja, a u broju 34 od početka broja sve do kraja 32. stranice.
  • Naslovi striscija su redom: „Pobuna Apaša“, „Zasjeda na Tonto Creeku“, „Trag krvi“, „Napada Rayakura“, „Podzemna rijeka“, „Opsada izvidnice broj 6“, „Bijeg u noći“, „Krajnji otpor“, „Kralj strijelaca“, „Pokolj u Aultmanu“, „Tragična zasjeda“, „Squaw Peak“.
  • 40. Bonellijev rad na scenariju na serijalu, dok je Galepu ovo 38. put da je na serijalu bio zadužen za crtež te ujedno i 38. kombinacija Bonelli-Galep.
  • 21. pojavljivanje Kita Carsona, 21. Kita Willera, 14. Tiger Jacka.
  • Po prvi put u serijalu četvorica glavnih junaka zajedno sudjeluju u akciji. Dosad smo imali prilike vidjeti svu četvoricu unutar iste epizode, međutim nikad dosad ne zajedno od početka do kraja. Ovo je prvi takav slučaj, a drugi imamo priliku vidjeti već u idućoj avanturi „Misija u Las Vegasu“. Usput, ovo je 5. put da su se sva četvorica pojavila makar na par vinjeta unutar istog broja.
  • Carson se vraća nakon što ga nije bilo 3 avanture, odnosno od 36. avanture „Trag krvi“. (zanimljivost by Spock)
  • U izdanju Dnevnika priča je izašla u brojevima ZS 343 i ZS 344. Zanimljivo kako su Dnevnikovci spojili ovu priču zajedno s idućom „Misijom u Las Vegasu“, pa tako u ZS 344 do 48. stranice imate priliku čitati ovu avanturu, a onda od 49-80 možete pročitati „Misiju u Las Vegasu“. Budući da je iduća avantura direktan nastavak na ovu, čak se ni ne skuži prijelaz između njih.
  • Nakon što je Građanski rat bio glavna tema prethodnih epizoda, sada se rat više direktno ne spominje, iako je i Carsonovo odstustvo bilo povezano s nastavljanjem zadatka kontroliranja posljedica ratnih zbivanja izvan zaraćenog područja, a od kojeg se Tex izvukao zbog ranjavanja na prethodnom ratnom zadatku. (zanimljivost by Spock)
  • Radnja epizode se odvija u središnjem dijelu Arizone, a naselje imena Aultman je zaista postojalo na lokaciji iz priče, baš kao i Fort Whipple. (zanimljivost by Spock)
  • Apaši su ilustrirani s odjećom koja je između njihove uobičajene i one s ukrasima od perja, tipičnim za Indijance s Velikih ravnica.
  • Kapetana Harvisa je Galep napravio po uzoru na pukovnika kojeg glumi Henry Fonda u filmu „Fort Apache“.
  • Neke stranice iz talijanskog classic izdanja možete vidjeti na slijedećim linkovima: link 1, link 2, link 3.

Pobuna Apaša“ naziv je ove Texove avanture izašle davne 1956. godine. Apaši su vjerojatno najpopularniji Indijanci i kao takvi pojavljivali su se u različitim stripovima, filmovima i knjigama s radnjom na divljem zapadu. Glavna zadaća scenarista je nekako navući ljude na kupnju stripa i tu se koriste različitim trikovima poput spektakularnih naslovnica ili zvučnih imena epizode. Naslovnica ove avanture svakako je posebna (o tome nešto kasnije), ali ono što ovdje „zove“ na čitanje je upravo naziv epizode. Naziv je ovo koji je korišten kasnije i u jednom poznatom filmu iz 1965. godine u kojem su se također Apaši bunili. Zanimljivo, ovo nije niti prva recenzija koju pišem pod ovim nazivom jer je jedan drugi rendžer također morao rješavati pitanje njihove pobune u epizodi „Miki i pobuna Apaša“ Ova Mikijeva priča izašla je godinu ranije i mislim kako nije imala nikakva utjecaja na ovu Texovu, ali dobro dođe kao još jedan primjer koliko su Apaši bili aktualni. Da ne ispadne kako više nisu, Apaši se pojavljuju i u brojnim drugim Texovim budućim epizodama.

Priča započinje kao direktni nastavak prethodne te zatičemo naše junake kako sjede pored kamenog tigra. Ovo je pomalo kontradiktorno s krajem prošle avanture budući da u njoj Tex govori: „Do vraga i blago i hajdemo kući!“, a sada ih zatičemo kako i dalje mirno sjede pored tigra te komentiraju minule događaje. Nekako tu nisam osjetio lijepu koheziju u prelasku iz jedne avanture u drugu te je pitanje zašto je Bonelli htio malo usporiti početak ove avanture prisjećajući se prethodnih događaja koji sami po sebi nemaju nikakav značaj u ovoj priči.

Nakon priče „Krvavi trag“ (36. avantura, SR: 24) ponovno srećemo Carsona, a ovoga puta upravo je on pokretač radnje budući da dolazi u logor Navaja s molbom za pomoć. Kao što sam već najavio, problem leži u Apašima koji su se pobunili i krenuli u krvave pohode zbog kojih nitko u tom kraju (središnji predio Arizone) više nije siguran. Carson je dobio zadatak da povede sve doseljenike i vojnike iz ukupno 6 vojnih izvidnica do utvrde Whipple koja je označena kao sigurna točka. Sve ovo Bonelli je odmah predočio s kartom kraja koja nas odmah stavlja u odgovarajući prostorni kontekst. Valja priznati kako je i ovoga puta Bonelli prilično detaljno opisao kraj, a svi gradovi koje vidite na karti su ili postojali ili još uvijek postoje tako da tu ide i dodatni plus zbog toga.

Glavni odgovorni za ove pobune je Rayakura, koji po Carsonovim riječima želi postati novi Geronimo. Rayakura je poglavica Apaša s kojim je započela pobuna i koji radi masakr na čitavom području. Galep ga je veoma surovo nacrtao, a na žalost ostali smo pomalo zakinuti za njegovom boljom karakterizacijom. Smatram kako nam je Bonelli trebao možda ponuditi koju scenu više u kojima on planira svoje napade što bi bilo u duhu modernih scenarija, ali u klasicima ćete rijetko kada naići na takvo što. Ovako o njemu mogu reći samo to da je riječ o odlučnom i surovom čovjeku s velikom ambicijom. No, zanimljivo, Bonelli očito nije htio od njega napraviti nekog poznatijeg negativca pa nas Rayakura napušta prije kraja, a njegovo mjesto preuzima Nokal koji također prilično uspješno nastavlja s masakrima.

Rayakura

Veliki plus avanture leži u dvojici dobro okarakteriziranih likova s kojima Bonelli tvori tragičnu priču. Dick Hammer je dječak kojemu su Apaši upravo ubili obitelj i uništili ranč. Nakon tragedije koja je snašla dječaka, na njega nailazi Puzzy John, stari lovac koji je odlučio povesti dječaka sa sobom. Možda ovdje možemo naći neku poveznicu i sa Zagorom koji je također kao dječak ostao siroče i kojeg je, nakon pokolja u njegovoj kolibi, sa sobom poveo Wandering Fitzy. Zanimljivo je kako je Nolitta kasnije na isti način započeo mit o Zagoru. Međutim, Dicku nije bila suđena Zagorova sudbina. Šokantan mi je bio kraj kojega su doživjeli jadni Dick i Puzzy. Definitivno neuobičajen scenaristički potez, ali u avanturi koja obiluje napadima i masakrima ne treba čuditi što su i neki pozitivci morali biti žrtvovani radi realnijeg dojma priče. Inače, Puzzy me karakterno odmah asocirao na Carsona zbog pesimizma koji pokazuje tokom priče što je i sam priznao u jednom trenutku: „Pravit ću mu društvo. I ja sam staro brundalo. Zajedno ćemo Carson i ja rasvjetlati budućnost.“ Zanimljivo, osim tog pesimizma, na samome početku je zapao u raspravu s mladim Kitom koji nije pokazao poštovanje prema njegovim godinama, slično kao što ga ne pokazuje niti prema Carsonovim. Ni Puzzy, ni Carson ne vole da ih se smatra starijima ni naziva „djede“!

Osim dosad nabrojanih likova, u avanturi se pojavljuje još par interesantnih o kojima se isplati reći pokoju riječ. Prvi takav je Harvis, kapetan vojne izvidnice broj 6. To je prva izvidnica koju srećemo u epizodi. Ona je pozicionirana najjužnije i od nje kreće bijeg prema sjeveru. Harvis je tipični mladi časnik kakva ćemo još jako puno puta sretati u serijalu, ali ne samo u ovom serijalu, već i u Zagorovim epizodama. Riječ je o časniku koji je tek došao s akademije i koji nema nimalo iskustva sa životom u divljini. Odlučuje zanemariti Texov i Carsonov naputak o napuštanju mjesta te se poziva na propise koje je naučio na akademiji. Naravno, kad je to jedan bijedni kapetančić uspio zaustaviti Texa u naumu? Kapetan prvo pokazuje otpor i govori kako će samo on ostati u utvrdi smatrajući bijeg kao kukavičluk i izdaju. Međutim, na kraju ipak i on odlazi te putem uviđa da je bio cijelo vrijeme u krivu. To je nešto što ipak ne uoče svi časnici njegovog kalibra koji će se pojavljivati u budućnosti.

Drugi časnik kojeg možemo istaknuti je poručnik Warren, dozapovjednik vojne izvidnice broj 6. On se očekivano pokazuje puno razboritijim od svog kapetana kojeg je smatrao budalom i prije Willerovog i Carsonovog dolaska. I treći kojeg valja spomenuti je zapovjednik utvrde broj 3 koji se na kraju pokazao kao najveća budala ove priče. Časnik zbog čijeg nemara je došlo do pokolja u Aultmanu.

Kao zaključak, rekao bih kako je priča vrlo dobra! Uzbudljiva je, te slično kao i u „Šakalima iz Kanzasa“ (28. avantura, SR: 17/18/19) obiluje zanimljivim taktičkim rješenjima kojima Tex i ekipa pribjegavaju kako bi riješili situaciju u svoju korist. Likovi su zanimljivi, a dijalozi solidni. Rekao bih da su u rangu dijaloga iz drugih epizoda tog doba pa kome se sviđaju, taj će znati cijeniti i humor iz ove priče. Definitivno treba istaknuti i ogroman broj poginulih u priči zbog kojih je i dosta realna. Dajem dvije osmice. Za scenarij bih možda dao i kud i kamo veću ocjenu zbog povećeg broja interesantnih stvari, no ono što je malo srušilo ukupni dojam je sam kraj epizode. Nakon što smo prisustvovali raznim opsadama i napadima tokom epizode, u jednom trenutku je Bonelli očito odlučio reći „Basta!“ ili neku sličnu talijansku frazu i u jednoj vinjeti završio priču koju je brižno gradio punih 127 stranica. Zbrzani krajevi su znali biti problem u mnogim starijim Texovim pričama. Mogu razumjeti da je to zbog ograničenja u broju stranica i striscija formata, ali isto tako treba razumjeti i moju ogorčenost što smo ostali lišeni nekog većeg sukoba s kojim bi se stavila točka na i na cijelu priču. Kako bilo, unatoč tome, priča itekako dobiva preporuku od mene!

Crtež je definitivno glavni adut ove priče! Galep je ovdje podario uistinu sjajan crtež! Po nekim podacima koje sam našao, nakon dužeg niza priča u kojima je imao pomagače, ovo je izgleda prva u kojoj je isključivo on radio na crtežu bez pomoći drugih nekreditiranih crtača. Već sam spomenuo da je prilično surovo nacrtao Rayakuru (kako uostalom i treba izgledati karizmatični poglavica), a tako je crtao i druge Indijance koji također imaju zastrašujući izgled. Facijalne ekspresije su definitivno Galepova bolja točka, naročito iz ovog perioda, a nekako mi je to i najvažnije kod crteža. Možda nekom i dalje smeta što pozadine nisu toliko detaljno nacrtane, no rekao bih da je čak i u tom segmentu ostvario određeni pomak unaprijed. Donosim još par vinjeta ispod koje su mi posebno zapale za oko tokom čitanja.

Naslovnica originalnog broja 27 definitivno je jedna od posebnih naslovnica. Ne toliko možda po izgledu koliko po činjenici da na njoj nema niti Texa, niti ikoga iz njegove standardne ekipe. Texova naslovnica bez Texa je po mom mišljenju suludi potez jer mislim da bi na naslovnici uvijek morao biti glavni junak serijala ili ako ne on, onda već netko od preostale velike trojke Texovih prijatelja: Kit, Carson ili Tiger. Naslovnica po meni treba prikazati glavnog junaka u okruženju koje najbolje opisuje priču. Ovdje smo dobili jednu šturu naslovnicu na kojoj vidimo sleđa Rayakuru kako gleda utvrdu koju misli napasti. Najveći plus ove retro naslovnice je ova zastava na vrhu unutar koje je postavljen naziv epizode zbog čega izgleda djelomično atraktivno. Osim ove mane da nema Texa na njoj, ne sviđa mi se niti to što se samo Rayakura vidi na njoj. Pa mogao je Galep još barem vojnike docrtati kako stražare u utvrdi jer ovako izgleda kako Indijanac misli napasti praznu utvrdu. Sve u svemu, nisam baš oduševljen. Dodajmo i kako u originalnoj seriji prvi idući takav slučaj u kojem nema Texa na naslovnici (po mojim podacima) zatičemo na naslovnici originalnog broja 502 „Zamka za Carsona“, no na toj naslovnici se pojavljuje Carson pa ona sama po sebi ipak utjelovljuje ovo o čemu sam pričao. Doduše, neke naslovnice classic izdanja su znale biti također bez Texa, ali one su mi posebna kategorija. Usput, ne znam je li to slučajnost, ali upravo one classic naslovnice koje pripadaju ovoj avanturi su također bez Texa, a tek se na trećoj pojavljuje mladi Kit.

A za kraj, što reći nego, nek se Apaši i dalje bune, barem dokle god se iz toga mogu izvući solidne priče!

TX SAGK 31b/32a Tragičan trag

TX ZS 344 Misija u Las Vegasu

8, 8, 8, 6

Prva naslovnica originalne serije je bez Texa, a druga je legendarna LMS 1 naslovnica. Sama priča je napeta od prve do posljednje stranice, žao mi bilo Puzzyja. Surova priča, odlična tema, pravo osvježenje na serijalu. Uzbudljiva i jako dobra priča. Tko kaže da na početku serijala nema dobrih priča?

23.05.2024
    23:25:00 sati

7, 5, 9, 7

S obzirom na prethodne pričice, imamo jednu ozbiljniju epizodu koja ipak pati od megalomanije u rangu epizoda s Meksikancima na samom početku serijala.

Glavna karakteristika je enormna količina događaja s ogromnim posljedicama i brojem mrtvih.

Dobro su okarakterizirana dva sporedna lika: stariji "samarijanac" Puzzy John i mlado siroče Dick Hammer, Iznimno je šokantan njihov kraj nakon što su nekoliko puta jedva izvukli živu glavu.
    Tu su i raznovrsni tvrdoglavi i praznoglavi vojni zapovjednici, koji su ipak standardan dekor ovakvih priča, samo što većinom bude jedan, a ovdje ih je više, kao i utvrda.
    Moram priznati da su mi bili zanimljivi i napeti Texovi načini izvlačenja iz okruženja, kao i scenaristička razrada prve polovice epizode. Kvaliteta scenarija opada nakon pada Izvidnice broj 6 da bi sve kulminiralo kriminalnim završetkom - kratkim sadržajem u jednoj jedinoj didaskaliji.
    Odlično obojan crtež je na iznimno visokoj razini s obzirom na kompleksnost događaja i broj likova. Dobro, Apaši većinom nisu adekvatno obučeni i ukrašeni, ali i njihovo borbeno djelovanje je daleko od povijesnih stvarnosti.
    Strip-agentovo izdanje ima tri naslovnice koje pripadaju ovoj epizodi od kojih je jedna na poleđini broja 33. Tek je na trećoj jedan od glavnih likova i to Kit Willer. Regularna serija ima naslovnicu koja zaista odgovara epizodi, što je prava rijetkost na početku serijala.

24.05.2024
    00:06:00 sati

6, 6, 6, 5

Rajakura se pokazao kao vrlo opasna usijana glava! Dobra epizoda, ritam odličan, galopiranje od tvrđave do tvrđave, od ranča do ranča se pokazalo kao mali otklon od dotadašnjih (povremenih) razvlačenja radnje. Nisu se dozvolili formiranje bezveznih šablona u serijalu. Naslovne su sve redom nedobre.

24.05.2024
    06:13:00 sati

8, 8, 9, 7

24.05.2024
    08:16:00 sati

5, 4, 7, 4

Daleko od kvalitetnog. Djeluje mi puno bolje u c/b kombinaciji, nego u boji, unatoč Dnevnikovim "urednikovim uplitanjima". Ali, može bit da je to ipak samo miris prošlih vremena i ništa drugo.

24.05.2024
    11:26:00 sati

8, 10, 9, 8

Na trenutke mi se učinilo kao da čitam jednu od boljih Bluberijevih epizoda. Odlično odrađeno. I dalje se moram diviti da je ovo do danas staro preko 60 godina! Prepiranje između Kita Vilera i starog Džona prilikom napada indijanaca legendarno! Fenomenalna mi je i scena u kojoj Teks razvaljuje komandantova vrata i očitava mu bukvicu.

24.05.2024
    17:46:00 sati

10, 10, 10, 10