Landersovi plaćenici

TX SAGK 34b/35a | 128 str.

Rančer Bill Dutton nepravedno je optužen za ubojstvo varalice Petea Pokera. Čini se kako su svi dokazi protiv njega, no dokazi su malo i preočiti pa Tex odmah naslućuje da bi Dutton mogao biti žrtva zavjere. Polako skupljajući dokaze, postaje mu jasno kako stanoviti Landers ima prste u svemu ovome. Tex radi na slučaju Billovog oslobađanja, a osim toga mora se uhvatiti i u koštac s Landersom i njegovim plaćenicima među kojima je svakako najopasniji Black Kerry.

Naslovnica 4

• Squaw Peak
    TX SAGK 34
  • Blackova osveta
    TX SAGK 35
  • Tex #7
    TX VCBT 7
  • Dugoruki Landers
    TX ZS 349

• Un vile attentato
    TX SR 28
  • Il coyote nero
    TX SR 29
  • Un vile attentato
    TX TT 28
  • Il coyote nero
    TX TT 29

• Kronološki gledano 42. Texova avantura.
  • Epizoda je premijerno izlazila u striscija formatu između 01. lipnja i 16. rujna 1956. godine. Sadrži 12 striscija, a svaka striscija se sastoji od 10 stranica i 2 pasice, odnosno ako ćemo gledati po pasicama, svaka striscija sadržavala je točno 32 pasice. Izlazile su jednom tjednom, a skup epizoda koje imaju zajedničku priču objavljivane su u istoj seriji. Ova epizoda je, zajedno s idućom avanturom „Crni Kojot“ objavljena u 13. seriji koja se zove „serie Arizona“.
  • Prije nego je izašla u redovnoj seriji, epizoda je izašla u još par edicija. Prvo je objavljena u ediciji Tex Raccoltina (2° serie o bianca) u brojevima 48 i 49 1958. godine. Iste godine objavljivana je u ediciji Albo d'oro (5° serie) u brojevima 1-4. Zatim u broju 20 edicije Tex Gigante 1° serie (o 1/29). Iduće izdanje u kojem je epizoda izašla bilo je Tex Raccoltina (3° serie o rossa). U njemu je izašlo u brojevima 62-64 1961. godine.
  • U Bonelli formatu (redovna serija) izlazi u brojevima 28 i 29 koji su premijerno objavljeni u studenom 1962. i u siječnju 1963. godine. U broju 28 objavljeno je prvih 85 stranice, a u broju 29 završnih 43.
  • Reprinti: Tex Tre Stelle (1966.), Tutto Tex (1988.), Tex Nuova Ristampa (1998.), Tex – Collezione Storica a Colori (brojevi 15,16, svibanj 2007. godine), Tex Classic (brojevi 68 i 69 objavljivani kroz rujan i listopad 2019. godine).
  • U izdanju Strip-agenta epizoda je izašla u brojevima 34 „Squaw Peak“ i 35 „Blackova osveta“. U broju 34 od početka 65. stranice sve do kraja broja, a u broju 35 od početka broja sve do kraja 64. stranice.
  • Dnevnik je priču skratio za jednu stranicu.
  • Naslovi striscija su redom: „Opasan zadatak“, „Landersovi plaćenici“, „Tvrdoglavi svjedok“, „Smrt u zasjedi“, „Tex istražuje“, „Tex sređuje račun“, „Smrt u Golden Nuggetu“, „Dinamit“, „Opasan lov“, „Napad na ranč“, „Osveta Blacka Kerryja“, „Prekinuta partija“.
  • 42. Bonellijev rad na scenariju na serijalu, dok je Galepu ovo 40. put da je na serijalu bio zadužen za crtež, a s obzirom da je Bonelli pisao sve scenarije tog doba ovo je ujedno i 40. put da gledamo kombinaciju Bonelli/Galep na serijalu.
  • 2. pojavljivanje šerifa iz Las Vegasa i poručnika Floyda. Obojica su se prvi put pojavili u prethodnoj avanturi „Misija u Las Vegasu“.
  • Prvi put nakon epizode „Lupe, Meksikanka“ (14. avantura, SR: 6/7) se ne pojavljuje niti jedan od Texovih stalnih kompanjona. Dakle, nakon podužeg vremena imamo Texovu solo avanturu. Preciznije, ovo je 9. po redu Texova solo avantura u serijalu.
  • Neke stranice iz talijanskog classic izdanja možete vidjeti na slijedećim linkovima: link 1, link 2.

„Landersovi plaćenici“ ili „Opasan zadatak“ po nekim drugim popisima naziv je 42. Texove avanture. Avanture koja također odražava duh vremena u kojem je pisana te poštuje stroga pravila Texovih avantura koja je Gian Luigi postavio u to doba. Još jednom je riječ o priči koja je direktni nastavak prethodne avanture. Podsjetimo se, u prošloj avanturi „Misija u Las Vegasu“ (SR: 28, 41. avantura) svjedočili smo dolasku Texa i ekipe u iznimno poznati američki grad te rješavanju intrigantnog slučaja s Carsonovim dvojnikom na samo 32 stranice! Kao da je Bonelli osjetio da je dužan čitateljima priuštiti još malo avantura u kockarskoj prijestolnici pa smo tako dobili ovu avanturu koja također kao mjesto radnje ima Las Vegas.

O uporabi Vegasa u stripu je već pisao i tex2 u svojoj recenziji spomenute epizode i tamo stoji podatak kako je Las Vegas osnovan 1905. godine dakle puno godina nakon Texovih avantura. Ovakve anomalije mi znaju biti simpatične, a vjerujem da ni dobrom dijelu drugih čitatelja neće smetati što je ovako poznati grad iskorišten kao lokacija za par Texovih priča, a da u stvarnosti to nije smio biti.

Ne može se bez karte! 😊

Nakon ranjavanja u prošloj avanturi, Tex se sada već skroz oporavio te se čini kako se bliži njegov odlazak iz grada. Međutim, njegove planove mijenja jedno uhićenje koje ga je po običaju zaintrigiralo. Bill Dutton je optužen za ubojstvo jednog kockara. Bill se kune u svoju nevinost, međutim najveći problem je što ga je par svjedoka vidjelo u bijegu. Ti svjedoci su sigurni da je riječ o njemu budući da je osoba koja je bježala s mjesta zločina imala njegov karakteristični prsluk, a uz to na mjestu zločina je pronađen i njegov šešir. Bill je po tome ili prava budala jer nije znao diskretnije obaviti zločin ili nevin i žrtva zavjere. Tex je nakon razgovora s njim pak uvjeren u njegovu nevinost, a ostatak priče proći će u traženju dokaza Billove nevinosti.

Inače, ovaj bijeg s mjesta zločina i to što su ga svjedoci vidjeli me odmah asociralo na jednu Zagorovu epizodu „Šake i zlatno grumenje“ u kojoj se slična stvar desila Tobiji Sullivanu. Također je prepoznat u bijegu (ali tamo nakon pljačke, a ne ubojstva) po svojoj karakterističnoj odjeći i tko zna nije li Decio Canzio za scenarij na toj Zagorovoj epizodi posudio glavnu ideju upravo iz ove priče.

Bilo je tu par simpatičnih rješenja kojima je Bonelli pribjegao u procesu Texovog traženja dokaza. Jedan od njih je svakako iscrtavanje Billovog otiska stopala na papir i usporedba s otiscima na mjestu na kojem je Bill tvrdio da je bio te večeri. Druga je preobrazba one kolibe u utvrdu. Tu se ipak čovjek malo i zapita kako je moguće da su mu banditi dopustili da takvu stvar izvede ako je bio pod neprestanom paljbom. Dinamit u zatvoru je također bilo fora rješenje. Detalj koji mi se nije naročito svidio je onaj u kojem je svjedok vidio ponovno čovjeka koji je nosio Billov prsluk u noći ubojstva. Nekih naivnosti tu svakako ima u priči, a na momente se čini kako Tex ipak ima i malo previše sreće.

Kao što i sam naziv priče kaže, glavni negativac epizode je Jim Landers kojeg osobni motivi tjeraju na to da se riješi Billa. Na mene nije ostavio neki jači dojam i definitivno je riječ o negativcu kojeg će malo tko pamtiti nakon čitanja povećeg broja stripova. Osim Landersa, ovdje imamo još jednog negativca koji šuruje s njim i koji nam se priključuje u završnom dijelu priče. Riječ je o Blacku Kerryju, kradljivcu stoke. Njegov dolazak na scenu trebao je poslužiti prvenstveno kao pomoć Landersu u borbi protiv Texa i Billa, međutim Bonelli, rekao bih nepotrebno, produžuje priču. Osobno bih završio epizodu s Landersovim krajem, Blackova osveta na kraju priče mi je bila nekako isforsirana. Osim njih dvojice izdvojit ću još jednog negativca, a to je Jeff Dulin. Dulin je jedan od Landersovih plaćenika, ali je još ostavio i najbolji dojam na mene. Pokazao se lukav u nekim situacijama koje su tražile hladnokrvnost i momentalno djelovanje.

„Landersovi plaćenici“ je priča koju će malo tko pamtiti nakon dužeg vremena, no usprkos tome što nam Bonelli nije podario neku epsku priču, ona nipošto nije dosadna, ima uzbudljivih dijelova i zanimljivih scenarističkih rješenja. Glavne mane su prerana Landersova pogibilja te nepotrebno produživanje priče s osvetom Blacka Kerryja. Smatram da glavni negativac priče nikako ne bi smio na tako banalan način usred obračuna pokupiti metak.

Za rubriku vjerovali ili ne, ovo je scena
u kojoj Landers pogiba, a ako ne čitate dovoljno pažljivo,
nećete niti shvatiti da nas je ovo upravo on napustio.

Crtež je još jednom na nivou. Tipičan Galep tog doba, bez nekih uočljivih grešaka vodi nas vizualno kroz čitavu priču. No, ako sam i zadovoljan s onime što nam je prikazao unutar stripa, moram priznati da baš i nisam s koricama. Ocjena naslovnica ide onima iz classic izdanja. Prvu možete vidjeti na poleđini našeg klasika broj 34, a drugu na naslovnici broja 35. U obje gledamo Texu u leđa, a ni sami motivi nisu nešto pretjerano atraktivni. Pucnjava s prve naslovnice je često viđeni motiv ovih classic naslovnica, dok je druga stvarno prejednostavna. Uz to, ovaj na konju baš po odjeći i ne liči na Blacka Kerryja iz priče što je još jedna od interesantnih nedosljednosti koje su se znale pojavljivati na ovim classic naslovnicama. Sjetite se samo Carsona koji je koji put znao imati crnu kosu ili drugačiju jaknu nego unutar stripa!

Za kraj moram spomenuti i kako su me obje epizode locirane u Las Vegasu malko razočarale. Obje su imale u svojoj postavci zanimljivu priču, no realizacija je pomalo podbacila. U prvoj je sve brzinski riješeno, a mogla se puno složenija priča napraviti od te ideje lažnog Carsona. Ovdje slična situacija, nedovoljno dobra završnica po mojim kriterijima spušta ukupni dojam. Šteta što se i motiv kockanja nije malo više ubacio u makar jednu od te dvije priče. Iako je kockanje u gradu legalizirano tek 1931. godine, ono svejedno predstavlja prvu asocijaciju na Vegas. S druge strane vidjeli smo i u nekim drugim Texovim epizodama kockarnice u kojima je onda dolazilo do raznih obračuna. Baš takvi obračuni bi pasali radnji lociranoj u ovom gradu, ali Bonelli je imao drugačije ideje.

TX SAGK 33b/34a Pobuna Apaša

TX ZS 363 Zeleni mesec

10, 10, 10, 10

10.07.2024
    16:09:00 sati
    srlekralj

7, 7, 7, 4

Texa opet nalazimo gdje smo ga ostavili na kraju prošle avanture, na oporavku usred Las Vegasa, dok su Tiger i dva Kita na zadatku odnošenja zlata u Denver, Kolorado.
    Budući da mu je bilo dosadno prilikom oporavka, Tex se odlučio malo razgibati i pozabaviti se lokalnim problemčićima.

Zanimljiva, pa i donekle napeta epizoda koja previše ne vrijeđa čitateljev razum. Nema tu sad nekih revolucionarnih promjena, ali ukupan dojam je "korak bliže" onom pravom Texu.
    Negativci su manje-više klasični, baš kao i cjelokupna radnja, ali prevladava dojam fluidnosti bez pretjerane količine suvišnog teksta i suludo naivnih rješenja.
    Polako se i pojavljuju zgodne humoristične scenarističke dosjetke, koje su kasnije postale obilježje ovog serijala. Za sada su ograničene na Texovu verbalnu konverzaciju s banditima, pogotovo prilikom "razgovora ugodnih": slika

Po pitanju crteža još je stagnacija u pitanju. Nema nekih efektnih scena, već ostaje dojam čistog odrađivanja posla. Od naslovnica, u Klasik izdanju dvije pripadaju ovoj epizodi (prva na poleđini broja 34) s temama neatraktivnih situacija iz stripa. Kod originalne serije, naslovnica broja 28 temom može odgovarati i ovoj avanturi, ali na njoj je ipak naslov prethodne priče, dok je Dnevnik za ovu epizodu iskoristio dojmljivu naslovnicu.

10.07.2024
    16:51:00 sati

8, 8, 8, 7

10.07.2024
    19:02:00 sati

8, 5, 10, 5

Solidna priča, ali zašto pobogu opet naprave situaciju u kojoj bandit skriven iza stabla dobije metak, a ne Tex koji polagano na otvorenom korača prema njemu. Ili kada se Tex taman sagne da pogladi psa, i samim time atentatorov metak ga promaši. Uništi mi strip pretjerano korištenje ovakvih scena. Galepov crtež na vrhuncu, ovdje je imao sigurnu ruku.

13.07.2024
    22:30:00 sati

• Grupna terapija