Odmetnik

TX SAGK 4 | 33 str.

TEX JE OSUĐEN NA SMRT VJEŠANJEM! Carson, koji mu dolazi u posjet, jedini je koji vjeruje u njegovu nevinost i zbog toga mu pomaže u bijegu iz zatvora, slijede odmetnički dani, cilj: uhvatiti Mefista i osloboditi se optužbe...

Crtež 5

• Odmetnik
    TX LIBKB 2
  • Paklena zavjera
    TX SAGK 4
  • Tex #1
    TX VCBT 1

• Fuorilegge
    TX SR 3
  • Fuorilegge
    TX TT 3

• Ovaj strip je prvi puta izašao u Italiji 1949. godine (Tex Striscia (1° serie), a regularni broj 3 u Bonelli formatu je iz 1959. godine.
  • Dnevnik ovu avanturu nije nikada objavio, na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 2009. u izdanju Libellusa (broj 2 Tex kolor biblioteke, izdanje u boji), 2011. je izašao u Biblioteci Tex: knjiga 1 (popularna „Debeljuca“, ujedno i jedini put kad je ovaj strip izašao u originalnom crno bijelom izdanju) Veselog četvrtka, a 2019. je izašao opet u boji od strane Strip Agenta u klasik Texu broj 4.
  • Treće pojavljivanje Herberta Marshalla, zapovjednika teksaških rendžera, prvo pojavljivanje je bilo u avanturi 3: „ Na putu smrti“ -“ El Diablo“, drugo u avanturi 7: „ Napad na Santa Fe!“
  • Ovo je treće pojavljivanje Kit Carsona u serijalu (pojavljuje se u avanturama: 3: „Na putu smrti“ - „El Diablo“, 5: „Banda Kida Billyja“), prvi put Carson spašava život Texu davši mu colt za bijeg iz zatvora.
  • Tex prvi put u zatvoru i prva avantura u kojoj se ne pojavljuje njegov vjerni konj Dinamit. Ovo je četvrta avantura po redu u kojoj je Tex odmetnik.

Recenzija je rađena prema ubc-fumetti tekstu i prema toj kronologiji ovo je osma Texova priča i jedna od najkraćih avantura sa 33+2/3 stranica, kraće su samo: br. 1: „Tajanstveni totem“ (32 stranice), br. 31: „Pustolovina u Cedar Minesu“ (32 stranice), br. 32: „Misterij Svjetlucavih planina“ (32 stranice) i br. 41: „Misija u Las Vegasu“ (33 stranice), dakle peta najkraća priča u Texovom serijalu. Općenito, vrlo brzo se odustalo od kraćih priča, pa tako od broja 95 do danas imamo samo 7 priča kraćih od 100 stranica, mnogi će reći razumljivo, jer mnogima se Tex sa malo stranica ne sviđa, moje mišljenje je kako ima naravno odličnih priča i ispod 100 stranica, ali i meni bolje legnu one sa više stranica.

Priča započinje i završava sa Carsonom, on prvo dolazi u zatvor (Carson izvidnik u službi pete konjaničke u zeleno-crnoj košulji a vrlo brzo će se pojavljivati u svojoj standardnoj smeđoj košulji), gdje jednostavno pita Texa što je bilo. Tex mu sve ispriča i Carson mu povjeruje i onda kako bi mu pomogao daje mu colt. Tex to iskorištava i bježi iz zatvora (u ćeliji odglumi kako je mrtav, pa uz pomoć colta ušutka stražare, podmetne požar u konjušnici i iskoristi metež za bijeg), a sve završava Carsonovim ribanjem zapovjednika rendžera Marshalla.

Nakon bijega iz zatvora za Texom je raspisana tjeralica, 1000 $ živ ili mrtav! Tex nakon bijega prvo stiže u selo Lone Tree blizu teksaške granice gdje zabija u saloonu tjeralicu sa svojim likom i zavrti rundu za sve. Fred, vlasnik saloona ga zamoli za pomoć: on i mještani su saznali kako bankar Dunlop planira sa razbojnikom Samom Bruceom opljačkati banku što bi sve njih ostavilo bez imovine. Tex odlučuje pomoći mještanima u zamjenu za konja i zalihe. Texov plan sređivanja bande je realiziran i on se nakon toga oprašta od mještana i kreće dalje prema Mexicu i El Pasu.

Nedaleko od ulaza u El Paso Tex začuje pucnjavu, uspijeva se riješiti opasnog dvojca i zatiče čovjeka na samrti koji mu kaže kako šerif surađuje sa kradljivcima stoke. Nakon toga on ulazi u grad i buši mecima svoju tjeralicu na zidu šerifovog ureda i onda mu zaprijeti da će ga poslati u pakao ako pokuša unovčiti njegovu tjeralicu – i jasno, odmah runda za sve! Šerif koji je uvjeren u svoju premoć, sa coltom u ruci odlazi u saloon, ali Tex je brži te ubija njega i dvojicu pomoćnika. Na taj način se sprijateljio s najpoznatijim odmetnicima koji posjećuju saloone i među njima se raspituje o Mefistu i Lily. Ed mu onda kaže kako bi Montales mogao znati, jer on zna skoro sve što se događa u Mexicu.

Naslovnica originalnog talijanskog broja 3 je jednostavna, bez pozadine, tu je samo Tex koji puca i potjernica. To jest klasičan motiv „Divljeg Zapada“, ali ako se uspoređuje sa budućim naslovnicama serijala onda valja reći kako je, po mom sudu, ovo skromna naslovnica, kao i Galleppinijev crtež i to ne samo u ovoj avanturi nego i u cijelom početku serijala. Iako mnogi misle kako boja na Texu nije dobra stvar, ne bih se složio s tim, baš suprotno, baš popravlja dojam, pogotovo na početku serijala! Probajte neko vrijeme čitati samo Texa u boji, teško se nakon toga naviknuti na crno/bijelo.

Za kraj spomenuti ću kako je u ovoj avanturi Tex po peti puta sa rukavicama na rukama, modni detalj koji će nositi do priče br. 47 („Irac Pat“- ZS 370/1: „Bokser Pat“/“Pat sređuje račune“), a vojska i rendžeri su ih redovito koristili, u početku serijala, pa i kasnije. Texov sin također ih je redovito nosio (u početku), dok Kit Carson rijetko, kao i revolveraši i opasni likovi, Buffalo Bill isto tako ih je koristio prilikom prvog susreta (br. 95. „Lovci na buffale“- ZS 609: „U rukama Čejena“), kao i Jim Brandon (br. 19: „Tragovi straha“- LMS 59/60: „Očekujući nož“/“Živa lavina „).

Također se susrećemo sa scenarističkim detaljem lošeg šerifa, po drugi puta u serijalu: prvi put to je bilo u broju 4 : „Jedan protiv dvadeset“, gdje je sheriff Silver Cityja protjeran iz grada, a ovdje loš šerif (Wess Benis) stradava od Texovih metaka. To i jesu najčešći završeci karijera loših šerifa. Što se tiče načina djelovanja - Tex ponekad skine zvijezdu lošem šerifu, ponekad propuca obje ruke (br. 18: „Avantura na Rio Grande“- ZS 43: „Avantura na Rio Grande“), a ponekad sam preuzme funkciju i dužnost, koju onda obavlja na „svoj „ način. Ponekad i sami šerifi daju ostavku zbog kukavičluka svojih građana (br. 80: „Zagonetni bič“- ZS 518: „Ortegin bič“)…

Spomenuti ću još neke avanture gdje je prisutan loš šerif: broj 10: „Crvenokošćeva banda“ (LMS 23: „Brži od zvečarke“, prvi dio) i njen svojevrsni nastavak: broj 11: „Tragična noć“ (LMS 23: „Brži od zvečarke“, drugi dio), br. 15: „Đavolji skok“ (LMS 27/28: „Zakon odmazde“/“Sramni ugovor“), br. 18: „Avantura na Rio Grande“ (ZS 43: „Avantura na Rio Grande“), br. 37: „Zagonetka fetiša“ (ZS 327/8: „Veliki Gavran“/“Beli bizon“), br. 47: „Irac Pat“ (ZS 370/371: „Bokser Pat“/“Pat sređuje račune“), br. 50: „Incident u Fullertownu“ (ZS 385/386: „Hajka za nevidljivim“/“Talasi Pekosa“, br. 69: „Misija u Silver Bellu“ (ZS 458: „Karson nema sreće“), br. 72: „Krv u Buckhornu“ (ZS 477: „Podmukli osvetnik“), br. 77: „Drama u preriji“ (ZS 501/502:“Spasonosni revolver“/“Smrtonosni rafal“), br. 91: „Pod kapuljačom“ (ZS 594: „Bela noć“), br. 97: „Texova prošlost“ (ZS 617/618: „Šampion rodea“/“Teksov obračun“, LMS 16: „Junak rodea“)…

Avanture u kojima Tex preuzima „dužnost šerifa“: br. 13: „Misija: Devils Hole“ (LMS 26: „Tajna doline aveti“), br. 33: „Yampa Flat“ (ZS 321: „Džampa Flet“), br. 91: „Pod kapuljačom“ (ZS 594: „Bela noć“) …

Vidimo kako je u početku serijala „loš sheriff“ bio redovit scenaristički detalj, ali s vremenom se sve manje pojavljivao, danas je to skroz rijedak slučaj. Pojam „šerifa“ je neizostavan i bitan za Texove avanture, jer kad dobije zadatak, ako nema tragova, Tex prvo ide opipati puls lokalnom predstavniku zakona, a mnogi od njih su Texovi veliki prijatelji.

Toliko o ovoj kratkoj priči!

TX ZS 5b Banda Kida Billyja

TX LIBKB 2 Junak Meksika

4, 3, 6, 8

Kratak sadržaj:

Carson pomaže Texu u bijegu iz zatvora, koji opet postaje odmetnik kao na početku serijala. Svejedno, to ga ne spriječava da unaprijed osujeti pljačku banke i ubije korumpiranog šerifa. Samo, treba naći Mefista i seku da bi se riješio tjeralice, a za to mora surađivati s odmetnicima...