TX SR 42
  • Rinnegato!
    TX TT 41
  • Incendio allo "Star-O"
    TX TT 42

• Kronološki gledano 55. Texova avantura.
  • Epizoda je premijerno izlazila u striscija formatu između 03. srpnja i 04. rujna 1959. godine. Sadrži 10 striscija, a svaka striscija se sastoji od 10 stranica i 2 pasice, odnosno ako ćemo gledati po pasicama, svaka striscija sadržavala je točno 32 pasice. Izlazile su jednom tjednom, a skup epizoda koje imaju zajedničku priču objavljivane su u istoj seriji. Ova epizoda, zajedno s idućom „Krv na pašnjacima“, objavljena je u 22. seriji koja se zove „serie Rio Bravo“.
  • U Bonelli formatu (redovna serija) izlazi u brojevima 41 i 42 koji su premijerno objavljeni u ožujku i travnju 1964. godine. U broju 41 se nalazi prvih 75 stranica priče, a završnih 32 se nalaze u broju 42.
  • Reprinti: Tex Tre Stelle (brojevi 41 i 42 izašli u srpnju i kolovozu 1967. godine), Tutto Tex (brojevi 41 i 42 izašli u studenom 1988. godine), Tex Nuova Ristampa (brojevi 41 i 42 izašli redom u lipnju i srpnju 1999. godine), Tex – Collezione Storica a Colori (brojevi 21 i 22 izašli u lipnju 2007. godine), Le Grande Storie di Tex (broj 24 izašao u lipnju 2016. godine), Tex Classic (brojevi 94 i 95 izašli u listopadu 2020. godine).
  • U izdanju Strip-agenta epizoda je izašla u brojevima 47 i 48 pod nazivom „Na granici Nevade“ i „Noćni prepad“. U broju 47 proteže se od 75. stranice do kraja, a u broju 48 od prve do 54. stranice.
  • U Dnevnikovom izdanju, priča je objavljena u ZS 408 te 409. U broju 409 zajedno s krajem ove priče, objavljena je i iduća priča „Krv na pašnjacima“. Ovo nije ni prvi ni zadnji put da je Dnevnik unutar istog broja spojio dvije Texove priče. Ova priča završava na prvoj pasici 25. stranice u broju 409, a epizoda „Krv na pašnjacima“ počinje odmah na drugoj pasici te iste stranice uz napomenu kako je prošlo neko vrijeme od zadnje avanture.
  • Dnevnik je skratio priču za jednu stranicu.
  • Naslovi striscija su redom: „Zlato“, „Čovjek Lubanja“, „Zasjeda Navaja“, „Dvostruka igra“, „Vatra u Goldenvilleu“, „Na putu za Crystall City“, „Zamka“, „Teški trenuci“, „Noćni prepad“, „Požar u Goldenvilleu“.
  • Naziv striscije „Dvostruka igra“ imali smo već u epizodi „Misija u Devil's Holeu“ (13. avantura, SR: 5/6).
  • Svih dosadašnjih 55 avantura je napisao Gian Luigi Bonelli, a Galepu je ovo 51. angažman na crtežu. No, ako odbijemo one epizode u kojima je zajedno s Galepom bio kreditiran Gamba, ovo je 46. samostalni Galepov rad na serijalu. Iako i to „samostalni“ je uvjetno rečeno budući da znamo kako je on često imao nekreditirane pomagače. 51. suradnja između Bonellija i Galepa.
  • 33. pojavljivanje Kita Carsona, 31. pojavljivanje Kita Willera te 19. pojavljivanje Tigera Jacka.
  • Ovo je jubilarna 10. avantura u kojoj su sva četvorica parda zajedno.
  • Vrač Navaja koji se pojavljuje u priči je Sa-Mo-Kan. Bio je ovo period u kojem su se pojavljivali razni vračevi stvoreni za potrebe samo jedne epizode.
  • Galepu je ovdje najvjerojatnije pomogao Muzzi na tušu.
  • Iako su Tex i Carson dali ostavke u epizodi „Napad u Montezumi“ (49. avantura, SR: 35/36), ovdje ih ponovno vidimo među rendžerima. Najvjerojatnije je da te ostavke nisu nikada bile službeno prihvaćene.
  • Zanimljivo kako nitko od građana Goldenvillea nije znao da je Tex poglavica Navaja niti činjenicu da Navaje predvodi bijelac.
  • Povratku Čovjeka Lubanje svjedočimo u epizodi „Indijanski rezervat“ (209. avantura, SR: 302/303/304).
  • Klasik 48 str 17/18 – ovdje vidimo par negativaca koje su ubili Tex i ekipa. No, ako gledamo čitavu epizodu, ovo su jedini smrtno stradali ljudi u njoj. Priča je skoro pa prošla bez mrtvih!
  • Neke stranice iz talijanskog classic izdanja možete vidjeti na slijedećim linkovima: link 1, link 2.

Iako sam poznat kao osoba koja uživa u stripovima i koja je poprilično široke ruke kad je riječ o ocjenjivanju stripova, još niti jednoj epizodi Texa koju sam recenzirao (a nabralo ih se već) nisam dao 100 posto. Razlog tome je prvenstveno u tome što sam se uglavnom bavio s onim najstarijim Texovim pričama i bilo bi nekorektno prema kasnijim draguljima serijala da sam njih ocjenjivao s maksimalnom ocjenom. Koliko god da su mi neke priče bile simpatične, ipak nije to ništa za ono što tek slijedi. No, ovo je pravi trenutak da napravim taj korak naprijed i dam jednu super preporuku, ne samo za ljubitelje Texa, već i općenito za ljubitelje Bonelli stripova! Evo Texa na 100 posto, a ako pročitate priču, vidjet ćete i sami da je to ona i zaslužila!

Glavni motiv koji pokreće likove u ovoj hit epizodi je zlato. Atraktivan, ali možda i pomalo izlizan motiv, naročito ako ste puno epizoda pročitali s tom tematikom. Ipak, Bonelli ovdje zaobilazi apsolutno sve klišeje koje možete vidjeti u sličnim pričama i donosi nam jednu jako originalnu priču. Priča je to koju možemo okarakterizirati kao taktičkom i na neki način je preteča velemajstorske „Krvi Navaja“ (65. avantura, SR: 51/52/53), priče koja po kronologiji dolazi relativno brzo nakon ove i u kojoj nam Bonelli pokazuje pravu majstoriju taktičkog i gerilskog ratovanja.

Već je ranije bilo spomenuto kako u rezervatu Navaja ima zlata, ali tek u ovoj priči doznajemo kako je riječ o povećem nalazištu. Ovo saznajemo zahvaljujući Billu Hackettu i Todu Mac Personu koji su lutali brdima u potrazi za zlatom. Već su mislili napustiti područje rijeke gdje su po riječima jednog meleza mislili kako bi mogli naći zlato te su planirali krenuti dalje u dolinu kad je jedan od njih dvojice našao predmet njihove potrage. Bilo je to otkriće koje se brzo proširilo dalje i izazvalo nemire na području Navaja. Nemiri su doveli do prvih obračuna između doseljenika i Navaja, pa je Texu jasno da ako ne djeluje odmah, da stvar može eskalirati u pravi rat!

Iz iskustva znam što znači upad kopača zlata na teritorij. To je pravi pakao. Zakon, pravda, ljudska pravda postaju riječi bez značenja. Vrijedi jedino zakon jačega i zato je to zakon kojim ću se poslužiti na zemlji Navaja.

Tex ovim riječima najavljuje kako neće mirno gledati nerede koje stvaraju pohlepni bijelci koji naviru na teritorij. Odmah je osmislio i plan, a njegov plan je strateški. Zahvaljujući kostimiranoj masci kostura, Tex i Tiger naizmjence nose masku te se tako prerušeni predstavljaju doseljenicima pokušavajući ih odgurnuti s teritorija Navaja. Veoma originalna ideja! Možda nekom bude i naivna, ali treba napomenuti kako nije maškarada jedina stvar kojom su prepadali bijelce. Oni su naizmjence zajedno sa skupinom Navaja vršili prepade, a maska je tu više radi scenskog efekta. Usput, veoma mi se svidjela Texova dvostruka igra koju je vodio pred građanima Goldenvillea (zanimljiv, prigodan i slikovit naziv grada u kojem se odvija ova avantura sa zlatom!). Kako je Bonelli genijalan potez napravio kad je uključio i Tigera u priču te tako dopustio Texu veću slobodu djelovanja kod bijelaca koji ni ne sumnjaju da iza svega stoji on. Tex tako propitkuje situaciju, analizira i razmišlja na koji način stjerati u kut glavne odgovorne. Jer zna se, ako ode u izravni rat, to će samo vojsci omogućiti napad na Navaje, a krvoproliće je nešto što Tex želi izbjeći pod svaku cijenu.

Iako želi izbjeći krvoproliće, Tex vodi bitku protiv građana, ali na svoj način. One scene s kraja epizode kada takoreći bez ispaljenog metka uspijeva natjerati sve građane Goldenvillea na predaju su samo zagrijavanje za one scene gerilskog ratovanja koje nas očekuju u priči „Krv Navaja“. Pokazatelj su da se Texove priče mogu ispričati i bez ubijanja bandita. Broj mrtvih u priči je iznimno malen, a naši junaci jedino u samoobrani ubijaju sedmoricu bandita koji su ih otvoreno napali. I to u veoma zanimljivom trenutku – u trenutku kad su i negativci htjeli taktizirati. Ali Tex je bolji taktičar!

Likovi su dobro predstavljeni. Od negativaca u prvi plan iskaču Mart Simmer i Kurt Emmer koji izbliza vode cijelu operaciju. Po razgovorima nema sumnje, Simmer je taj koji je glavni. No, njihova organizacija je dosta moćna pa tako na kraju i druga imena isplivaju na površinu kao što su Jim Bascomb i Lorrimer. Pogotovo je taj Lorrimer opasan jer je krupna riba u Washingtonu koja ima dobre veze. Klasika kad su u pitanju ovakve epizode, a Bonelli već u tako ranoj fazi serijala jasno iscrtava korupciju koja je prisutna u vladinim sektorima. Na kraju ne vidimo uopće Lorrimera, ali budite sigurni da je i on dobio svoje! Još bih jednog lika istaknuo, a riječ je o novinaru Cliftonu. Clifton je također bad guy, a u svoje novinske članke isključivo stavlja vijesti koje mu Simmer servira. Kad već povlačim toliko paralela s „Krvi Navaja“, da spomenem i kako se tamo također pojavljuje lik novinara, samo što tamošnji novinar Martin Floyd radi kampanju za Texa, dakle riječ je o pozitivcu. Može biti da je slučajnost što je Bonelli u obje priče koristio lik novinara, no mišljenja sam kako je htio pokazati i moć štampe, naročito dok je kasnije gradio lik Martina Floyda.

Kad se sve sumira, mogu samo reći da je riječ o priči koju uvijek s radošću ponovno pročitam. Relativno je kratka (107 stranica) i dosta se brzo čita, pogotovo kad je usporedimo s drugim pričama tog doba. Obiluje brojnim zanimljivim scenarističkim potezima koje ćete zasigurno pamtiti nakon čitanja tako da nije od onih priča koje se odmah zaborave. Galep je na crtežu odradio ponovno iznimno dobar posao. Svi koji vole njegov stil iz ovog doba bit će oduševljeni s crtežom. Naslovnice? Pa dobro, priznajem da je tu malo nategnuta ta desetka, ali ovakav klasik mora jednostavno dobiti 100 posto, pa ako već ne može na račun naslovnica, neka bude desetka za ukupni dojam! 😊

Scenski efekt!

Usput, ovaj motiv prerušavanja Texa u Čovjeka Lubanju ili Čovjeka Kostura (ovisno o prijevodu) možemo vidjeti i u kasnijoj epizodi serijala „Indijanski rezervat“ (209. avantura, SR: 302/303/304) i za nju već imamo recenziju, no ono što me negativno iznenadilo je činjenica kako se u toj recenziji uopće ne spominje da to nije prvi put kako Tex koristi masku i nema nikakvih referenci na ovu epizodu. Time je ovaj dragulj možda nekim čitateljima prošao i ispod radara pa se nadam da bi ova recenzija mogla poslužiti i kao svojevrsna reklama i za epizodu, ali i za klasik izdanje u kojem je relativno nedavno izašla. Ovo je 55. epizoda serijala, „mračno doba“ serijala koje su mnogi čitatelji uporno izbjegavali je već odavno iza nas tako da tko se ne uključi sad u kupnju klasika i ne prati ove priče, taj ne zna kakvu zabavu propušta, a bome ga ja ne bih ni smatrao fanom serijala! Ugodno čitanje priče i do sljedećeg osvrta! 😉 Za kraj evo nam još jedne vinjete. 😊

TX SAGK 45b/46/47a Sin vatre

TX ZS 445/446 Samoubilački eskadron

8, 7, 8, 8

25.03.2024
    08:56:00 sati

8, 6, 7, 7

Iako napredak u kvalitetu Texovih priča ide odredjenim ritmom, dese se i ovakvi iznenadni skokovi. Priča u kojoj Tex nosi ovu majicu i masku ne može biti ispodprosječna. Kult unutar kulta je stvoren!

25.03.2024
    09:42:00 sati

6, 7, 7, 7

Kao djetetu mi je bila jezovita ova maska, baš vrlo. Stekla je u Texovoj ediciji vremenom i kultni status. Priča dobra, na momente i vrlo dobra.

25.03.2024
    14:57:00 sati

10, 10, 10, 10

25.03.2024
    15:41:00 sati
    srlekralj

9, 9, 7, 5

Moram priznati da sam pozitivno iznenađen temom ove epizode s obzirom na vrijeme kada je ista izašla. Tex pokušava na lukav način spriječiti krvoproliće i novi rat između Indijanaca i bijelaca. Znakovita je scena kada Tex dolazi u novopodignuti grad na Navajo teritoriju i shvaća da je u pitanju novo plansko osvajanje indijanske zemlje uz pokušaj prekrajanja zemljopisnih mapa. Čini se poznat recept, zar ne?
    Ako usporedim ovu priču s masakrom u nedavnoj epizodi s Mefistom, onda mi je jednostavno nevjerojatno da je isti čovjek u skoro pa istom vremenskom razdoblju napisao obje priče. Očito je da Bonelli polako odustaje od kontinuiteta kojeg je pokušavao pažljivo graditi na samim počecima serijala, ali čak i unatoč tome nije mogao pobjeći od činjenice da je nekoliko mjeseci ranije pobio sigurno polovicu ratnika Navaja. Stoga je jedino logično novu prijetnju po pleme pokušati riješiti na miroljubiv, rekao bih "Lavezzolov" način.
    Istina da ima naivnosti, ali pacifističko lukav način je originalan čak kada se priča usporedi s puno novijim stripovima, pogotovo kada je Texov serijal u pitanju. Još to efektno maskiranje...
    Galep standardan, opet u fazi čistog odrađivanja posla, ali s obzirom da je Gamba crtao prethodnu epizodu onda je sve dobro. Na poleđini Strip-agentova broja 47 je atraktivna Galepova naslovnica s prikazom Čovjeka Lubanje, dok ona od broja 48 nema nikakvu vrijednost. Sudeći prema naslovima, regularna serija nema naslovnicu koja pripada ovoj priči, a Dnevnikove avanture u paralelne dimenzije je zgodno spomenuti tek u rubrici "vjerovali ili ne"!

25.03.2024
    17:25:00 sati

8, 8, 8, 7

Ono urezivanje slova v na čelo je fenomenalna ideja, priča je sama po sebi jednostavna, ali dobro izvedena. Teks se svjetski poigrava sa kopačima zlata. Ovo je već moderan Teks, dijalog je odličan s obzirom na to koliko je strip star. Sama ideja i pojavljivanje "čovjeka kostura" je izvanredna.

25.03.2024
    22:12:00 sati

6, 7, 7, 7

Iako sam znao da neće biti kao Ivanov, i moj dojam o priči je pozitivan, ugodno potrošenih sat vremena. Inače, nikako početi s kronološkim čitanjem Texa, naporno je to na početku, pa mi se ova epizoda, kako i recenzent ističe, činila kao dobra prilika da vidim kako stvari stoje.

Tema je baš starinska, često viđana, ali scenarij je dosta dobar. Bilo je uzbudljivo pratiti tu Texovu dvostruku igru i vidjeti hoće li uspjeti ostvariti svoj plan da bez nepotrebne krvi otjera tragače za zlatom s teritorija Navaja.

01.04.2024
    20:46:00 sati

• Osvetnička braća