Sveta dolina

TX SAK 4d | 32 str.

Blago je skriveno u Svetoj dolini, mjestu na kojem se miješaju stvarnost i mašta. Dolina ima svog čuvara, starog vrača koji jedini zna tajnu blaga. Tko će prvi stići do vrača? Tex ili razbojnici u potrazi za blagom?

• Pogrešni čovjek i druge priče
    TX KLSP 4
  • Kratke priče
    TX SAK 4

• L'uomo sbagliato - Un covo di belve - L'ultimo della lista - La valle sacra
    TX COLT 4

• Ukupno gledajući 7. avantura kolor edicije i 4. po redu kratka priča edicije.
  • U Italiji priča je originalno izašla u studenom 2013. godine kao četvrta priča u 4. broju Kolor edicije. Na našim prostorima prvo ju objavljuje Libellus 13.02.2016. godine kao 4. broj Kolor specijal edicije, a zatim i Strip agent 11.04.2019. godine također kao 4. broj edicije. U svim našim edicijama, jednako kao i u originalu, ovo je četvrta od 4 priče koje se nalaze u tim brojevima.
  • Gledajući samo kolor ediciju, Tex se pojavio u svih dosadašnjih 7 avantura, a ovo je treći put da imamo njegovu solo avanturu u ediciji, tj. avanturu bez ijednog od preostale trojice kompanjona. Napomenimo i kako je ovo treća zaredom Texova solo priča. U cijelom broju, jedino je u prvoj priči („Pogrešni čovjek“) Tex imao pratioca – Carsona.
  • Boselliju je ovo 61. rad na serijalu, a 3. na kolor ediciji. Ako Vas zanimaju malo više njegovi radovi, bacite pogled ovdje, popisane su po serijalima sve njegove priče.
  • Genzianelli je ovo debi na Texu, a zasad i jedina priča koju je odradio na serijalu. Popis priča koje je crtao po serijalima možete vidjeti ovdje.
  • Za kolor u epizodi bio je zadužen Overdrive studio.

Zna se tko je danas glavni na Texu. Riječ je o Mauru Boselliju, autoru kojeg iznimno cijenim i pratim sa zanimanjem njegove priče, bilo da se radi o Texu, Dampyru ili Zagoru. Pogledamo li sve Texove kolorce s kratkim pričama, vidjet ćemo da unutar istog kolorca se nikada ne desi da jedan scenarist napiše dvije ili više priča. No, postoji i još jedna sličnost u obrascu koji možemo zateći u kolorcima s kratkim pričama. To je činjenica da se u svakom od njih nalazi jedna Bosellijeva priča. Bez toga jednostavno ne može! Pa nakon što smo kroz prve tri priče ovog broja imali priliku pročitati ideje koje su nam prezentirali redom Faraci, Ruju i Manfredi, sada je red na Maura, Texovog „bossa“ već neko vrijeme, da nam prikaže jednu svoju.

Upravo je koncept kratkih priča i bio Bosellijeva ideja, a inspiracija je došla od par kratkih priča kreiranih kroz godine za posebna izdanja poput „Jednog vrelog popodneva“, priče koja je 1992. bila objavljena u 96. broju Comic Arta. Postojalo je još par kratkih priča koje su kroz godine bile objavljene u raznim novinama ili časopisima te su na jesen 2012. godine zajedno objedinjene u Repubblicinom specijalnom izdanju pod naslovom „Storie brevi“. Godinu dana kasnije evo nam kratkih priča premijerno i u kolor ediciji, ediciji u kojoj su se zadržale i dalje te će nam svaki parni broj ubuduće donositi zbirku više kraćih priča. Ovim riječima ih je Mauro najavio uoči izlaska ovog broja:

Tex Willer nije navikao samo na široka prostranstva zapada, već i na produženo vrijeme pripovijedanja. Čitatelji najviše vole duge priče stoga je smišljanje zbirke kratkih priča bilo kockanje. No, u konačnici heroji vesterna, poput Texa, izvrsni su kockari, kako u pokeru, tako i s revolverima, a iznenadni izbori i munjevita akcija dio su njihove prirode. Pa zašto ne probati?

Bosellijeva priča iskače od drugih po dozi mističnosti. Jedna je od onih koje se ne mogu u potpunosti objasniti racionalno i upravo s njom je pokrenut svojevrsni trend budući da ćemo i u budućim kolorcima imati barem jednu koja iskače zbog nadrealnih elemenata. Neki primjeri takvih priča su „Sretni Randy“ (Kolor 6d), „Prijetnja iz tmine“ (Kolor 8a), „Chindi“ (Kolor 8d) te „Čupakabre“ (Kolor 10e).

U priči upoznajemo Crnog Vjetra, indijanskog vrača koji živi u dolini i koji zna lokaciju blaga iz doline. Kako i inače to bude kad je u priču uključeno blago, postoji netko tko ga se želi dočepati pod svaku cijenu. Ovdje je riječ o kvartetu bandita koji ne znaju gdje je blago, ali saznali su da Crni Vjetar zna pa su u potrazi za njim. No u potrazi za njim je i Tex koji pokušava spasiti Indijanca i blago. Ovo bi u kratkim crtama bila glavna okosnica priče. Ono što ju još karakterizira je i simbol orla koji se često pojavljuje. S tim simbolom je Boselli odlučio još više zaigrati na mističnost budući da orao u mnogim religijama, pa tako i kod Indijanaca, ima simboliku vrhovnog božanstva. Naravno, u samom serijalu, orao ima još i dodatno značenje budući da je on i Texov simbol, ali ako gledamo isključivo priču, onda je ovdje orao jasna aluzija na Manitua.

Na plus strani bih mističnosti pridodao i zanimljiv monolog na 99. stranici u kojem već možemo polako nazirati kako je Crni Vjetar nekada imao u potpunosti drugačiji život nego danas. Upravo tu se spaja i jedna pričica iz prošlosti koju smo mogli popratiti u flashbacku. Od negativnih istaknuo bih jedino kako mi lokacija uopće nije bila atraktivna. Pojam doline nekako češće vežem uz travnate površine, a ne ovakav krš. Sve u svemu, zanimljiva priča, najviše zbog nadrealnih elemenata.

Nicola Genzianella je crtač koji je dobro poznat Dampyrovim čitateljima. Po mom mišljenju, jedan je od najboljih na serijalu, a najbolje ga pamtim po Damyprovoj priči „Iz tmine“ koja mi je i najdraža na tom serijalu. Ovdje smo imali prilike vidjeti kako bi se snašao u vestern okruženju. Moj zaključak je da se super snašao, crtež mi se veoma svidio, naročito u akcijskim scenama, jedino što Texa pomalo čudno crta zbog čega sam ipak smanjio ocjenu na devetku. Zanimljivo mi je kako njegova verzija Texa ima nešto kraću kosu nego što je Tex inače ima, slično kako i u Dampyru upravo njegova verzija Harlana ima najkraću kosu u usporedbi s Harlanom od drugih crtača. Kolor je bio okay. Što se tiče bojenja stripa, kolor četvorku su podijelili Oscar Celestini i Overdrive studio. Ovu priču je obojila ekipa iz Overdrive studija i odradili su definitivno bolji posao nego u „Zvjerinjem brlogu“. Ipak najljepši kolor mi je u drugim dvjema epizodama koje je Oscar bojao. Dijelom i zbog toga što više preferiram svjetlije boje. Ocjena naslovnice je ista kao i kod „Zvjerinjeg brloga“ budući da je ovo naslovnica koja može odgovarati i jednoj i drugoj priči.

Epizoda od mene dobiva ravnih 80 posto. Definitivno se isplati pročitati, naročito ako želite pročitati kojeg Texa, a nemate puno vremena za čitanje. Usput bih dao i preporuku za cijeli broj budući da po mom mišljenju u njemu nije bilo priča koje su negativno odskakale. Kratke priče jasno nisu svačiji đir, ali kome ne smeta brže razvijanje radnje i želi nešto kraće pročitati, taj bi, poput mene, mogao biti zadovoljan, kako s ovom pričom, tako i s cijelim stripom.

TX SAK 3 Bijeli vrač

TX SAK 5 Delta Queen

7, 8, 7, 8

Ono po čemu će se svakako pamtiti ova priča je Tex s lajbekom/prslukom :-). Tema je otrcana, indijansko blago i magija, ali dobro ispričana i ništa više od toga. Crtež nije previše detaljan i Tex nije konstantno isto nacrtan, ali isto dajem dobru ocjenu. Naslovnica umjetnička slika. Sve u svemu 7,5 od 10

08.01.2024
    07:25:00 sati

8, 7, 8, 7

08.01.2024
    09:39:00 sati

7, 7, 7, 7

Ova priča je pomalo mistično-fantastična, već izlazi iz nekih uobičajenih okvira. Boje su mračne i dobro dočaravaju atmosferu. Naslovna nije loša.

08.01.2024
    10:34:00 sati

6, 6, 7, 8

08.01.2024
    16:56:00 sati

6, 7, 8, 9

Raznoliko. Nestandardan Tex.

08.01.2024
    17:32:00 sati

7, 8, 8, 8

Ove kratke priče su pravo osvježenje. Ponekad se epizode znaju nepotrebno razdužiti do te mjere da mi je teško nagovoriti se početi čitati. Ovdje nema tih problema :D

08.01.2024
    18:28:00 sati

Ukupna ocjena 31%

2, 3, 3, 7

Priča o pećini sa pokojnicima i blagom je sto puta reciklirana kod Bonelli junaka, a i kod Texa nekoliko puta. Loš crtež.
    08.01.2024
    21:53:00 sati
  • Ukupna ocjena 56%

1, 7, 8, 8

Solidno i ništa više od toga.

08.01.2024
    21:55:00 sati
    mars1

6, 5, 7, 7

Slabašno. Zbog Texova ranjavanja i situacije u kojoj je bio, epizoda je drukčija, ali kad se počne s fantazijom i onim tipom koji Texu pruža pomoć, to postaje lošije. Također mi nešto ne ide uz prikazani karakter mudrog vrača da je neprijateljima otkrio gdje se nalazi špilja s blagom, a očito i to da je Tex preživio njihov napad (jer kako bi ga onda došli tražiti u špilju gdje mu zavijao ranu?). Zanimljivo je i da su prvi obračun Tex i Indijanac imali u mladosti, a onda ih u sadašnjosti vidimo kao da je za Indijanca proteklo 40, a za Texa 10-ak godina. Ali dobro, ne starimo svi jednakom brzinom.

09.01.2024
    18:16:00 sati

5, 5, 6, 7

Priče su klasične u uvom cijelom broju, koliko im forma i dužina dopušta pa se ni scenaristi nisu posebno  potrudili.

Crtež je solidan. Genzianella mi nije top crtač ali je radnik. Opet isti problem s bojom kao i kod drugog crtača. Doduše, krajolici svetih planina izgledaju lijepo ali sve ostalo... Puno su mi bolje njegove c/b table sa Dampyra.

12.01.2024
    07:16:00 sati

• Oscar 2023