Put za Serenity

TX SAK 7 | 160 str.

Banditi napadaju jedan ranč i uzimaju taoce s kojima pokušavaju ucijeniti Texa da nagovori svog prijatelja suca Finna na oslobađanje kriminalca McGratha. Tex i ekipa započinju utrku s vremenom tijekom koje moraju ili nagovoriti suca na oslobađanje McGratha ili osloboditi taoce. Razne opasnosti će se pojaviti na putu za Serenity i konačnog obračuna s banditima!

• Put za Sereniti
    TX BOP 28
  • Put za Serenity
    TX KLSP 7
  • Put za Serenity
    TX SAK 7

• La strada per Serenity
    TX COLT 7

• Ukupno gledajući 13. avantura kolor edicije i 5. po redu duga priča edicije.
  • U Italiji priča je originalno izašla u kolovozu 2015. godine. Na našim prostorima prvo izlazi 28.04.2017. godine kao 7. broj Libellusove Kolor specijal edicije. Zatim ju Veseli četvrtak objavljuje 29.11.2018. godine kao 28. broj Biblioteke Obojeni program, inače edicije u kojoj izlaze razni strip serijali u boji. Naposlijetku, izlazi i u izdanju Strip agenta 25.04.2020. godine u 7. broju.
  • Gledajući samo kolor ediciju, Tex se pojavio u svih dosadašnjih 13 avantura, Carsonu je ovo 8. pojavljivanje u ediciji, Tigeru 6., a Kitu Willeru tek 4.
  • Od 7 koloraca, ovo je tek drugi u kojemu nemamo Bosellijevog scenarija. Prvi takav je bio broj 2, epizoda pod nazivom „Razbojnici iz magle“.
  • Službeno 2. Recchionijev rad na serijalu od ukupno 3. Kažem službeno jer po nekim podacima koje sam našao, ispada kako je ovo prva priča koju je napisao za Texa, međutim ona je objavljena nakon „Sretnog Randyja“ kojeg smo imali prilike čitati kao završnu priču prethodnog kolora. Osim te dvije priče u koloru, napisao je još priču „Miran čovjek“ koja je izašla kao drugi broj u ediciji Mladi Tex specijal. Ovdje možete proučiti cijeli njegov dosadašnji opus.
  • 4. Del Vecchijev rad na serijalu. Na kojim je sve pričama, bilo Texa, bilo drugih junaka radio, pogledajte ovdje.
  • Za kolor u epizodi bio je zadužen GFB Comics.
  • 5. naslovnica edicije koju je radio Claudio Villa.
  • Carson se po 3. put pojavljuje na naslovnici unutar ove edicije. Prva dva pojavljivanja imao je na naslovnicama brojeva 2 i 6. Pojavljuje se još i na naslovnicama brojeva 10, 15, 16, 22 i 23. (u trenutku pisanja recenzije u Italiji su izašla prva 24 broja, odnosno u prosjeku se pojavljuje na svakoj trećoj naslovnici)
  • Početna scena u kojoj prisustvujemo napadu Indijanaca na obitelj mogla bi biti referenca na scenu napada na kuću obitelji Edwards u filmu „Tragači“ („The Searchers“) iz 1956. godine.
  • Kolor str 45, Indijanac priča kako su drugi otišli u skrovište Jima Trentona, gdje ih u zamjenu za novac, očekuje sigurnost, žene i viski. Zanimljivo, u samom skloništu kasnije nismo vidjeli niti jednu jedinu ženu!
  • Dodatnu tablu iz stripa možete pogledati na ovom linku.

Nakon što smo u epizodi „Sretni Randy“ – epizodi koja je zaključila 6. Texov kolorac, prisustvovali službenom debiju Roberta Recchionija, veoma brzo nam se ukazala prilika i za tim da pogledamo kako bi se rimski autor snašao na jednoj dužoj Texovoj priči.

Početak priče je odrađen na veoma zanimljiv, a opet pomalo neuvjerljiv način. Što je zanimljivo? Način na koji je Tex uvučen u igru. Banda koja se sastoji od dvojice bijelaca i skupine Indijanaca napada jedan ranč te ubija oca i djeda obitelji. Majka i dvije djevojčice (Antonia i Mary) završe u rukama Indijanaca koji ih povlače za sobom, a bijelci zajedno s dječakom Jackom odlaze u rezervat Navajo Indijanaca kako bi Texu ponudili podlu ucjenu. Veoma efektivno izvedeno, imamo ovdje brutalan start i zanimljiv postupak negativaca (naročito onoga tko stoji iza svega budući da je svjesno iskoristio svoje ljude kao topovsko meso samo kako bi predao Texu poruku) koji nas samo uvlače u složen slučaj koji pratimo kroz epizodu. Međutim, jedna stvar tu baš iskače u negativnom kontekstu tako da je moram spomenuti. Način na koji su bijelci zajedno s Jackom ušli u logor Navaja je loše izveden. Ispada kako u glavnom selu Navaja nema stražara koji su mogli upozoriti Texa na nečiji dolazak. Ovo me baš bode u oči svaki put kad uzmem ovaj strip u ruke (a pročitao sam ga već nekoliko puta), međutim dobra stvar je ta što je ovo u biti i jedina negativna stvar te sam u ostatku stripa istinski uživao.

Kakva je ucjena u pitanju? Sudac Elmer Finn, Texov i Carsonov stari prijatelj i nekadašnji kolega rendžer, sprema se poslati na vješala McGratha. McGrath je običan bandit i sudac je već na desetke sličnih objesio, međutim, jedna moćna osoba u Serenityju želi osloboditi svog štićenika. U rezervi je i oružani napad, ali lukava osoba želi prvo probati stvar riješiti diplomatski. Banditi od Texa traže da pokuša nagovoriti suca da pusti McGratha na slobodu. Ovo je također veoma zanimljiva solucija. Već smo više puta vidjeli u raznim serijalima kako se negativac pokušava poslužiti otmicom i ucjenom da bi nagovorio pozitivce na suradnju, no uvijek bi pozitivac morao sudjelovati u pokušaju oslobađanja ili što je već u igri. Ovdje banditi ne traže od Texa da napadne suca i fizički im pomogne osloboditi McGratha, nego da to odradi diplomatski što je po meni jedan dosta originalan scenaristički potez. Banditi su sigurni u sebe. A kako i ne bi bili? Pa imaju ženu i dvije djevojčice u svojim rukama, a ova dvojica koja su ušetala u logor imaju dječaka, ali Tex ima druge ideje na pameti!

Priča je veoma zanimljiva i pitka za čitanje. Kako i sam naslov epizode sugerira, glavnina radnje se odvaja na putu za Serenity, mjesto u kojem je postavljeno veliko finale ove priče. Akcije ima dosta zbog čega se stječe dojam kako uopće nema praznog hoda. Stvarno je Recchioni zanimljivo ukomponirao sve elemente. Ima i brutalnih dijelova, poput kasnijeg ubojstva majke što je pomalo iznenađujući potez, ali s pokojom žrtvom više priča dobiva na realnosti. Ima i emotivnih dijelova, poput samog kraja priče. Zadnja vinjeta je izrazito dirljiva i tjera čitatelja da se sažali nad jadnom dječicom.

Dijalozi su zanimljivi. Nema puno teksta tako da se priča brzo čita. Jedan dijalog mi je posebno zapeo za oko pa da ga istaknem i ovdje. Riječ je o trenutku u kojem se Carson žali Texu nakon što su obavili pokop Jackovog oca i djeda.

Carson: „Znaš, ima dana kada se pitam zašto vodimo ovakav život.
Tex: „Ovo je jedan od tih dana?
Carson: „Naprotiv, prijatelju moj. Ovo je jedan od onih dana kad jasno vidim odgovor.

U epizodi sudjeluje sav četverac, a Recchioni ih razdvaja pa tako Tex i Tiger slijede jedan trag, a Carson i Kit idu pritom ravno u Serenity. Ovakva podjela ovdje nije bila slučajna. Našao sam intervju u kojem je Recchioni istaknuo kako mu je najdraži par serijala Tex i Tiger pa ne čudi što ih je podijelio upravo na taj način.

Likovi su uvjerljivi. Elmer je predstavljen kao sudac tvrdog kova. Toliko tvrdog da se bez problema suprotstavlja Carsonu i ne želi ni pod koju cijenu odgoditi smaknuće. Glavni negativac? Stvarno originalan lik. Riječ je o doktoru Thomasu Gallagheru, kojeg svi jedostavno zovu „Doc“. Obožava ga cijeli grad jer liječi čak i one koji mu ne mogu platiti, ali ispostavlja se da vodi dvostruki život te da pod njegovim vodstvom djeluju razbojnici iz okolice. Njegov upad na scenu je odlično izveden budući da Tex u tom trenutku ne zna da je on vođa bandita, a čitatelji to već duže vremena znaju.

Crtež je prekrasan! Jasan i čist, točno onakav kakav i volim. Fora su mi i neke uobičajene stvari koje Del Vecchio crta u pozadini i koje će primijetiti samo pažljivi čitatelj. Na primjer, baš mi je fora bila scena s donje slike na kojoj vidimo psa kako s veseljem promatra Texov lov na bandite. A tog istog psa je i na još par vinjeta provukao (str 51 – zadnja vinjeta, str 55 – zadnja vinjeta, str 62 – prva vinjeta, str 134 – prva vinjeta, str 138 – prva vinjeta). No pojavljuje se još 2 različita psa u gradu, plus pas u selu Navaja te jadni Spike koji je ubijen na početku priče. Iskreno ne sjećam se kad sam zadnji put vidio toliki broj pasa u stripu koji ni na koji način nisu bitni za radnju. Ovo je vjerojatno pokazatelj da je Del Vecchio ljubitelj pasa, ili u najmanju ruku da ih voli crtati. Likovi su dobro nacrtani, tu također nema zamjerke. Akcijske scene korektne, a vinjete koje idu kroz 2 reda izrazito atraktivne što mi je otežalo zadatak pri izboru slika za recenziju. To je samo potvrda toga koliko sam uživao u crtežu!

Kako biva praksa kod dužih priča ove edicije, izrada naslovnice je pripala Villi. Našao sam podatak kako je za njenu izradu Villa koristio Ecoline, tintu sličnu akvarelu i akvarelnoj temperi. Naslovnice rađene u ovoj posebnoj tehnici smo već mogli vidjeti u drugim dugim pričama ove edicije, a također i u jubilarcima u kojima je Villa crtao naslovnu stranicu, znači od jubilarca „Navajska osveta“ (279. avantura, SR: 455, jubilarac jer je izašao povodom 50 godina Texa u Italiji) pa na dalje. Villa je još jednom na naslovnici pokazao kakva je klasa. Još jedan njegov odličan uradak pred kojim mogu samo skinuti kapu! Na prvu bi čovjek možda rekao kako i ne odgovara priči, ali nakon čitanja, vjerujem da ćete se svi sjetiti one mučne scene u kojoj Tex ulazi u kolibu i pronalazi Jackovog oca i djeda ubijene. Pomalo turobna naslovnica, naročito imajući u vidu da ruka koja strši u donjem lijevom uglu ne pripada negativcu već nevinoj žrtvi. Svakako zanimljiv odabir naslovnice jer je bilo puno akcijskih scena tokom stripa koje bi možda i bolje opisivale samu radnju, ali ova scena je veoma upečatljiva. Palac gore i za odabir motiva, ali što je važnije i za njenu realizaciju.

Preporuka? Definitivno. Priča nije epska, ali nudi iznimno ugodnih sat vremena čitanja. Zbog brzog ritma moći ćete ju bez problema pročitati i brže, ali vjerujte mi na riječ, oku ugodnom crtežu ćete htjeti posvetiti i koju minutu više.

TX SAK 6c U tami

TX SAK 8b Okršaj kod stare misije

9, 9, 10, 9

10.06.2024
    06:22:00 sati

7, 8, 9, 7

Meni je ovdje najbolji početak, kad ekipa dođe Texu u selo sva sigurna u sebe, a ovaj mrtav-ladan to sredi. Odmah promijena dinamike u epizodi, jer ne očekuješ nužno da će to tako ići... Više si misliš da ide špranca, pokoravaju se naizgled... Sitilo me to odma filma "Komandos", ovi misle da je Švarci u avionu, a on tamani...

Van toga, malo je naivna osnovna ideja, tko bi lud napravio pokolj i onda očekivao da će proći lišo s takvim pristupom kod Texa? Tu mi je čak malo bezvezne brutalnosti ubačeno, više bi smisla možda imalo da su čitavu familiju uzeli za taoce. Ali kad zanemariš to dalje ostaje lipa akcija, jedan jako dobar specijalac kojeg se uvijek lako pročita...

10.06.2024
    08:10:00 sati

8, 6, 8, 9

Previše sam staromodan i naviknut na Nizzijevog i Bonellijevog Texa tako da mi svi ovi ostali autori djeluju kao kopiranti, i to neuspješni, počevši od Bosellija koji je Texa preobratio na svoju ruku. To je moje viđenje stvari.

Prema tome, niti ovaj strip mi nije bio dobar pretjerano, osim predivne naslovnice i sasvim dobrog crteža.

10.06.2024
    11:18:00 sati

7, 7, 9, 6

Meni je nevjerovatno da ovaj serijal na ovim prostorima ima čak i po tri izdanja nekih epizoda, dok je na stotine drugih neobjavljeno. Nije ova priča sad nešto za veliku kritiku, ima akcije, obrta, tužna je i dirljiva, ali ipak je nekako mlaka. Crtež je dobar. Naslovna baš nema mnogo veze s pričom.

10.06.2024
    15:07:00 sati

8, 7, 8, 8

Vrlo dobri Recchioni i Del Vecchio. Del Vecchio mi inače nije ovako dobar, kao u ovoj priči. Priča je sasvim ok, osim kraja 5 na 1. Klasična western avantura. To je to, klasični Tex, uvijek rado viđen!

10.06.2024
    15:42:00 sati
  • lukaku44496

8, 8, 9, 9

11.06.2024
    14:46:00 sati
    lukaku44496

6, 7, 8, 7

Recchioni je imao dosta "Nizzijevski" pristup. Jednostavan zaplet, dosta akcije, trenutak sreće i jednostavan akcijski završetak. Meni ne smeta previše jer volim čitati ovakvog Texa za popodnevno opuštanje nakon posla. Crtež korektan.

11.06.2024
    16:47:00 sati

6, 7, 8, 9

Klasični Tex, ispunjena očekivanja, ništa velebno.

12.06.2024
    21:49:00 sati

7, 7, 8, 8

Priča bez praznog hoda u kojoj mi je Recchioni u jednom trenutku, zbog ponašanja sučevih zaštitara-plaćenika i "nevinog" izgleda zloglasnog doktora Galleghera, ubacio crva sumnje u misli, ali na kraju ipak sve ostaje kako je početno prikazano. Doduše, malo mi se čini da je sudac Finn prikazan na način "kadija te tuži, kadija ti sudi" i nekako mi nije najuvjerljivije obrazloženje jačanja moći doktora, ali hajde... Sve neobičnije mi je bilo i ponašanje Indijanaca, onaj Nastas je razvojem događaja izgubio ulogu vođe.

Crtež vrlo dobar, čist kakav i ja volim, a naslovnica dojmljiva.

Sve u svemu, dobra epizoda, Tex rijetko kad razočara.

13.06.2024