Povratak u Pilares

TX SD 18/23 | 586 str.

Tajanstveni zlocinac koji se krije pod maskom asteckog boga Tezcatlipoce sa svojim "Ljudima Jaguarima" ostavlja krvavi trag po Meksiku u potrazi za drevnim zapisom. No, nacinio je samo jednu gresku: kidnapovao Texovog sina Kita i time navukao gnev "Nocnog Orla"...

• Vrijeme za ubijanje
    TX SD 18
  • Moriscova tajna
    TX SD 19
  • Ljudi jaguari
    TX SD 20
  • Astečki bog
    TX SD 21
  • Selo prokletih
    TX SD 22
  • Ljudska žrtva
    TX SD 23

• Tempo di uccidere
    TX SR 387
  • Il segreto del Morisco
    TX SR 388
  • Gli uomini giaguaro
    TX SR 389
  • Il dio azteco
    TX SR 390
  • Il villaggio dei dannati
    TX SR 391
  • Sacrificio umano
    TX SR 392

• Najduza prica objavljena u izdavackoj kuci Bonelli.

Da li je u pitanju bila namera Guida Nolitte da obori rekord u duzini epizode koji je do tada drzao Tiziano Sclavi sa epizodom Zagora “Demoni ludila” (ZS 941/942,944/946) ili nesto drugo, tek pred nama je najduza prica ikad objavljena u izdavackoj kuci Bonelli. Na citavih 586 strana proteze se saga o borbi Texa protiv kulta obozavaoca asteckog boga Tezcatlipoce, takozvanih “ljudi-jaguara”,koji svojim zlocinima seju strah po severozapadu Meksika. Za crtez je zaduzen Letteri koji je posao odradio solidno, no ovde se vec primecuje da je zasao u godine i da nije ni nalik Letteriju iz 70 i 80-ih. Tex dolazi u Pilares da se pridruzi sinu Kitu koji boravi u poseti kod Morisca, no otkriva da je Moriscova kuca izgorela do temelja a da su Morisco i Kit nestali. Ubrzo se ispostavlja da je Morisco ziv ali da je Kit pao u ruke “Ljudi-jaguara” i njihovog misterioznog vodje koji trazi Mullerov rukopis koji bi mu po drevnom asteckom predanju doneo neverovatne moci.

Ljubitelji Texa se secaju da je nas junak vec imao prilike da se suoci sa postovaocima obreda i obicaja drevnih Asteka, kao sto je recimo bio slucaj u ZS 581/582 ili ZS 707/710, stoga tematika nije preterano nova za citaoce, no ipak se po dubini radnje ova prica razlikuje od pomenutih jer se iza naizgled obicnog krvoprolica u slavu okrutnog boga krije znatno krupnija politicka intriga. S te strane Nolitti se mogu uputiti samo pohvale, no cini mi se da je ipak preterao u duzini price jer su ponegde dijalozi nepotrebno opsirni i svojom velicinom samo zamaraju citaoce. Jos jedan stvar koja iritira je lik indijanca Matawe koji se tokom akcionih scena konstantno pojavljuje niotkuda iskljucivo kad je sukob gotov i potom daje nesuvisle komentare, a onda postaje kljucna licnost za raspet price. Zanimljiv je Nolittin omaz Marti Misteriji u sekvenci koja se odvija u podrumu samostana San Diego(SD 21,str 33-39), scena koja bi pre pristajala nekom avanturistickom romanu nego vesternu, i u kojoj bi stari dobri stric Marti nesumnjivo uzivao. Samo nekoliko strana ranije Nolitta pokazuje svoj smisao za humor kada Montales “ubedjuje” svestenika da im dozvoli da pogledaju podrum samostana, za ocekivati je bilo da ce Tex po starom dobrom obicaju izloziti svoje “argumente” ali nas je Nolitta sve iznenadio (SD 21,str 23-25). Kad smo vec kod Montalesa, posebno je interesantan detalj na strani 43 u SD 20, prvi susret Montalesa i Morisca, dva velika Texova meksicka prijatelja koji su mu mnogo puta pomagali ali do ove epizode nikad zajedno. Shodno svojim ranijim scenarijima, od kojih vecina nazalost nije objavljena kod nas, Nolitta ni ovde ne koristi kompletan kvartet koji cine Tex,Kit Willer, Carson i Tiger Jack, vec samo prvu dvojicu s tim sto Kit Willer igra aktivnu ulogu samo u SD 23. Ovo je inace jedan od poslednjih Nolittinih scenarija jer su ga obaveza u SBE naterale da prestane sa pisanjem, a njegova do sad poslednja prica izasla je u Italiji u brojevima 431/435 “La strage di Red Hill”.

TX SD 15/18 Ponos Navajoa

TX SD 24/26 Spletka u Santa Feu

• seinfeld

7, 7, 8, 9

Pretjerano duga prica sa stvarno prezvakanom temom.Ne znam da li je Nolitta bio ljubomoran na Sclavijev rekord pa je hteo da ga obori svi mogucim scenarijskim mislima.

24.07.2002
    17:08:00 sati
    seinfeld
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 9, 10

Vrlo dobra priča sa sjajnom izvedbom!Tex u duhu Zagora!
    25.08.2002
    22:29:00 sati
    Jelen
  • Ukupna ocjena 65%

7, 7, 5, 8

jako dobar početak,no Nolitta je priču sve više oduživao,tako da je sve više i više tonula u prosječnost,a i crtež je bio slab.Šteta
    24.11.2002
    13:45:00 sati
    ante

8, 5, 7, 7

Sve je toliko razvučeno,dosadno i uspavljujuće da sam jedva uspio pročitati kompletnu epizodu do kraja.Nije mi jasno kud su baš ovu epizodu odabrali za rušenje rekorda.Sviđa mi se što Tex poprilično živčani u ovoj priči a zanimljiva je i scena u podrumu kad se čude oružju koje jako sliči Martijevom pištolju sa zracima.Ali sve u svemu - loše.
    24.06.2003
    20:48:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 9, 8, 9

Meni ne smeta dužina cijele priče, jer je dinamično ispunjena događajima i različitim likovima. Lijepo je uklopljena mistika i religija starog Mexica. Vrlo dobro!
    26.08.2003
    16:25:00 sati
    tdornik

9, 10, 8, 9

Odlicno! Nisam neki fan Letterija, ni Galeppinijevih naslovnica ali prica je odlicna i to pokriva, iako nije najoriginalnija.
    11.09.2003
    23:17:00 sati
    gari
  • Ukupna ocjena 58%

8, 5, 4, 7

Ogromna priča, koja je mogla biti i bolja. Prvo, Letteri je slab za ovakvu mističnu temu, ljudi-jaguari su loše crtani, podzemni hram i simboli, također. Zaplet traje i traje, tek nakon pet epizoda otkrivamo koji je razlog oživljavanja sekte, i onda tako jednostavan i običan kraj: trojica ljudi unište cijeli kult, koji je stvarao probleme cijelom jednom dijelu Meksika, znači, ogromnom području. Famozni ljudi-jaguari se nisu pokazali kao opasni ratnici i protivnici (trojka ih tamani ko zečeve), iako se kroz cijelu priču provlači fama o njihovoj nepobjedivosti, okrutnosti i općenito, strahu i trepetu. Naivan trenutak scenarija je, također, spašavanje Kita. Tex stigne taman u trenutku (i to baš neposredno u trenutku) kad ga spremaju žrtvovati, iako je Kit bio dva-tri tjedna u zarobljeništvu sekte, za koje vrijeme ga je Tex bjesomučno tražio. Najviše mi se sviđa dio u staroj kršćanskoj misiji, tajna zabranjena prostorija gdje se čuvaju "martimisterija" predmeti. Ne bih se bunio kad bi napravili jednog Texa u tom stilu. Naslovnice su u biti solidne, možda na zadnjoj Tex malo nesrazmjeran, ima preveliku glavu za to tijelo.
    03.10.2003
    12:13:00 sati
    stinky
  • Ukupna ocjena 79%

8, 8, 8, 7

Odavanje počasti Texu tj. starim vremenima, onim prije Nizzia i to uspjelo, ali ipak na momente zamorno...
    12.10.2003
    18:46:00 sati
    Verfalk2003

10, 10, 8, 7

14.11.2003
    16:55:00 sati
    Brdar
  • byoman

7, 7, 10, 10

Odlicna prica, ali upropastena svojom razvucenoscu. Nekako su mi prva tri broja dosadna i duga, a tek se u zadnja tri sve malo brze razvija. Samo ozracje mistike je genijalno izvedeno, a i mitologija Asteka je odlicno prezentirana. Ne bih ovu epizodu mogao staviti na sam vrh, ali u TOP 10 sigurno ulazi. Naslovnice mi se jako svidjaju, a crtez odradjuje uvijek dobri Letteri, koji mi se cini najbolji za crtanje ovakvih prica (mislim na znanstvenofantasticne price:-))
    06.01.2004
    00:00:00 sati
    byoman
  • bitola

9, 9, 10, 10

MENI SE BAS SVIDELA OVA EPIZODA.NE MISLIM DA JE PREVISE OTEGNUTA JER SE STVARI BAS ODVIJAJU KAKO TREBA.
    ODLICNO SCENARIO I ZA FILM, BAS KAO STO JE EKRANIZOVANA I EPIZODA "TAJNA MUMIJE".
    08.03.2004
    15:26:00 sati
    bitola
  • kapetan

7, 7, 7, 8

Tema ne predstavlja ništa novo, a Letteri je imao i boljih trenutaka u karijeri. Da je priča stotinjak stranica kraća bila bi ok.
    16.11.2004
    16:26:00 sati
    kapetan

10, 10, 8, 9

03.08.2005
    13:38:00 sati

10, 10, 10, 9

Odlična maratonska priča, i šteta što nema više ovakvih. Iako se proteže na više od pet brojeva kod majstora Nolitte se uopće ne osjeti neko rastezanje i dosada. Radnja je skroz dinamična i napeta.  Crtež je fenomenalan, Letteri briljira, a i naslovnice su vrlo dobre. Matewa mi je bio baš cool lik, šteta što su ga ubili na kraju.
    20.09.2005
    08:10:00 sati

8, 7, 6, 7

nedavno sam pročitao ovu maratonsku epizodu, dugo mi je trebalo, 8-9 dana prije spavanja, međutim, nije priča kriva, nego sam bio jako umoran pa bih ponekad nakon 20-ak stranica zaspao, ne spada mi u najbolje texove, ali mi je bolje legla od recimo, hvaljenog serijala prethodnika (el morisco - stižu ruralesi), letteri mi nije omiljen, a neke galepove naslovnice su me ugodno iznenadile, ipak, ono što najviše fali je karson, bez njega ko pečenje bez soli, ili riba bez maslinova ulja, ili...
    20.09.2005
    14:16:00 sati
  • globinjo

7, 7, 8, 9

letteri na nivou,mistika starog meksika,malo elemenata mm i eto dobre epizode,iako je mogla biti i kraća...
    25.09.2005
    08:29:00 sati
    globinjo
  • SnotMan

9, 9, 8, 6

Odlican rad.jedan od najboljih Tex-ovih epizoda.
    26.09.2005
    18:36:00 sati
    SnotMan
  • npetros2@htnet-dsl

8, 8, 7, 8

Posljednja Nollitina priča do sada je "Golden pass" koji bi kod nas trebao biti u 98 br., a ne "la strage di red hill"
    05.04.2006
    15:22:00 sati
    npetros2@htnet-dsl
  • jack 50

7, 9, 8, 7

Možda nije trebala biti "najduža"
    18.05.2006
    19:53:00 sati
    jack 50
  • Vega

6, 7, 7, 8

Preduga priča. Imamo standardni početak: Tex ulazi u kantinu i maltretira krčmara Jose-a. U istoj krčmi doznaje da je spaljena kuća njegovog starog prijatelja El Morisca, pa usput i priprijeti dječaku koji mu je napojio konja da će njegove roditelje i ostale mještane snaći gadna osveta ako sazna da su upleteni u spaljivanje. Slavni teksaški rendžer zbilja je nisko pao! Pošto je priča razvučena prepuna je tipičnih western elemenata: upadanje u zasjedu, bijeg iz zatvora, te naravno Tex-ov zaštitni znak: izbjegavanje metaka iz neposredne blizine. Također se pojavljuju stari prijatelji Morisco, Montales i spominju stari neprijatelji Mefisto, Tulac i Gospodar kamenja. Najbolji dio ove epizode, složio bih se sa Stinky-em, je tajanstvena kripta u misiji u San Diegu. Sviđa mi se i lik fratra Xaviera koji onako licemjerno govori:"Crkva je zaključila da su ti predmeti opasni jer bi kod nespremnih umova mogli izazvati idolatriju." Tu je Tex, ovaj put sasvim opravdano, zaprijetio fratru, no na kraju ih je Montales-ovo "uvjeravanje" uvelo u skrivenu kriptu. Zanimljivih stvari ima tamo dole: vanzemaljski kostur, maketa i nacrti svemirske letjelice, futuristički pištolj (za koji Tex tvrdi da je nalik starom pištolju). Šteta što je ludi fratar raznio kriptu jer se na tome mogao bazirati sljedeći susret sa El Moriscom. Najviše sam se nasmijao kada Tex sa ekipom krene prema Valle de Rosario i ugleda konjanike kako se približuju, te izjavi:"Ispred svih jaše neki čovjek u bradi. Izgleda zgodan i važan." He, he...kao prava zaljubljena djevojčica. Nema nekog pravog misterija u ovoj epizodi. Odmah vidimo da ljudi-jaguari nose metalne kanđže(znači ljudi su) i čim Antonio Herrera spomene da ima brata Victora koji je istraživač, znamo tko se krije ispod maske boga Tezcalipoca. Također sam primjetio da se Tex poprilično razbacuje novcem. Izgleda da su teksaški renđžeri jako dobro plačeni. Victorovo je objašnjenje razloga svog tog krvoprolića na kraju prokleto dugo. Jedino mi se sviđa kad se Tex-u obrati:"Govedaru iz Teksasa!" Crtež je solidan. Letteri je ranije bio znatno bolji. Isto vrijedi i za Galepa. Moglo je bolje, a sigurno i kraće!
    18.06.2006
    17:39:00 sati
    Vega
  • K.G. 21

10, 10, 8, 4

Odlicna prica koja pokazuje vec dokazano - genijalnost Nizzia i Letteria. Slazem se s vecinom koja kaze da je prica malo preduga no to je potpuno nevazno, ali se isto tako ne slazem sa mnogima koji tvrde da su naslovnice dobre, istina, Galep je veliki majstor ali je po meni antitalenat za naslovnice u usporedbi sa npr. Villom.
    SVAKA CAST I SLAVA GENIJALCU KOJI JE IZJAVIO DA JE TEX BEZ CARSONA KAO RIBA BEZ MASLINOVA ULJA!!!! (cini mi se da je to rekao ken2)
    17.07.2006
    23:31:00 sati
    K.G. 21
  • Vorador

Ukupna ocjena 33%

4, 3, 2, 6

Među najlošijim epizodama. Sam početak u kantini standardan, nastavak "Moriscova tajna" najbolji i najnapetiji segment, "Ljudi jaguari" dosadni i prerazvučeni, "Astečki bog" ,recimo zanimljiv dok se radnja odvija u drevnoj kripti( uz "Moriscovu tajnu" najbolji segment priče), "Selo prokletih" dozlaboga predvidljivo, "Ljudska žrtva" zbrzan i razočaravajuć kraj sa očajnim "rješavanjem" glavnog negativca te bezveznom i prepatetičnom scenom umiranja sporednog lika koji se najedamput pojavio u 3. svesku a Tex se prema njemu ophodi kao da se znaju 100 godina. Crtež katastrofa, monton i nezanimljiv ubija volju za čitanjem već nakon 50 str. Naslovnice su me zaista iznenadile, Galeppini se potrudio.
    27.08.2006
    20:45:00 sati
    Vorador
  • Inferno

7, 6, 7, 7

Epizoda sa elementima fantastike koje rijetko viđamo u western orjentiranom Texu. U Texu kad i postoji fantastika na kraju imamo prilično racionalno objašnjenje. Scenarij je razvučen dozlaboga. Nolitta je u početku (kod Zagora) pisao extremno kratke pričice, te je nakon određenog broja istih potpuno promjenio filozofiju i započeo pisati maratonske pričetine. Da mi je znati što ga je potaknulo na to?! Ipak, tu razvučenost radnje smanjuje tjeskobna borba s vremenom. Opširni dijalozi doprinose razvoju specifične atmosfere. Za razliku od drugih Matewa mi je baš cool tip, heh. Letteri je po posljednji put oslikao neki strip prilično dobro. Njegov problem je što se čvrsto drži tzv. bonellievskog crtačkog stila što rezultira monotonim i jednoperspektivnim vinjetama. Galep je naslikao 3 dobre i 3 loše naslovnice. Zaključak: ljudi jaguari nisu ništa posebno zanimljivi, ali daju jedan pozitivan obol Texovom serijalu.
    16.07.2007
    19:42:00 sati
    Inferno

9, 9, 8, 9

Kakva priča! Trebao mi je cijeli dan da ovo pročitam. Tema nije nova, vidjeli smo slične u npr. MN LMS 662/663 (ljudi lešinari), MN LMS 929/933 (ljudi leopardi), Asteke smo vidjeli u Teks ZS 707/710 itd. Priča je kilometarska i bila bi bolja da je kraća za 100 strana. Ali scenario je prilično zanimljiv, obuhvata sve što krasi cijeli serijal. Šteta što nema Karsona, čak ga Teks nijednom ni ne pomene. Zašto? Posljednji dio epizode je predvidljiv i pokvario je utisak, jer pošto nam dugo nije ni nagoviješteno kakav bi mogao da bude rasplet, odjednom sve biva i više nego jasno. Dobar je onaj dio sa podzemnim magacinom predmeta iz davne istorije, šteta što Marti nije bio tu. Leteri je čudan crtač, stalno koristi potpuno iste face nekih sporednih likova, pa to malo dosadi. Mada, ovo mu je jedan od boljih radova, nisu sva lica često  bezizražajna sa povremenim glupavim smješkom, kao što je znalo da biva. Naslovnice su iznad prosjeka, pred kraj Galepovog rada.
    27.10.2007
    21:17:00 sati
  • Poncho

9, 9, 9, 9

meni je priča zanimljiva, posebno što u teksa nema puno mistike i fantastike. Scena kad uđu u onu kriptu s fantastičnim oružjem je genijalna. Posebno kad tex kaže da to ne može biti pištolj jer nema bubnja s metcima. Radnja možda i je malo razvučena, no men inikako nije bil odosadno ,kad ima više nastavaka pregoriš od želje dok izađe sljedeći. Kraj je loš, jer je na sve ispalo bez fantastike, dano je kakvo-takvo racionalno objašnjenje što me podsjeća na prve Zagore di je uvik ispadalo da se iza svega krije neka varalica.naslovnice začuđujuće odlične.
    06.03.2008
    11:34:00 sati
    Poncho
  • Ukupna ocjena 79%

8, 8, 8, 7

Jedva sam ovo procitao. Da mi teks nije omiljen junak, davno bih izgubio živce (kao i on u ovoj epizodi). Ideja je dobra, ali je sve skupa prerazvuceno (barem za 150 stranica). Jedna od lošijih epizoda u izdanju SD.
    19.06.2008
    13:19:00 sati
    mars1
  • Ukupna ocjena 72%

10, 10, 1, 9

25.08.2008
    18:46:00 sati
    ninny
  • cibalia

9, 10, 8, 10

Sasvim dobra prića, a meni nije dugo. Potpuno shvaćam Morisca kad je onaj fratar zapalio crkvu. Dobre su mi one Matewine riječi samo prokleti razarajućim prah bjedolikih
    18.11.2008
    19:34:00 sati
    cibalia
  • dcopic

9, 6, 7, 7

Stvarno preduga priča, ali to mi kod Texa previše ne smeta. Šteta što nije crtao netko drugi, da napravi malo bolju horor atmosferu u stripu.
    17.01.2009
    22:41:00 sati
    dcopic

8, 7, 8, 7

Nolitta je napravio dobar potez što je u ovoj priči omogućio zajedničku aciju Texove kompanije sa Montalesom i El Moriscom, koji su bez sumnje Texovi najbolji prijatelji nakon Carsona i Tigera. Epizoda je baš onakva kakvu volim, na ogromnom broju stranica.
    15.04.2009
    13:55:00 sati

9, 9, 7, 7

Doista nevjerojatno ! Prvi put kad sam ovo pročitao nisam mogao vjerovati koliko je ovo dugo. Doista svaka čast Sergiu Bonelliju !

28.07.2010
    19:09:00 sati
  • split85

10, 10, 8, 8

Priča je prepuna misterija zasnovanih na običajima predkolumbovog Meksika.
    Stvarno nešto što se mora pročitat. Razožaranje ne postoji.

18.02.2011
    14:53:00 sati
    split85
  • dicmanjac

7, 7, 7, 8

stavrno je preduga priča...ali nije loša.

najviše mi bilo ža onog indijanca prid kraj,iako sam od početka predpostavlja da će poginit kad tad.

kad sam prvi put čita,nisam zna uopće koliko je strip dug,pa sam pomislija da je onaj ludi pop glavni negativac,ali nolitta me zeznija. lol

25.10.2011
    16:11:00 sati
    dicmanjac
  • Ukupna ocjena 61%

6, 4, 8, 7

21.05.2012
    23:02:00 sati

10, 10, 10, 10

Dobri stari Nolitta je uvjek znao napraviti dobru priču!

31.07.2012
    22:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

Odlična priča koja se pamti cijeli vijek ako se pročita u djetinjstvu. Ima puno zanimljivih elemenata, kao Texova nervoza tijekom cijele potrage, zatim posjet staroj misiji i neočekivano fratrovo ludilo. Kraj je evidentno zbrzan i predvidiv, smrt glavnog zločinca nije dostojna njegove "slave" koju je stekao tijekom cijele priče, koja ne gubi na zanimljivosti niti kad se pročita nakon 15-ak godina.

22.10.2012
    13:18:00 sati
    Matt Nurdoo
  • Maki_Mostar

6, 7, 8, 7

Ja sam ovo čitao u dva dijela: da je bila dobra pročitao bi odjednom, ali nije. Koliko je ovo samo razvučeno. Početak i kraj vrhunski, sredina zamorna zato je trebao time-out. Ljudi jaguari su ipak za Zagora, ne za Texa, ali hajde eto....

02.03.2013
    21:24:00 sati
    Maki_Mostar

9, 9, 10, 9

Četiri produžetka. Naša ekipa drnda vunu ne posustaje. Ali uopšte nije dosadno i naporno. Na kraju sve jako dobro i simpa.

07.04.2013
    19:09:00 sati

5, 3, 4, 6

Prica je doneklen zanimljivo pocela, al od sredine, sto se sve vise blizi kraju,postaje bezveznija. Scenario je toliko razvucen i jos kad se doda uzasan crtez,katastrofa. Crtez je toliko los,da ne mogu sad sve nabrajati. Neprirodne poze likova tokom pokreta, mi je najvise zapelo za oko.Tex Willer i Kit,su meni bili nepropoznatljivo nacrtani. Dialozi su bili uzas,a tekstovi Tex'a totalno promaseni,kao i njegovo ponasanje. Ostali likovi ove price,nisu mi bas ostavili nezaboravan dojam. Nolitti i Letteriju mogu samo cestitati,za lijep pokusaj,al ispalo,promasaj. Naslovnice su najbolje od svega.

13.06.2013
    09:30:00 sati

9, 7, 8, 9