Strah

TX SD 41/42 | 224 str.

Tex dolazi u Glenwood (Colorado) u potrazi za razbojnikom koji je ubio jednog mladog ratnika Navajoa, otevši mu konja. No stanje u Glenwoodu je očajno. Lokalni moćnik Vance Holden drži gradić u šaci nakon smrti šerifa Freemana. Kao da to nije dovoljno, u samom gradu, ali i okolici izranjaju jedno za drugim stravično unakažena ženska tijela; sve podsjeća na legendarnog Jacka the Rippera (iliti ga Rasparača, Trbosjeka). Tex se mora prihvatiti uloge šerifa, te uz ostarjelog (i uglavnom pijanog) pomoćnika Nebrasku, “nedužnog” novinara Herberta Addisona (zvanog Tenderfeet) i odlučne Sally Mcguire riješiti oba slučaja.

• Strah
    TX SD 41
  • Neprijatelj bez lica
    TX SD 42

• Orrore!
    TX SR 410
  • Il nemico senza volto
    TX SR 411

• epizoda je u Italiji izašla 1994/1995.
  • Tex sreće novinara Herberta J. Addisona; taj se lik već pojavljuje u epizodi “Suparničke bande” svega nekoliko brojeva ranije (SD 34/35/36), u kojoj kao jedan od glavnih protagonista priče biva otet u svojoj prvoj pustolovini na Divljem Zapadu
  • prilikom upoznavanja Nebraska spominje Texov obračun s pukovnikom Elbertom; Tex je sredio podosta raznoraznih pukovnika, no čini mi se da je ovo bilo pradavno “Samoubilački eskadron” ZS 445/446
  • ne bi bilo zgorega pročitati i DD EX 2 “Jack Trbosjek” radi ponešto drugačijega prikaza iste tematike
  • epizoda se odlično čita uz “Killers”–e Iron Maidena

Evo nam Texa u ulozi šerifa malog grada u Coloradu, u kojoj se kao i obično zatekao slučajno. Naime prihvatio je zvijezdu tek kad je čuo za svirepa ubojstva žena u okolici Glenwooda. Pravog šerifa, Freemana, ubio je lokalni moćnik Vance Holden (barem tako misle svi u Glenwoodu), nakon što je ovaj u jednom vatrenom okršaju usmrtio Holdenovog unuka. Nad gradić se tako nadvija sjena Holdenove odmazde, no Texa puno više zabrinjavaju stravični zločini kojima uz ostarjelog pomoćnika Nebrasku pokušava stati na kraj. Uslijed ubojstva Bonnie, prostitutke iz lokalnog saluna, u gradić dolazi i Herbert Addison, novinar Philadelphia Stara, s ludom teorijom da Rasparač zapravo dolazi iz Škotske, iz Edinburgha, i da u SAD–u samo nastavlja svoj manijakalni čin.

Holdenova prijetnja uskoro se pokazuje stvarnom, i Tex mora okupiti ljude za obranu grada, no osim Nebraske, Addisona i odvažne Sally Mcguire kojoj su Holdenovi ljudi spalili kuću, nitko se ne usuđuje stati na put bogatom veleposjedniku. I tada kulminacija; na Glenwood se spušta teška oluja i započinje pucački obračun koji priču odvodi u brzi rasplet. Neočekivani upad bankara i spletkaroša Donalda La Rua koji je ipak pokazao veliku hrabrost, okreće bitku na stranu Texa i ekipe. Ali La Rue je platio najveću cijenu; to ga je koštalo života. Tu zaista stoji ona da nikad ne znaš što se krije u pojedincu.

Tex: “Razumijem… Ali to ne umanjuje hrabrost koju je pokazao jadni La Rue.”
Addison: “Jadnik, a ja ga nisam volio.”
Tex: “Nitko ne može pouzdano reći što se skriva u srcu čovjeka…”
Addison: “Istina. Katkad ne znamo ni za sebe.”

Ipak, tijekom okršaja Rasparač nanovo udara; ubijena je Rita, još jedna priležnica iz saluna, ali ovaj puta neplanski. Žrtva je najprije ranjena vatrenim oružjem i tek onda dokrajčena vilama, a ne nožem što je dotad bio Rasparačev modus operandi. Među Ritinim stvarima Tex nalazi i određene rukopise koji ga navode na zapanjujući trag…

Za Texa pomalo neobičan krimić s elementima trilera dolazi nam iz pera Michelea Medde. Mnogi od vas zasigurno ga bolje poznaju kao jednog od tvoraca sage o Nathanu Neveru, gdje je zaista imao nezaboravnih scenarija. Kako je ovo jedna od rijetkih epizoda bez Kita Carsona, u prvi su plan uskočili neki drugi likovi koji Texu pomažu rasvijetliti misterij o Rasparaču.

Iako je karakterizacija likova veoma dobra (naročito prikaz šerifova pomoćnika, starog Nebraske koji u jednom trenutku “pukne”, te isprovociran gotovo ubije zatvorenika kojeg je trbao čuvati), dojma sam kako priča ipak nije dostigla ciljanu atmosferičnost. Doduše, svi su klasični elementi krimića prisutni: snažna oluja, ubojica s “poštenom” nožinom, sumnjivi gostioničar i zlokobni grobar. Svi oni predstavljaju pojedine nijanse karakternog kolaža. Medda je, pak, nastojao podići priču na višu razinu, kombinirajući klišej strahovlade lokalnog moćnika s donekle rjeđom tematikom serijskoga ubojice, no čini mi se da priče međusobno nisu sjele, kao da jedna isključuje drugu; složenije nije uvijek i bolje, što navodi na zaključak da je ta nepovezanost pomalo iritantna.

Drugi problem koji sam i ranije mjestimice uočio kod scenarista su nagli i jednostavni, iako ne uvijek i očekivani raspleti, baš suprotno od zapleta kojih je, čini se, pravi majstor i doista zna zaintrigirati čitatelja.

No, nakon kritika – pohvale; kao što sam već istaknuo sviđa mi se karakterizacija likova. Stvorena je paleta raznoraznih društvenih slojeva i to je svakako plus ove epizode. Humor je na solidnoj razini (naročito kad se među dobrovoljcima koje je Tex sazvao za bitku protiv Holdena pojavi stanoviti Hezekiah Shrimp), no to je ipak neusporedivo s legendarnim Carsonom i podbadanjima između njega i Texa.

Ilustracija pronalaska jedne od stvarnih žrtava Jacka Rasparača

Plus Meddi i zbog hrabrosti postavljanja priče na zanimljiv temelj, to jest na fikciji koju je nadovezao na stvarnu priču o Rasparaču, no tu ne bih ulazio u detalje iz straha da ne otkrijem prevelik dio onima koji će je tek pročitati. Ipak nekoliko opaski smatram nužnima; prava ubojstva nisu se zbila u Edinburghu kako je istaknuo Addison, već u Londonu, u okrugu Whitechappel, u sirotinjskoj četvrti East End. Isto tako prva žrtva bila je prostitutka Mary Ann Nichols, zvana Polly, dok je u stripu prva žrtva bila Wendy Barlow, no i njen je nadimak Polly, dakle, jasna je referenca koju je Medda htio postići. E sada, ako je referenca na pravog Rasparača očita, onda se ovoj epizodi može, i to sa popriličnom preciznošću, odrediti točan vremenski okvir u koji je smještena. Naime, ako uzmemo u obzir činjenicu da su se stvarna ubojstva odigrala od kolovoza do studenog 1888. godine (takozvana “jesen terora”), a Addison ističe kako su se ubojstva u Edinburghu dogodila “točno u kolovozu prije dvije godine”, onda događanja u Glenwoodu možemo datirati točno na kolovoz, i to 1890. godine. No, kako to uklopiti u ukupni Texov opus posebna je problematika koja zaslužuje i posebnu temu, a ona ipak ne spada u ovu recenziju.

Ali zato naslovnice spadaju, a za njih bih rekao da su sjajne, a pogotovo “Neprijatelj bez lica”, iako ni prva ne zaostaje (nekima će vjerojatno biti i bolja). Claudio Villa zna posao i tu se nema što za dodati. Kamo sreće da češće radi epizode, iako vjerujem da mu je i ovako raspored pretrpan jer se radi o prvoklasnom majstoru.

Na crtež neću trošiti puno riječi, budući da je i predobro poznat. Guglielmo Letteri nažalost nije više što je nekad bio, a naročito je to uočljivo uspoređujući ovu seriju s “Iščezlim lešom” ZS 906/907 (kojega preporučujem) istoga majstora, gdje je i tematika ista (ili vrlo slična), što se nažalost ne može reći i za konačan rezultat. Godine su uzele svoj danak, no za mene je Letteri uvijek bio i ostao jedan od sinonima za Texa, stoga nisam previše kritičan prema crtežu. Spomenuta epizoda svakako je preporučljiva i glede scenarija, a ne samo crteža.

Sve u svemu, ovo je solidna priča koja ima za temu jedan od najvećih svjetskih misterija: hladnokrvnost i okrutnost čovjeka koji je sebe nazivao Jackom Rasparačem, i koja je dan danas aktualna u kriminlistici, te zaokuplja pozornost brojnih analitičara, psihologa, raznoraznih vještaka, forenzičara i inih. Ovaj broj garantira ugodnu razbibrigu, no ipak, nemojte očekivati brda i doline.

TX SD 38/40 Carsonova prošlost

TX SD 43/45 Divljina

• jasa

10, 10, 10, 10

Tex je Tex i nema boljeg strip junaka od njega!
    25.09.2006
    17:45:00 sati
    jasa
  • jack 50

6, 6, 8, 9

Slaba epizoda. Crtež odličan, barem meni.Naslovnice odlične, pogotovo ova druga...
    25.09.2006
    19:42:00 sati
    jack 50
  • npetros2@htnet-dsl

8, 7, 5, 10

Epizoda je solidna, Medda je uspio složiti dobru priču na dva stripa koja ima u sebi atmosferu, jedino je to malo Letteri moga bolje odraditi ili bolje da je neko drugi crta epizodu. Naslovnice su odlične pogotovo prva!
    26.09.2006
    07:31:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

7, 6, 5, 10

Priča je mogla biti vrhunska ali izvedba ipak nije na zadovoljavajućoj razini.Tex kao šerif podsjeća na stare dane,dakle bezkompromisno radi čistku u gradu i obračunava se sa svakim koji pokazuje i najmanje znake neposlušnosti.Lik Nebraske iritira.Još jedan u nizu senilnih staraca kad su u pitanju westerni(mislim da ih ima ama baš svaki) i nije posebno inovativan.Misterija oko ubojice je također zanimljiva ali se gubi u standardnoj "moćnik vs.siroti građani" zavrzlami koja je ovdje potpuno suvišna i mislim da se trebalo više usredotočiti na rasparača.Razlog za neuspjeh leži i u činjenici da ovu priču crta Letteri.NJegov izrazito sterilan i nedimamičan crtež je totalno neadekvatan ovakvoj priči.Dajte Ortiza da pokaže kako se to radi!Druga naslovnicajedna od najbojlih Villinih(a koja mu je loša,pitam se ;-))Čestitke i recenzentu na prvoj recenziji.POkazao je i vrlo profinjeni glazbeni ukus.Naime,Killers od Maidena je odličan album sa pjesmama koje se direktno tiču ove epizode(Murders in the Rue Morgue,Killers)ali na njemu ima i ostalih klasika(Genghis Khan,Wratchild).Slučajnost ili ne,baš sam danas nabavio novi album Maidena-Matter of Life and Death
    26.09.2006
    19:07:00 sati

7, 7, 3, 7

jedan od lošijih texova koje sam čitao, ideja nije dobro sprovedena u djelo, crtež spušta priču za nekoliko razina niže. čak ni naslovnice nisu ništa posebno. inače mi se sviđa kad se ponovno pojavljuju neki sporedni likovi (u ovom slučaju Adison), ali u ovom slučaju je to premalo za dobro priču.
    28.09.2006
    11:38:00 sati
  • Prodigy

9, 8, 5, 9

Fenomenalan spoj dva filmska klasika,Jack the ripper ubacen je u scenarij legendarnog "Rio Brevo" okruzenja.Tex u ulozi J. Wayne-a kao serif koji pokusava izvesti pred sud pulena lokalnog mocnika,i biva ostavljen na milos i nemilost cijelog grada izuzev par pojedinaca.Nebraska ovdje zauzima ulogu legendarnog Stumpy-a iako s nedovoljno komicnih crta(pa se primjecuje izostanak Carsona i njegovih dialoga s Texom) koje Medda nadopunjuje drugim gegovima.Mislim da je radnja tecna,prica ima dinamiku,baca nas lijevo - desno i ima nepredvidiv kraj.Letteri nazalost daleko ispod prosjeka,posebno u scenama kad Tex djeli batine,ti su pokreti u najmanju ruku tragikomicni.
    O Villi i njegovim naslovnicama gotovo uvjek sve najbolje,pa tako i ovaj put - gotovo savrseno.
    10.10.2006
    22:44:00 sati
    Prodigy
  • Vorador

Ukupna ocjena 34%

3, 3, 2, 10

Jedino što mi se sviđa na ovoj epizodi su fantastične naslovnice. Priča dosta slaba, neiskorištenog potencijala, pomješane dvije različite teme koje ne pašu jedna uz drugu. Čak bih rekao da je više vremena potrošeno na razriješavanje sukoba s Holdenom umjesto da se više pažnje posvetilo glavnoj temi, zločinima Rasparača. Crtež na žalost još više umanjuje vrijednost ovog stripa.
    28.10.2006
    12:13:00 sati
    Vorador

8, 9, 8, 10

Medda je napisao dobru priču i tako jos jednom opravdao moje povjerenje. Likovi su zanimljivi, pogotovo Nebraska koji me dobro nasmijao i koji me najvise podsjeća na one odlične filmove Johna Wayne-a! Letterijev crtež je solidan, za naslovnice je dovoljno reci – Claudio Villa- i već se zna ocjena ;)
    09.11.2006
    20:46:00 sati
  • Inferno

8, 9, 7, 10

Možda te dvije paralelne pričice same po sebi nisu nešto posebno originalne, ali njihovo kombiniranje je prilično vješto odrađeno. Scenarij mi se jako sviđa zbog odličnog nizanja scena, pogođene atmosfere, iskorištenosti svih likova ali i zbog jednistva mjesta i vremena radnje. Sam početak mi je totalno cool: Tex, kao usamljeni jahač ulazi u grad Glenwood koji nikad nije bio predvorje raja, ali ga se sjeća i u boljem izdanju, primjećujući pritom brojne kriminalne face koje su gadnije od onih iz arhive Allana Pinkertona. Možda Letteri nije kao nekada, on mi je ovdje solidan, a najviše mi se sviđa Texov hladni izraz lica. Priča o Vanceu Holdenu i teroriziranju grada ponovno podsijeća na "Rio Bravo", te je slična tema bila obrađena i u "Topeka". Čak i Nebraska podsječa na onog starog veseljaka iz istoimenog filma. Što se tiće priče o rasparaču, mislim da je mogla biti daleko mističnija, odnosno, manje predvidljiva. Ali na kraju se sve to fino privodi ka zavšetku začinjeno onim retoričkim Nebraskinim pitanjem i još misterioznijim Texovim odgovorom po pitanju hoće li žene ikada imati pravo glasa. Medda mi je omiljeni scenarist koji epizodi pristupa vrlo pažljivo kako se ne bi potkrale nelogičnosti, te je i ovog puta obavio posao kako treba. Čak i bez Carsona ima dosta komedije: scena s već spmenutim ratnim veteranom Hezekiahom, te scena kada je La Rue opalio trisku svojoj krmači od žene... Odlično je prikazan i obračun sa Holdenovim kaubojima koji se referira na film "Obračun kod O.K. Corala", odnosno, obračun Wyatta Earpa i Doca Hollidaya s Mannenovim kaubojima (v. pisani roman WE: "Pakao u Wichitti"). Naslovnice su za čiste desetke.
    10.10.2007
    13:51:00 sati
    Inferno

10, 10, 10, 10

Šteta što Medda nije pisao više scenarija za Teksa. Sve desetke za ovo, odavno nisam pročitao bolju epizodu.
    17.02.2008
    20:53:00 sati
  • Poncho

7, 9, 9, 10

Zanimljiv spoj Texa i Jacka trbosjeka. Naslovnice odlične.
    06.03.2008
    11:08:00 sati
    Poncho
  • lwood

10, 10, 9, 10

nisan veliki Texov fan ali ova epizoda je odlična.jedan od najboljih Texova koje sam čita.
    06.05.2008
    10:30:00 sati
    lwood
  • bora81

8, 8, 9, 9

Dopada mi se ovakav Teks Viler.Prica je odlicna kao i fantasticna naslovnica,crtez takodje super.Nadam se da ce se nastaviti sa ovakvim epizodama Teksa u buducnosti
    26.05.2008
    16:45:00 sati
    bora81

7, 7, 5, 9

jedan solidan Tex kojem dojam kvari Letteri (u cjelini nije tako loš,ali u scenama borbe je zbilja očajan)...što se pak Medde tiče,on mi je ipak bolji dojam ostavio u Dylanu-mislim da bi ovo bilo puno bolje da je cijela priča bazirana samo na tom rasparaču (znači napisana isključivo kao horor) bez umetanja priče o Holdenu...Villa odličan,pogotovo sa prvom naslovnicom
    06.06.2008
    20:34:00 sati

9, 8, 8, 10

Jedna sasvim solidna epizoda. Nema dobrog starog Carsona što mi smeta, ovdje bi se on mogao dobro istaknut. Prica je malo nedorecena (a i izvedba), kraj neobican i iznenadujuci (kao u detektivskim romanima). Naslovnice mrak, crtež solidan.
    26.06.2008
    07:48:00 sati
    mars1
  • cibalia

9, 8, 7, 10

Još jednom je Medda napravio dobar rad na Texu i to mi je drago. Ova epizoda mi je baš dobra i odiše tajanstvenošću jer sam ja mislio da je novinar ili stari ubojica, ali sam pogriješio. No prelaku oni srede onog lika Freemana ili kako već se zvao. To su toliko najivni kauboji da uđu u šerifov ured. Letteri je pao u kvaliteti što se znalo jer je on počeo crtat jako rano i njemu je vrijeme za penziju. Za Villu pohvale.
    22.01.2009
    14:44:00 sati
    cibalia
  • dcopic

8, 7, 5, 10

Solidna priča, krimić, malo horora. Medda nije loš, ali ipak u Nathanu naravno mnogo bolji. Šteta za crtež, jer Letteriju ne leže ovakve priče. Dobar je u otvorenim prostorima i prerijama, odnosno bio je dobar nekada davno. Naslovnice vrhunske!
    01.02.2009
    15:22:00 sati
    dcopic

8, 7, 7, 9

Medda je još jednom napisao izvrstan scenarij za Texa, samo nek i dalje nastavi. Atmosfera je zanimljiva iako Letteri nije uspio svojim crtežom dočarati neki jezivi ugođaj.
    16.04.2009
    12:40:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

8, 8, 8, 10

08.09.2009
    16:20:00 sati
    Brdar
  • Ukupna ocjena 73%

7, 8, 7, 7

Ovo mi je jedna od boljih Texovih priča jedino kraj mi je nelogičan jer na početku priče prva ubijena djevojka nagovorava svog ubojicu kao, da je muško a na kraju je ženska.

21.05.2012
    22:30:00 sati

10, 10, 10, 10

Medda je savršeno kombinirao ove dvije teme.

03.08.2012
    13:02:00 sati

6, 8, 6, 10

Medda je napisao prilično ozbiljnu i zanimljivu detektivsku priču za jedan serijal kao što je Tex, u kojem nema puno priča popout ove. Nažalost, iako je priča uzbudljiva i zanimljiva, te je glavnog krivca teško pogoditi, Medda ju je podosta unakazio brojnim izlizanim frazama, a da stvar bude gora, Letterija je dopao ovaj scenarij, a kako je dotični već zašao u period u kojem mu je svaki novi rad sve gori i gori nije uspio ni približno dočarati atmosferu koju nagovještavaju odlične Villine naslovnice. Iako je Letteri i dalje svoj posao obavio korektno, unatoč tome što su slavni dani iza njega, on jednostavno nije dobar izbor za neobičnu epizodu poput ove.

05.01.2013
    17:57:00 sati
  • Maki_Mostar

10, 10, 10, 10

Opet sve vrhunski, Tex u punoj spremi s puno posla a malo suradnika. To s Holdenom kojemu je toliko važno osloboditi nekog šmoklju je malo pretjerivanje ali je bilo potrebno da se napravi vrhunski mix u kojem ćemo upoznati puno osoba, svi odreda moguće ubojice (ja sam u jednom trenu posumnjao i na Nebrasku, koji je veliki plus za epizodu, samom pojavom je djelovao kao Carson 2). Opet odličan taj neiskorišteni Medda, Letteri i Villa također

01.03.2013
    13:20:00 sati
    Maki_Mostar

9, 8, 8, 10

Prica je za mene odlicna. Napeto je od prve do zadnje stranice. Vrlo interesantni likovi.Vrlo dobar scenario je uspio pravog ubojicu sve do kraja da prkrije. Osobno sam sumljao na troje,cetvero likova, al nikad na Sally M.  Cak sam posuljao na Donaldovu suprugu. Jedino zamjeravam,prici i scenariu,okrsaj sa g.Holden i njegovim ljudima,glup razlog,masa mrtvih. Tu je M.Medda trebao naci malo jaci razlog,za toliko prolivene krvi. A i sam tjek okrsaja,morao je biti bolji. Crtez je poprilicnoi ok,pokoji problem sa propocijom,al odlicna zastrasujuca atmosfera. Naslovnice,cista desetka.

01.07.2013
    12:43:00 sati

9, 9, 10, 9

Meni je ovo pravi krimić, i stvarno mi je žao što Medda nije napisao više epizoda. Crtež odličan za oavkvu epizodu. Zadnjih 30-40 stranica stvarno je bilo upitno tko je ubojica, da su svi bili s moje strane osumnjičeni osim Tex-a...

25.08.2013
    20:25:00 sati
  • Dudley Smith

7, 6, 6, 10

Zašto je Medda prebacio Jacka Trbosjeka iz Londona u Edinbourgh nije valjda ni njemu samome jasno. Što se tiče priče, ne volim baš avanture bez Carsona, jer smatram njega glavnim "začinom", ali ova je prilično uspjela, kombinacija klasičnog westerna alla "Rio Bravo" i kriminalističkog zapleta. Svakako bitno lošija od dvije Meddine epizode, ali ionako je bilo teško nadmašiti "Suparničke bande".

18.05.2014
    13:52:00 sati
    Dudley Smith