Thonga tiranin

TX SD 7/9 | 240 str.

Tex i Kit Carson na granici Teksasa i Meksika istražuju nestanak karavana koje su prolazile tim krajem. Otkrivaju da su napadači banda Meksikanaca i skupina crnaca, odbjeglih robova, pod vodstvom okrutnog Thonge. No, ima crnaca nezadovoljnih Thongovim krvavim pohodima i s njima će Tex pokušati zaustaviti daljnja krvoprolića...

• N/A

Naslovnica 4

• Uhoda
    TX SD 7
  • Thonga tiranin
    TX SD 8
  • Lažna uzbuna
    TX SD 9

• La spia
    TX SR 371
  • Thonga il tiranno
    TX SR 372
  • Falso allarme
    TX SR 373

• Nema posebnih napomena

Raznolik je broj neobičnih neprijatelja s kojima se susreo Tex u dugom vremenu objavljivanja. Među njima je sigurno i skupina odbjeglih crnih robova koja se Texu i Carsonu suprotstavila u ovoj epizodi. Tim više što je ta skupina svoje skrovište našla usred Teksasa i što je došlo do vrlo čudnog Nizzijevog eksperimenta da saveznici pobunjenih crnaca budu meksički banditi. Dakle, nakon dolaska crnaca u Teksas, odvojile su se dvije grupe, na strani mudrog Omoka i pobunjenici na čelu s okrutnim Thongom. Uobičajene stvari. Thonga je ubrzo, uz pomoć Meksikanaca zauzeo selo i zarobio Omoka, a počeli su i napadi na karavane u tom području. Tex i Carson našli su se na njihovom tragu i tu su da im pomrse račune.

No, budnim okom pratili su ih crni stražari. I otada počinje lov na uljeze- Texa i Carsona. Radnja ove priče je vrlo dinamična. Stalan je lov na Texa i Carsona, a kada ranjenog Texa rijeka odnese do simpatičnog crnca Kenda, a Carsona zarobe crnci radnja se nakratko odvaja, sve dok Tex ne oslobodi svog prijatelja uz pomoć Kenda i lažne uzbune. Dinamičnosti pridodaje i živ crtež Carla Marcella kojemu je ovo jedna od najbolje oslikanih priča za Texa. Odličan je odabir za ovu epizodu i dojmljiv je pogotovo njegov crtež crnačkih pobunjenika i mislim da ga nijedan Texov crtač ne bi nadmašio po tome. Sjajan je i ambijent ove priče čemu je posebno on pridonio, ali i Nizzi sa svojim scenarijem. Manjak, ako se to može reći da je manjak, je crtanje Texa i Carsona, koji uopće nisu loše nacrtani, koliko se razlikuju od «originalnog» crteža Galepa ili Ville. Inače mi se njegov crtež nije sviđao, sve do prije par dana kada sam opet pročitao ovu priču. Priča je ovo u kojoj je bilo uistinu malo vremena za predah. Praši se na sve strane. Stalno se vode neke borbe, potjere, okršaji, cijela je epizoda u znaku akcije. Svirka na svakom koraku. Glavni dirigent- Tex Willer. Bilo je zanimljivo gledati kako su crnci nemoćni sa puškama, a s druge strane stekao se dojam da su nepogrešivi u odapinjanju strelica i gađanju koplja. S druge strane Tex i Carson su stvarno bili nepogrešivi sa svojim Winchesterkama, u nekoliko navrata su potpuno istrijebili skupine crnaca koji su osim slabog otpora par puta potpuno izigrani od rendžera. To se pogotovo vidjelo kod Carsonovog oslobađanja kad je Tex uz pomoć Kenda namamio sve crnce van sela, i za to vrijeme bez problema oslobodio Carsona. Tex je još jednom pokazao kako je hladnokrvan dok uz sebe ima svoj revolver. Carson ga je upozorio na dvije zmije čegrtuše koje su se spremale napasti ih, ˝Ove misle napasti˝. A Tex će mrtav hladan, kaubojski drzak, ˝Vidim˝. Munjevito je povukao pištolj i obje prostrijelio jednim hicem. Zapamtio sam i jednu pomalo smiješnu scenu kada je Carson bio napadnut od crnca koji je skočio s litice prema njemu. Carson ga je ubio puškom još dok je on još bio u zraku.

Cijela epizoda vrvi od Texovih i Carsonovih upadica, standardnih ciničnih izjava tjekom vrućih okršaja i zafrkancije naša dva junaka. To je svakako osvježilo priču kao i pojava jednog čudnog lika-starog crnca Kenda, koji je pobjegao iz sela kada ga je zauzeo Thonga i koji je bio vjerni Omokov prijatelj. On je izlječio ranjenog Texa i s njim krenuo u akciju. Njega opisuje par riječi koje je i sam Tex rekao za njega, ˝...Starčić koji se prokleto dobro drži!˝. Simpatičan lik koji je usprkos svojim godinama sposoban strelicom pogoditi pticu u letu na nekoliko stotina metara, popeti se na visoku liticu prije Texa, jer je kako on kaže odabrao lakši put. Tex ga u početku nije ozbiljno shvaćao, ali je poslije bogme promjenio mišljenje. Imao je veliki udio u cijeloj akciji protiv neprijatelja, skupio je sve Thongine protivnike i spremio ih za završnu borbu, a čak je na kraju sam uhvatio velikog Thongu! Mislim da sam vas uvjerio kako se radi o vražjem starcu koji je zapravo bio jedan od ključnih likova priče i koji je svoj vedrim, mladenačkim duhom obogatio ovu priču. Posebnu ulogu imala je meksička banda koja je poslužila pobunjenim crncima da zauzmu selo. Sami su imali drukčije planove. Željeli su iskoristiti naivne crnce da za njih pljačkaju karavane, poslije posjede i cijela sela. Tako bi stvorili malu vojsku koja bi poharala cijelo okolnje područje.

Njihov vođa bio je Matias, lukavi, ali i predvidivi bandit koji je zapravo upravljao Thongom, a samim time i crncima. Na kraju mu je Carson isporučio jedan metak u čelo s kratkom ciničnom porukom, ˝Pozdravi mi sotonu˝. Tako je završilo teroriziranje tog kraja, a vlast u selu crnaca preuzeo je Omoko. Na kraju uz oproštaj od Kenda, Tex mu je obećao da nikome neće reći za njihovu tajnu zemlju. Mislim da je obećanje i ostvario jer kako ja znam više se poslije nikad nije susreo sa crnim narodom Teksasa.

Par riječi o naslovnicama. Pošto je Slobodna Dalmacija ovu epizodu tiskala na početku 1995. naslovnice su još uvijek djelo Galepa. On od naše publike pobire uglavnom loše kritike za svoje naslovnice, a ako su se puno bolje naslovnice od ovih ocijenjivale s dvojkom ili trojkom kako će tek biti ocjenjene ove? Ja im dajem četvorku i smatram da ima puno puno boljih naslovnica, ali i nekolicina slabijih. Prva naslovnica zapravo spada u prošlu epizodu i nju sam malo manje gledao pri ocjenjivanju iako mi se dosta sviđa. Na drugoj naslovnici pojavljuju se likovi iz priče, ali ne i određena situacija, jer se taj segment iz naslovnice uopće nije dogodio u priči. Možda je Galep tom naslovnicom želio predočiti lov na Texa i Carsona koji se događao na nekih 30-ak stranica tog stripa.
Kod Texa su mi puno draže one klasične i surove western priče, ali ni ova epizoda svakako nije dosadna. Posebna pohvala ide Marcellu i Nizziju koji su što dobrim crtežom, što scenarijem stvorili sjajan ambijent. Sve skupa, ukupan dojam je dosta dobar, ali nije ovo neka sad kultna epizoda, niti neka koja mora ostati u nekom posebnom sjećanju nekog stripofila, ali respektna i zabavna, jednostavne radnje i neobiča epizoda.

TX 5/7 Kradljivci stoke

TX SD 9/10 Skriveni pištolj

• Thommo

7, 8, 7, 6

Evo, plus za Koresha, jer Tex je malo zastupljen u recenzijama, uz lavinu Dylana, Zagora, Nathana... samo bih volio da je manje prepričavanja epizode. Inače fina recenzija.

Što se tiče epizode, meni je izvrsna: fora ideja, spoj Crnci + Meksovi, dobri sporedni 'glumci', posebno Kendo, negativci Chaska i Thonga. Marcello mi ne spada u Top 5 Texovih crtača, ali ovdje je vrlo dobar. Ne smeta mi Marcellova interpretacija Texa i Carsona; drugi to naprave još puno ne-sličnije: Gilbert, Kubert, Magnus,...
    20.01.2005
    08:40:00 sati
    Thommo

5, 6, 9, 6

Priča sama po sebi i nije loša ali nikako mi se ne uklapa Tex-a.Izgubljene doline i starodavni narod..nije to ono što se traži.Više sam za klasični western.Šteta što nema direktnog obračuna Tex-Thonga a kad smo već kod ovog poslednjeg,uprkos popriličnoj težini mora se priznati da je u sjajnoj kondiciji.Dok Meksikanci udobno jašu,on predvodi svoje ljude na dugim sprintevima pritom se ne zamarajući previše.Primjećujem da Tex i nije baš najbolje vaspitan jer crnce konstantno naziva majmunima što je za takvog pozitivca nedopustivo.Sve u svemu,osim par dobrih pucnjava i standardnih zajebancija između Texa i Carsona,ovo je epizoda koja se pamti samo po dobrom crtežu.Začuđujuće,Galepove naslovnice su sasvim solidne.
    20.01.2005
    20:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

6, 7, 8, 6

Malo mi je nategnuto to savezništvo između crnaca i Meksikanaca, a i Izgubljenih Plemena mi je previše u Bonelli stripovima.
    23.01.2005
    14:33:00 sati
    Verfalk2003
  • Ukupna ocjena 66%

5, 5, 10, 6

Ko što je već Verfalk primijetio, kroz većinu Bonelli junaka se zavrti ista tema. To je uobičajeni postupak. Tako da izoliranih etno skupina imamo na gomile u raznim junacima, posebno tu prednjači Zagor, koji se susretao sa Francuzima, Španjolcima, naravno crncima (Osvetnik Masai) itd. Evo i Tex nalazi zagubljene crnce te ih pobije barem 20-30 vlastoručno. Epizoda ni po čemu posebno zanimljiva, standardna priča sa odličnim crtežom. Aco je, ko što i priliči doktoru, sjajno zapazio fiziološko čudo; onaj Thonga ima nekih 150kg (najmanje), a aerobni kapacitet vrhunskog dugoprugaša. Interesantno, do sad se nikad ni na kakvom mitingu nije pojavio trkač slične konstitucije.
    06.03.2005
    12:04:00 sati
    stinky
  • Ukupna ocjena 33%

4, 2, 4, 3

Prilično slaba i razočaravajuća priča.Što se tiče Galeppinijevih naslovnica,mogle su biti bolje.
    10.06.2005
    16:14:00 sati
    zerovnik
  • globinjo

5, 6, 2, 8

marcello opet sve uništio svojim škrabotinama,epizoda tanka,ali dobro da nije uvijek "run and gun",i da nije uvijek klasični western.l..naslovnice nisu loše,pogotovo zadnja!
    17.10.2005
    07:35:00 sati
    globinjo

9, 10, 10, 6

A i vama je svaka epizoda Texa loša, a uz to još i kritizirate Marcella koji je baš dobar crtač a pogotovo se iskazao u ovoj epizodi jer je odlično nacrtao one crnce. Scenarij je odličan I ZASLUŽIO JE NI VIŠE NI MANJE NEGO ČISTU DESETKU!!! U ovoj epizodi ima pregršt akcije, ni na trenutak me nije uvatila dosada a i onaj starac mi je baš zanimljiv lik. Ma nemate vi pojma što je dobro. Naslovnice su iznad prosjeka budući da ih crta Gallep.
    30.10.2005
    23:39:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

5, 5, 8, 6

DEEEEEEEEEPPP SHIT... ipak, Marcello na visini zadatka
    06.04.2006
    15:01:00 sati
    npetros2@htnet-dsl
  • Vega

7, 8, 9, 7

Jako dobra epizoda! Tex i Carson istražuju nestanak rudara i karavana. Pronalaze krvlju ispisanu poruku nekog kopača zlata koja kaže:"Pri zalasku sunca sjena zmajevih očnjaka pokazuje skrovište crnih demona." Volim ovakve epizode koje počinju mistično. Ubrzo pronalaze skriveno pleme crnaca koji pod vodstvom tiranina Thonge i u suradnji s pokvarenim meksikancima, pljačkaju i ubijaju sve nesretnike koji se zateknu blizu njihova skrovišta. Priča nije pretjerano originalna, ali je kvalitetno odrađena. Sporedni lik starca Kendea je izvrstan i priskrbio je priči barem ocjenu više! Marcello je odradio dobar posao. Njegov crtež mi odgovara kod Tex-a. Naslovnice su također dobre, onako u duhu epizode.
    Tex(namjerava pomoći Kende-u prilikom uspinjanja): Hoćeš ruku?
    Kende(uvrijeđeno): Misli ti na sebe. Kende ima dovoljno ruku!
    18.04.2006
    20:21:00 sati
    Vega
  • jack 50

5, 6, 4, 5

Ma i nije baš nešto...pogotovo mi se ne sviđa crtež Marcella ni kod Zagora ni kod Texa. Naslovnice ništa posebno, tipični Galleppini...
    17.07.2006
    21:16:00 sati
    jack 50
  • Vorador

9, 9, 10, 5

Meni jedna od najdražih Texovih priča. Dinamična, zabavna i prepuna akcije i zanimljivih sporednih likova. Marcello definitivno (meni barem) najbolji Texov crtač uz Villu, da ne zaboravim napomenuti. Naslovnice, najslabiji segment; pogotovo druga. Prva mi je ,doduše sasvim OK ali spada pod prijašnju epizodu pa zato ,sveukupno, niža ocjena.
    14.08.2006
    01:22:00 sati
    Vorador
  • targon

7, 8, 8, 6

Marcello je sasvim ok, istina da je briljirao u epizodi "Carsonova prošlost", ali i ovdje je jako dobar. Naročito je upečatljiva vinjeta kad se Carson obračuna s onim debelim Meksikancem. Ipak crtež u prije spomenutoj epizodi promatram u skladu sa sjajnom pričom. Ovdje je priča dosta slabija, izolirana etnička skupina koja na kraju takvom i ostaje, to je za Texa klasika u doslovnom smislu te riječi. Inače Thonga je legenda, možda ga sretnemo u još ponekoj epizodi. Naslovnice - a što reći, prva jako dobra, druga srednja žalost, treća ajde, može proći. Ma nisu one loše, ali kad vidiš Villine nije ti svejedno. Na kraju dobra epizoda, puna akcije i dinamike, jako brzo se čita...
    26.09.2006
    00:48:00 sati
    targon
  • Inferno

8, 8, 8, 5

Zbilja "gušt"-recenzija. Palac gore! Rijetko u Texu expermentiraju sa ne-western temama. Tu i tamo se pojavi Mefisto, ali većinom su tu klasične priče s Divljeg zapada. U ovom slučaju ponovno imamo izgubljeno pleme i nespojivu kolaboraciju između bivših crnih robova i meksičkih razbojnika. Ali Nizzi je dobro realizirao kasakvau ideju, a što je najvažnije konačno se makao iz zagušljivog grada. Imamo malo mistike u početku, tu su zanimljvi likovi poput Thonge i Kendea, a ne nedostaje ni Tex-Csrson prepirki & macho izražavanja. Veliki plus priči je neprekidna akcija začinjena mudrim Texovim taktičkim potezima. Marcello je fantastičan posebno kad je riječ o projiciranju Nizzievih zamisli u akcijskim scenama ("Nepobjedivi", "Posljednji okršaj u Bannocku"). Dobro je i nacrtao face onih crnaca. Galepove naslovnice su ipak loše, a jedna je čista kopija Marcellove vinjete unutar stripa. Zabavno!
    22.08.2007
    17:48:00 sati
    Inferno

7, 8, 10, 8

U ovoj priči najbolji je crtež (zaista izvrstan). Priča malo šteka (to s crncima u pustinji na jugu SAD-a je stvarno čudno), ali akcija je konstantna pa nije dosadno. Naslovnice ne briljiraju, ali nisu ni tako loše. Sve skupa prihvatljiv paket pogotovo što je crtež izniman.
    06.06.2008
    09:57:00 sati
    mars1
  • cibalia

8, 7, 7, 7

Bravo za Marcella. Ideja o toj izgubljenoj zajednici mi se ne sviđa, ali prolazi.
    15.11.2008
    21:30:00 sati
    cibalia
  • dcopic

7, 8, 9, 9

Ova priča mi je bila pravo osvježenje jer se prvi puta u Tex staffu pojavljuje sjajni Marcello. A sad, banda crnaca iz afrike i Meksikanaca, koji zajedno tajanstveno pljačkaju i ubijaju nije ništa posebno. U svakom slučaju neuobičajeno i pomalo naivno! Začudo naslovnice su mi odlične...
    19.01.2009
    19:39:00 sati
    dcopic

6, 6, 8, 4

Baš jedna prosječna Texova epizoda. Nema neke složenije radnje ili većih preokreta, ali svejedno sa guštom pročitaš epizodu. Onaj starčić Kendo je zbilja simpatičan lik. Marcello je ovdje vrlo dobar, iako je nedugo poslije pokazao da može biti i bolji (naravno mislim na Carsonovu prošlost). Za Galepa su riječi suvišne. Prva naslovnica mu je čak još dosta dobra, ali je napravljena za prošlu priču pa ju ne uzimam u obzir.
    30.03.2009
    14:47:00 sati

8, 5, 7, 7

Iako ova epizoda sadrži već prežvakane teme o snovima zlih moćnika o uspostavljanju vlastitog kraljevstva itakodalje, uživao sam čitajući ju. Radnja je lagana i nimalo dosadna. Svaka čast, Nizzi!
    15.04.2009
    13:24:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

.,slažem se da je priča malo nategnuta.,crtež savršen
    23.04.2009
    19:03:00 sati
    Neustrašivi Chico
  • split85

9, 9, 8, 6

Ova mi je priča ostala u sječanju, čak i danas znam svaki detalj napamet i to  14 godina nakon što sam je prvi put pročitao.

17.02.2011
    20:45:00 sati
    split85

10, 10, 10, 10

Nezaboravna epizoda, jedna od najupečatljivijih iz djetinjstva!

16.02.2012
    13:44:00 sati
    Matt Nurdoo

6, 8, 8, 8

Dobra priča.

21.05.2012
    22:43:00 sati

9, 9, 9, 9

Odlična priča mada mi nije jasno kako stražari nisu čuli lažnu poruku.

31.07.2012
    00:01:00 sati
  • Maki_Mostar

8, 8, 9, 9

Složio bih se s mpavinovim komentarom iz 2005.god. na dotadašnje komentare, jer je ova epizoda dosta dobra i čitljiva, bez stavljanja papirića i onih rečenica: "Sutra ću nastaviti". Ove naslovnice po meni bez sumnje spadaju u gornji dom gornjeg doma Galepovih naslovnica, a što se tiče radnje jedan zanimljiv pokušaj, mali scenarijski izlet Nizzija u čudnu tematiku. Da je osvježenje (za mene) jest, ali na kraju mali minus jer je sve nekako zbrzano i Texovci olako pobjeđuju.

01.03.2013
    14:14:00 sati
    Maki_Mostar

7, 6, 7, 2

Prica je sasvim citljiva,ide sve brzo bez nekog naprezanja. Kao neki film od Indiana Jones. Dovoljno pitanja koja bi imao,ostaju bez odgovora.Tex i Carson,naoruzani sa Winchesterkama,su poput dvije danasnje Us.Army divizije. Crtez je djelomicno vrlo dobar. Tex,Carson i Meksikanci su ok crtani. Kod crnaca su vec vidljivi problemi,kao da se radi o likovima za "Humor-Cartoon". Kojih je sve mogucnosti za naslovnice bilo,a napravljene su dvije koje su stvarno blizu dnu dna.

31.05.2013
    16:10:00 sati

10, 10, 10, 10

Jedna od najdražih priča kod koje ne mogu biti objektivan. Sjaćem se kad sam kupio 'Uhodu' pa čekao nastavak, pa nakon čitanja znao da treba čekati još...

22.12.2013
    23:05:00 sati

8, 8, 9, 5

16.10.2014
    01:17:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%

5, 6, 7, 6

08.04.2016
    23:34:00 sati
    Eddie Monsoon

10, 8, 10, 9

Ovo mi je u vrijeme SD bila omiljena epizoda, a Marcello dugo vremena omiljeni crtač Texovih avantura.

29.01.2017
    19:30:00 sati

8, 8, 9, 8

22.02.2019
    09:45:00 sati

6, 6, 2, 5

Šteta što je ovo Marcello crtao.

17.07.2019
    10:42:00 sati
  • dnevni boravak

7, 6, 10, 7

Prvo: pod dojmom sam Marcellovog crteža, mislim da je ovdje imao vrhunac. Kadrovi prerije, detalji, ljudi, konji - sve je savršeno.

Meni draga epizoda, nisam veliki ljubitelj Texa i više volim ove netipične misteriozne epizode.  Ipak fali rješenja u scenariju da se može reć da je sjajno. Rasplet je pre jednostavan i namješten za good guys a nije mi drago što neznam kako je Thonga završio. Karakterizacija likova je jako dobra, posebno Kende.

26.12.2019
    20:20:00 sati
    dnevni boravak

9, 10, 10, 8

Jedna od onih priča koje sam imao nepotpune tijekom 90-ih godina pa sam napokon došao na svoje. Imao sam samo uvod u priču gdje su Tex i Carson istraživali i došli do zaključka da postoji neki tajni prolaz. A sveska je završila kako Thonga i njegovi crnci trče da unište naše junake i tu mi je ostao veliki upitnik i žal za onim - kako se to sve završilo i što je bilo dalje. Kad smo kod Thonge, ovako odokativno, čovjek ima između 150 kg i 170 kg. A ovdje je dosta trčao, u par navrata. Zamislite to u stvarnom životu - mislim da bi crknuo nakon prvih 20 m :). Ali sveukupno, jako mi se svidjela priča, dosta i akcije, a taj zajebantski odnos Texa i Carsona mi se jako dopada. Veoma se veselim narednim epizodama i čitanju.

21.01.2020
    10:20:00 sati
  • lwood