Lilythina tajna - Dinamit

TX VCZS 14 | 176 str.

Dvije kratke Bosellijeve priče napisane povodom 70 Texovih godina u kojima se vraćaju davni ali ne i zaboravljeni likovi. Lilyth konačno može ispuniti obećanje dano jednome fratru koji je u prošlome životu bio razbojnik, a Dinamit će biti osedlan po posljednji put kako bi spasio svoje krdo i Texa.

• Lilitina tajna - Dinamit - Jednog vrelog popodneva...
    TX VCZS 14
    TX ZSR 14

• Il segreto di Lilyth - Dinamite
    TX SBEMG 4

• U Italiji je četvrti broj Tex Magazina s dvije priče po pedeset stranica i sedamdesetak stranica tekstova i ilustracija raznih autora objavljen u rujnu 2018., obilježavajući tako i kroz tu ediciju sedamdeset Texovih godina. VČ je izdanje objavio 14. po redu u ediciji Zlatnoj seriji u kolovozu 2019. s dvije naslovnice; A je originalna (Villin rad), a B, retro, rad je Darka Perovića. Veseljaci nisu objavili tekstove i ilustracije, ali su umetnuli treću priču od svega 13 stranica, napisanu od Nolitte, a nacrtanu Ticcijevim prepoznatljivim crtežom. Priča je nastala 1992. za potrebe dnevnika L'Indipendente, a objavila ju je novosadska Stripoteka u 1020. broju. Priča ima recenziju.
  • Ovo je druga priča u cijelosti posvećena Lilyth, prvu je napisao Claudio Nizzi povodom 60 Texovih godina.
  • Druga priča u ovom broju posvećena je Texovom konju, Dinamitu.
  • Gianluigi Bonelli je ideju za mladog Texa kao jahača na rodeu koji kroti pastuha Dinamita uzeo iz filma.

Texu je s vremenom redovna serija postala tijesna, pa se od lipnja 1988. počeo širiti i na druge edicije. Prva je nastala Speciale Tex edicija, popularno zvana Texone, potom su uslijedile Maxi (1991.), Almanacco del West (1994.), Color Tex (2013.), Romanzi a Fumetti (2015.), Tex Magazine (2016.) i Speciale Tex Willer (2019.) Izlišno je napomenuti da sve edicije (ili gotovo sve) redovito objavljuju avanture najdugovječnijeg teksaškog rendžera i talijanskog strip junaka, a svaka od tih publikacija posebna je na svoj način.

Evo, recimo Texonei, em su veliki format, em na njima rade međunarodno priznati umjetnici, kako talijanski tako i strani, priče se objavljuju jednom godišnje u lipnju (iznimka su 1996. i 2011. kada su priče objavljene u jesen), a za razliku od drugih edicija kojima je crtač naslovnica legendarni Claudio Villa, naslovnice Texonea crtaju crtači priča. Maxi edicija formatom je ista poput redovne serije, ali ne trebate višemjesečno čekati da pročitate cijelu priču i saberete dojmove. Color edicija - em vam već sama riječ govori, em je u jednu svesku stavljeno više kratkih priča, a i neke naslovnice su crtali drugi ilustratori osim Ville. Romanzi a fumetti je edicija s pričama u boji o mladome Texu Willeru na 64 stranice, a Almanacco del West također sadrži cjelovite i kratke priče (oko 92 stranice), i imaju tekstualne dodatke o povijesnim likovima i događajima iz vremena Divljeg zapada. Almanacco je jedina ugašena edicija, a zamijenio ju je Tex Magazine.

Edicija je zamišljena kao godišnje izdanje s dvije kratke samostalne priče, a naglasak je, uz Texa, stavljen na popratne likove iz serijala. U ovome četvrtome, slavljeničkome broju, promijenjen je koncept - ovo izdanje izlazi samo šest mjeseci od objavljivanja trećega, scenarist obje priče je Mauro Boselli, a likovi koji se pojavljuju… pa, teško bi se oni mogli nazvati klasičnim popratnim ili sporednim likovima. Kao prvo, nesumnjivo je Boselli izabravši baš ta dva lika igrao na emocije čitatelja, kao drugo, povodom sedamdeset Texovih godina nisu se smjeli pojaviti likovi koje smo nebrojeno puta do sada viđali.

“Lilythina tajna” naslov je prve priče, a radnja je postavljena u Texovu prošlost, u vrijeme kada je kao mladić bio oženjen s Lilyth, kćerkom poglavice Navaja. U vrijeme Gianluigija Bonelija nismo do kraja spoznali kakva je Lilyth bila, jednostavno ju je Bonelli ignorirao nakon vjenčanja s Texom, a svi znate pod kakvim se dramatičnim okolnostima to vjenčanje zbilo. Dinamit je na neki način kumovao braku Texa i Lilyth jer se spotaknuo nakon preskakanja klanca, a Tex je završio na navajskom stupu za mučenje. Taj senzacionalni preokret-kada se Tex oprostio sa životom, a ruku spasa ponudila mu je mlada i odlučna Indijanka - dovesti će do nezamislivih posljedica za serijal. Ta sudbonosna Gianluigijeva odluka dovela je do toga da će se serijal bazirati na paradigmi Texa kao zaštitnika i poglavice Navaja, a rezervat Navaja postaje svojevrsni Darkwood.

Elem, da ne idem u širinu, nakon obavljene ceremonije vjenčanja Tex brže bolje hita u nove avanture, a Lilyth naglo nestaje iz serijala, sve do kobnog događaja sa zaraženim dekama. Dva razbojnika, Brennan i Teller, kako bi se osvetili Texu donose deke zaražene variolom verom u selo Navaja, a tek će puno godina kasnije Bonelli povesti stazom osvete. U toj priči posvećenoj Texovoj osveti ima mala emotivna retrospekcija u kojoj nam Bonelli donosi neke detalje: Tex govori kako su mu dvije godine u selu Navaja uz voljenu ženu s kojom je dobio sina bile najsretnije godine njegova života.

Texova saga ostavlja malo prostora za intimne trenutke s Lilyth, međutim, s vremena na vrijeme sjećanje na Texovu voljenu ženu oživi, kao u Nizzijevoj priči Ti sentimentalni trenuci su značajni jer smo navikli Texa gledati kao tvrdog i beskompromisnog lika bez interesa za žene, a upravo malim procesima humanizacije koje je započeo Gianluigi Bonelli u “Zakletvi”, a nastavio Claudio Nizzi stavljajući Texa u ulogu naratora kojem se sjetne misli, obično u sumrak, kada se sve utiša, a četiri parda zapale vatru i skuhaju kavu, vrate u selo Navaja i intimne trenutke koje je proveo s voljenom ženom.

Iako Lilyth brzo nestaje iz serijala ona i dalje ostaje ključna figura u cijeloj sagi. Lilyth je jedina žena koju je Tex volio, a i neizravno je cijelo vrijeme prisutna zahvaljujući njihovom naslijeđu-sinu Kitu. Povodom šezdeset Texovih godina uigrani tandem Claudio Nizzi i Fabio Civitelli donijeli su nam priču u kojoj se Lilyth konačno pojavljuje. Priča je ispričana kroz retrospekciju, znate već tu klasiku kada su u pitanju povraci u prošlost - četiri parda u sumrak bivakuju, a Tex, na poticaj drugih, ponajviše sina Kita, počinje priču. To su uvijek dirljivi momenti jer Kit nikada nije upoznao svoju majku, pa ovakvi trenuci imaju posebno značenje, posebice jer nam Nizzi donosi i Texove nikad zatomljene osjećaje spram Lilyth, stoga ni ne čudi sjetan i romantičan naslov priče, a ujedno prvi put vidimo Lilyth na naslovnici.

Kako već napisah, o Lilyth nismo znali gotovo ništa jer ju je Bonelli brzo maknuo iz serijala, a Nizzi u svojoj priči upravo tamo gdje je Bonelli stao izgrađuje Lilythin lik i djelo, stavljajući je u ravnopravnu ulogu s Texom. U jednom bljesku energije i odlučnosti Nizzi oslobađa karakter mlade djevojke, njenu snagu i hrabrost koje pokazuje suočivši se s bandom Apaša koju predvodi Zli Gavran, Texov neprijatelj. Lilyth ne pokazuje strah, strah je zamijenjen zdravom dozom opreznosti i zabrinutosti, koje blijede kada uzme winchesterku u ruke.

Na pitanje “Kakva je bila Lilyth?” Nizzi nam u ovoj odličnoj priči odgovara: Lilyth je bila hrabra i samosvjesna mlada žena koja voli svog muškarca. Ako se prisjetite trenutka u Bonellijevoj priči, kada je Lilyth spasila Texov život udavši se za njega, sjetit ćete se njene izjave da se nije udala iz ljubavi već kako bi zaustavila rat. Tu ona pokazuje mudrost, ali se i u jednu ruku žrtvuje, jer ne zna kakva je Tex osoba i kakav će joj biti muž. Gianluigi dublje od toga nije išao u njihove međusobne osjećaje u toj ranoj fazi serijala, u “Zakletvi “ je već drukčije pristupio, puno emotivnije, a Nizzi ovdje odaje počast Lilyth kao mladenački razigranoj, a istovremeno hrabroj ženi, punoj ljubavi prema Texu.

Mauro Boselli u svojoj je priči na tragu Nizzijeve, samo njegova nije ispričana iz retrospekcije, već gledišta mladoga Texa, u vrijeme kada se tek oženio. Priča započinje dolaskom Texa i Lilyth u mali samostan Djevice Marije Milosrdne s časnim sestrama, a baš kao i u Nizzijevoj priči i ovdje su Tex i Lilith srdačno dočekani, i tu Boselli kroji solidan zaplet stavljajući u prvi plan ponosnu i hrabru Lilyth. Došla je ne samo kako bi časnama koje poštuje i koje su je odgojile i naučile mnogočemu tako i čitanju i pisanju, obznanila da se udala, već i kako bi održala davno obećanje dato fratru Pablu kojeg je posjećivala u misiji San Joaquin. Taj zaplet postaje složeniji kada saznamo da je fratar svojevremeno vodio nasilan razbojnički život, da bi se u jednom trenutku pokajao i ostatak života odlučio provesti u molitvi i činjenju dobra, ali kako to ponekad biva, mračna prošlost vreba iz nekog kutka. Ta mračna prošlost su nekadašnji fratrovi sudruzi u zločinu, koji su izgmizali i traže davno skriveni plijen.

Na pedeset stranica Boselli uspijeva razviti sve kompozicije koje čine dobru priču - uvod, zaplet, vrhunac, preokret i rasplet. Uvod je klasično obrađen, u njemu smo saznali razlog njihovog dolaska u samostan i Lilythinu tajnu dugo skrivanu obećanjem danom jednom fratru koji je u prošlom životu bio razbojnik. Zaplet počinje onoga trenutka kada Boselli ovu varijaciju na temu skrivenog blaga začinjuje atraktivnom lokacijom davno napuštenog puebla “Drevnih” na nepristupačnom mjestu u klancu sugestivna imena “Planina praznovjerja”.

U tom davno napuštenom pueblu Boselli počinje usložnjavati radnju ubacivanjem grupe bandita kojima je na čelu fratarov bivši sudrug u zločinu, a sada bogati rančer don Hektor, a Boselli radnju vodi u samo jednome pravcu-krajnji cilj je jedna adrenalinska akcija i pucačina koja Texa pokazuje superiornog nad protivnicima, čak i kada je sam protiv petorice, ali s druge strane Boselli Texa prikazuje i kao mladića koji nije nepogrešivi junak, jer u ovoj priči čini jednu pogrešku u procjeni stanja, a kojom riskira Lilythin život ostavivši ju samu u pueblu. U tim sekvencama s Lilyth, koja se nalazi sama nasuprot nekolicine bandita, Boselli nije upotrijebio klasičnu šemu bespomoćne žene u nevolji, već je nastavio Nizzijevom karakterizacijom-Lilyth je i ovdje uključena u akciju i u nekim trenucima preuzima inicijativu u svoje ruke.

Iako počiva na klimavim nogama (desetak su godina razbojnici motrili na pueblo ne bi li konačno dočekali nekoga tko zna gdje je blago, umjesto da su u tih deset godina rastavili pueblo kamen po kamen i pronašli skriveni plijen), meni se ova kratka priča svidjela. Ponavljam, ništa spektakularnije i drukčije od Nizzijeve “Stazom uspomena” Boselli nam nije donio, ali je, baš kao i Nizzi, uspio stvoriti odličnu kemiju između Texa i Lilyth i donio nam na uvid jedan dio Texova života o kojemu se malo zna - prekratko vrijeme koje je proveo sa voljenom Lilyth, a ne mogu se oteti dojmu da je ovo generalna Bosellijeva proba za nešto više, možda za jednu novu godišnju Texovu seriju u kojoj će scenaristi produbiti emocionalni odnos između dvoje mladih i koji će nam donijeti njihov obiteljski život rođenjem sina Kita, naravno, sve ukalupljeno u neizostavnu akciju.

Što se Civitellija tiče, ovo je njegov drugi uradak u kojem crta mladoga Texa, i to izgleda sasvim pristojno. Ima svoju interpretaciju Texa kao dvadesetogodišnjaka i mlade Lilyth koja mi se sviđa, a u kontekstu cijele radnje posao je odradio za jednu finu osmicu.

Druga Bosellijeva slavljenička priča, ilustrirana sigurnom rukom Maurizija Dottija, dovodi Texovog konja Dinamita u središte pozornosti. Dinamit je čak bih rekao i prvi Texov pard jer se pojavljuje od začetaka serijala, kada je Tex bio mladi odmetnik i još nije upoznao Kita Carsona i Tigera Jacka. Taj pouzdani pastuh pokazao je svoje kvalitete nosivši Texa u raznorazne avanture, a u onim rijetkim Gianluigijevim izletima u Texovu prošlost saznali smo kako su Tex i Dinamit postali nerazdvojni. Nakon osvete nad kradljivcima stoke koji su mu ubili oca, Tex je odlučio raskrstiti s rančerskim načinom života ostavivši ranč mlađem bratu Samu, a on se zaputio u San Antonio. Tamo se zaposlio kao jahač na rodeu, a pri prvom susretu s Dinamitom, inteligentnim, brzim i borbenim pastuhom, uspijeva ga ukrotiti. Taj dio priče Bonelli je posvetio Johnu Wayneu i njegovoj ulozi u filmu “Čovjek iz Utaha”, gdje glumi Johna Westona, kralja rodea koji kroti divljeg pastuha, a pogađate, konj se zove Dinamit.

Pa ipak, Dinamita je, baš kao i Texovu ženu Lilyth, pa i psa Sotonu, sustigla ista sudbina-u jednom je trenutku naprasno nestao iz serijala. Znakovito je da je taj konj ipak prirastao Bonelliju k srcu toliko jako da nikada više Tex nije imao konja kojem je ime nadjenuo niti je razgovarao s njim ili mu tepao. Dinamitov nestanak iz serijala vjerojatno je ideja Bonellija koji se morao nekako snalaziti u scenarijima u kojima banditi pucaju u konja na kojem Tex jaše, ali ga Bonelli nije želio ubiti pa ga je s vremenom uklonio iz serijala, prepuštajući ga zaboravu. Desetljećima kasnije Boselli nam u ovoj priči razrješava misterij.

I u ovoj je priči Boselli išao u sferu retrospekcije, ali nam to krije do posljednje stranice. Kratak i buran događaj koji se nedavno zbio prepričava ozlijeđeni Kit i donosi radnju u Texovoj sadašnjosti, preciznije 25 godina nakon posljednjeg Texovog osedlavanja vjernog pastuha. Premisa radnje počiva na Dinamitu koji živi u slobodi zajedno sa svojim krdom, koje čuva i predvodi ih, ali i opasnosti koje prijeti stadu - na kradljivcima konja koji su povezani s bogatim rančerom Greenom, a koji unajmljuje Boltona, nepogrješivog strijelca koji ima zadatak eliminirati Texa Willera. Ovdje se Boselli malo poigrao s paradigmom koja se provlači kroz serijal - Tex ponekad izbjegava metke s par metara udaljenosti, i donio nam je uzbudljivi dvoboj winchesterke protiv sharpovke - repetirka protiv preciznosti u fokusu su dramatičnih sekvenci koje je Dotti odlično prikazao.

Boselli je uspio napisati solidnu akcijsku, a istovremeno lijepu i dirljivu priču o pastuhu koji je nakon niza avantura s Texom stekao slobodu, da bi po posljednji put demonstrirao svoju inteligenciju, hrabrost i apsolutnu odanost Texu. Iznenadio me način kojim je Boselli uspio premostiti klasičnu banalnu priču o jednome zaboravljenom konju i donijeti nam pamtljivu priču o ljubavi, prijateljstvu i odanosti između Texa i Dinamita, s odlično izbalansiranim krajem koji prelazi u epsku sferu serijala - Dinamit ne ugiba pogođen metkom, već se velikodušno žrtvuje za svoje krdo i Texa. Boselli je na taj način uradio ono što niti jedan scenarist nije; uspio je pronaći uvjerljivo objašnjenje zašto Dinamita Tex više nije jahao, ali i žrtvom koju je podnio na kraju priče Dinamit više nikada neće otići u zaborav.

Maurizio Dotti svoj je dio posla obavio fantastično, i jedino mi je žao što je priča sažeta na pedeset tabli prepunih ekspresivnih gesti i karakterizacije i likova i konja. Čista desetka crtežu, a Boselliju ide čvrsta osmica za posao koji je odradio.

TX TXMG 2b Teror u šumama

6, 5, 8, 7

Priča o Texovom konju!? Prvi znak teške krize inspiracije Bosellija.