Vlak za Redville

TX VEC 50/51 | 220 str.

Četvorica prijatelja na tragu su trgovcima oružjem. No, ne stižu na vrijeme da spriječe isporuku, pa su Komanči Hrome Pume nabavili 60 pušaka te namjeravaju opljačkati i zapaliti dolinu Rio Tinta. Tex je uspio organizirati evakuaciju gradića White Rocka, čiji su se stanovnici spasili otišavši vlakom za Redville, uz pomoć Kita Carsona, dok Tex, Kit Willer i Tiger Jack moraju pokušati zaštititi stanovnike Alamite…

• Vlak za Redville
    TX LU 182
  • Voz za Redvil
    TX VEC 50
  • Blokirani put
    TX VEC 51

• Un treno per Redville
    TX SR 550
  • Strada sbarrata
    TX SR 551

• Ovo je kronološki gledano 321. Texova priča. Strip je prvi puta izašao u Italiji 2006. godine u brojevima SR 550 (Un treno per Redville – Vlak za Redville) i 551 (Strada sbarrata – Blokirani put).
  • Reprinti ove priče: Tre stelle Tex 550 i 551 (2009), TEX di REPUBBLICA- L'ESPRESSO 217 (Il ponte sul fuime – Most preko rijeke) i 218: (Prima dell'alba – Prije svitanja) i Tutto Tex 550 i 551 (2017).
  • Na ovim prostorima strip je prvi puta izašao 2016. godine u brojevima 50 i 51 (Veseli četvrtak). Drugi puta izlazi 2021./2022. godine, u brojevima 182 i 183 (Ludens).
  • Po 114. put se pojavljuju sva četvorica prijatelja. Sve avanture u kojima se pojavljuju sva četvorica prijatelja možete vidjeti ovdje. Gledamo li pojedinačno: Kit Carson se pojavljuje 270. put, Kit Willer 157. put, a Tiger Jack 143. put.
  • U predgovoru stripa VČ donosi lijep tekst o Komančima, no, samo prvi dio, obećani drugi dio zamijenio je predgovor o Magnusovom Texoneu. Komanči se pojavljuju po 19. put u serijalu, o Komančima sam već pisao u recenziji „Karavana odvažnih“.
  • Ovo je Nizzijev 115. rad na Texu, 75. na SR
  • Ovo je Ortizov 12. rad na Texu, 7 na SR, a zanimljivo kako prvi put crta lik Kita Willera!

Nizzi, 2006. godina, prva pomisao: nije baš zlatno razdoblje serijala i autora! Ako gledamo kroz tu prizmu, onda ova priča odudara od te konstatacije, jer s obzirom na razdoblje uopće nije loša! Definitivno spada u kategoriju iznad prosjeka tog razdoblja i spada među najbolje Nizzijeve uratke iznad broja SR 500! Priča počinje s temom koja bi čitatelja trebala stalno držati u neizvjesnosti i ovaj put Nizzi u tome u potpunosti uspijeva; radnja je dobro konstruirana, od početne ideje do samog kraja priče! Nizzi uspijeva izraditi scenarij, koji stvara veliku napetost i uključenost čitatelja, što je svakako sjajna vijest! Još jedna je to priča koja se temelji na rasnom sukobu kauboja i Indijanaca, bez obzira na to Nizzi je dobro osmislio ovu priču, a može se reći kako radnje/akcije sigurno ne nedostaje! Čak i ako je tema daleko od originalne (a svakako jest daleko od originalne: pobunjenih Indijanaca pobjeglih iz rezervata smo se već nagledali u serijalu, kao i krvoločnih Indijanaca željnih osvete, čija je psihička ravnoteža narušena pretrpljenim rasističkim nepravdama), a dijalozi i nisu baš sjajni (a neki su i suvišni), to jest neprirodni su i tipični nizzijevski (posebno bode u oči dijalog Texa i sina glede zabrinutosti za Tiger Jacka), priča je dobro vođena, s dobro odmjerenim i uravnoteženim scenarijem i s dobrim idejama, uzbudljiva i zabavna. Ima naravno i dosta nedostataka, poput nekih scena nepotrebno razvučenih ili poput pričljivih Komanča, koji odaju sve svoje planove, Texove tvrde glave ili Tiger Jackovog uhođenja, od kojih drugo nisam baš najbolje razumio, ionako je sve bilo već poznato i plan skovan, a opet se Tiger Jack šalje u neprijateljski logor? Zapravo, najveći nedostatak priče je rana predvidljivost, upravo zbog spomenute pričljivosti Komanča! Praktički na početku nam je odmah sve jasno! Pronašavši Komančera zakopanog tako da mu samo glava viri iz zemlje, to jest živ zakopan pod suncem, (e to se može nazvati nes(p)retnim scenarističkim detaljem ili tipičnim Nizzijevim scenarijem tog vremena, mislim na otkrivanje planova, ne na zakapanje), naši junaci saznaju i brojčano stanje Komanča i njihove planove. Saznajemo i koji je izvor strašne mržnje Hrome Pume spram bijelaca: prije desetak godina, tada Crvena Puma i prijatelj mu Medvjeđe Srce, radoznali dječaci, odlučili vidjeti grad bijelih ljudi, Alamitu. Njihov posjet saloonu završava tragično, četvorica bijelaca ih prvo napiju, a onda ih svežu za rep konjima i natjeraju konje u galop. Kad se konji zaustaviše, bace ih u provaliju. Medvjeđe Srce umire, dok Crvena Puma otad ima jednu nogu kraću i novo ime Hroma Puma. Hroma Puma se zaklinje nad tijelom mrtvog prijatelja u osvetu! Dirljiva je to priča o rasizmu. U sadašnjosti dokopavši se pušaka, Hroma Puma započinje divlje pljačkaške napade u društvu šezdesetak Komanča pobjeglih iz rezervata. Glavni cilj pobunjenih Komanča je Alamita, kako bi pronašli krivce za smrt Medvjeđeg Srca i natjerali ih da krvlju plate svoje grijehe. Usput su im na putu rančevi, gradić White Rock, most na Rio Tintu. Treba sve to spaliti i porušiti. Puno puta viđen mentalni sklop Indijanca osvetnika! Lajtmotiv priče je osveta, koja se u umu Indijanca zaslijepljenog mržnjom može pretvoriti samo u želju za krvlju bijelog neprijatelja. A daleko od toga kako je Hroma Puma prikazan kao mudar poglavica.

I tu dolazimo do pojma karakterizacije likova, malo ću se dotaknuti likova kroz neke detalje vezane uz priču. Nizzi je svakako propustio priliku za nešto više napravivši slabu karakterizaciju likova, jer je pazio samo na karakterizaciju trojice Texovih prijatelja (ili bolje rečeno dvojice, jer nije znao što će sa Texovim sinom), dok je sve ostale likove, uključujući i glavnog negativca Hromu Pumu jako slabo okarakterizirao. Fora je svakako lik vodnika Bruka i njegov argument colta! Uz Carsona i Tiger Jacka svakako najpozitivnija točka priče! Hroma Puma, kojeg proždire mržnja i želja za osvetom za tužno i nepravedno zlostavljanje koje je kao dječak pretrpio, ne samo prema onima koji su ga učinili hromim, nego i prema cijeloj bijeloj rasi. Hroma Puma ima svoju osvetu, ali plaća smjelost i glupost! Uspio je ubiti „samo“ dvojicu od četvorice ubojica svog prijatelja, a isprva se činilo kako će spaliti cijeli Texas, ali iako je trebao i morao biti središnja figura, umjesto toga jedva ga se može vidjeti, a uskraćeni smo i za trenutak njegove smrti. U svakom slučaju ga možemo smatrati gubitnikom i likom za zaborav, a moglo je sve biti drugačije!

Naslovnica Repubblicinog Texa 217: Tex planer

Tex i prijatelji pokušavaju spasiti stanovništvo ugroženog područja. Tex, bacivši oko na kartu područja (Vidi sliku desno - Repubblicinog Texa 217!), odmah brzinski sve isplanira i kako to obično biva sve proročki pogodi! Tex uobičajeno zapovjednik (pogotovo u Nizzijevim pričama), kako vojsci, tako i svojim prijateljima. Nakon zapovijedanja Tex je poprilično odsutan iz radnje, ali to svakako nije mana stripu, štoviše, bar smo zato dobili Carsona i Tiger Jacka solo u akciji! Putevi prijatelja se razdvajaju; Carson briljira u akciji spašavanja mosta na Tio Tintu, preko kojeg treba proći „vlak za Redville“ sa evakuiranim stanovništvom White Rocka. Cijeli dio evakuacije White Rocka je vrlo lijep upravo zahvaljujući epizodama Carsona i spomenutog vodnika Burkea. Šteta je što Carsona nema u drugom nastavku stripa!

Tiger Jack ponovno pokazuje svoje sposobnosti praćenja i bez problema prisluškuje Hromu Pumu u logoru pobunjenih Komanča. Pitanje je samo kako Hroma Puma nije promijenio planove našavši stražara bez svijesti? I što je to saznao Tiger Jack, a da već to nismo znali? Tiger Jack uspijeva spasiti i Texa pred kraj priče! A što reći za ulogu Kita Willera u ovoj priči? Iako je prisutan u priči stalno uz oca, dodijeljena mu je sporedna uloga! Dok je Nizzi vješto iskoristio individualne kvalitete i vještine Carsona i Tiger Jacka, dodjeljujući im glavne role u pojedinim dijelovima priče, Kita Willera je sveo na dekorativnu prisutnost; nestaje u potrazi za vojnicima, ali s druge strane to je sasvim uobičajeno u serijalu, odnosno da jedan od prijatelja odlazi tražiti pomoć i tako nestaje sa scene, a ovo je priča bazirana upravo na toj činjenici da su se prijatelji prisiljeni podijeliti, pa iako se pojavljuju sva četvorica prijatelja ni u jednom trenutku ih ne vidimo svu četvoricu zajedno u akciji, u borbi! Ovaj put dolazak Kita s vojskom je prihvativ kao narativno rješenje! Ali još jedna lagana predvidljivost!

Texov motivacijski govor stanovnicima Alamite mi se nije svidio! Namjera da upozori na opasnost od Komanča, koji se približavaju gradu, je uspjela! Na kraju je očekivano uspio uvjeriti stanovništvo da je jedini spas bijeg i napuštanje domova, ali što reći na činjenicu kako Tex pred cijelim gradom imenuje krivce, a da se pritom ništa ne dogodi, kao da je bacio riječi u vjetar. Ni Tex, ni stanovnici nemaju reakcije? I dok je tu Nizzi malo sfušario, nasuprot tome jako mi se svidjelo što je uslijedilo nakon toga, to jest što je Nizzi istakao reakcije običnog puka na saznanje o napuštanju domova: tjeskobu mlade djevojke, koja se boji za svoju djecu; bijes starca koji ne želi napustiti svoju zemlju i strah tijekom noći kad ugledaše kako gori White Rock. Nizzi se zadržava na ovim ljudskostima, tjerajući i nas da doživimo strah i bijes ljudi u bijegu. Tu još valja spomenuti braću Dana i Willyja Fogertyja, koji su nešto više okarakterizirani, ali ništa posebno (dvojac je to koji je prije deset godina sudjelovao u spomenutim rasističkim događajima), koja nakon Texova govora odluče sami pobjeći. Tex ih pušta uvjeren kako će pasti u ruke Komanča, što se naravno i događa. A njihov kraj je bio lako predvidljiv, teško da bilo tko od čitatelja nije pomislio da idu u susret smrti. To je također detalj koji mi se nije svidio. No, kad je riječ o braći ima detalj koji mi se svidio, a to je njihov kraj, ne u smislu same smrti, već je Nizzi prikazao pravu bratsku ljubav, koja ih vodi do užasnog kraja, jer padaju obojica živi u ruke Hrome Pume. A Willy je mogao pobjeći ispunivši ranjenom bratu želju da ga upuca. U svakom slučaju Nizzi je prikazao braću malo drugačije nego što smo navikli vidjeti loše momke u serijalu. Hroma Puma im namjenjuje isti tretman, koji je i on prošao prilikom susreta s njima. Što reći za taj detalj? Ja sam sigurno očekivao nešto drugo, a ne tipičnu osvetu oko za oko, zub za zub.

Valja još spomenuti kako je Tex postao „dobrodušan“, prvo prema komančeru, a onda i prema Jimu Brodyju (što ga je moglo koštati glave). Kad je komančero u pitanju, Texa pamtimo kao posebno grubog kad su trgovci oružjem i viskijem u pitanju. Ovdje je očito mislio kako je sunce koje je spržilo komančera već dovoljna kazna. Kad je Jim Brody u pitanju, on je također loše okarakteriziran, a opet je Tex naivno nasjeo na njegovu igru. Prilikom prvog susreta Tex ga osramoti pred svima u Alamiti, što Jimu bude dovoljan razlog za osvetu. Po meni malo pretjerano!

Prva stranica stripa, komančeri u akciji

Crtež: već po prvoj tabli odmah bi prepoznali da je riječ o Ortizu! Neki bi rekli uvijek isti Ortiz i pogriješili bi. Naime, od prvog pojavljivanja Ortiza na SR prošlo je 8 godina. U to vrijeme je Ortiz stekao status jednog od najbržih crtača, što je s godinama svakako donijelo padu kvalitete njegova crteža. Tako je i ovu priču nacrtao za manje od godinu dana. Iako se može reći kako je crtež još uvijek otmjen, može se naći i hrpa karikaturalnih vinjeta, a manje je detaljan crtež nego ranije. Ortizovi crteži su manje tamni i prljavi nego inače, što je također rezultat brzine crtanja. No, neke noćne vinjete izgledaju fantastično i oduzimaju dah! Po prvi put crta lik Kita Willera i on mu nema uvijek isto lice, a i izgleda malo nabildano! Sve u svemu još uvijek i više nego dobar majstor Ortiz!

Naslovnice: naslovnica na kojoj se vidi kako Tex sprječava vojnika da puca na Indijanca u bijegu nekako izgleda neprirodno, plus što je nebo neprirodne boje i upada u oči šarenilo, dok je druga naslovnica SR 551 fantastična! Jedna naslovnica ispod Villina nivoa i jedna izvrsna, u zbroju dajem solidnu sedmicu za naslovnice, iako sam se dvoumio između sedmice i osmice!

Rezime: naravno kako je dvojac Nizzi/Ortiz svoje vrhunce dosegao nekoliko godina ranije, ali i ovdje su nam podarili uvjerljivu priču, svakako zabavnu, uzbudljivu i ugodnu za čitanje! Ortiz u padu, ali prihvatljiv. Nizzi nakon dugo vremena bez većih rupa u scenariju! Dobro osmišljena priča, dobro vođena i s dobrim idejama. Priča koja se pročita u jednom dahu, napeta, dramatična i zabavna! Tko voli priče s trgovcima oružjem, pobunjenim Indijancima i Texom strategom, priče s puno akcije i napetosti, sigurno će uživati! Primjer priče gdje nema originalnih ideja, a opet smo dobili zabavu, što i jest bit! Priča je svakako mogla biti i bolja da je Nizzi uveo neke nepredvidive elemente, ovako predvidljivost smanjuje emotivni dojam kod čitatelja, ali Nizzi je ovaj put igrao na provjerene karte! Svakako preporučam pročitati, dobar je to izbor da se vrijeme provede čitajući dobar strip! Nećete zažaliti! Uživajte!

Uvodna stranica drugog nastavka, dolazak u Alamitu

TX LU 170/171 Colorado Belle

TX VEC 54/55 Tročlana banda

7, 7, 7, 7

Možda bi bila ljepša priča da je osveta Hrome Pume bila usmjerena samo na one koji su ga vezali za konja i ubili mu druga, ovako je nekako izgubila pravu poentu... Autori jesu u drugom dijelu pravedno vodili Hromu Pumu do osvete nad odgovornim, a to što je tu još poneko stradao izgleda da nije bilo mnogo važno. Ortiza kao crtača baš ne volim, a naslovne su mogle biti i maštovitije.

18.12.2021
    10:23:00 sati

9, 8, 9, 9

Epizoda u kojoj Tex hvata cev puske ne moze da bude losa.
    18.12.2021
    12:12:00 sati

8, 8, 8, 7

19.12.2021
    08:46:00 sati

8, 8, 8, 8

19.12.2021
    13:47:00 sati

4, 8, 9, 6

Za Texove priče ljudi, jako često, imaju osjećaj da su "sve iste", ali ipak uspiju čitatelja ugodno iznenaditi. To je možda dobar pokazatelj o kako se kvalitetnoj epizodi radi, što je i ovdje dodatan plus, iako čitatelj ima dojam da je ovakvu ili sličnu epizodu čitao već sto puta.

Volim Ortizov crtež na Texu, sa onim njegovim izmučenim, ispaćenim licima Divljeg Zapada, tako da je ova priča meni sasvim prihvatljiva.

22.12.2021
    14:30:00 sati