Prljavi novac

TX VEC 61/62 | 220 str.

U pustinji, u blizini rijeke Gila, vojna patrola koja je nosila plaće u utvrdu Gila je napadnuta, vojnici su brutalno ubijeni i skalpirani. Tragovi upućuju na zasjedu Indijanaca s tog područja, ali činjenica kako je nestao novac čini Texa i Carsona sumnjičavim, te kreću u istragu uvjereni da iza svega stoji pohlepa bijelaca, a ne svirepost Indijanaca...

• Prljavi novac
    TX LU 193
  • Sandy Well
    TX LU 194
  • Prljavi novac
    TX VEC 61
  • Peščani zdenac
    TX VEC 62

• Soldi sporchi
    TX SR 561
  • Sandy Well
    TX SR 562

• Ovo je kronološki gledano 327. Texova avantura. U Italiji je prvi put izašla 2007. godine. Reprinti ove priče su: Tre Stelle Tex 561/562 iz 2010. godine, Tex di Repubblica 221 (S onu stranu granice) i 222 (Opkoljena patrola) iz 2011. godine i Tutto Tex 561/562 iz 2017/2018. godine.
  • Na ovim prostorima ova priča prvi put izlazi 2018. godine (VČ Tex 61/62). Veseli četvrtak daje naslov drugog djela priče „Peščani zdenac“. 2023. godine izlazi drugi put na ovim prostorima (Ludens Tex 193/194).
  • Trailer najave VČ izdanja: (317) TEKS - Prljavi novac #61 Veseli četvrtak i (317) TEKS - Peščani zdenac #62 Veseli četvrtak.
  • Ovo je 122. Nizzijev rad na Texu, 89. na SR.
  • Premijera na serijalu Pasqualea Del Vecchija. Prije nego što se okušao na Texu mogli smo ga vidjeti na serijalima Nick Raider i Napoleone.
  • Po 273. put se pojavljuje Kit Carson, a 124. put scenarist se odlučio za duo Tex/Carson.
  • Po 54. put Carson na naslovnici (prvi put nakon SR 544, iliti nakon godine i pol).
  • Indijanci Pime se pojavljuju po 6. put i drugi put 2007. godine. Avanture u kojima se pojavljuju Pime: 25, 152, 223, 286 i 324, a koje su to avanture možete vidjeti ovdje.
  • Ovo je 247. avantura u kojoj se pojavljuju Indijanci. Indijanci Yaqui se pojavljuju po 18. put i prvi put nakon SR 515. Avanture u kojima se pojavljuju Yaquii su sljedeće: 14, 17, 48, 64, 80, 83, 101, 111, 150, 154, 163, 165, 170, 218, 285, 293 i 305, a koje su to avanture možete vidjeti ovdje.
  • O prljavom novcu pjeva Bare, a sviraju Majke u pjesmi „Neka se čudo desi“, poslušajte.
  • Nekoliko vinjeta ove priče možete vidjeti ovdje: link1, link2, link3 i link4.

Pare, pare pokreću svijet…

Prljavi novac. Da, pridjev koji većini prvo padne na pamet vezan uz novac jest baš prljav. Pogotovo na ovim prostorima gdje nažalost drmaju političari, svjedoci smo bezbrojnih afera u kojima je glavna stvar prljavi novac, a za razliku od Texa gdje znamo da će krivce stići zaslužena ruka pravde, današnji lopovi nažalost uglavnom slobodno šeću ulicama, bez zaslužene kazne. Zato volim Texa, bar u virtualnom svijetu da postoji (Texova) pravda!

I serijal poput Texa se uglavnom vrti oko prljavog novca i moćnika, koji bi dali sve za dolar više. U ovoj priči red je došao na krađu vojnih plaća, a kako to obično biva kad je novac u pitanju puno je interesenata za njim! Klasična je to priča, unatoč vrlo uobičajenoj i puno puta viđenoj temi, priča je dobra, jer joj Nizzi uspijeva dati nepredvidljivost, neke efektne scene i neke neočekivane obrate, rekli bi kako je podsjetio na svoje zlatne dane i vratio stari Texov šmek u serijal, a to je ujedno i glavna snaga priče. Očito pod utjecajem brojnih kritika, Nizzi je ponudio klasičnu priču bez puno grešaka, pritom je malo „posudio“ scenarističkih detalja od Nolitte (lik kapetana Pattona koji podsjeća na Nolittinog Donalda Larrimera iz kronološki gledano 186. Texove avanture „Slomljena strijela“; SR261/262, LL 65, samo što u toj priči nije odmah identificiran partner), i Bosellija (kraj priče i moraliziranje lika kapetana Pattona), uz svoje poslovične trademarkove (prisluškivanje, zasjeda u kojoj je nemoguće omanuti, a naši junaci ipak su uspjeli i ovaj put preživjeti, spas u zadnji čas: truba, nepotrebno opširno i opetovano objašnjavanje radnje…), sve u svemu dojam je dobar. Pozitivno: klasična western atmosfera, harmonični dijalozi dvaju prijatelja, razdvajanje prijatelja, glavni krivac u sjeni do samog kraja akcija…Negativno: spomenuti Nizzijevi trademarkovi, kraj priče, relativno lako otkrivanje najslabijih karika u lancu.

Uvodna stranica drugog nastavka

Nizzi nam servira i nedoumice kad je ova priča u pitanju, poput kraja prvog nastavka i što rade vojne plaće u rukama Indijanaca, ili kad su u pitanju identiteti ubojica, kojih je bilo u ovoj priči, čitatelju je jasno tko su, ali Tex neuobičajeno nema dobar „njuh“ za otkrivanjem osumnjičenih, ali zato ima dobar njuh odmah na početku priče i tako prilično lako dolazi do početka klupka! Trik nadimka ispisanog krvlju ne baš uspjeli scenaristički detalj.

Svakako je prvi nastavak bolji, dok se drugi čini razvučen i šteta stvarno opetovanog objašnjavanja na kraju, koje kvari krajnji dojam, uz svakako i spomenuto prisluškivanje. Osnovna ideja priče nije loša, tema je vrlo jednostavna, ali ju je trebalo bolje razraditi. Situacije repetitivnosti, naracija i ironični dijalozi prijatelja su klasični Tex kakvog očekujemo, to je jednostavno duh likova i tu nemam zamjerki.

Karakterizacija likova: ništa posebno, ali funkcionalna i sporedni likovi su dobro opisani u raznim aspektima njihovog karaktera i osobnosti. Kad je afera s pljačkom plaća u pitanju imamo klasičnu karakterizaciju bandita, tipičnih ljubitelja novca. Dobri vojnici su lijepo prikazani na čelu sa narednikom Tamblynom. I iznenađenje za kraj, lik kapetana Pattona, koji je izgledao kao gospodin, bez sumnje, a tek ga na kraju vidimo kako je dao petama vjetra, pomalo (ne)očekivani obrat! Inače je lik kapetana Pattona tipičan bosellijevski lik, s jedne strane beskrupulozan (ubojstvo partnera), s druge strane na samrti mu se probudi savjest (nije želio smrt vojnika), a opet podsjeća i na Nolittu (razočarani časnik nenapredovanjem u karijeri). Sam kraj je svakako bosellijevski (kapetanova duša nije bila obojena samo u crno), a i za epilog je bilo jasno kako će završiti..

Kad su Indijanci u pitanju imamo s jedne strane opet pobunjene Indijance, ali i Indijance koje opet bijelci koriste za svoje potrebe.

Uvodna stranica stripa

Crtež: debi Del Vecchija i više nego dobar, svakako pozitivan! Osjeti se toplina pustinje i osjećaj svjetla koje zasljepljuje, dojmljive scene okršaja s Indijancima, pustinje i općenito pejzaža, kao i Texovog skoka na kočiju, dok lica likova nisu uvijek ista, sporedni likovi su dobro nacrtani, a vidi se kako su mu uzor bili rani Ticci i Giolitti. Crtež svakako dobar i dojmljiv, ali možda malo previše čist i sa malo detalja. Čist i elegantan stil, jasna linija, vrlo efektan crtež. Svakako pozitivan i uspjeli debi!

Naslovnice: viđali smo Villu i u boljim izdanjima! Drago mi je vidjeti Carsona na naslovnici, iako baš ta naslovnica izgleda malo naivno. Druga je naslovnica puno bolja, osjeća se napetost u zraku.

Rezime: klasična western priča, nepredvidljiva radnja, puna obrata, dobre karakterizacije likova, puna efektnih scena i s neočekivanim završetkom! Svakako će se pamtiti opsada vojne patrole od strane Indijanaca u Sandy Wellu! Priča je sve u svemu ugodna za čitanje, daleko od Nizzijevih zlatnih priča, ali pravi Texov duh je tu. Scenarij je svakako mogao biti u nekim dijelovima bolji, pogotovo u oči upada loš kraj priče. Duo Totti/Delvecchio iz Rome mi je bio drag, vjerojatno svakako kvadlitetniji od dua Nizzi/Del Vecchio, svejedno i ova priča mi je također pružila lijepi gubitak vremena i svidjela mi se. Pročitajte i uživajte!

TX VEC 60 Moctezuma!

TX VEC 63/64 Misija u Meksiku

4, 4, 7, 7

Pošto je u prethodnoj epizodi sam protutnjao kroz Meksiko, Teks je sad s Karsonom izdušio u pustinji u Arizoni vraćajući se iz Meksika. Sve vrijeme se provlači priča o Indijancima koji su ukrali vojničke plate, ali Teks u to ne vjeruje... I na kraju stvarno vidi novac kod Indijanaca. Nici tu vješto prekida priču i čitaoce Veselog četvrtka tjera da čekaju tri mjeseca na nastavak. Prilično statičan prikaz sukoba u suvom bunaru, crtež me nije oduševio. Onda jedna filmska jurnjava diližanse za siromašan utisak o ovoj priči. Ako je Nici želio da kod čitalaca izazove sažaljenje nad kapetanom Patonom, mislim da u tome nije uspio.

29.01.2023
    22:04:00 sati

6, 6, 9, 7

29.01.2023
    22:34:00 sati

8, 8, 7, 6

Patrola plavih kaputa nalazi se pod opsadom indijanaca negdje u području Gile u Arizoni. Šačica očajnika pod vrelim suncem koji iz tijela izvlači i posljednju kap tekućine. Upravo vremenski uvjeti su najjače oružje indijanaca. Izmučeni i žedni vojnici samo što ne pokleknu. Willer i Carson sukobiti će se sa pobunjenim Yaquijima, s ciljem da vrate ukradeni novac koji je bio namjenjen za vojničke plaće.

30.01.2023
    08:25:00 sati

7, 7, 8, 7

Prvi dio dobar, a drugi pak loš. Pogotovo kraj i prepričavanje. Crtež sasvim ok, samo lice Texa nije baš kako sam navikao. Villa može i bolje.

13.02.2023
    09:18:00 sati

5, 6, 8, 9

Još jedan prosječni Nizzijev uradak prepun njegovih poznatih klišeja poput prisluškivanja, zasjeda i Texovog "ispitivanja" sumnjivaca. Klasika, standardni western. Crtački debi vrlo dobro odrađen, druga naslovnica bolja.

22.02.2023
    14:05:00 sati

6, 6, 8, 9

Tex u standardnim okvirima.

23.02.2023
    08:22:00 sati

6, 5, 5, 7

Nisam baš zadovoljan sa ovom epizodom, jer je kristalno jasno da se sve moglo puno efektnije izvesti. Događanja prije okršaja u bunaru su okej, ali je sve pokvario užasan crtež samog okršaja. Indijanci u trenutku dolaska pojačanja odjednom izgledaju usporeni kao zombiji. Druga loša scena je obračun na krovu diližanse, ni to nije doprinijelo ukupnom utisku. Kad se na sve to doda prilično blijed Tex i Carson bez grimasa - zaključak je da mi se crtež uopšte nije svidio. Čak ni naslovnice nisu u Viljinom nivou. Prolaz od mene, ali isključivo na lijepe oči.

09.03.2023
    21:09:00 sati
  • Macbeth

7, 6, 7, 7

Jedna standardna vestern priča kakvih ima na bacanje, pogotovo u Texu i sličnim stripovima. Ništa originalno, ali po meni odrađeno skroz korektno. Nedostatci su tu: akcija je malo blesava i neuvjerljiva, negativci koji uvijek uspješno prisluškuju i mnoštvo stranica teksta u oblačićima s pomoću kojih odgonetavamo njihove zle namjere... zabava za jedno vruće poslijepodne, ništa više. Crtež je solidan, iako nije baš do kraja dočarao tu pustinjsku atmosferu. Naslovnice su solidne, nekakav viši prosjek.

01.08.2023
    19:36:00 sati
    Macbeth